Boeing 737MAX - statustråd

Re: Boeing 737MAX - statustråd

Hva betyr dette egentlig?

- Boeing forventer at det tar «lang» tid før de får godkjenning?
- Boeing håper å utløse politisk press, ved å sette bedrifter og arbeidsplasser i «fare»?
-Boeing har rett å slett ikke plass til flere fly, og selv om godkjenningen kommer snart vil de hope seg opp i backlogen?
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Tipper nummer to, tett fulgt av nummer en. Lagringsplass er det nok av i dette landet. Prøv å kjør fra vest til øst, så skjønner du hva jeg mener .... ;)
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

NRK-artikkel om påstått press mot FAA.

FAA skal være frustrert over de mange utspillene fra Boeing om at 737Max-flyene snart kan ta av igjen.

The Guardian skriver at FAA har orientert politikere i Kongressen om frustrasjonen.

Avisen viser til en e-post fra FAA der det kommer til uttrykk at FAAs leder Steve Dickson er «bekymret for at Boeings formidling om at flyet snart er i trafikk, ikke er realistisk».

...

23. november kom nyheten om at Boeings kommunikasjonssjef Ann Toulouse trekker seg fra jobben i det kriserammede flyselskapet.

Virkelig? Boeing hadde en kommunikasjonssjef som het Toulouse? :drunk:
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

- Boeing forventer at det tar «lang» tid før de får godkjenning?

Enten det, eller de faktisk ikke vet

Utfordringen, i tillegg til sertifiseringen da, blir hvordan Boeing selv skal restarte produksjon. En ting er selv, men også deres underleverandører. Må har jo tidligere sett hvordan CFM slet med å rampe opp motorproduksjonen, og hvordan går det nå som de må starte og stoppe? Flyproduksjon er en ekstremt komplisert prosess og har en innviklet leverandørkjede. Det skaper problemer med hele vareflyten når det startes og stoppes. Spirit har vel også omtrent 100 flykropper på lager, i tillegg til de 400ish flyene som Boeing har bygget ferdig.

En ting er de store hovedleverandørene til MAX, som CFM, Spirit, Rockwell Collins etc, som har store nok finansielle muskler, men under de igjen er det en skog med større og mindre underleverandører, alt fra litt større konsern til små familiebedrifter. Endel her har trolig spesialisert seg inn mot produksjon av deler mot 737. Hva skjer med dem nå produksjonen stopper opp, og hva skjer når Boeing skal restarte produksjonen? I praksis kan jo bortfallet av en enkelt produsent av en kritisk "dings" stoppe hele prosessen

Ellers som en fin-fin avledningsmanøver så annonserte også Boeing samtidig et kvartalsvis utbytte på rundt $2 per aksje...
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Synes det er fornuftig å sette produksjonen på pause. Logistikken med å få levert allerede produserte fly er mer en nok. Frykten for at det skal bli så utrolig vanskelig å starte produksjonen igjen mener jeg er overdrevet.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Går de til så drastiske tiltak som å stoppe produksjonen, så må problemet være ganske stort, tyder kanskje på at det må en større modifisering til på allerede produserte fly enn beregnet?
Plass for lagring skulle det vel være nok av, men det må jo også inn personell til fix i tillegg til produksjonen skal gå sin gang, når den tid kommer.

I tillegg til at de evt kan få problemer med ramp up igjen pga. konkurser ol. for underleverandører.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Er det noen av dere som har greie på dette, som ser for seg at det kan ende med at dette flyet aldri mer kommer i lufta. At Boeing må tilbake til tegnebrettet og designe et helt nytt fly av typen 737, med alt det fører med seg. Har det skjedd før i luftfartshistorien at et helt nytt fly har blitt satt på bakken over en så lang periode som tilfelle er med disse Max maskinnen?
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Er det noen av dere som har greie på dette, som ser for seg at det kan ende med at dette flyet aldri mer kommer i lufta. At Boeing må tilbake til tegnebrettet og designe et helt nytt fly av typen 737, med alt det fører med seg. Har det skjedd før i luftfartshistorien at et helt nytt fly har blitt satt på bakken over en så lang periode som tilfelle er med disse Max maskinnen?
Flyet kommer nok i lufta. Det er ikke så store problemer egentlig, det får bare så ekstreme konsekvenser. Jeg er vel ikke den eneste som håper at MAX er siste utgave av 737 og at Boeing nå designer en erstatter helt fra begynnelsen. 737 er egentlig en 2 motors utgave av 707, som, kommende fredag, hadde sin første tur i lufta for 62 år siden. De Havilland Comet måtte gjennom en vesentlig konstruksjonsendring og var ute av drift i ca 4 år.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Bilder fra Spirit i Kansas og noen av de cirka 100 737 flykroppene som nå er lagret hos dem

https://www.dailymail.co.uk/news/ar...production-facility-sit-storage-supplier.html

