Blue1 udvider til CPH og ARN fra Finland

Flagrutt?
Ingen av de 3 selskap som opererar HEL-OUL har gjort pengar på den rutten sedan Norwegian kom in på marknaden.
OUL har mistat sin plats som ett teknologi centrum p.g.a. Nokia och en massa små företag med innovationer flyger inte. De har video konferanser.

Detta är nog det bästa för alla förutom konsumenten. Men de var konsumenten som bestämmde att DY:s 9€ one-way var det som man ville betala. Nu blir priset lagt på 49€ igen.

Och så får man prata Estniska på inreikes rutten. Vissa av personalen pratar ju hellre ryska sinsemellan under flygningarna. Har alltid själv uppskattat finsk service i Finland.
 
Overraskende at Blue1 trekker seg ut fra innenriksruten som de nylig var størst på med flere avganger enn Finnair. Når man ser på prisnivået (ofte under 250 kr. for en enveisbillett) på ruten er det imidlertid kanskje ikke så rart om de ikke klarer å konkurrere med Finnair og Norwegian. SAS-konsernet har neppe råd til å fly 10 ganger daglig i hver retning med tap - da kan flyene brukes på noe bedre.

Skal bli spennende å se om Blue1 legger ned flere innenriksruter og om selskapet fases inn i SAS og flyene males om. Om Blue1 ender opp med bare å ha feed-ruter til Stockholm og København, er det vel liten grunn til at selskapet ikke skal hete SAS.
 
Skal bli spennende å se om Blue1 legger ned flere innenriksruter og om selskapet fases inn i SAS og flyene males om. Om Blue1 ender opp med bare å ha feed-ruter til Stockholm og København, er det vel liten grunn til at selskapet ikke skal hete SAS.

Vel - en litt stor grunn heter vel lønnsnivå...
 
SAS tar over det kommersielle ansvaret for virksomheten i Finland:

SAS stärker sin position i Finland

Med start den 1 november övertar SAS ansvaret för den kommersiella verksamheten i Finland. Detta sker i linje med SAS strategi 4Excellence och därmed stärker SAS sin position på den finska marknaden. Det finska dotterbolaget Blue1 övergår till ett produktionsbolag, med huvuduppdrag att leverera operativa flygtjänster för SAS linjenätsbehov.

*- Finland är vår fjärde nordiska hemmamarknad och sedan årsskiftet har vi omstrukturerat vårt linjenät i Finland. Vi flyger nu nonstop mellan ett flertal regioner i Finland och Skandinavien, för att komplettera SAS och Star Alliance världsomfattande linjenät. Genom SAS varumärke tydliggör vi nu vårt starka utbud och våra unika kundfördelar även på den finska marknaden, säger Joakim Landholm, kommersiell chef på SAS.

- Som produktionsbolag koncentrerar sig Blue1 på sina operativa styrkor och fortsätter att trafikera nuvarande linjer för SAS. Vår punktlighet är i toppklass i Europa och vårt fokus på högklassig service starkare än någonsin, konstaterar Janne Hattula, Blue1:s vd sedan juli 2012.
 
Så vil Blue1 vel også kunne flyve for SAS ud af CPH til europa? hvis det økonomisk eller slingemæssigt gir mening.

Det må vel også betyde, at Blue1 forsvinder som selvstændig bemaling og at flyene males om i SAS farver, eller SAS agtige farver, på samme måde som CityLine gør for LH eksempelvis.
 
Så vil Blue1 vel også kunne flyve for SAS ud af CPH til europa? hvis det økonomisk eller slingemæssigt gir mening.

Det må vel også betyde, at Blue1 forsvinder som selvstændig bemaling og at flyene males om i SAS farver, eller SAS agtige farver, på samme måde som CityLine gør for LH eksempelvis.

Tipper at flere ansatte i hovedselakapet vil få sparken i SAS, og tilbytt jobb i "Blue1"....
 
Var lige inde på SAS's side for at se på bookinger på Blue1's ruter. Deres afgange står nu som SK****(KF) i november.
 
Så vil Blue1 vel også kunne flyve for SAS ud af CPH til europa? hvis det økonomisk eller slingemæssigt gir mening.

