BGO den store utbyggingstråden

Re: BGO den store utbyggingstråden

Noen andre som har fått med seg at man kopierer noe av det mest idiotiske man har gjort på OSL?

Toalettene er satt opp med 2 båser og 2 urinaler. Her har man absolutt ikke lært av tabbene som ble gjort på OSL. :rolleyes:
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Typisk norske byggeprosjekter, spare noe millioner no for så å bruke 5 ganger så mye om et par år. Hva er poenget? De skal no bygge en ny terminal som skal ferdigstilles i 2016 som har kapasitet frem til 2018 for så å bygge på. TRAGISK
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Nå nærmer det seg byggestart. Europark stenger P9(?), den gruslagte parkeringsplassen på andre siden av cargobygget for å gi plass til brakkerigg etc.
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Typisk norske byggeprosjekter, spare noe millioner no for så å bruke 5 ganger så mye om et par år. Hva er poenget? De skal no bygge en ny terminal som skal ferdigstilles i 2016 som har kapasitet frem til 2018 for så å bygge på. TRAGISK
Du må jo huske det at i Norge finnes det ALDRI nok med penger når det gjelder infrastruktur; da er plutselig Norge et av verdens desidert fattigste land...
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Du må jo huske det at i Norge finnes det ALDRI nok med penger når det gjelder infrastruktur; da er plutselig Norge et av verdens desidert fattigste land...

Joda, men aldri ved prosjektstart. Når overskridelsene kommer, derimot, så er det ingen problemer. Da er lommeboken vidåpen. Greien er at det er bedre med noen dårlige (billige?) løsninger som blir dyr etter hvert, enn å prosjektere noen gjennomtenkte skikkelige (dyre?) løsninger med en gang. Hadde noen hatt baller til å etterkalkulere disse regnestykkene, er i hvert fall jeg helt sikker på hva som hadde lønt seg i lengden (og kanskje også på kort sikt).
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Joda, men aldri ved prosjektstart. Når overskridelsene kommer, derimot, så er det ingen problemer. Da er lommeboken vidåpen. Greien er at det er bedre med noen dårlige (billige?) løsninger som blir dyr etter hvert, enn å prosjektere noen gjennomtenkte skikkelige (dyre?) løsninger med en gang. Hadde noen hatt baller til å etterkalkulere disse regnestykkene, er i hvert fall jeg helt sikker på hva som hadde lønt seg i lengden (og kanskje også på kort sikt).
Av og til lurer jeg på om ikke norske politikere burde umyndiggjøres når det gjelder infrastruktur, slik at denne delen av politikken blir satt under forvaltning og håndtert av noen andre (f eks fra næringslivet).

Det er utrolig irriterende for oss som bor i Bergen, men og de som reiser hit, at vi skal være nødt å leve med en kraftig underdimensjonert flyplass i all overskuelig fremtid.
 
Last edited:
Re: BGO den store utbyggingstråden

Av og til lurer jeg på om ikke norske politikere burde umyndiggjøres når det gjelder infrastruktur, slik at denne delen av politikken blir satt under forvaltning og håndtert av noen andre (f eks fra næringslivet).
Snakker vi om de samme planene? Her får man faktisk en terminal som blir over dobbelt så stor som dagens, hvor alt dimensjoneres for mer trafikk enn dagens terminal.

Jeg kan godt være enig at det kan planlegges flere sitteplasser og toaletter enn det Avinor planlegger, men trangt og klaustrofobisk blir det ikke. Det blir god plass per passasjer.
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Snakker vi om de samme planene? Her får man faktisk en terminal som blir over dobbelt så stor som dagens, hvor alt dimensjoneres for mer trafikk enn dagens terminal.

Jeg kan godt være enig at det kan planlegges flere sitteplasser og toaletter enn det Avinor planlegger, men trangt og klaustrofobisk blir det ikke. Det blir god plass per passasjer.

Dobbelt så stor, ja, men dagens terminal har dobbelt så mye trafikk som den var opprinnelig dimensjonert for, så da er vi vel i praksis like langt når den åpner?
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Dobbelt så stor, ja, men dagens terminal har dobbelt så mye trafikk som den var opprinnelig dimensjonert for, så da er vi vel i praksis like langt når den åpner?
I tillegg er det jo ventet at flytrafikken vil fortsette å vokse, så da vil vi sannsynligvis havne i en situasjon der den nye terminalen er for liten allerede noen få år etter åpningen. En utvidelse vil koste mye penger og skape store ulemper for de reisende. Det er så idiotisk og kortsiktig tenkt at man blir helt oppgitt...
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Ledelsen på Flesland ville utvide enda mer enn det de har fått penger til nå, så det er Avinor som har satt foten ned og lukket pengebingen. Heldigvis skal den nye terminalen være modulbasert slik at det skal kunne relativt enkelt kunne utvides med ekstra gater når det skulle trenges/blir godkjent bygd.
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Ledelsen på Flesland ville utvide enda mer enn det de har fått penger til nå, så det er Avinor som har satt foten ned og lukket pengebingen. Heldigvis skal den nye terminalen være modulbasert slik at det skal kunne relativt enkelt kunne utvides med ekstra gater når det skulle trenges/blir godkjent bygd.

Ja, det var bra at de satte ned foten! TRD-prosjektet ble jo neddimesjonert pga. BGO, kanskje TRD får "tilbake" noen penger, slik at de får utvidete slik som de trenger, kapasiteten er enda mere sprengt en på BGO...
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Ja, det var bra at de satte ned foten! TRD-prosjektet ble jo neddimesjonert pga. BGO, kanskje TRD får "tilbake" noen penger, slik at de får utvidete slik som de trenger, kapasiteten er enda mere sprengt en på BGO...

