Boeing 737MAX - statustråd

Re: Boeing 737MAX - statustråd

On Renton er vel full, og er vel også noen i Everett?

Renton spytter dem ut så fort de kan, er ingen langtidsparkerte maskiner der, annet enn en eller to som krever litt spesialbehandling.
På Everett står det ca 30 stk.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Ja, pluss de 44 som er lagret på Boeing Field. Og produksjonen fortsetter, så det kommer til ca havannen maskin i døgnet.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Ja, pluss de 44 som er lagret på Boeing Field. Og produksjonen fortsetter, så det kommer til ca havannen maskin i døgnet.

Over 100 MAX'er som står og venter på sin eier.... :rolleyes:
Og det kommer til ca havannen maskin i døgnet...

De må vel stoppe/redusere produksjonen snart, eller?
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Over 100 MAX'er som står og venter på sin eier.... :rolleyes:
Og det kommer til ca havannen maskin i døgnet...

De må vel stoppe/redusere produksjonen snart, eller?

Det reduseres noe, men delene produseres og leveres uansett, så det er enklere å bygge maskinene. De er jo stort sett alle solgt, så Boeing fpår pengene sine fortere ved å ha dem stående klare når forbudet løftes. Da er det bare kundeaksepteringen som gjenstår.

Med så mange 'bevegelige deler' er det umulig å stoppe prosessen på kort sikt.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Veldig interessant!

LN-MOW har en fantastisk kunnskap!
Tusen takk LN-MOW :) :) :)
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (MH370 KUL-PEK 08/03/14)

«Navnebytte» på vei? Ser i flere av nyhetssakene vedrørende IAG sin bestilling så refereres det til 737-8 og 737-10, uten å nevne MAX
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

IAG bruker selv ikke ordet MAX i sin pressemelding. Media bruker det de er vant til ..

Willie sier også at de gjerne tar de første før 2023, og det kan jo bety mulighet for Boeing til å fylle hull etter Jet Airways og andre som av ulike årsaker kansellerer.

https://www.londonstockexchange.com/exchange/news/market-news/market-news-detail/IAG/14115495.html

IAG SIGNS LETTER OF INTENT FOR 200 BOEING 737-8 AND 737-10

International Airlines Group (IAG) has signed a letter of intent with Boeing for 200 B737 aircraft to join its fleet. The LOI is subject to formal agreement.

The mix of 737-8 and 737-10 aircraft would be delivered between 2023 and 2027 and would be powered by CFM Leap engines. It is anticipated that the aircraft would be used by a number of the Group's airlines including Vueling, LEVEL plus British Airways at London Gatwick airport.

Willie Walsh, IAG chief executive, said: "We're very pleased to sign this letter of intent with Boeing and are certain that these aircraft will be a great addition to IAG's shorthaul fleet.

"We have every confidence in Boeing and expect that the aircraft will make a successful return to service in the coming months having received approval from the regulators".



Enrique Dupuy de Lôme

Chief Financial Officer

18 June 2019


NOTE TO EDITORS:

· The list price is approximately US$117 million for the Boeing 737-8 and US$131 million for the 737-10.

· The list price is the sum of the airframe list price, engine option list price and the price of optional features against which price concessions are made. IAG has negotiated a substantial discount from the list price.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

At MAX-serien har en aldri så liten utfordring omdømmemessig, er det vel liten tvil om. Således ikke overraskende om det tas grep gjennom endring av navn, selv om det vel er det enkleste trikset i boken.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

At MAX-serien har en aldri så liten utfordring omdømmemessig, er det vel liten tvil om. Således ikke overraskende om det tas grep gjennom endring av navn, selv om det vel er det enkleste trikset i boken.

Folk glemmer nok fort. 737 hadde store problemer med sideroret på 1990 tallet, uten at det skapte langvarige problemer.
Verken AF447 eller AF358 skapte store skraper for AF, selv om det tidlig ble klart at det var dårlig håndverk av pilotene.

Jeg synes det er rart det ikke er mer fokus på selskapene som er involvert i Max-ulykkene. Jeg hadde mye heller fløyet om bord Max hos et seriøst flyselskap enn hvilken som helst flymodell operert av Lion Air og Ethiopian, da det er rimelig klart at pilotene i begge ulykkene ikke klarte å følge sjekklistene.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Den enkleste og simpleste løsningen vil være å følge IAG i navngivingen; 737-8, 737-9, 737-10... problem løst
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Per i dag står det 135 MAX på lager .... de fordeler seg slik:

- Boeing Field 50 (I tillegg kommer ca 25 som er i forskjellige stadier av testing før de parkeres)
- Moses Lake 14
- San Antonio/Kelly Field 41
- Everett 29
- Zhouzan 1
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Flyadeal, et saudisk lavprisselskap eiet av Saudi Arabian Airlines kaster sin MoU/LoI på 30 737MAX (+20 opsjoner) i søpla, og går heller for Airbus A320 for deres fremtidige flåte

https://www.bbc.com/news/business-48899588

Flyadeal, the low-cost Saudi Arabian airline, has cancelled an order for 30 Boeing 737 Max aircraft.

I følge Boeing så skyldes dette "schedule requirements", men jeg er litt usikker på hvem de forsøker lure her. Markedet, seg selv eller begge deler?

Boeing said that flyadeal had decided not to go ahead with the provisional order because of "schedule requirements".
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

I følge Boeing så skyldes dette "schedule requirements", men jeg er litt usikker på hvem de forsøker lure her. Markedet, seg selv eller begge deler?

Etterhvert begynner vel enkelte å bli nervøse for at de ikke får fly i det hele tatt, så da går de heller for annetvalget og sikrer seg slots før andre får samme ide ...
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (MH370 KUL-PEK 08/03/14)

«Navnebytte» på vei? Ser i flere av nyhetssakene vedrørende IAG sin bestilling så refereres det til 737-8 og 737-10, uten å nevne MAX

Da følger man jo rådet fra Trump...han var jo tidlig ute med å foreslåtte navnebytte🤣
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Hvis det er sånn at flyene er "grounded". Hvorfor får man flytte rundt på de da?
Selv om de er uten pax, så kan de jo styrte i en by allikevel. Sånn hypotetisk mener jeg.
Ser Norwegian flytter litt på hvertfall ett fly
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Som nevnt flere ganger, testflyvninger og overføringer er tillatt. For ‘øket sikkerhet’ har man muligheten til å fly med flapsen ute i 1 grad. Da vil ikke MCAS aktiviseres.




Sent from my iPad using Tapatalk Pro
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Ser ut som Ryanair har døpt om 737-MAX 200 til 737-8200.

4531f1894136f946a27243e1734bffea.jpg
 
Back
Top