BGO den store utbyggingstråden

Re: BGO den store utbyggingstråden

Dette hørtes ikke riktig ut, så jeg sjekket morgendagens avganger på Avinor. Gate 24 er allokert til innenrikstrafikk hele dagen, med unntak av timen mellom 18 og 19, der til og med gate 25 brukes utenriks. I resten av døgnet fordeles utenrikstrafikken på gatene 21-23. I morgenrushet går det én innenriks fra 23.

Det betyr at utenrikstrafikken i hovedsak (23 av 24 timer) avvikles fra tre (3) gater, mens innenrikstrafikken går fra 23-34, hvis det stemmer at 27 mangler, vil det si 11 gater.

Da ser det noe rart ut å bygge om terminalen til 9 utenriks og 6 innenriksgater.

Gatene 27-22 er fleksible. Jeg har selv kommet inn fra utland på gate 27, og tatt av på innland på 23. Enkelte dager er det mange fly som kommer inn fra utland på kvelden, og som skal videre på innland på morgenen. Om det ikke er slik i morgen, så er det nå slik av og til.
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Gatene 27-22 er fleksible.

Det er ikke poenget. Poenget er at man på en normal dag

1. Bruker flere gater til å avvikle innenrikstrafikken enn utenrikstrafikken.
2. Har mer innenrikstrafikk enn utenrikstrafikk.
3. Tilsynelatende bygger den nye terminalen som om det var omvendt.

Selv når 27 allokeres til utland har man 7 utenriksgater og 7 innenriksgater, hvis en regner med 33 og 34, og det er det jo ingenting i veien for å gjøre. Men den eneste gangen 27A kommer til å brukes denne uken i alle fall er på én avgang lørdag morgen. Jeg vet at jeg heller ville ha hatt et problem lørdag morgen enn et problem mandag-fredag og søndag.
 
Re: Video av nye Flesland

At Bybanen føres frem til den nye terminalen er en velkjent sak. I følge aninmasjonen vil kanskje det føre til at biltrafikken til Flesland (som i dag er formidabel) blir redusert til en enslig bil i ny og ne?

Her er kanskje litt av grunnen til at det nesten ikke blir biler.

En bybane skal bidra til at Bergen lufthavn, Flesland, øker kollektivandelen til og fra lufthavnen fra dagens 22 prosent til nærmere 40 prosent.

http://www.bygg.no/2012/01/83932.0
 
Re: Video av nye Flesland

Her er kanskje litt av grunnen til at det nesten ikke blir biler.



http://www.bygg.no/2012/01/83932.0

Synes Bergenserne ligger vel mye vekt på bybanen. Banen vil bruke 15-20 min lenger enn flybussen gjør til sentrum i dag. Kapasiteten fra Nesttun til sentrum er sprengt, det vil være minst like vanskelig å ta med bagasje her som det er med tuben i London... Mulig det hjelper om de starter med doble togsett, men det er mye som må forbedres skal dette bli vellykket.

At Bergenserne skal gidde å ta drosje ned til en stasjon for så å ta banen videre har jeg heller ikke så mye tro på, da merkostnaden medå ta drosje direkte for de som bor langs traseen vil være en hundrelapp eller to, mens reisetiden kjapt blir mer enn fordoblet.

De som nok vil merke bybanen best er drosjene som mister all trafikk Flesland-Sandsli. Statoil, Aker og flere andre store bedrifter vil ha stopp 200-300 m fra kontoret.
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Doble togsett vil ikke være mulig, stasjonene er ikke lange nok til det. Skjønner ærlig talt ikke hvordan bybanen kan være et alternativ fra sentrum til Flesland.
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Doble togsett går nok ikke men det er rom for å forlenge de noe. det er allerede laget en intensjonsavtale med levrandøren om lenger togsett. de har en seksjon ca midt i togsettet som skal være spesielt godt tilpasset for reisende med mye baggasje, så dette er nok tenkt på.

At drosjene mister turer mellom Sandsli og Flesland er ikke det største tapet på drosjenæringen. Dette er en tur på ca. 5 minutter. Er ikke mange sjåfører som liker å få sånne korte turer.
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Fordelen med Bybanen til Flesland er at det kommer et kollektivtilbud dit med høy frekvens og som er en del av enhetstaksten i Bergen som vil si billettpriser på rundt 1/4 i forhold til dagens flybuss. Når Ringvei Vest blir ferdig, vil imidlertid absolutt raskeste vei fra Bergen sentrum (og med det Åsane og Bergen Vest) til Flesland gå på dette veisystemet. Men for Bergen sør og Fana vil Bybanen være et meget godt alternativ.

Så gjenstår det å se om fylkeskommunen vil tillate usubsidierte flybusstjenester i konkurranse med Bybanen. Og sannsynligvis vil de gjøre det for det er kun summen av kollektivtilbud til en flyplass som vil få opp kollektivandelen.
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Hva er det egentlig Avinor planlegger på BGO? Leser man styringsdokumentet av 24.11.11 kan man begynne å lure på om de vet hva de driver med . Her reduseres det til 4 broer og billigere byggematematerialer over en lav sko , samt at trafikkprognosene virker mer en underlige .Etter det jeg kan se må dette gå galt og vi får en terminal som umulig kan tilfredstille de reisende når den står ferdig Mars 2016 .

