Boeing 737MAX - statustråd

Re: Boeing 737MAX - statustråd

Og like etter American utsatte leveransen av 40 maskiner, bestiller Southwest 40 maskiner med levering i omtrent samme tidsrom.
Også dette 737-8, som skal brukes til å erstatte 40 737-700 maskiner, som etterhvert nærmer seg passende pensjonsalder

http://aviationweek.com/awincommerc...0-boeing-737-max-options-posts-1q-profit-gain

Southwest Airlines has exercised 40 Boeing 737-8 options, bringing its total 737 MAX firm orders to 280 aircraft, and plans to retire 40 737-700s as it takes delivery of the additional 737-8s from 2019-2022
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Ser ut som CFM har havnet enda mer bakpå med leveringer av Leap motorer slik at Boeing nå må ta i bruk taksebaner på Renton for å lagte 737-Max maskiner som venter på forsinkede motorer
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Det stod strødd med motorløse og innpakka NEO’er på Finkenwerder også.

Sorry for off topic.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Ny MAX 10 kunde, når Virgin Australia konverterer 10 MAX 8 i bestilling til den største MAXen
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Boeing håper være tilbake i rute med MAX leveransene innen utgaven av året, dog tviler flere analytikere på at det klarer det. Det er ikke bare motorleveransene som er sene, men det er også problemer med leveranser av flykroppen fra Spirit, samt flere andre deler som gjør at det hoper seg opp med halvferdige fly

https://leehamnews.com/2018/09/06/b...r-end-some-analysts-express-doubt/#more-28088

As incomplete Boeing 737s fill the ramps, taxiways and other available space at Renton Airport and Boeing Field, company officials sought to assure aerospace analysts there is a recovery plan that will see a full complement of deliveries by year-end.
At least two analysts were unconvinced following the annual Boeing Investors Day yesterday
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Gode nyheter for Boeing er at mange kunder av Airbus velger bort LEAP, men de får likevel neppe nok motorer.



Jeg er litt usikker på om jeg helt deler den konklusjonen, og vil ikke akkurat kalle det at Airbus kunder velger bort Leap. Per dags dato har Leap større markedsandel på NEO basert på totale bestillinger enn GTF

Dessuten er det endel forskjell på motorene og det er ikke helt sånn at CFM kan helt enkelt switche mellom hva de produserer

Ellers er ikke SeekingAlpha den mest troverdige analysekilden når det kommer til luftfart der ute [emoji6]
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Boeing håper være tilbake i rute med MAX leveransene innen utgaven av året, dog tviler flere analytikere på at det klarer det. Det er ikke bare motorleveransene som er sene, men det er også problemer med leveranser av flykroppen fra Spirit, samt flere andre deler som gjør at det hoper seg opp med halvferdige fly

https://leehamnews.com/2018/09/06/b...r-end-some-analysts-express-doubt/#more-28088

Boeing flyr også 737 Max over til Boeing Field, demonterer motorene som kjøres tilbake til Renton med trailer, for å bli montert på neste maskin som flyes over til Boeing Field.
Flykroppene er del av problemene med å oppnå 57 maskiner produsert i måneden, forsinkelsene fra Spirit hjelper jo litt på mangel på motorer....;)
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Boeing har nå ute en service bulletin på 737MAX. Problemer med fartsmåler.

http://aeronauticsonline.com/boeing-issues-service-bulletin-on-737-max/
Boeing Issues Service Bulletin on 737 MAX
Boeing will issue a service bulletin on Boeing 737 MAX planes after the fatal accident of Lion Air flight JT 610, a 737 MAX 8 that crashed in Indomesia last week. An investigation into JT 610’s crash is not yet completed but has suggested a possible failure of the plane’s speed indicator.

The speed indicator is one of the instruments mentioned in Boeing’s service bulletin, which says that a fault in some flight instruments may cause the plane to enter a nose dive. This is a fault that should not happen, especially on a new aircraft.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Det koreanske lavprisselskapet, og 737-800 operatøren, Jeju Air går ikke veldig overraskende for 737-MAX 8 som de nå bestiller 40 stykker av, plus 10 opsjoner

https://www.aviation24.be/airlines/jeju-air/announcement-order-up-to-50-boeing-737-max-aircraft/

Boeing and Jeju Air announced the airline is ordering 40 737 MAX 8 airplanes with options for 10 additional jets. The deal, valued at up to $5.9 billion at list prices, is the largest order ever placed by a Korean low cost carrier and reflects rising demand for air travel in South Korea.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Ser at FlyDubai's første Max9 tok turen fra BFI til Piedmont Triad International (GSO) i kveld her hjemme. På FR24 viste kun registreringen på maskinen.

Blei rett nyskjerrig på hva de skal gjøre der i halvannen uke? Maskinen har slot for å komme innom GLA den 10. på tur hjem.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Det er et stort vedlikeholdssenter der. Sannsynligvis wifi og/eller annen innredning.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Fikk en forklaring fra en som jobber i Flydubai hvorfor deres 737MAX9'er var parkert to og en halv måned i Greensboro. Tenkte at dette kan være av interresse.

Paperwok and certification issues with Boeing. They were being used for the single Heads-Up Guidance System (HGS) Flight Test Program in the US to certify the HGS on the Max-9. The MAX 9 was not approved yet so we did the type certification and testing there for Boeing and other involved parties.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Er det flere motor- og andre alternativer kunder kan velge fra, eller er konfig nokså lik på Max8?
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Er det flere motor- og andre alternativer kunder kan velge fra, eller er konfig nokså lik på Max8?

Kun en motorprodusent til MAX, som med alle andre 737, men det er jo ikke der problemet trolig ligger
 
Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

En softwareoppdatering er nært forestående. Muligens relatert til AOA-indikatoren som finnes på hoveddisplayet på HUD'en hos enkelte operatører. Dette er visst en funksjon som kun finnes hos et fåtall operatører, bl.a. Southwest og American.

Litt mer detaljer her.

https://samchui.com/2019/03/12/boei...BoardingArea&utm_medium=facebook#.XIeBZ7h7lGM

Boeing has announced plans to upgrade software in its 737 MAX 8 planes "in the coming weeks", as regulators scrutinise two fatal crashes of the new model of aircraft since October.

The move to deploy the software upgrade came a few hours after the US Federal Aviation Administration (FAA) said it would mandate "design changes" in the aircraft by April.

In a statement, the manufacturer says it has been developing the software enhancement in the aftermath of the Lion Air flight JT610 crash, but did not link it to the Ethiopian Airlines 737 Max 8 crash on 10 March.
 
Back
Top