BGO den store utbyggingstråden

LN-AFG

ScanFlyer Gold
Medlem
BGO den store utbyggingstråden

Tenkte vi kunne starte en tråd med fokus på utbyggingen av BGO. Vi kan jo ikke la østlendingene få all gøyen med OSL når det skjer store ting på Flesland også.

Piddien har en flott tråd med bilder av arbeidet som er gjort til nå:
BGO 12.09.2010. Litt sånn ovenfra + et par andre

Et oversiktbilde av hvordan det kommer til å se ut etter taxebanen er bygget ferdig:
Bt.no 04.jun 2009 - Bygger for 7 mill passasjerer

Litt om den nye terminalen som skal bygges:
Bt.no 02.jul 2009 - her er fremtidens flyterminal

Ifølge Avinor så skal byggingen av den terminalen starte i 2010, håper det er noen på innsiden som vet litt mer om tidsplanen. Stoler ikke helt på fremdriftsplanen som ligger ute på avinor.no

Re: BGO den store utbyggingstråden

Ja, en slik tråd er neppe dum. Har tatt en titt på linkene, og det ser ut til at det *kan* bli bra. Får nå bare håpe at Avinor ikke nedjusterer dette til et billig-prosjekt. Moderne bygg kan være flotte og spektakulære, men de kan også være så mislykkede at man kunne latt være å bygge noe i det hele tatt. Men jeg har troen på at dette bli bra. Litt mer oppdatert info hadde dog ikke skadet.

Jeg må si den "nye" innenlandsterminalen til BGO som er planlagt, ligner veldig på terminalen til Værnes og Gardermoen :rolleyes:

Unikt design med andre ord... :zzz

Last edited:

Dette er en spennende tråd som skal leses ofte. :)

Jeg kan sikkert bidra med noen bilder og litt generell info og etter som arbeidet skrider frem her på Flesland.

:)

Vil noe av dette arbeidet berøre spotter mulighetene - midlertidig - permanent - eller blir de bedre ? Har spotter miljøet noen dialog med AVINOR ?

Det jeg vet så langt, er at den spotterplassen vi har brukt ved CHC sin H1, vil forsvinne i løpet av neste år. Hvor vi da eventuelt kan stå på østsiden av rullebanen har ikke jeg noen formening om enda. Personlig prøver jeg etter fattig evne og snakke med de jeg treffer inne på flyplassen om mulighetene i fremtiden, men har ikke fått noe klart svar enda. På vestsiden har vi stedet i nord, samt det vi kaller for Mesta plassen. Her er det nå kommet opp en port pga at det nå går sauer og beiter der. Om porten forsvinner når sauene skal i hus for vinteren vet jeg ikke, men han som eier området er en veldig hyggelig mann som til daglig jobber inne på flyplassen.

:)

Ifølge Avinor så skal byggingen av den terminalen starte i 2010, håper det er noen på innsiden som vet litt mer om tidsplanen. Stoler ikke helt på fremdriftsplanen som ligger ute på avinor.no

Er det noe som tyder på at de har begynt å bygge eller holder de fortsatt "bare" på med flyoppstillingsplasser og taxebaner? Ser ut som om det skal holde hardt å bli ferdig til 2012/2013

Ser det er NSW som er arkiteker, samme som har tegnet OSL. Både nåværende del, og den planlagte utbyggingen

Litt OT, men håper det kan passe under denne tråden.

Spørsmål til dere som kjenner BGO litt:

Når jeg har sett på kart/oversiktbilder av Flesland ser jeg det går en vei/taksebane innover i skogen nord-øst for flyplassen. Kan noen forklare hva dette er? Den veien/taksebanen går jo nesten bort til Grimstad/Stamneset. Håper noen kan forklare. Man ser den godt her: http://bit.ly/aVEj0f

Thomas

Ny Terminal i 2015? Det drar ut ja. Utifra denne artikkelen på Avinor så skal planene for den nye terminalen ferdigstilles i disse dager, og skal godkjennes av styret i Avinor våren 2011. Med anbud og prosessen rundt det kan vi nok ikke regne med byggestart før 2012 og da blir det en del år til med sprengt kapasitet.

Legger også spesielt merke til dette sitatet fra artikkelen:
Nå skal det utarbeides et grundig og omfattende beslutningsgrunnlag for styret. I denne fasen vurderer vi blandt annet de ulike kommersielle mulighetene som bygget utløser.

