BGO den store utbyggingstråden

Re: BGO den store utbyggingstråden

Kommer ikke helt over at det kun er planlagt totalt tre nye broer i forhold til dagens løsning. Men så er det vel kanskje terminalarealet, og ikke antall gater som har vært det største problemet til nå?
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Har tipset bt om dette for flere uker siden, men det har ikke blitt nevnt med ett ord enda.
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Når er det planlagt byggestart på BGO? Regner med det tar en del tid å sprenge vekk den haugen bak parkeringsanlegget som må vike plass...
Er dette vedtatt, klarer ikke finne noe endelig beslutningsdato...
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Denne e-posten dumpet inn i postkassa til meg for noen dager siden. Ble litt overrasket da jeg regnet med at mitt innspill ville falle for døve ører:

Heisan, refererer til ditt innspill i vår online registrering av brukerinnspill 6.mars i år, vedrørende planlegging av ny terminal på Bergen lufthavn Flesland.

Du ber oss om å bygge nok broer, og mener at 4 er for lite for innlandstrafikken. Vi har sett at vi med den trafikkvekst vi ser, må se på muligheten å benytte eksisterende terminal til både innland og utenlands trafikk, i tillegg til ny terminal med innlandstrafikk. Vi i prosjektet har et mandat å forholde oss til når det gjelder hva som skal leveres til styret, men har for øvrig takket være mange innspill på dette punktet tatt med som opsjon to broer til, til styrebehandlingen av forprosjektet.

Vi vil si tusen takk for ditt innspill, det er noe vi setter stor pris på. Fornøyde passasjerer er det vi bestreber oss på å oppnå.
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Byggestart ny terminal: mai 2013



Styret i Avinor vurderte (sak 64/2010) de skisserte alternativene med anbefaling og forslag til vedtak for det alternativet som administrasjonen anbefalte utredet videre i en forprosjektfase. Forslaget bygger på ”Vingespenn” som er vist i illustrasjonene under og da slik arkitektgruppen Narud Stokke Wiig (NSW ) mener den kan fremstå med en teoretisk kapasitet på 7,5 millioner passasjerer. Dagens flyterminal, parkeringshus og hotell er geografisk til høyre i illustrasjonene.

I forprosjektfasen vil lengden av pir bli redusert (-54 meter), landside reduseres og materialvalget gjøres mindre kostbart. Dette alternativet gir mulighet for en fasevis utbygging ved senere behov. Teoretisk kapasitet i terminal blir 6,75 millioner passasjerer. Kapasitet flyside 30 flyparkeringsplasser og 7 millioner passasjerer. Areal terminal ca. 50.000 kvm. Foreløpig kostnadsanslag er 2,1 milliarder kroner (2010- kroner).

Overordnet milepælsplan

Avinor legger så langt til grunn følgende milepælsplan for prosjektet T3 på Bergen lufthavn Flesland fremover.
Neste viktige milepæl vil være styrets utbyggingsvedtak i mai 2012.
Styresak med vedtak skisseprosjekt: mars 2011
Forprosjekt : mars 2012
Styresak med utbyggingsvedtak: mai 2012
Rammesøknad til Bergen kommune: mai 2012
Detaljprosjektering: ferdig okt 2012
Byggestart ny terminal: mai 2013
Idriftsettelse ny terminal: mars 2016
Ombygging eksisterende terminal: 2016-2017

http://www.luftfartstilsynet.no/inc...Vedlegg+12+-+Styringsdokument+Forprosjekt.pdf
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

3-4 år før det står ferdig. Ja ting tar tid her på berget.
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Én ny bro, manglende videre finansiering, ingen penger til siste byggetrinn av ringveg vest, en somletrikk uten finansiering fra statsbudsjettet, ingen motorvei fra Rådal-Flesland (men derimot 8-9 rundkjøringer).. De burde laget et stort banner på flysiden hengende fra terminalbygget for alle ankomne pasasjerer:

"Velkommen til Bergen, byen der vi gjør alt halvveis"

Ellers skal det nevnes at bybanen ikke er ment som et flytog i vanlig forstand. Det er ikke intensjonen at så veldig mange skal ta bybanen fra sentrum til flesland. Det er mer naturlig å tenke at bybanen hovedsaklig tar hånd om innbyggerne mellom sentrum og lagunen, og forretningsreisende fra Sandsli til Flesland.
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Ja da bør det begynne å hende noe på lilandshaugen om ikke lenge .
Nå har de kranglet så lenge om hvordan T3 skal bli at de er i ferd med å komme i kraftig tidsnød...


