Boeing 737MAX - statustråd

Re: Boeing 737MAX - statustråd

Skal være snakk om en motor som ble overopphetet, og ikle relatert til ulykkene

Men det nevner verken VG eller Aftenposten, til tross for at det står i Fox-reportasjen de bruker som kilde... :headbang:old
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Og Lufthansa lukter nok kjempedeal ....

Er nok forhandlingsspill ja, tror det blir billigere å har Airbus-only kortdistanse. Kan vel ikke akkurat være fantastisk PR å slå en slik deal nå med alt dette mediehysteriet rundt MAX flyene uansett?
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Kan vel ikke akkurat være fantastisk PR å slå en slik deal nå med alt dette mediehysteriet rundt MAX flyene uansett?

Ikke glem Ryanair-avtalen etter 9/11. Ikke spesielt delikat den heller. Hadde det ikke vært for terrorangrepet, ville neppe Ryanair vokst seg så store som de er i dag, I hvertfall ikke så fort.
 
Last edited:
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Men nok om deals ....

Fiksen for MAX'ene kommer trolig i dag, så får vi se om flyforbudet heves før det kommer en rapport fra Etiopia ..

https://www.nbcnews.com/business/bu...ztmqbcwgzRAtMXAq8i4eJ1qt9Rpnj6Irvu4UZXGh_XANM

Boeing believes it has solved issues with the 737 Max automated flight control system known as MCAS by updating the plane’s software, cockpit alerts and pilot training. Last weekend, pilots from five airlines, including American, Southwest, and United were briefed on the software updates and tested them in a flight simulator.

“I think they’ve made the changes that will get these planes back in the air,” said one pilot familiar with the changes.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Men nok om deals ....

Fiksen for MAX'ene kommer trolig i dag, så får vi se om flyforbudet heves før det kommer en rapport fra Etiopia ..



Sertifiseringen kommer trolig til å drøye litt, og lenger i et par utvalgte land
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Sertifiseringen kommer trolig til å drøye litt, og lenger i et par utvalgte land

Helt klart, og det er jo en del politikk inne i bildet også. Men de amerikanske selskapene pusher nok litt i kulissene.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Seattle Times har Hovedside oppslag om at MCAS Software oppdateringen etter JT610 var levert FAA før ET ulykken.....
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Seattle Times har Hovedside oppslag om at MCAS Software oppdateringen etter JT610 var levert FAA før ET ulykken.....

Publisert allerede i går ettermiddag, faktisk ...

https://www.seattletimes.com/busine...e-fix-seven-weeks-before-the-ethiopian-crash/

Acting Federal Aviation Administration chief Daniel Elwell will tell a Senate hearing Wednesday that “Boeing submitted … to the FAA for certification” its proposed flight-control software enhancement for the 737 MAX on Jan. 21, according to a copy of his prepared remarks obtained by The Seattle Times.

That’s nearly seven weeks before the fatal crash of Ethiopian Airlines Flight 302 that killed 157 people.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Nok en artikkel som har gått litt under horisonten, og neppe særlig smigrende for Boeing ..

https://www.seattletimes.com/busine...has-baffled-even-those-who-worked-on-the-jet/

Boeing has long embraced the power of redundancy to protect its jets and their passengers from a range of potential disruptions, from electrical faults to lightning strikes.

“A single point of failure is an absolute no-no,” said one former Boeing engineer who worked on the MAX, who requested anonymity to speak frankly about the program in an interview with The Seattle Times. “That is just a huge system engineering oversight. To just have missed it, I can’t imagine how.”
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Verdens sikreste fly (sett i forhold til gjennomsnittsalder på pilotene som flyr det) står på bakken - verden over. Ingen piloter er det minste redd for å fly det, med den informasjonen de nå har (selv uten oppdatering av MCAS-software). Hvorfor er ikke flyene på vingene igjen da? Fordi nå er det politikernes og myndighetenes tur. De som ikke løfter en finger for å forebygge noe som helst, men som alltid skal være best i etterkant. Så hva gjør de nå? Absolutt ingenting. Øvelsen er å utsette sertifiseringen så lenge som mulig for å vise hvem som er mest "ansvarlig". Typisk!

P.S. All historie viser at det dør flere mennesker av at ting tar for lang tid enn det dør av at ting går for fort.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Verdens sikreste fly (sett i forhold til gjennomsnittsalder på pilotene som flyr det) står på bakken - verden over. Ingen piloter er det minste redd for å fly det, med den informasjonen de nå har (selv uten oppdatering av MCAS-software). Hvorfor er ikke flyene på vingene igjen da? Fordi nå er det politikernes og myndighetenes tur. De som ikke løfter en finger for å forebygge noe som helst, men som alltid skal være best i etterkant. Så hva gjør de nå? Absolutt ingenting. Øvelsen er å utsette sertifiseringen så lenge som mulig for å vise hvem som er mest "ansvarlig". Typisk!

P.S. All historie viser at det dør flere mennesker av at ting tar for lang tid enn det dør av at ting går for fort.

Nå er 99% av 737'ene fortsatt i trafikk, da ..

Men det er nok mer idiotsikring av systemene enn noe annet som er årsaken her. Når to sett crew ikke mestrer noe som for andre er enkelt, må man ta grep for å korrigere dette. 'Svakeste ledd' osv .. At bukken Boeing selv passet havresekken, får naturlig nok ogå varsellamper til å blinke både her og der.
 
Back
Top