Bjørn Kjos om 2009

Re: Bjørn Kjos om 2009

Som flere andre er dette ikke korrekt - snarere tvert i mot. DY er veldig tungt inne i forretningstrafikkmarkedet.
OSL-SVG, OSL-BGO og OSL-TRD er virkelig "bread n butter" for DY. Tett bak følger OSL-TOS, OSL-STO og OSL-CPH.
Nå som forretningsmarkedet stuper (Enkelte større norske bedrifter har index mellom 20 og 35 i Nov, og det er å betrakte som dramatisk), så rammer dette DY der det gjør mest vondt.

Det spiller ingen rolle om du er billigst så lenge kundene ikke kjøper!

1q 09 vil nok fremdeles bli ganske mørkt med markrotall som skuffer markedet, og næringslivet vil fortsette å holde igjen på pengene.

Ok, kanskje var jeg litt kjapp i svingene her da ;)
Men det jeg mener er jo at jeg tror ikke at Norwegian er de som blir hardest rammet av dette sammelignet med SAS..Så vidt jeg husker så prøvde jo Norwegian å stjele buisnesskunder fra SAS, men dette ikke var så vellykket. Så derfor kan vel ikke Norwegian bli rammet like hardt som SAS?
Skjønner at privatmarkedet også går ned i disse tider, men desto mere begynner folk å sjekke priser flere plasser, og sist jeg sjekket å var vel Norwegian litt billigere enn SAS på de fleste ruter?
Bare noen tanker i natta ;)

Det som nå skjer, er som ved alle nedgangstider at "unødvendig" reiseaktivitet bortfaller, BÅDE i forretnings- og privat segmentet - kostnader skal kuttes. For de "gamle" selskapene betyr dette i stor grad at selskap som tok seg råd til å sende sine ansatte på business class nå sender de ned på economy eller economy extra, og at mange av de som reiste på billige billetter uteblir.

Men den største endringen i slike situasjoner - har alltid vært sånn, og slik blir det nok fortsatt - er at det er selskapene som har fått den største veksten i "unødvendig" (=ikke livsnødvendig, og reiser som en tar på sparket) passasjertrafikk som får den største smellen. Jeg tror dette kommer til å ramme selskap som Ryanair og Norwegian VELDIG kraftig!!!

Helt sikkert mulig at jeg tar feil - vi får ta en oppsummering om et halvår...

K

Det som nå skjer, er som ved alle nedgangstider at "unødvendig" reiseaktivitet bortfaller, BÅDE i forretnings- og privat segmentet - kostnader skal kuttes. For de "gamle" selskapene betyr dette i stor grad at selskap som tok seg råd til å sende sine ansatte på business class nå sender de ned på economy eller economy extra, og at mange av de som reiste på billige billetter uteblir.

Men den største endringen i slike situasjoner - har alltid vært sånn, og slik blir det nok fortsatt - er at det er selskapene som har fått den største veksten i "unødvendig" (=ikke livsnødvendig, og reiser som en tar på sparket) passasjertrafikk som får den største smellen. Jeg tror dette kommer til å ramme selskap som Ryanair og Norwegian VELDIG kraftig!!!

K
Nja. Mulig du tar feil. De som fortsatt reiser vil ikke få reise for ubegrensede summer som du selv sier. Da vil det selskapet som tilbyr best pris vinne. Regularitet vil ha noe å si. Men på de viktigste rutene i Norge/Norden har vel NAS nå så god dekning at det vil være tilstrekkelig. NAS har også en lavere kostnadsstruktur enn SAS noe som igjen betyr at det vil gjøre mer vondt for SAS når prisene krymper.

Men uansett. Fasitten sitter vi med om et år.

Ja, det eneste som er HELT SIKKERT er at det er mulig at jeg tar feil...!

Men jeg TROR likkevel at de flyselskapene som vil tape mest er de som har hatt den største tilveksten med "unaturlige" reiser. Og nei, jeg har ingen god definisjon på hva det er, men jeg tror f.eks. det er mange som ikke vil fortsette med å ta annenhver weekend i Krakow og Berlin, istedenfor Voss og Gausdal... Business turene til Brussels og Paris blir nok også redusert en del, men ikke så mye som de merkelige weekend-turene... Trur eg....!

Men som sagt tidligere; den som har lever får se...

sindreh: Snakkes 29.juni 2009....

storg: Snakkes 29.des 2009...

:-) K

Last edited:

Vær sikker på en ting .. når møkka skikkelig treffer vifta kommer Ryanair med enkrones-billettene sine og slår bunnen ut av hele markedet. Det var det de gjorde etter 9/11 og resten av bransjen i Europa led tungt under det. Den gangen satte de igang tidenes ekspansjon - denne vinteren parkerer de fly ... det skal bli interessant å se hva MoL eventuelt trekker igang ... det er trolig dårlig nytt for resten av bransjen uansett hva han gjør. Eller ikke gjør. Overflommer han markedet med billigbilletter vil han ta mengder med kunder fra andre. Gjør han det ikke, vil det være et signal om at selv Ryanair ser dette som en svært alvorlig krise ...