Entrepriseplanen er basert på
forslaget til PNS, innkjøpsstrategi og at den nye
terminalbygningen skal kunne åpnes for drift i 4
kvartal 2016. (Endelig dato fastlegges av Avinor
senere).

Av de ytelsene som inngår i prosjektet er bygging
av terminalbygningen det prosjektavsnittet som har
lengst byggetid, 3-3 ½ år etter at disse arbeidene
kan startes. Det er derfor viktig for prosjektet at
beslutninger om gjennomføring foreligger i 2.
kvartal 2012 og iverksetting av sprengningsarbeider
i Lilandhaugen kommer i gang innen utløpet av 3.
Kvartal 2012. Senere oppstart vil føre til at åpning
først vil være mulig i 2017.

Viktige milepæler i entrepriseplanen er:

Start masseflytting 1. oktober 2012

Ferdigstillelse av kontursprengning for terminalbygningen
og Bybanestasjonen 31.august 2013

Byggestart for terminalbygningen, «Tett
bygg», 1. september 2013

«Tett bygg» klart for innvendige arbeider 11.
august 2014.

Flysiden gjennomført asfaltarbeider innen 15.
september 2015

Tekniske anlegg og infrastruktur klart for program
for testing, innregulering og prøvedrift
12. oktober 2015.

Energisentralen ferdig for drift 12. oktober
2015

Alle arbeider ferdig og uttestet for drift 10.
oktober 2016.

Entrepriseplanen er svært presset og setter krav til
gjennomføringsevne for alle medvirkende. For å
klare fremdriften for «Tett bygg» må innkjøpet deles
slik at «Fasader» kjøpes inn i en separat pakke som
tiltransporteres «hovedentreprenøren». Dette er
nødvendig for å gi tilstrekkelig tid for prosjektering.

https://tjenester.avinor.no/t3/T3-Forprosjekt-Del1.pdf
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Ingen som har nyheter rundt dette? Trodde dette skulle bankes gjennom i bystyret på forsommeren? Finner lite/ingenting i mediene etter 14. januar.
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Var en liten liten notis i papir BA at alt av planer i forbindelse med utbyggingen ble vedtatt bystyret. Husker ikkje eksakt dato men max en uke siden
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Da er de blitt enig om broer mm . Som ventet ble det en kvasiløsning hvor de landet på 6 broer og 7,5 MPPA. + massive kostnadskutt generellt ....

----------------

På overordnet nivå består konseptet for utvidelsen
av lufthavnen på Flesland av å bygge en helt ny
Sentralbygning og Pir. Disse lokaliseres slik til at
byggingen kan skje på hvit sone og driften av den
allerede sterkt overbelastede nåværende terminalen
forstyrres minst mulig.
For å oppnå dette, etableres det en ny tomt mot
syd og øst for nåværende terminal. Tomten skapes
ved å fjerne deler av Lilandshaugen og legge
massene i Lønningstjern. Dette for å gi plass til en
trafikkforplass på Landside og en byggetomt for en
ny Sentralbygning og Pir med tilknyttet Flyside.
Nåværende terminal blir en satellitt og knyttes
sammen med Piren via en broforbindelse og
vareleveringskulvert.
Revidert forprosjektet omhandler Utbyggingstrinn 1,
for 7,5 MPPA.
T3 på Flesland vil bli en fl yplass som teknisk,
funksjonelt og arkitektonisk vil hevde seg i
toppsjiktet av internasjonale flyplasser i denne klasse.
I det foreliggende reviderte forprosjektet er det gjort
kompromisser for å begrense investeringsbehovet
i første fase. Dette kan føre til at det på et
tidlig tidspunkt må igangsettes utvidelses- og
ombyggingsprosjekter. Den type utbygging er gjerne
ekstra kostnadskrevende og virker negativt inn på
fl yplassens drift. Forholdet gjelder først og fremst
størrelsen på Landsiden, som har redusert sine
utviklingsmuligheter, og manglende kontorareal på
hvit sone i Terminalen.

