Boeing 737MAX - statustråd

Re: Boeing 737MAX - statustråd

Boeing i går om MCAS oppdateringen

For the past several months and in the aftermath of Lion Air Flight 610, Boeing has been developing a flight control software enhancement for the 737 MAX, designed to make an already safe aircraft even safer. This includes updates to the Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS) flight control law, pilot displays, operation manuals and crew training. The enhanced flight control law incorporates angle of attack (AOA) inputs, limits stabilizer trim commands in response to an erroneous angle of attack reading, and provides a limit to the stabilizer command in order to retain elevator authority.

Med andre ord, ser ut til at de "toner ned" MCAS og begrenser stabilizer max utslag slik at man fortsatt kan få kontroll med elevator...

W
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Hvis det som står i denne artikkelen er riktig, så må jeg si at endel av de kritiske kommentarene i bunnen av den er passende.

Flere hevder at å oppdatere 737 enda en gang burde vært unngått, og at Boeing burde designet et nytt medium fly fra bunnen.

De sier også at dagens piloter får for lite trening i å fly manuelt, og derfor har dårligere forutsetninger til å redde inn en vanskelig situasjon.
Høres logisk ut, kan det stemme?

https://theaircurrent.com/aviation-...aracteristics-augmentation-system-mcas-jt610/
 
Last edited:
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Jeg vil anta det nærmest blir full stopp i leveringer av 737 MAX, annet enn til de amerikanske/kanadiske selskapene, inntill videre. Boeing produserer i dag 52 737 maskiner hver måned og av dette er vel i hvertfall 80% MAX, om ikke mer. Da tar det vel ikke lang tid før det blir fullt på Renton og Boeing må begynne fly maskiner til ørkenen for lagring
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

De sier også at dagens piloter får for lite trening i å fly manuelt, og derfor har dårligere forutsetninger til å redde inn en vanskelig situasjon.
Høres logisk ut, kan det stemme?

https://theaircurrent.com/aviation-...aracteristics-augmentation-system-mcas-jt610/

Det stemmer.
Det sier seg selv at en styrmann med lavt antall flytimer ikke har mye stikketid.
En styrmann med totaltid på 200 timer, som i Ethiopean, har så vidt kommet over stadiet med instrument/multiengine rating. Det har blitt en trend med ansettelse av piloter med lav erfaring, og jeg mener at det er et problem.

:fly
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Hvis det som står i denne artikkelen er riktig, så må jeg si at endel av de kritiske kommentarene i bunnen av den er passende.

Flere hevder at å oppdatere 737 enda en gang burde vært unngått, og at Boeing burde designet et nytt medium fly fra bunnen.

De sier også at dagens piloter får for lite trening i å fly manuelt, og derfor har dårligere forutsetninger til å redde inn en vanskelig situasjon.
Høres logisk ut, kan det stemme?

https://theaircurrent.com/aviation-...aracteristics-augmentation-system-mcas-jt610/

Ikke bare får piloter i enkelte selskap for lite manuell hands on, men de blir regelrett bakbundet på hendene og får kun benytte LNAV/VNAV unless they fail og Flightdirector MÅ være på. Dette gjelder ingen hjemlige selskaper, men både Ryanair og Emirates er vel notoriske ifht å begrense pilotenes mulighet til å fly manuelt og vedlikeholde sine skills. Nettopp denne manglende hands-on kan være forskjellen på om dagen blir bra eller katastrofe om noe uforutsett skulle skje. Det blir litt som om Klæbo skulle stille til start i ski-VM uten trening - mulig det hadde gått bra, men med litt forberedelser og trening hadde mulighetene for seier økt betraktelig.

