Boeing 737MAX - statustråd

Re: Boeing 737MAX - statustråd

Verdens sikreste fly (sett i forhold til gjennomsnittsalder på pilotene som flyr det) står på bakken - verden over. Ingen piloter er det minste redd for å fly det, med den informasjonen de nå har (selv uten oppdatering av MCAS-software). Hvorfor er ikke flyene på vingene igjen da? Fordi nå er det politikernes og myndighetenes tur. De som ikke løfter en finger for å forebygge noe som helst, men som alltid skal være best i etterkant. Så hva gjør de nå? Absolutt ingenting. Øvelsen er å utsette sertifiseringen så lenge som mulig for å vise hvem som er mest "ansvarlig". Typisk!

P.S. All historie viser at det dør flere mennesker av at ting tar for lang tid enn det dør av at ting går for fort.

Dærschken! Ikke bare har du snakket med samtlige flygere og regnet ut snittalderen på dem, men stoppet reguleringsmyndighetenes arbeid også. Ikke dårlig. Da må du nesten også fortelle oss hva løsningen din er?
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Etter som leveringene har stoppet opp kutter Boeing midlertidig produksjonen av 737 maskiner fra 52 til 42 i måneden fra midten av april

https://www.bbc.com/news/business-47834556

Boeing is temporarily cutting production of its best-selling 737 airliner in the continuing fall-out from crashes in Ethiopia and Indonesia.
Production will drop from 52 planes a month to 42 from mid-April, Boeing has said in a statement.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Hvor dramatisk kan Max Saken bli for Boeing?
Kan de i værste fall gå konkurs, eller er de bunnsolide?
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Dette kan bli veldig stygt for Boeing.

737 linjen leverer ikke MAX fly for tiden, kun P-8A Poseidon og 737NG i begrenset opplag, så det kommer lite penger inn.

767 linjen leverer ett og annet fraktefly, men USAF har stoppet leveransene pga dårlig kvalitet, så det er sannsynlig at det kommer mindre penger inn her også.

777 linjen leverer mindre fly nå, siden en holder på å få 777X opp å stå og begynne på sertifiseringen.

787 linjen leverer masse fly, men det er fortsatt problemer med RR motorene, det kan kanskje forsinke leveranser og skape hodebry for Boeing.

Jeg tror nok Boeing overlever, men flere selskaper snakker om kansellering av MAX ordre, ønsker erstattning for at flyene står på bakken, at de får ett tap i år er meget sannsynlig. Egentlig merkelig at Boeing aksjen ikke har blitt mer mørbanket enda.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Hvor dramatisk kan Max Saken bli for Boeing?
Kan de i værste fall gå konkurs, eller er de bunnsolide?

78% av ulevert ordre er 737 Max, så det ville sannsynligvis være kroken på døra om flyet ble tatt ut av produksjon eller grounded for en lang periode, men markedet tror ikke det (ikke jeg heller). Kursen på BA er opp 21,5% hittil i år.
Boeing gjorde noen feil, men flyet er trygt. Resten er politikk og handelskrig. USA vinner den.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Hvor dramatisk kan Max Saken bli for Boeing?

Kan de i værste fall gå konkurs, eller er de bunnsolide?



Ikke glem militærproduksjonen. Noen konkurs er temmelig utenkelig.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Dersom helt hypotetisk, Boeing brekker ryggraden, vil da Airbus i praksis være eneleverandør på større passasjerfly?
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Dersom helt hypotetisk, Boeing brekker ryggraden, vil da Airbus i praksis være eneleverandør på større passasjerfly?
At Airbus ender opp som Highlander (jvt "there can only be one !") er usannsynlig, du har kineseren COMAC samt russeren Irkut som lurker rundt hjoernet, samt det finnes tredjepartier som ville benytte aapningen om Boeing gaar nedenom og hjem ved aa elbue seg frem, kjoepe opp et utvalg av boet etter Boeing for en billigpenge, og starte butikk umiddelbart ... Airbus har dessuten arbeidet seg selv inn i en krise : de er utsolgt 7 aar fremover med A320/A321, har valgt aa helt la stoppe A380 og kloener med A350 ramp-up ? Vel, kanskje de kunne prestere aa selge unna noen flere A330 Neo paa kort sikt hvis Boeing Commercial Aircraft helt stopper, samt gjoere det rett bra med sine praktfulle A220 Series. Men ingen er interessert i aa la Airbus melke markedet med monopol-priser, samt Boeing Group er en viktig hoved-leverandoer til det militaere i Statene, sä BCA kommer til aa legge seg lavt i noen aar til vinden snur og saa har vi dem tilbake paa full fart som Boeing 2.0 med nye folk paa toppen ... mener jeg iallfall ?
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