TRD er betydelig større enn BGO i dag, før utbyggingen, selv om trafikkmengden er mindre. Å si at det er mer sprengt der skjønner jeg ikke.
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Ja, det var bra at de satte ned foten! TRD-prosjektet ble jo neddimesjonert pga. BGO, kanskje TRD får "tilbake" noen penger, slik at de får utvidete slik som de trenger, kapasiteten er enda mere sprengt en på BGO...
Latterlig påstand. Det som egentlig er tragisk er at det burde være nok med penger til å utvide både TRD og BGO.
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Det er jo neste latterlig det som er i ferd med å hende . BGO har hvert et sant kaos de siste 10 årene . Når så de endelig bygger ut så innrømmer Avinor at de bygger ut forlite i første byggetrinn og samtidig som de nermest lover at BGO blir en mer eller mindre byggplass de neste 10 årene !

Dette skjer pga at OSL og BGO bygges ut samtidig . Da det naturligvis skal vere på stell på OSL , ja må det gå utover BGO . Eller som Avinor sier "«Det er en utfordring at behovet for økt kapasitet ved landets to største og mest lønnsomme lufthavner (Gardermoen og Flesland) faller sammen i tid», innrømmer Avinor. Vi kniper på pengene på BGO å kaller inn sjefsdesigner Mikke Mus og saken er løst !

Dette handler om usedvanlig svak overordnet planlegging som gjør at vi haver i denne situasjonen . Skulle ikke forundre meg det minste at det var helt nødvendig for Avinor og utsette utbygginge på BGO lenge nok for å komme ut økonomisk på OSL .Min spådom er at BGO blir bygget ut til 7,5 MPPA og det kommer den til å være i overskuelig framtid

En annen sak er at det som ikke blir bygget nå , ja det kommer til å sitte meget langt inne hos Avinor å få aksept for i årene som kommer da de har lagt opp til ett vanvittg byggeprogram landet rundt . Dette er et byggeprogram som de faltisk ikke har penger til og som de må gå til Jens og co for å få . Det de ønsker er ikke mindre en 6 milliarder i ny egenkapital .

Planlegger å bruke
27,7 mrd. på flyplasser

Gardermoen og Flesland stikker av med over halvparten av pengene.

- Dette er et innspill til vår eier, som skal presentere en stortingsmelding om Avinor til neste vår. Når vi ser fremover, ser vi en betydelig vekst i trafikken, og vi ser derfor høye investeringsbehov, sier finansdirektør Petter Johannessen i Avinor til E24.

http://e24.no/avinor-planlegger-aa-investere-27-7-mrd/20290000
 
Last edited by a moderator:
Re: BGO den store utbyggingstråden

Da blir det ikke anleggstart i år men januar neste år . Nå har de surret så lenge at terminalen ikke blir klar før Q1 2017 .

----------



Utvidelse av terminalen
Større utvidelser og forbedringer er vanskelig innenfor dagens terminalvegger og for å kunne bedre forholdene for passasjerene, planlegges en helt ny sentralbygning med en ny pir. Disse skal lokaliseres sør for eksisterende terminal, slik at de ikke forstyrrer driften av den allerede sterkt overbelastede nåværende terminal. Det vil si at byggingen skal skje på landside av flyplassen. Den nye piren skal håndtere innlandstrafikken og vil inneholde 6 nye broer/gater. Konseptet er utarbeidet av Narud Stokke Wiig Arkitekter. Planlagt byggestart er januar 2014, med anleggsstart januar 2013. Dette tilsvarer en ferdigstillelse 1.kvartal 2017.

Planarbeidet for ny flyterminal (T3) er nå over i detaljfasen. Revidert forprosjekt viser hvilke løsninger som er valgt så langt. Ansatte, kunder og samarbeidspartnere sitter i ulike brukerutvalg og ressursgrupper og gir verdifulle bidrag til prosessen.

Her kan du lese revidert forprosjekt


http://www.avinor.no/lufthavn/bergen/omoss/20_Vi+bygger+ut

Sist oppdatert 21. november 2012
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Styret i Avinor vedtok i går å starte forberedende arbeider i forbindelse med bygging av ny terminal på Bergen lufthavn Flesland. Prisen for det innledende arbeidet blir rundt 300 millioner kroner.

I vedtaket ligger sprengning og fjerning av Lilandshaugen med påfølgende igjenfylling av Lønningstjern og en sanering/flytting av bygg.

Det skal tilrettelegges for et nytt sentralbygg samt en pir som vil inneholde 6 nye gater. De forberedende arbeidene vil gjøre det mulig å ferdigstille terminalen ved årsskiftet 2016/17, slik planen er, og slik Avinors intensjonsavtalen med Bybanen forutsetter.

http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Na-begynner-arbeidet-med-ny-terminal-pa-Flesland-2809335.html
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Ja da er det omsider tegn til aktivitet på lilandshaugen da de nå er begynt å felle trær ved Lønningen hovedgård !
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Det så svært så bra ut. Høyt og luftig under taket og god plass.

Desverre blir det neppe slik. Er villig til å vedde mye på at det blir endring, og at takhøyden blir halvparten når byggingen starter, samt at det blir fullt av butikker og reklameskilt.
 
Back
Top