http://epapir.info/avinor/pubData/source/121019_REV_FORPROSJEKTRAPPORT_smallsize.pdf
 
Synd det bare blir en halveisløsning, men det positive er at terminalen ikke må være en byggeplass i fem år
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

når planlegger man start på utbyggingen nå da? Dette har jo dratt lovlig lenge ut i tid, planlegger man fortsatt åpning i 2016?
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

I følge byggeplanen på side 380 revdert forprosjekt skulle de ha hvert i gang 5 november , så det skal ikke drøye mange dagene før det begynner å hende noe borte på liandshaugen.

http://epapir.info/avinor/pubData/source/121019_REV_FORPROSJEKTRAPPORT_smallsize.pdf

---------------------------

Viktige milepæler i entrepriseplanen er:

Start massefl ytting 4. kvartal 2012

Ferdigstillelse av kontursprengning for
terminalbygningen og bybanestasjonen
primo oktober 2013

 Byggestart for terminalbygningen i form av
grunn- og betongarbeider, primo 4. kvartal
2013

 Klart for innvendige arbeider i nordlig del av
terminal 17. september 2014.

 «Tett bygg» for terminalen 7. april 2015

Flysiden gjennomført asfaltarbeider innen 15.
september 2015

Tekniske anlegg og infrastruktur klart for
program for testing, innregulering og
prøvedrift 1. kvartal 2016

Leveranse av termisk energi står klar i
september 2014

Alle arbeider ferdig og klar for prøvedrift 10.
oktober 2016

Åpning for trafikk er estimert mulig 16.
desember 2016
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Bare jeg som er skeptisk til estimert åpning for trafikk som er satt til 16.des rett før juletrafikken setter inn for fullt. Men regner jo med ca 6md-1år forsinkelse som vanlig.
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Så det endte opp med 6 innenlandsbroer og 9 på utland? Dette er vel "skjevfordeling" i forhold til hvordan dagens gater blir allokert?

Edit: Ser at utlandsbroene skal være fleksible innland/utland, men at dette vil vurderes i prosjektfasen.
 
Last edited:
Re: BGO den store utbyggingstråden

De fleste av gatene i den gamle terminalen blir flex-gater mellom innland og schengen. Resten blir flex mellom schengen og øvrig trafikk. Så det blir en bedring i forhold til dagens løsning, det er det liten tvil om.

Synes det ser ut som et godt prosjekt, og som om det er dimensjonert for fremtiden.
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Avinor sparer seg til fant på BGO .

På side 15 i revidert forprosjekt skiver de følgende



-----------

I Utbyggingstrinn 1 får Piren 6 brotilknyttede

flyoppstillingsplasser og 2 buss gates som alle

betjener innlandspassasjerer. Dette gir en netto

økning på 4 broer i forhold til dagens situasjon. Av

kapasitetsmessige årsaker er alle 9 gater i Satellitten

gjort fleksible mellom innland og utland. Denne

løsningen er tungvint i praktisk drift, og vil bli vurdert

nærmere i den videre prosjekteringen.



Og videre på side 24



Prosjektet dimensjoneres for et passasjergrunnlag på

7.5 mill pax/år. Dette er en økonomisk beslutning ,

og flere rapporter (bl.a TØI) sannsynliggjør et høyere

passasjergrunnlag allerede rundt 2018. Det er derfor

ekstremt viktig at all prosjektering legger til grunn en

enkel og rasjonell utvidelse i nær fremtid.



---------------

Detter er bare 2 små klipp av rapporten . Det går en rød tråd gjennom hele rapporten og det er kostnadskutt og reduksjon av arealer mm . Den nye terminalen vil sansyligvis oppleve det samme som satellitten opplevde da den sto ferdig for 25 årsiden nemelig at den var underdimensjonert av en annen verden Jeg er redd det her spares så mye i grunninvisteringen at BGO vil fremstå som en byggeplass de neste 10 årene minst ... men det er vel ikke annet å vente da det er Gardermoen som virkelig betyr noe for Avinor !
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Sparing, eller ikke sparing, det er et faktum at terminalen blir flere ganger større etter utbyggingen. Det at man har fokusert på større arealer og ikke en stor økning i antall gates er at antall passasjerer øker raskere enn antall flybevegelser.
 
Back
Top