78% av ulevert ordre er 737 Max, så det ville sannsynligvis være kroken på døra om flyet ble tatt ut av produksjon eller grounded for en lang periode, men markedet tror ikke det (ikke jeg heller). Kursen på BA er opp 21,5% hittil i år.
Boeing gjorde noen feil, men flyet er trygt. Resten er politikk og handelskrig. USA vinner den.
Det er ikke politikk og handelskrig som ligger bak Max problemene, du må se nøye på ledelsen i Boeing - der blir det store oppryddingner når problemene rundt MAX er løst (er enig at de blir løst).
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Det er ikke politikk og handelskrig som ligger bak Max problemene, du må se nøye på ledelsen i Boeing - der blir det store oppryddingner når problemene rundt MAX er løst (er enig at de blir løst).

Problemene er løst. Nå er det "opprydding" og politikernes tur, og de kommer på scenen omtrent når SHTF. Da sier de: -'Se på det rotet vi har kommet opp i!', og; - 'stem på meg så skal jeg rydde opp!'.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Det skal ha oppstått nye problemer .... :lol:

56457763_10219406392217683_2437896060811608064_n.jpg
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Problemene er løst. Nå er det "opprydding" og politikernes tur, og de kommer på scenen omtrent når SHTF. Da sier de: -'Se på det rotet vi har kommet opp i!', og; - 'stem på meg så skal jeg rydde opp!'.

Var problemene allerede løst da Hesthammer og Kjos lot Norwegian sine Max være i drift mens mange andre parkerte sine?

Den gang også bedyret de at det var ingen ting som manglet. Sikkerhet kom selvsagt først for Norwegian, helt til de ble tvunget på bakken av UK, som første i Europa
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Problemene er løst. Nå er det "opprydding" og politikernes tur, og de kommer på scenen omtrent når SHTF. Da sier de: -'Se på det rotet vi har kommet opp i!', og; - 'stem på meg så skal jeg rydde opp!'.
Nå er jeg ikke sikker på kildene dine, men lokalt her i bakevja (Seattle) er din beskrivelse noe unøyaktig, korrekt at et problem har en løsning som er overlevert til FAA for sertfiserting, men det er ennå et problem som det jobbes med (tekniske problemer) noe helt annet er problemene med markedet og hvorfor ledelsen var så uforberedt på A320NEO - det vil føre til opprydding i ledelsen og push for MoM kan fort snu mot en arvtager av 737 serien.
Her lokalt er jo media opptatt av hva som skjer med en av de større arbeidsgiverene og NPR ved KUOW har omtrent daglig svært gode panel diskusjoner med mange gode eksperter, kanskje John Ostrower er kjent, han er daglige på lufta her.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Da ser det ut som 737 Max faktisk er "a bridge too far" for Boeing. Alle gode programmerere er sugd opp av Microsoft, og Boeing bare sitter igjen med slumpen.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Enda en interressant artikkel om 737 Max i New York Times.

Kort oppsummert: Boeing har gjort mye for å spare penger med 737, både for egen del, og for flyselskapene som har kjøpt dem. Det har medført en del komplikasjoner og kompromisser.

Som en sidebetraktning er det vel god grunn for å spørre seg om Boeing heller burde ha fulgt sin egen opprinnelige plan og startet med blanke ark i stedet for å flikke på et nå 50 år gammelt design. Hvor langt kan man tøye en strikk? Jeg ville ikke vært komfortabel med en flytur i 737 Max i nærmeste fremtid.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Da ser det ut som 737 Max faktisk er "a bridge too far" for Boeing. Alle gode programmerere er sugd opp av Microsoft, og Boeing bare sitter igjen med slumpen.
Hmmm kilde ? (helst en kilde som er i fra dette århundret og som har vært i Seattle (Bakevja) de siste 5-10 årene) Boeing har alvorlige problemer, såpass alvorlige at det er unødvendig å konstruere tenkte tilleggs problemer - tatt rett ut av luften uten noen som helst sammenheng.:drunk:
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Akkja, har heldigvis lenge før Maxkrisen booket ytterligere 26 kortturer i Europa i år med LH 32x .. Vil heller ikke booke Max foreløpig, men gjerne classic... Har et selskap begge 737 typer vil jeg foreløpig stå over...
 
Back
Top