Forøvrig deler ikke jeg oppfatningen om at MAX ikke er et brukandes fly. Min egen MAX erfaring over omlag 50 flighter og ca 200 timer er derimot tvert om, og jeg vil any day bytte en NG mot en MAX. Fordelene etter min mening i MAX8 ifht 737-800 er blant annet; Betydelig mer speed-stabil i turbulens og descent, stødigere i alle faser av flighten, lavere støynivå med en mer behagelig frekvens, en betydelig fuel besparelse sammenlignet med NG ving mot ving i samme forhold og under samme forutsetninger (opp mot 20% fuelsave), en god oppgradering av displays og mer innholdsrike kart... om man skal være frempå og si at man synes at man skulle bygget et nytt fly fra scratch istedenfor å bygge videre på en velfungerende arbeidshest, så kan jeg ikke dy meg fra å sammenligne den litt trange fødselen Dreamlineren hadde. Hvorfor ser man for seg at en evt helt ny erstatter for 737 skulle ha et veldig annerledes barndomsforløp enn 787?
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Forøvrig er 737NG/MAX aerodynamisk sett 10 år mer moderne enn f.eks A320XXX.
Det som er igjen er basically stålrøret man sitter i, altså ikke akkurat noe high tech..
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Forøvrig er 737NG/MAX aerodynamisk sett 10 år mer moderne enn f.eks A320XXX.
Det som er igjen er basically stålrøret man sitter i, altså ikke akkurat noe high tech..
Bytter man ut dette stålrøret med ett i plast, så bør man spare mangfoldige prosent med drivstoff. Dersom en Max8 byttes ut med en i plast med plass til 200 så blir jeg overrasket om ikke besparelsen er over 20%.
De eldste 738 bruker rundt 30% mer enn MAX8 antar jeg.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Bytter man ut dette stålrøret med ett i plast, så bør man spare mangfoldige prosent med drivstoff. Dersom en Max8 byttes ut med en i plast med plass til 200 så blir jeg overrasket om ikke besparelsen er over 20%.
De eldste 738 bruker rundt 30% mer enn MAX8 antar jeg.

Hvis du mener karbon/kompositt, så er det lettere men ikke så mye man sparer på det selv om noe er det. Men det hjelper lite når det er veldig mye dyrere å bygge, slik at det delvis oppveier for drivstoff besparelsen. Ser man på f.eks 777-9 så valgte Boeing her å lage vingene i karbon, men ha flykroppen i aluminium da de etter erfaringene med 787 sliter på kostnadssiden her.

Neste narrowbody fra Boeing vil trolig ha karbonvinger, men aluminum kropp
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Ferryflights er fortsatt lov. Men er ikke helt sikker på om det inkluderer test- og leveringsflighter.

EASAs Emergency Airworthiness Directive 2019-0051-E sier "...do not operate this aeroplane, except that a single non-Commercial ferry (up to three flight cycles) may be accomplished to return the aeroplane to a location where the expected corrective action(s) can be accomplished."
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Da ser det ut til at nevnte MCAS software updaten kommer om ca 10 dager i.flg kilder.

Bloomberg

Boeing shares reversed earlier losses after Agence France-Presse reported, citing unnamed sources, that the planemaker plans to roll out a software upgrade for 737 Max stall prevention in about 10 days. Reuters reported that the timeline hasn’t changed, citing company comments that the upgrade will be rolled out in the coming weeks. The shares rose 1.2 percent to $377.87 at 11:48 a.m. in New York.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

EASAs Emergency Airworthiness Directive 2019-0051-E sier "...do not operate this aeroplane, except that a single non-Commercial ferry (up to three flight cycles) may be accomplished to return the aeroplane to a location where the expected corrective action(s) can be accomplished."

Leste et annet sted at i hvertfall testflyvninger var unntatt fra dette. Så de fortsetter nok.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Testflyvninger og flyvninger fra Renton til Boeing Field / Paine Field forsetter.
Ser ut til First Flight og test flyvninger nå skjer ute ved Stillehavet, det er et stort område over the Olympics (sør øst for Lake Ozette) som er designert til test flyvning og normalt stengt for annen trafikk.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Ser ut til First Flight og test flyvninger nå skjer ute ved Stillehavet, det er et stort område over the Olympics (sør øst for Lake Ozette) som er designert til test flyvning og normalt stengt for annen trafikk.

Ser ut som business as usual .. aktivitet i de samme områdene som normalt.

Det gikk to MAX'er til en liten flyplass ved New Orleans i går. Mulig dette blir midlertidig lagringsplass ..
 
Back
Top