BGO den store utbyggingstråden

Re: BGO den store utbyggingstråden

Da venter ma vel "bare" på at prosjektet skal bli godkjent og vedtatt?
 
Re: Video av nye Flesland

Dette ser jo veldig bra ut! :)

Oi, på slutten av videoen ser det ut som om nederlenderne v/KLM har invadert vestlandet!

Ny KLM-hub åpner på Flesland i 2015. KLM satser tungt i Norge, både utenriks og innenriks.
 
Re: Video av nye Flesland

Ser jo flott ut, men det flyselskaper trenger er boarding lounger... I det tullet arkitektene vil ha...
 
Re: Video av nye Flesland

Stilig video! Stusset på at det var flere bagasjebånd på utland (3) enn på innland (2); er det representativt for trafikken på BGO?
 
Re: Video av nye Flesland

At Bybanen føres frem til den nye terminalen er en velkjent sak. I følge aninmasjonen vil kanskje det føre til at biltrafikken til Flesland (som i dag er formidabel) blir redusert til en enslig bil i ny og ne?
 
Last edited:
Re: BGO den store utbyggingstråden

Da er det bare å gratulere KLM, som tydeligvis blir desidert største og eneste operatør på BGO fremover! Blir vel ny hub det.

Men hvis en ser bort ifra smålige detaljer i animasjonen, og heller på statistikken som presenteres, må jeg si jeg stiller meg undrende til det som vises frem ved ca. 2:30. Først av alt - kapasitet på 7,5 m. i 2009? Kapasiteten var 2,8 når den stod ferdig for første gang, og med kun noe innvendig ombygging har vel ikke kapasiteten blitt mer enn det dobbelte?Så hva menes med 7,5 m i 2009?

Hvordan er egentlig sammenhengen når det gjelder total kapasitet på en flyplass når man har to (hoved)-faktorer: innsjekkingsareal og antall gater? Eller er det ikke noe sammenheng?

I animasjonen er altså kapasiteten på 7,5 når første del av utbyggingen står ferdig. Når piren først forlenges mot sør (venstre i bildet) øker kapasiteten med én million (2013). Da bygges det seks nye gater. Når piren igjen forlenges videre sørover (2018), øker kapasiteten med 1,5 million til 10 millioner. Da bygges det også seks nye gater. Hvordan kan det ha seg?

Skal uansett bli godt å kunne gå rundt i en stor, luftig terminal kontra dagens som oppleves alt for trang og kompakt (som ikke er bra når det faktiske antallet passasjerer overstiger hva terminalen er ment for til de grader). Hvordan blir det egentlig i den "gamle" terminalen? Man får jo ikke se noen bilder av den i animasjonen. Den skal vel renoveres? Store endringer må jo til ettersom check-in, bagbelts, adkost, bybane osv lokaliseres i den nye terminalen. Vet noen hvordan det vil bli seendes ut? Det bygget skal jo også bort om man skal tro på presentasjonen (siste fase/2023), som jeg btw anbefaler alle å se.
 
Last edited:
Re: BGO den store utbyggingstråden

Det jeg lurer på er om ikke seks innenlandsgater kanskje er litt lite. Jeg har en idé om at det er flere innenriksavganger enn untenriksavganger på Flesland og at man allerede i dag allokerer mer enn seks utganger til denne trafikken. Noen som vet noe?
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Det jeg lurer på er om ikke seks innenlandsgater kanskje er litt lite. Jeg har en idé om at det er flere innenriksavganger enn untenriksavganger på Flesland og at man allerede i dag allokerer mer enn seks utganger til denne trafikken. Noen som vet noe?

Veldig mange innenriksavganger til/fra BGO går vel med "småfly" som ikke benytter bro....?
Det er nok en del gater i tillegg til de med bro som vises på videoen.
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Veldig mange innenriksavganger til/fra BGO går vel med "småfly" som ikke benytter bro....?
Det er nok en del gater i tillegg til de med bro som vises på videoen.

De bruker stort sett bro, men med trapp i enden. Men det virker i grunnen naturlig at man kanskje ser på en annen løsning for disse, men det er umulig utifra tegninene å gjøre antagelser om hva denne eventuelt skal kunne være.
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Det jeg lurer på er om ikke seks innenlandsgater kanskje er litt lite. Jeg har en idé om at det er flere innenriksavganger enn untenriksavganger på Flesland og at man allerede i dag allokerer mer enn seks utganger til denne trafikken. Noen som vet noe?

De bruker flere enn seks gater til morgenavgangene, men da er det fordi flyene kommer inn fra utland om kvelden, og går videre på innland på morgenen. Med litt flytting av fly, evt. bussing, så burde det ikke være noe problem å få dette til å gli effektivt med seks gater i nybygget.
 
Re: Video av nye Flesland

At Bybanen føres frem til den nye terminalen er en velkjent sak. I følge aninmasjonen vil kanskje det føre til at biltrafikken til Flesland (som i dag er formidabel) blir redusert til en enslig bil i ny og ne?

Det er nettopp dette som bekymrer meg mest med den nye terminalen. Det legges ikke godt til rette for biltrafikken, og spesielt rute- og turbusser. Ved dagens terminal skaper dette store problemer for bussselskapene og jeg håper det vil bli en bedring med ny terminal, men det ser ikke ut som om dette er i fokus.
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Mener å ha lest et sted at på grunn av kostnadsbesparelser vil første byggetrinn kun tilføre fire nye broer...
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Terminalen kan bygges på med flere moduler, slik at det er lett å utvide om det tildeles mer penger.

BGO: det er planlagt bussterminal ved den nye terminalen.
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Mener å ha lest et sted at på grunn av kostnadsbesparelser vil første byggetrinn kun tilføre fire nye broer...
Det er vel netto tilvekst, det ser ut som om dagens gate 21 og 22 forsvinner og de seks på den nye kommer til.
Men hvis det bare vil være seks gater som kan brukes på innland blir nok bussene flittig brukt... I dag er jo, såvidt jeg husker, 23/24/25/26/27 mix-gater og 28->32 rene innlandsgater. I videoen indikeres intet om mix-gater, og det er jo litt snodig, da...:question::question:
 
Last edited:
Re: BGO den store utbyggingstråden

De bruker flere enn seks gater til morgenavgangene, men da er det fordi flyene kommer inn fra utland om kvelden, og går videre på innland på morgenen. Med litt flytting av fly, evt. bussing, så burde det ikke være noe problem å få dette til å gli effektivt med seks gater i nybygget.

Dette hørtes ikke riktig ut, så jeg sjekket morgendagens avganger på Avinor. Gate 24 er allokert til innenrikstrafikk hele dagen, med unntak av timen mellom 18 og 19, der til og med gate 25 brukes utenriks. I resten av døgnet fordeles utenrikstrafikken på gatene 21-23. I morgenrushet går det én innenriks fra 23.

Det betyr at utenrikstrafikken i hovedsak (23 av 24 timer) avvikles fra tre (3) gater, mens innenrikstrafikken går fra 23-34, hvis det stemmer at 27 mangler, vil det si 11 gater.

Da ser det noe rart ut å bygge om terminalen til 9 utenriks og 6 innenriksgater.
 
Back
Top