Du må jo huske det at i Norge finnes det ALDRI nok med penger når det gjelder infrastruktur; da er plutselig Norge et av verdens desidert fattigste land...Typisk norske byggeprosjekter, spare noe millioner no for så å bruke 5 ganger så mye om et par år. Hva er poenget? De skal no bygge en ny terminal som skal ferdigstilles i 2016 som har kapasitet frem til 2018 for så å bygge på. TRAGISK
Du må jo huske det at i Norge finnes det ALDRI nok med penger når det gjelder infrastruktur; da er plutselig Norge et av verdens desidert fattigste land...
Av og til lurer jeg på om ikke norske politikere burde umyndiggjøres når det gjelder infrastruktur, slik at denne delen av politikken blir satt under forvaltning og håndtert av noen andre (f eks fra næringslivet).Joda, men aldri ved prosjektstart. Når overskridelsene kommer, derimot, så er det ingen problemer. Da er lommeboken vidåpen. Greien er at det er bedre med noen dårlige (billige?) løsninger som blir dyr etter hvert, enn å prosjektere noen gjennomtenkte skikkelige (dyre?) løsninger med en gang. Hadde noen hatt baller til å etterkalkulere disse regnestykkene, er i hvert fall jeg helt sikker på hva som hadde lønt seg i lengden (og kanskje også på kort sikt).
Snakker vi om de samme planene? Her får man faktisk en terminal som blir over dobbelt så stor som dagens, hvor alt dimensjoneres for mer trafikk enn dagens terminal.Av og til lurer jeg på om ikke norske politikere burde umyndiggjøres når det gjelder infrastruktur, slik at denne delen av politikken blir satt under forvaltning og håndtert av noen andre (f eks fra næringslivet).
Snakker vi om de samme planene? Her får man faktisk en terminal som blir over dobbelt så stor som dagens, hvor alt dimensjoneres for mer trafikk enn dagens terminal.
Jeg kan godt være enig at det kan planlegges flere sitteplasser og toaletter enn det Avinor planlegger, men trangt og klaustrofobisk blir det ikke. Det blir god plass per passasjer.
I tillegg er det jo ventet at flytrafikken vil fortsette å vokse, så da vil vi sannsynligvis havne i en situasjon der den nye terminalen er for liten allerede noen få år etter åpningen. En utvidelse vil koste mye penger og skape store ulemper for de reisende. Det er så idiotisk og kortsiktig tenkt at man blir helt oppgitt...Dobbelt så stor, ja, men dagens terminal har dobbelt så mye trafikk som den var opprinnelig dimensjonert for, så da er vi vel i praksis like langt når den åpner?
Ledelsen på Flesland ville utvide enda mer enn det de har fått penger til nå, så det er Avinor som har satt foten ned og lukket pengebingen. Heldigvis skal den nye terminalen være modulbasert slik at det skal kunne relativt enkelt kunne utvides med ekstra gater når det skulle trenges/blir godkjent bygd.
Ja, det var bra at de satte ned foten! TRD-prosjektet ble jo neddimesjonert pga. BGO, kanskje TRD får "tilbake" noen penger, slik at de får utvidete slik som de trenger, kapasiteten er enda mere sprengt en på BGO...
Latterlig påstand. Det som egentlig er tragisk er at det burde være nok med penger til å utvide både TRD og BGO.Ja, det var bra at de satte ned foten! TRD-prosjektet ble jo neddimesjonert pga. BGO, kanskje TRD får "tilbake" noen penger, slik at de får utvidete slik som de trenger, kapasiteten er enda mere sprengt en på BGO...
Planlegger å bruke
27,7 mrd. på flyplasser
Gardermoen og Flesland stikker av med over halvparten av pengene.
- Dette er et innspill til vår eier, som skal presentere en stortingsmelding om Avinor til neste vår. Når vi ser fremover, ser vi en betydelig vekst i trafikken, og vi ser derfor høye investeringsbehov, sier finansdirektør Petter Johannessen i Avinor til E24.
Styret i Avinor vedtok i går å starte forberedende arbeider i forbindelse med bygging av ny terminal på Bergen lufthavn Flesland. Prisen for det innledende arbeidet blir rundt 300 millioner kroner.
I vedtaket ligger sprengning og fjerning av Lilandshaugen med påfølgende igjenfylling av Lønningstjern og en sanering/flytting av bygg.
Det skal tilrettelegges for et nytt sentralbygg samt en pir som vil inneholde 6 nye gater. De forberedende arbeidene vil gjøre det mulig å ferdigstille terminalen ved årsskiftet 2016/17, slik planen er, og slik Avinors intensjonsavtalen med Bybanen forutsetter.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.