Håper jeg ikke har noen upcoming via CPH i næmeste framtid når dette skal innføres på fast basis :p

Så det som er nytt er at alle Blue1-flygninger blir markedsført under SK-koden mens KF mer eller mindre går ut, samt at Blue1-materiell kan dukke opp hvor som helst i rutenettet?
 
Hvad med de ruter/fly hvor Blue1 har hyret Golden Air til at flyve dem? Bliver de underleverandør direkte til SAS?
 
Var lige inde på SAS's side for at se på bookinger på Blue1's ruter. Deres afgange står nu som SK****(KF) i november.

Slik har det jo alltid vært. Blue1s avganger var oppført som SK****(KF) på SAS' nettsider også før denne nyheten ble sluppet. Ellers tolker jeg dette som at Blue1 forsvinner som merkenavn og at flyene på sikt males om i SAS-farger eller en hybrid, men at de flys under eget AOC med egne ansatte.
 
Last edited:
Nå skall ni måle fel bild på väggen. Dett är i gott sammarbet med alle inblandade!
 
Da vil vel fagforeningene i Core SAS kvesse sablene - dette blir vel noe a la DY's outsourcing til Estland og Spania?

Nu er Blue1 vel finsk? Ikke det store kendskab til finske piloter, men Finland går jo ikke som noget lavindkomstland som f.eks. Estland.
 
Nu er Blue1 vel finsk? Ikke det store kendskab til finske piloter, men Finland går jo ikke som noget lavindkomstland som f.eks. Estland.

Nei, men Blue1 har vel tilbudt lavere lønninger enn SAS hele tiden, eller tar jeg meget feil her? Rett gjerne hvis jeg har misforstått, det er det jeg lærer av :)
 
Nei, men Blue1 har vel tilbudt lavere lønninger enn SAS hele tiden, eller tar jeg meget feil her? Rett gjerne hvis jeg har misforstått, det er det jeg lærer av :)

Prinsippet er vel det samme. Iallefall om Blue1 overtar operasjoner for SAS utenfor Finland. Noen vil sikkert hevde at dette er noe helt annet. Fagforeningene i de andre delene av SAS kan vel neppe være veldig fornøyde om det er slik at Blue1 overtar deres produksjon? Man var iallefall ikke veldig glade for truslene om at BU skulle overta produksjon fra SAS i sin tid.
 
Kan det här vara SAS lednngens "masterplan" för att bli kvitt pensionsskulden?
Tillåter den svenska lagstiftningen det?

Blue1 tar över alla anställda i operativ tjänst inkl pensionsskuld från SAS Scandinavian Airlines. Efter x-antal månader tar SAS åter över huvudmannaskapet för operativ personal MEN utan eventuella pensionsskulder som kvarstår i Blue1. Sedan går Blue1 i konkurs eftersom de inte längre har några intäkter men däremot utgifter i form av pensionsåtaganden... SAS har inte längre några pensionsskulder.
 
Last edited:
Kan det här vara SAS lednngens "masterplan" för att bli kvitt pensionsskulden?
Tillåter den svenska lagstiftningen det?

Blue1 tar över alla anställda i operativ tjänst inkl pensionsskuld från SAS Scandinavian Airlines. Efter x-antal månader tar SAS åter över huvudmannaskapet för operativ personal MEN utan eventuella pensionsskulder som kvarstår i Blue1. Sedan går Blue1 i konkurs eftersom de inte längre har några intäkter men däremot utgifter i form av pensionsåtaganden... SAS har inte längre några pensionsskulder.

På linje med LH, KLM, AF, alle større amerikanske selskap etc etc, så har SAS pilotforeninger avtaler som regulerer dette (ja, jeg vet det irriterer en del her inne!).

Pilotforeningene i SAS godkjente overføringen av finsk produksjon til Blue1 som et avvik fra avtalen p.g.a SAS økonomiske situasjon, men med div sikringer i f.t. om det skulle bli overtallighet blant piloter i SAS.

Ang pensjonsdrømmene dine så tror jeg du skal lese lovgivningen litt me grundig før du kommer med forslag som ikke er i nærheten av hva som ville vært lovlig.

Og før dere skyter løs: Jeg vet veldig godt at det står dårlig til i SAS, og jeg tror at også foreningene er klar over dette, og at spesielt pensjonsproblematikken vil få en for mange overraskende positiv løsning.
 
Back
Top