K

Forelöpig er det jo bare SAS som har merket dette VELDIG kraftig....
November rapporten fra SAS NO, parkering av fly, krisemöter internt og en bönn om oppkjöp minner ikke om et selskap som har gjort de riktige grepene for å möte tidene vi nå går inn i.

Dessuten har Norwegian en fordel som SAS ikke har. De er definnitivt bedre enn SAS til å snu seg og tilpasse seg markedet. Det lar jeg meg svärt gjärne utfordes på! De flytter kapasitet inn i nye markeder og öker frekvenser på innenriksruter. SAS har allerede et svärt godt produkt til närmest alle kroker i Norge. Når markedet nå går ned og etterspörselen synker på disse, klarer jeg ikke helt å se hvor SAS NO skal kunne flytte kapasiteten for å kompensere for nedgangen. Det blir derfor kutt og parkering for å spare penger.

Dessuten ER Norwegian ofte billigere enn SAS NO og som flere skriver, betyr dette faktisk mer og mer. Selv gir jeg en lang masj i om jeg får gratis kaffe eller ikke. Den billigste billetten er der jeg booker.

Skal man sammenligne disse 2 synes jeg nå SAS er som en supertanker som bruker eeeeeevigheter på å snu seg etter tiden / forholdene mens NAX er mere som en snerten liten speedbåt som tar kjappe turns både hit og dit...

Men, apropos spareplaner. SK NO skulle vel ta ut 10 fly av trafikk? Når skulle dette skje egentlig? Og har de bestemt seg for HVILKE individer som skal ut?

8 stykk -683/783/883 over til Sverige for a erstatte MD80s

2 stykk -505 ut: BRR og BRS i April / Mai 09

Thnx Rickard, but this makes and understatement to my point above, WHY use 6 months before takin' them out? And when are the 737's going?

BRS and BRR are looking for takers.

Why not taking them out earlier? Well, Winter MX is one thing, and early lease penalty payments is the other. If you return an aircraft early, it will cost you dear. The lessor have no intention to have an aircraft earlier back and pay for storage etc.

Thnx for the clarity Rickard :)

What about the old MD's? They look like beauties, but how's the market for old graceful Ladies nowadays? Will they be on their way to new owners in no-time maybe? :)

The marked for used MD80s is small. As you say, the SK birds are really old workhorses. Or, if you want to, tired old heaps.

The few operators that now take more MD80s can do cherry picking. Safair has bought a big bunch from Alitalia, Allegiant has taken the FlyNordic birds. There is not soo much demand to save all the MD80s now flying with SK.

So for most of these planes the next owner will be "Mr. Scrapper".

And please: Richard is my name

med en euro-kurs som er 25-30 % dyrere enn i sommer og e24 og de andre tabloid avisenes hysteriske skriverier om kredittkrisen er det jo et spennende tankeprosjekt å genierklære (kanskje ikke noen bombetaktikk fra en CEO for et "lavprisselskap") sitt eget selskap. her kommer alle til å blø dypt over hele linja. Man burde jo vite såpass om valutaforskjeller bla når man akkurat har postet et overskudd grunnet valutasvingninger hentet ut av de 2 milliardene dollar man har satt seg i gjeld med.

Jeg lurer litt på hvor mange selskaper som endrer reisepolicy på grunn av lavkonjunktur?

At det blir mindre reiser i en lavkonjunktur er hevet over det meste av tvil, men jeg ville trodd at mye av dette skyldes endringer i behovet for reiser, ikke rene sparetiltak. Færre nyansatte skal til smelteverk på omvisning, det er færre salgsmøter som man skal på, ekspansjonsplaner skal vises fram til færre beslutningstagere osv, osv... Men er det noen som har hørt om firmaer med endret reisepolicy de siste månedene?

Skal man sammenligne disse 2 synes jeg nå SAS er som en supertanker som bruker eeeeeevigheter på å snu seg etter tiden / forholdene mens NAX er mere som en snerten liten speedbåt som tar kjappe turns både hit og dit...
?

Men når supertankeren først har snudd forstår ikke speedbåten hva som traff den...
8 stykk -683/783/883 over til Sverige for a erstatte MD80s

2 stykk -505 ut: BRR og BRS i April / Mai 09

Så det er altså totalt 13 individer som skal ut siden det også er en F50 og 2 Avro som blir stående til sommer'n ?

Men når supertankeren først har snudd forstår ikke speedbåten hva som traff den...

:) joda, men de har vel ikke gjennomført en hel komplett og fullendt snuoperasjon de siste 10 årene spør du meg..

Back