• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Bilder fra FBU

VC-10

ScanFlyer Crusty
Medlem
Kjøpte ny multiprinter i går med scanner.
Har tatt noen kjappe tester på bilder fra FBU som jeg tenkte dere kanskje ville like å se:

:spin: VC-10

Attachments

• 580,partnair,fbu,1e.jpg
    580,partnair,fbu,1e.jpg
    201.8 KB · Views: 37
BU 737-200 med blått haleror!

Attachments

• b737-200,BU,fbu,1.jpg
    b737-200,BU,fbu,1.jpg
    159.9 KB · Views: 31
KLM B737-200 var innleid fra Transavia

Attachments

• b737-200,KL,fbu,1.jpg
    b737-200,KL,fbu,1.jpg
    137.9 KB · Views: 29
DC-8-50 fra Icelandair synes jeg var et av høydepunktene å se der.

Attachments

• dc-8-50,FI,fbu,1.jpg
    dc-8-50,FI,fbu,1.jpg
    151.5 KB · Views: 29
Kjent og kjært bilde fra BU sin gamle stand, F-28 med B 737 i bakgrunnen!

Attachments

• f28,BU,fbu,1.jpg
    f28,BU,fbu,1.jpg
    177.6 KB · Views: 29
Etter et kjapt søk på nettet, ser jeg at dette faktisk er den som havarerte!

VC-10

Originally posted by MartinL
Og LN-SUN tilbringer herlige dager som presidentfly i Cambodia

Ellers om VIP transporter i Sundt Air som CL-604! ;)

http://www.airliners.net/open.file/494953/L/

Det er nok mer, skal komme med noe mer seinere.
Det jeg ser nå når jeg kikker på gamle bilder, og som irriterer meg, er at på den tiden syntes jeg ikke det var så stas å fotografere gode gamle SAS og Braathens, og slett ikke i gamle farger. Og kom det gamle propellfly, var det da ikke noe å bry seg med.
Fly som kunne ses hele tiden var desverre ikke interessante nok. Jeg har lært!
Dette medfører blant annet at jeg ikke har særlig mange bilder av SAS med dragehode :-( De var liksom mye stiligere i Janne-fargene :lol

VC-10

Det trodde jeg en gang også... Husker at jeg syntes min far var veldig gammel som sa ved visningen av janne-stripene at den designen aldri ville bli klassisk slik dragehodedesignet ville bli. Har tatt meg nesten 20 år å bli enig med han....

Flott å se flere som finner bilder fra denne tiden og scanner dem. Stå på, vi gleder oss :)
Og noen databaser venter...

Har du årstallet på LN-SUI med blått haleror?, -det var sjelden kost i det skjemaet. (Det må være seinest vinteren 1985)

LN-SUI ble knipset vinter eller tidlig vår 1984 (var flink og merket alle bildene med sted og årstall med Dymotape i albumet, heldigvis)!¨

:D VC-10

Det blå sideroret er vel en one-off, mener å huske at det ble leiet fra LH på grunn av en skade, men er ikke sikker.
SUI ble forøvrig den første BU 737 med cheatline under vinduene, tror det var i '84 det også. Senere ble det gjort en del endringer på SUI's livery, bl.a. med plasseringen av registreringsbokstavene før livery'et var "endelig". Så hvis noen har bilder av denne varianten er det en virkelig sjeldenhet.

Originally posted by Stone
Det blå sideroret er vel en one-off, mener å huske at det ble leiet fra LH på grunn av en skade, men er ikke sikker.
SUI ble forøvrig den første BU 737 med cheatline under vinduene, tror det var i '84 det også. Senere ble det gjort en del endringer på SUI's livery, bl.a. med plasseringen av registreringsbokstavene før livery'et var "endelig". Så hvis noen har bilder av denne varianten er det en virkelig sjeldenhet.
Fin info, det stemmer sikkert med LH, ikke mange i nærheten hadde så mørk blå hale da.
Jeg husker jeg så LN-SUI første gang med cheatline under vinduene i 1985, men det kan godt ha skjedd i ´84 likevel. Den prosessen begynte jo før levering av første B767 samme år.
På LN-SUI la de cheatline så tett oppunder vinduene at det så litt rart ut, dette ble rettet opp før de beynte å male om resten av flåten i 1986.
Jeg har et bilde av den fra våren 1986, grovkornet fra den gamle flatbed-scannerens tid:
http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=3036

Vel.... kanskje litt rask der. SUI fikk definitivt dette skjemaet etter at SUV/W ble levert, det er jeg HELT sikker på, så tidspunktet ble nok litt feil fra min side. Som du sier ble cheatline senket en smule senere, i tillegg til at reg'en ble flyttet fra "over vinduer foran bakre dør" til bak samme dør. en god studie er dette bildet:

http://www.airliners.net/open.file/743459/L/

Back