BGO hadde 5,4 mill terminalpassasjer i 2011

----------

I forprosjektfasen vil lengden av pir bli redusert (-54 meter), landside reduseres og materialvalget gjøres mindre kostbart. Dette alternativet gir mulighet for en fasevis utbygging ved senere behov. Teoretisk kapasitet i terminal blir 6,75 millioner passasjerer. Kapasitet flyside 30 flyparkeringsplasser og 7 millioner passasjerer. Areal terminal ca. 50.000 kvm. Foreløpig kostnadsanslag er 2,1 milliarder kroner (2010-kroner). Illustrasjonene under viser grovt hvordan planene da ser ut.

Trafikkforutsetninger

Trafikkprognosen som er lagt til grunn er basert på Trafikkøkonomisk Institutts (TØI) oppdaterte prognoser for 2011-2040 for Bergen lufthavn Flesland. Disse prognosene er i hovedsak etterspørselsbaserte og baseres på norsk og internasjonal bruttonasjonalprodukt-vekst, befolkningsvekst, forutsetninger rundt billettpriser og oljepriser, samt markedssituasjonen med lavpriskonkurranse.Prognosene gir 5,8 millioner passasjerer i 2016, 6,4 millioner i 2020 og 9,5 millioner i 2040. Det er også utarbeidet lønnsomhetsanalyser med høyere prognoser som viser effekt på lønnsomheten foralternativene ref. punkt 6.2

Prosjektet omfatter følgende delprosjekter eller geografiske objekter:
• Terminal
o Sentralbygning med securityblokk
o Forberedelser til fremtidig kontorblokker
o Pir med 4 broer
• Landside
o Ny kjøreadkomst med trafikksløyfer, trafikkforplass og parkering tilrettelagt for Airport
City
o Serviceadkomst for varelevering
o Bybanetrase i tunnel og bybanestasjon i sentralbygningen/forplass
o Tilrettelegge for Flesland Airport City
• Flyside
o Oppstillingsplasser ved Pir
o Eventuelle fjernoppstillingsplasser
• Oppgradering av eksisterende terminal
o Midlertidige utbedringer – Trinn 1
o Oppgrading og tilknytning til T3 – Trinn 2
Midlertidige utbedringer av eksisterende terminal – Trinn 1 representerer strakstiltak for å gi terminalen
forbedret servicegrad frem mot åpning av ny terminal T3. Aktiviteten vil bli organisert og gjennomført
som en del av T3 prosjektet, men vil følge sitt eget løp med hensyn til gjennomføringsplan, økonomi og
fremdrift. Trinn 2 vil imidlertid inngå som en integrert del avT3 utbyggingen.



http://www.luftfartstilsynet.no/inc...Vedlegg+12+-+Styringsdokument+Forprosjekt.pdf
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Virker som man satser på den velkjente strategien: For lite, for sent
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Her reduseres det til 4 broer

Interessant. For 2,1 milliarder får man i realiteten nå altså:

1 ny bro
1 ny bybanestasjon
Antagelig noe bedre plass ved bagasjeutlevering
Antagelig noe mer effektiv sikkerhetskontroll

Man skulle tro at man kunne få alt dette til en rimeligere penge. Man har nå egentlig redusert planen såpass at det er på tide å ta runden for å sjekke om ikke man heller skal tenke helt annerledes.
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Interessant. For 2,1 milliarder får man i realiteten nå altså:

1 ny bro
1 ny bybanestasjon
Antagelig noe bedre plass ved bagasjeutlevering
Antagelig noe mer effektiv sikkerhetskontroll

Man skulle tro at man kunne få alt dette til en rimeligere penge. Man har nå egentlig redusert planen såpass at det er på tide å ta runden for å sjekke om ikke man heller skal tenke helt annerledes.

Dette er vel å overdrive litt. Greit nok at man bare får en økning på 1 bro, men publikumsområdene blir mye, mye større. Selv med flere kommersielle tilbud, så blir nok det nye komplekset mye mer romslig enn det gamle.
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Dette er vel å overdrive litt. Greit nok at man bare får en økning på 1 bro, men publikumsområdene blir mye, mye større. Selv med flere kommersielle tilbud, så blir nok det nye komplekset mye mer romslig enn det gamle.

Publikumsarealene i dag er ekstremt klaustrofobisk, og hvis man må sitte der i mer enn 1/2 time, så får man helt kolevipper. En slik utbygging er derfor hilset ekstremt velkommen blant brukerne, selv om man bare får en ny bro.
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Dette er vel å overdrive litt.

Tja. Nå er det ikke som om man ikke har kapasitetsproblemer på flysiden. Og om man står fast ved tidligere planer, vil man etter dette ha fire (4!) gater til å avvikle innenrikstrafikken, noe som er en betydelig kapasitetsreduksjon.
 
Bergen Airport, BGO og ny rullebane?

Det pratas (Avinor med flera) om en bana till i BGO. Men var ska den nya banan placeras? Det är ju mycket bebyggelse runt flygplatsen och nånga kommer bli lidande. :crowded
 
Re: Bergen Airport, BGO.

Finnes videosimulering i utbyggingstråden for Flesland. Banen er ferdig prosjektert og det siste stykket til Flesland er det med minst bebyggelse.
 
Re: Bergen Airport, BGO.

Jeg har en liten følelse av at 1. innlegg gjelder rullebane 2 på Flesland,
mens 2. innlegg tar opp Bybanens forlengelse til Flesland.:colgate:
 
Re: Bergen Airport, BGO.

Sorry:-)

Det ligger iallfall mye stein mellomlagret der oppe nå. Mulig det har noe med ny (rulle)bane å gjøre. :-)
 
Re: Bergen Airport, BGO og ny rullebane?

Ja, det är rullebanan jag menar. Inte lätt att vara svensk i norge ;)
 
Back
Top