Boeing 737MAX - statustråd

Re: Boeing 737MAX - statustråd

Det virker som om alle "sosiale" medier er enige om at motorene på MAXen er plassert for langt frem, og at det er "feilen" som er forsøkt rettet med MCAS. Det er jo bare tull. Enkel fysikk er da ikke så vanskelig å forstå. Flyet hadde fått omtrent like mye pitch-up om motorene hadde vært senket (om det hadde vært plass til det) i stedet. Det som gir ekstra pitch-up i forhold til de gamle motorene er jo stort sett at de nye motorene er kraftigere og er montert lenger fra center (som selvfølgelig også gjelder A320 neo). Å bare for å si det; motorene på et fly må ikke nødvendigvis plasseres under vingene. De kan plasseres hvor som helst egentlig (det må bare korrigeres med passende stabilisator).

Det er godt ikke sosiale medier har innvirkning på FAAs sertifiserings-prosess. Boeing har ikke, og kommer ikke til, å endre så mye som en skrue på flyene før de blir sertifisert på nytt (bare software). Tror folk virkelig at Boeing lager fly som er helt ute av balanse?
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Det er godt ikke sosiale medier har innvirkning på FAAs sertifiserings-prosess. Boeing har ikke, og kommer ikke til, å endre så mye som en skrue på flyene før de blir sertifisert på nytt (bare software). Tror folk virkelig at Boeing lager fly som er helt ute av balanse?

Nå flakser vi kanskje litt av sporet, men ... -800 og -900 er jo sårbare for tailtipping. Hvordan er MAX i forhold? Noe mer fremtungt kanskje? Men hvordan er den balansemessig i forhold når den nærmer seg MZFW?
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Tror folk virkelig at Boeing lager fly som er helt ute av balanse?

Folk? Aner ikke. Personlig? Ja. «Ute av balanse» kan jo tolkes både bokstavelig og i overført betydning, og jeg tror faktisk begge deler dessverre er tilfellet.

Litt begrunnelse for mitt synspunkt: MAX er sikkert i utgangspunktet et bra bra fly som sådant, men har av økonomiske årsaker blitt trykt inn i en 737-kropp. MAX burde vært en 797, designet med blanke ark og fargestifter tæl. Og ny nese/cockpit, den nåværende er 65 år gammel.

At MAX er «ute av balanse» har vel etter hvert kommet frem iom. at den trenger et datasystem (MCAS) for å oppføre seg ordentlig, eller i det minste noe i nærheten av det flygerne er vant til fra andre 737. «Ute av balanse» også fordi datadingsen tydeligvis er designet/programmert på en måte som ikke er fail-safe (kun én AOA-input) og i tillegg vanskeliggjør, om ikke umuliggjør, en vettug recovery.

Boeing som firma har i min oppfatning kommet «ut av balanse» mht. manglende kvalitetskontroll, oppsigelse(r) av varslere samt slomsete underleverandører. Nå er riktignok mye av dette kun basert på informasjon fra media med alle de forbehold som må tas om informasjon derfra, men inntrykket av at en del ting hos Boeing går over stokk og stein pga. økonomisk press og tidspress er befestet. I tillegg ser det ut til å være uheldige koblinger mellom Boeing og regulerende myndigheter som forsterker inntrykket av ubalansen.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Det virker som om alle "sosiale" medier er enige om at motorene på MAXen er plassert for langt frem, og at det er "feilen" som er forsøkt rettet med MCAS. Det er jo bare tull. Enkel fysikk er da ikke så vanskelig å forstå. Flyet hadde fått omtrent like mye pitch-up om motorene hadde vært senket (om det hadde vært plass til det) i stedet. Det som gir ekstra pitch-up i forhold til de gamle motorene er jo stort sett at de nye motorene er kraftigere og er montert lenger fra center (som selvfølgelig også gjelder A320 neo). Å bare for å si det; motorene på et fly må ikke nødvendigvis plasseres under vingene. De kan plasseres hvor som helst egentlig (det må bare korrigeres med passende stabilisator).

