Re: BGO den store utbyggingstråden
Da er det bare å gratulere KLM, som tydeligvis blir desidert største og eneste operatør på BGO fremover! Blir vel ny hub det.
Men hvis en ser bort ifra smålige detaljer i animasjonen, og heller på statistikken som presenteres, må jeg si jeg stiller meg undrende til det som vises frem ved ca. 2:30. Først av alt - kapasitet på 7,5 m. i 2009? Kapasiteten var 2,8 når den stod ferdig for første gang, og med kun noe innvendig ombygging har vel ikke kapasiteten blitt mer enn det dobbelte?Så hva menes med 7,5 m i 2009?
Hvordan er egentlig sammenhengen når det gjelder total kapasitet på en flyplass når man har to (hoved)-faktorer: innsjekkingsareal og antall gater? Eller er det ikke noe sammenheng?
I animasjonen er altså kapasiteten på 7,5 når første del av utbyggingen står ferdig. Når piren først forlenges mot sør (venstre i bildet) øker kapasiteten med én million (2013). Da bygges det seks nye gater. Når piren igjen forlenges videre sørover (2018), øker kapasiteten med 1,5 million til 10 millioner. Da bygges det også seks nye gater. Hvordan kan det ha seg?
Skal uansett bli godt å kunne gå rundt i en stor, luftig terminal kontra dagens som oppleves alt for trang og kompakt (som ikke er bra når det faktiske antallet passasjerer overstiger hva terminalen er ment for til de grader). Hvordan blir det egentlig i den "gamle" terminalen? Man får jo ikke se noen bilder av den i animasjonen. Den skal vel renoveres? Store endringer må jo til ettersom check-in, bagbelts, adkost, bybane osv lokaliseres i den nye terminalen. Vet noen hvordan det vil bli seendes ut? Det bygget skal jo også bort om man skal tro på presentasjonen (siste fase/2023), som jeg btw anbefaler alle å se.