Boeing 717 till Blue1

Re: Boeing 717 till SAS?

Ikke uventet ettersom det har vært mange rykter en stund.

Jeg er litt overrasket at Avro'en også skal bort etterhvert, trodde bare MD-90 skulle erstattes.
 
Re: Boeing 717 till SAS?

Jeg er litt overrasket at Avro'en også skal bort etterhvert, trodde bare MD-90 skulle erstattes.

Avroen er jo ikke det mest økonomiske man flyr rundt med i disse dager......4 engines 4 short-haul er det lenge siden var på moten

....og MD-90 har vel egentlig stort sett vært litt for store for Blue1?
 
Re: Boeing 717 till SAS?

Skulle nu være officielt at Blue 1 skal have B717, det siger en sædvanligvis velunderrettet
kilde
Hilsen
Ole
 
Re: Boeing 717 till SAS?

Dette ser jo lekkert ut! Hyggelig med mer farge og færre varianter basert på SAS-dekor. Vil det bli snakk om ny innredning tro?
 
Re: Boeing 717 till SAS?

Spenstig, maskinene tar selv veldig bra ut! 120-setere passer sikker Blue1 godt, men hvor skal de hente de siste 717-maskinene fra? Spanair? Og hvordan er tilgjengeligheten på markedet for denne flytypen mer generelt?
 
Re: Boeing 717 till SAS?

9 B717? Har Blue1 ikke 12 maskiner i dag, og dermed er der vel tale om en reduktion?

Derudover: Hvorfor bevarer man navnet Blue1, og gør det ikke til en del af SAS? Dog synd rent designmæssigt, for det bliver nu ret pæne fly.

Lars
 
Re: Boeing 717 till SAS?

120-setere passer sikker Blue1 godt, men hvor skal de hente de siste 717-maskinene fra? Spanair? Og hvordan er tilgjengeligheten på markedet for denne flytypen mer generelt?

Det er faktisk litt bevegelse i den globale B717-flåten, som jo inntil nylig har vært relativt stasjonert.
Både Bangkok Airways, National Jet (som flyr for Qantas) og Midwest har avsluttet eller redusert sine ops med B717. Majoriteten av Midwest sine ser ut til å gå til Mexicana Click, men det kan jo være noen unntak. Tror ikke Bangkok og National Jet sine ex-individer er allokert foreløpig, så kanskje noen av disse? Vill spekulasjon, kun.
 
Jeg tviler på at Blue1 vil redusere flåten - selskapets utvikling tyder på at de vil satse på flere ruter og økte frekvenser. SAS eier vel i dag fire-fem (?) Boeing 717, alle bygget i 2000-2001 med forhistorie i AeBal - Aerolineas Baleares og Quantum Air. SAS har sikkert gått inn i leieavtale om flere fly fra andre leverandører som totalt sett vil gi selskapet en ganske stor flåte av denne flytypen, så Blubirds innlegg er kanskje ikke så spekulativt likevel.

SAS eier vel ellers Blue1s fem MD-90-maskiner, som de sikkert kan få en del penger for ved salg eller utleie.
 
Re: Boeing 717 till SAS?

9 B717? Har Blue1 ikke 12 maskiner i dag, og dermed er der vel tale om en reduktion?

Etter hva jeg har forstått er diverse pressemeldinger (på finsk) er at det skal komme 9 maskiner i løpet av de første 6 måneder (fra første maskin ankommer) og at de i løpet av 2 år skal ha 717 maskiner i flåten.

Blue1 planlegger også å åpne HEL-AMS og HEL-MUC, og gjennåpne ARN-Oulo. Samt å øke frekvensen på typiske forretningsdestinasjoner
 
Last edited:
Ser at alle fem på svensk register er ikke-HGW-versjon med bare 13 900 liters fuel tank (MTOW på 51 710/52 617 kg) og dermed range på maks. 2 545 km. Det gjør at både Barcelona og Biarritz på dagens rutekart er utenfor rekkevidde, og Nice, Roma og Athen fra HEL samt Kittelä-Paris er i grenseland for hva en 712 BGW kan klare og dermed må pålegges vektbegrensninger.
 
Last edited:
Ser at alle fem på svensk register er ikke-HGW-versjon med bare 13 900 liters fuel tank (MTOW på 51 710/52 617 kg) og dermed range på maks. 2 545 km. Det gjør at både Barcelona og Biarritz på dagens rutekart er utenfor rekkevidde, og Nice, Roma og Athen fra HEL samt Kittelä-Paris er i grenseland for hva en 712 BGW kan klare og dermed må pålegges vektbegrensninger.

Men så skal de jo ha flere enn disse fem maskinene - og det er heller ikke umulig at de beholder noen av de fem MD-90 som SAS eier.
 
10kg høyere enn DC9-41 ..! (utrolig hva slags detaljer som henger seg fast i hjernebarken....) ^_^

Det er en liten konvertering som spiller deg et puss - i lbs er de identisk, noen hadde det med å "forhøye" ned til nærmeste 10 kg.
 
Men så skal de jo ha flere enn disse fem maskinene - og det er heller ikke umulig at de beholder noen av de fem MD-90 som SAS eier.

Det er dette med enhetsflåte da - 717-200 HGW har andre motorer:
HGW 2x 93.4 kN BMW RollsRoyce BR715-C1-30
BGW 2x 82.3 kN BMW RollsRoyce BR715-A1-30

Har mindre plass til cargo:
HGW 20.7 m³
BGW 26.5 m³

Og den plassen den mister i cargo er for få plass til en liten skvett mer fuel:
HGW 16.67 m³
BGW 13.90 m³

Og da øker max range til 3 350 km fra 2 545 km

Denne siden er ikke så dum ;)
http://www.plane-spotter.com/Aircraft/Boeing/717.htm
 
Back
Top