Det er godt ikke sosiale medier har innvirkning på FAAs sertifiserings-prosess. Boeing har ikke, og kommer ikke til, å endre så mye som en skrue på flyene før de blir sertifisert på nytt (bare software). Tror folk virkelig at Boeing lager fly som er helt ute av balanse?

Kommer i farten på 2 flyfabrikker som bygde om hele stabilizer/høyderor for å beholde longtitudinal stability på motorsterkere/lengre varianter, MD-90 og CRJ-1000. Hvorfor gjorde ikke Boeing en fysisk forandring? Før eller siden er det ikke nok høyderor, og løsningen med software på ellers for lite ror er diskutabel.
 
Last edited:
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Kommer i farten på 2 flyfabrikker som bygde om hele stabilizer/høyderor for å beholde longtitudinal stability på motorsterkere/lengre varianter, MD-90 og CRJ-1000. Hvorfor gjorde ikke Boeing en fysisk forandring? Før eller siden er det ikke nok høyderor, og løsningen med software på ellers for lite ror er diskutabel.

Høyderor på passasjerfly er designet for nok kontroll ved lave hastigheter, rundt 8 grader/s^2 akselrasjon ved en go-around situasjon, litt mindre ved rotate.
Flyene du nevner kan jo ha fått problemer med dette kravet grunnet mye vekt flyttet vekk fra CG. Motorer bak øker problemet ved stretch.
Å lage mer effektive høyderor enn man trenger er farlig, f.eks i høyere hastigheter (g-load/stall) og økt fare for tailstrike...

W
 
Last edited:
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Ooops ......

When Boeing began delivering its 737 Max to customers in 2017, the company believed that a key cockpit warning light was a standard feature in all of the new jets.

But months after the planes were flying, company engineers realized that the warning light worked only on planes whose customers had bought a different, optional indicator.

In essence, that meant a safety feature that Boeing thought was standard was actually a premium add-on.

https://www.nytimes.com/2019/05/05/business/boeing-737-max-warning-light.html
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Da er det nok fullt i Seattle. I dag flyttes de første to til Kelly Field ved San Antonio, og ifølge ryktene får de selskap.

Kelly Field er for øvrig hvor de to 748'ene som skal bli presidentfly står.

San Antonio begynner å bli en interessant spotterdestinasjon. SAT har en del interessant verkstedtrafikk og det er ikke langt tiil Laredo, hvor det finnes aktive DC9'er og 727'er.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

spændende at følge med i denne "ongoing and developing story"...Det kommer til at koste Boeing et par USD eller 3, men måske værst af alt...troværdighed og med kunder
Hilsen Ole
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Mulighet for sprekkdannelser i slats på MAX og en del nye NG’er gjør at disse må byttes. Intet sikkerhetskritisk, men kan påvirke performance.
Såvidt jeg forstår er det snakk om produksjonsfeil (manglende varmebehandling) på en del slat tracks, altså fra underleverandør. (Spirit?) Ingen kjempejobb, men vil jo totalt sett generere en del arbeid. Sånn sett kan det jo tas "etter hvert" på fly som allerede står på bakken... mens NG'er får en stram tidsfrist - det var vel snakk om 10 dagers frist på AD-note'n som FAA er i ferd med å utstede.

Man kan vel også regne med at hvis ikke det var MAX det var snakk om hadde dette neppe vakt noen særlig interesse i den generelle offentlighet.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

bbe683a4-737-wing-slats-web-1020x675.jpg


Boeing is now staging replacement parts at customer bases to help minimize aircraft downtime while the work is completed. Once the new parts are in hand, the replacement work should take one to two days. Boeing will also issue a safety service bulletin outlining the steps to take during the inspections.

Boeing has identified 21 737NGs most likely to have the parts in question. To ensure a thorough assessment, airlines are advised to check an additional 112 NGs.

http://newsinflight.com/2019/06/05/...FX4gYqZzVtNcFNOyaFqHsjbOwOsLSkXbnFR8oqCZAgSS8
 
Back
Top