Boeing 717 till Blue1

Re: Boeing 717 till SAS?

Antar at det i så fall finnes noen der ute som har oversikt over hvorvidt SAS har sendt piloter på B717-kurs...

Antar at det i så fall finnes noen der ute som har oversikt over hvorvidt SAS har sendt piloter på B717-kurs...

Ingen SAS-piloter på kurs. Dette ville isåfall være etter en utlyst bidding. Den har ikke funnet sted.

I følge Skyliner: Owner, Pembroke Alpha Limited ferried 15-16may10 PMI-PDL-YQX-BGR-MIA
/T

Blue1´s chefspilot igår: "Nothing decided but we are working on it" ....

Det må jeg si ... Skal enda en flytype fra SAS-konsernet dumpes hos Blue1?

Det må jeg si ... Skal enda en flytype fra SAS-konsernet dumpes hos Blue1?

Trenger ikke å være ufornuftig å ha MD90 og 717 der (uten at jeg vet for mye om commonality), ettersom dette er tilgjengelige maskiner i en størrelse som Blue1 starter med blanke ark på. Hadde de allerede hatt 737 så hadde jeg vært helt enig med deg.

Dersom B717 skal inn, må det vel bli bye-bye til enten MD90 eller RJ85? Om ikke ligger det i så fall an til en betydelig ekspansjon...

Jeg leser på wikipedia (ikke at alt som står der er sant)

http://en.wikipedia.org/wiki/Blue1

Der står det at det er forventet at MD-90 maskinene og kanskje RJ85 skal bli erstattet av Boeing 717.

Så tror ikke det blir noe ekspansjon med det første hos Blue1.

Trenger ikke å være ufornuftig å ha MD90 og 717 der (uten at jeg vet for mye om commonality), ettersom dette er tilgjengelige maskiner i en størrelse som Blue1 starter med blanke ark på. Hadde de allerede hatt 737 så hadde jeg vært helt enig med deg.

Jeg har ikke hevdet at 717 ikke kan fungere hos Blue1, det har ikke kompetanse til å vurdere. Poenget var bare at flåtestrukturen hos Blue1 til dels har vært preget av at SAS, mer eller mindre vellykket, har "dumpet" fly de selv ikke vil ha hos Blue1. Blue1 har vært ganske ekspansive i det siste med flere nye business-ruter, så om ekspansjonen skal fortsette så trenger de flere fly :)

RJ85 har de väl lease på in till 2011-2012 om jag inte kommer fel ihåg. De gjorde en förlängning på 5 år enligt en press release jag läste från BAe.
Om de då är MD90 som hamnar ut önskar jag dem en god fortsättning och hoppas de icke hamnar hos "scrap-man". Den där MD90 från Reno var ju inte gamal då den tog i bitar i Nevada/Arizona var det nu var.

Dersom B717 skal inn, må det vel bli bye-bye til enten MD90 eller RJ85? Om ikke ligger det i så fall an til en betydelig ekspansjon...

Eller bye-bye til begge typer til fordel for B717. Kanskje Delta er interessert i deres MD90. Delta er såvidt jeg vet godt fornøyd med denne flytypen.

Delta ønsker å øke sin flåte til 76 fly og har fortsatt ledige plasser. De er meget interessert og har også/er i ferd med å overta 'søstermaskinene' fra Hello.

Re: Blue1 bytter til Boeing 717

Via et lukket forum kom jeg over denne linken som sier at Blue1 skal få 9 B717 til erstatning for MD90 og Avromasakinene sine.

Vel, hvis det skulle stemme så høres det i og for seg fornuftig ut. MD-90 er vel i overkant stort for Blue1? Og Avro-maskinene er ikke de mest økonomiske man får tak i.

Men hvis de skal ha 9 maskiner må de hente flere enn de ex-Quantum maskinene

Så flott ev. Ingenting imot å få 717 i ´nærområdet´. Håper MD-90 blir værende en stund, at Avro´ene forsvinner først.
Noen selskaper tidligere som har hatt både MD-90 og -95 (B717) i flåten, ev. samtidig ? Regner da ikke med Sas, da de ikke har operert 717-maskinene selv.

Last edited:

Og da er det offisiellt. Blue1 skal erstatte dagens flåte med 717 maskiner. Første skal etter planen komme til høsten og etter hva Google Translate sier er det snakk om totalt 9 maskiner, hvor den første skal komme til høsten. Hver maskin skal også males i et unikt fargeskjema

Foreløpig finner jeg bare pressemeldingen på finske, men kanskje noen kan oversette bedre enn Google?

http://www.blue1.com/fi/fi/Blue1/Le...entolaivueensa-Boeing-717-matkustajakoneilla/

http://www.blue1.com/fi/fi/Blue1/Le...g--uutta-ilmetta-lentomatkustukseen-Blue1lla/

Back