• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

N0 Nytt flyselskap: Norse Atlantic Airways

I skrivende stund er første flyging BOM-MAN underveis. I begynnelsen skal LN-FNC fly annen hver dag BOM-AMS-BOM og BOM-MAN-BOM.
Etterhvert som flere fly blir overført til denne kontrakten vil frekvensene øke og nye Europa destinasjoner åpne.


AMS går til 6x ukentlig fra 22/9. Samtidig økes med til 4x ukentlig.
 
Juli-tallene:

https://newsweb.oslobors.no/message/652248

54706172543_3f527c9e4e_b.jpg
 
Minus i årets andre kvartal, men vesentlig mindre enn tidligere.

Ellers skal de ut å låse 300 MNOK i obligasjonsmarkedet, for å nedbetale annen/gammel gjeld.

https://www.dn.no/luftfart/norse-at...kevel-56-mill-inn-mot-hoysesongen/2-1-1858841
Omsetningen endte på 202,6 millioner dollar i årets andre kvartal, tilsvarende rett over to milliarder norske kroner etter dagens kurs. I samme periode i fjor var omsetningen 165 millioner dollar, tilsvarende 1,7 milliarder kroner.

Resultatet før skatt endte på minus 5,5 millioner dollar i kvartalet – om lag 56 millioner norske kroner. Til sammenligning ble det underskudd på vel 330 millioner kroner i andre kvartal i fjor og for hele året under ett på 1,5 milliarder kroner.
 
Ellers skal de ut å låse 300 MNOK i obligasjonsmarkedet, for å nedbetale annen/gammel gjeld.

I boks, til 8.5% rente. Og en konverteringskurs innen to år til 35% rabatt sammenlignet med dagens kurs.

https://newsweb.oslobors.no/message/653564

The Bond Issue has been fully subscribed and the subscription period has therefore successfully been completed.

The 2-year convertible bond will carry an interest rate of 8.5% per annum and be convertible into Norse shares at USD 1.2662 per share, representing a premium of 35% compared to the arithmetic average of the volume weighted average share price converted into USD (VWAP) for the last two trading days (19 and 20 August).
 
De flyr til plasser som alle har utfordringer med slot times. I FCO og ATH er det håpløst å komme seg gjennom Europa på kryss av alle de som skal nord-syd. Slot time på nesten hver avgang. På JFK er noen av gatene på terminal 7 stengt pga bygging av terminal 6, så Remote parking på noen av avgangene. LGW taler vel for seg selv. Ikke den enkleste plassen å komme seg avgårde på tide.. Vet ikke helt hvordan det står til på CDG, men det er også historisk en plass som er vanskelig på sommeren. Det som er mer oppsiktsvekkende er vel punktligheten ut fra OSL. Uten å tråkke noen her på tærne så er det WF Ground handling som gjør jobben. Jeg hadde forventet mer av en norsk flyplass, enn det som er tilfellet.
 
De flyr til plasser som alle har utfordringer med slot times. I FCO og ATH er det håpløst å komme seg gjennom Europa på kryss av alle de som skal nord-syd. Slot time på nesten hver avgang. På JFK er noen av gatene på terminal 7 stengt pga bygging av terminal 6, så Remote parking på noen av avgangene. LGW taler vel for seg selv. Ikke den enkleste plassen å komme seg avgårde på tide.. Vet ikke helt hvordan det står til på CDG, men det er også historisk en plass som er vanskelig på sommeren. Det som er mer oppsiktsvekkende er vel punktligheten ut fra OSL. Uten å tråkke noen her på tærne så er det WF Ground handling som gjør jobben. Jeg hadde forventet mer av en norsk flyplass, enn det som er tilfellet.

God oppsummering. Det er faktisk kun EN avgang som har gått på rute eller før STD i august fra OSL. Er det WGH eller Avinor OSL du hadde forventet mer av?
Kan bare finne kun en delay som skyldes WGH i august fra OSL, ellers er det eksterne delayer.
 
Last edited:
Vet at de har hatt noe tekniske utfordringer i august.
De har vel diverta iallfall en gang pga syk pax, innleie av AirTanker med A330 pga AOG, samt litt vær.


Ja har sett at det har vært mange og også veldig store forsinkelser i august.

Så også i dag. Delay på 11 timer er mye.
 
Nå får over halvparten av crew som har base JFK sparken…og det sies at Norse sliter med akkurat det samme som forgjengeren gjorde - få økonomi ut av lav pris og lang distanse.
 
Nå får over halvparten av crew som har base JFK sparken…og det sies at Norse sliter med akkurat det samme som forgjengeren gjorde - få økonomi ut av lav pris og lang distanse.

Det sies? Regnskapene gir jo i grunn en fasit der.
 
Nå får over halvparten av crew som har base JFK sparken…og det sies at Norse sliter med akkurat det samme som forgjengeren gjorde - få økonomi ut av lav pris og lang distanse.

Det er nedbemanning på kabinbesetning på alle baser. Det har sin årsak at halve flåten går ut i «damplease» med Indigo. Maskin nummer 4 skal etter det jeg har forstått, nedover på mandag.
 
Nå får over halvparten av crew som har base JFK sparken…og det sies at Norse sliter med akkurat det samme som forgjengeren gjorde - få økonomi ut av lav pris og lang distanse.

Og denne gangen kan de ikke skylde på Covid. Er Norse på vei til å ble et rent leasingselskap?
 
Og denne gangen kan de ikke skylde på Covid. Er Norse på vei til å ble et rent leasingselskap?

Norse ble startet etter (les: på grunn av) Covid ..

Men deres beste rsultater kommer når de har mesteparten av flåten utleid. De har konsekvent tapt penger på rutedriften.
 
Back
Top