22377762-7803821-image-m-10_1576631267578.jpg
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Kanskje et jækla dumt spørsmål: Vil det kunne være teknisk mulig å «konvertere» disse skrogene til -800 og -900 serier med standard vinger, motorer og avionikk/data? Jeg er klar over at det er litt forskjellig skroglengde på MAX’ene vs NG’ene, men kan det lages en form for quick-fix?
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Kanskje et jækla dumt spørsmål: Vil det kunne være teknisk mulig å «konvertere» disse skrogene til -800 og -900 serier med standard vinger, motorer og avionikk/data? Jeg er klar over at det er litt forskjellig skroglengde på MAX’ene vs NG’ene, men kan det lages en form for quick-fix?

Uten å vite fasit, men da et skrog til en 737-800 til KLM ble ødelagt under produksjonen i våres måtte en helt nytt skrog lages av Spirit og flyet er/ble sånn cirka et halvt år forsinket. Ellers tar det vel fort lenger tid å få til noe her enn da vil ta og sertifisere MAX igjen
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

NRK-artikkel om påstått press mot FAA.

Dette ble muligens spilt inn før FAA's siste oppstøt, så setter spørsmålstegn ved tidsrammen ... 4-8 uker får å få alle nye fly levert og gamle fly tilbake i produksjon synes jeg også høres lite ut.

https://www.dn.no/luftfart/norwegia...x3gaRwBOTs4k_cWHzxfN13ddin5rXqTDL_8lcx27u8OU4

- Vi sitter og planlegger sommerproduksjonen for neste år, og vi legger til grunn at Max er tilbake. Pr i dag har vi 32-34 fly for lite i forhold til hva vi trodde for ett år siden. Etter hva vi forstår etter dialog med Boeing er at FAA vil gi en tillatelse i midten av januar, og at de europeiske luftmyndighetene EASA vil komme en måned senere. Deretter tror vi at vi trenger fire tilåtte uker før vi har flyene i produksjon, sier han.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Naturligvis stopper nå også Spirit produksjonen av flykropper til 737


https://www.flightglobal.com/system...airframe-production-in-january/135897.article

Spirit AeroSystems to halt 737 airframe production in January

Så blir det interessant å se om noen klarer bruke stoppet til å forbedre og effektivisere. Har selv vært på på produksjonsstopp hvor stoppen ble brukt til forbedringsarbeid slik at enhetskosten var langt lavere når markedet kom tilbake og man kunne starte opp igjen
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Noe må de gjøre. Vet ikke om underleverandørene, men Boeing har sagt at de hverken vil permittere eller si opp pga den generelle mangelen på kvlifisert arbeidskraft. De er redd for å miste kompetansen.
 
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Har Boeing organisert seg så dårlig st de ikke lenger får med seg pilot input når de designer fly?


https://www.bloomberg.com/news/arti...mpaign=socialflow-organic&utm_source=facebook

Boeing’s Push to Make Training Profitable May Have Left 737 Max Pilots Unprepared


Ellers så er det gode tider for advokatene:

Flyersrighs saksøker Boeing så de skal utlevere informasjon


https://www.prnewswire.com/news-rel...release-boeing-737-max-records-300978034.html

FlyersRights Sues FAA For Refusal To Release Boeing 737 MAX Records

Turkish planlegger saksøke Boeing


https://www.dailysabah.com/tourism/...-prepping-lawsuit-against-boeing-over-737-max

Turkish Airlines prepping lawsuit against Boeing over 737 Max
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Liste over hvor alle MAX står lagret for øyeblikket.

FR24

Ser ut til at DY for øyeblikket har 32 stk som står å venter... Totalt 717 parkert/ikke levert
 
Back
Top