LES - kjøpesenter a'la OSL.

Les mer her:
http://www.avinor.no/tridionimages/FLY_høst2010_NyTerminal_tcm181-122436.pdf

Slik kan Flesland bli om 5år

Nye bilder av terminalen og hvordan Avinor har tenkt at bygget skal se ut. Planen er at BGO skal ha 7,5mill kapasitet i 2015 når man åpner den nye innenlandsdelen.

Nye bilder av terminalen og hvordan Avinor har tenkt at bygget skal se ut. Planen er at BGO skal ha 7,5mill kapasitet i 2015 når man åpner den nye innenlandsdelen.

Ikke verdensklasse akkurat... ^_^ men bedre enn jeg forventet, dog ikke noe å rope hurra for. For meg ser ikke dette spektakulært nok ut, men nå snakker vi jo tross alt om noe skal bygges i Norge, *sukk*. :angry: Samtlige Bergensere tror jeg derimot setter pris på dette, forståelig nok. Pr idag er BGO alt for "kompakt" (hvis det er godt nok beskrivende...)

Scrollet meg litt nedover, og kom over denne interessante kommentaren: (Typisk norsk, av "Håkon"):

Hvis en ser litt på statistikken over trafikken på Flesland, så vil den nye terminalen være for liten få år etter den er bygd. I fjor fløy 5,07mill over Flesland. Hvis vi legger til grunn en økning på ca 4,5% hvert år fremover så vil Flesland ha 6,32mill reisende i 2015 når den nye terminalen skal åpne. Det er selvsagt hvis alt går etter planen og man klarer å følge timeplanen.

Legger man til grunn fortsatt vekst på 4,5% så vil man nå grensen den nye terminalen er bygd for (7,5mill) i 2019. 4år, så er man tilbake der man startet, Flesland vil være sprengt.

Ta også med at innenlandsflyvningen har sunket med få prosent hvert år, mens fra 2005 til 2010 har utenlandsflyvningen steget med 65% fra 978000 til 1,6mill. Utenlandsdelen vil være i den gamle terminalen, som ikke er lett å utvide ifølge artikkelen, så ser det for ut som om Avinor driver med gamle synder, tenke alt for lite frem i tid! Gå selv inn på [www.avinor.no] og se på trafikkstatistikken.

Jeg tar ellers ikke med i beregningene at en ny terminal garantert vil stimulere øket trafikk, ved at flere selskaper får anledning til å fly til Bergen.

Ser bort i fra de konkrete tallene, men stemmer dette sånn ca? Isåfall er det vel bedre å sette seg ned ved skrivebordet og tegne på nytt - og ikke minst, tenke mer langsiktig! :headbang

I
Ser bort i fra de konkrete tallene, men stemmer dette sånn ca? Isåfall er det vel bedre å sette seg ned ved skrivebordet og tegne på nytt - og ikke minst, tenke mer langsiktig! :headbang

Vanskelig å si. Modellering av passasjervekst (eller nedgang) er ikke så enkelt som å se på statistikken for et tilfeldig antall foregående år og anta at utviklinga vil være lik framover.

Jeg postet den kommentaren på bt.no, enkel bruk av statistikken på avinor.no og en kalkulator viser at ting som vanlig går i retning av alt for liten fremtidsrettet bygging. Rett blikket til OSL, ett bedre eksempel på noe slikt får en bare ikke.

Fine bilder og åpent og luftig. Det som slår meg er at de har glemt å tegne inn alle butikkene og diverse annet inntektsbringende som kommer to år etter åpning og som fjerner det åpne rommet. :rolleyes:

Hva er egentlig status på BGO? Har de gjort noe særlig, eller påbegynt noen vesentlig prosjjekter, bortsett fra flyttingen av taksebanen?

Hva er egentlig status på BGO? Har de gjort noe særlig, eller påbegynt noen vesentlig prosjjekter, bortsett fra flyttingen av taksebanen?

Ikke etter det jeg har oppdaget i alle fall. Eneste forskjell er at jeg har opplevd å bli parkert på fjernpark med avisning i stedet for ved brannstasjonen på sene ankomster. Om dette bare er tilfeldigheter eller ny utnyttelse vet jeg ikke.

Så vil naturvernerne at vi helst ikke skal bygge ut Flesland, da vil jo alle andre miljøbesparelser nulles ut! Herlighet for en gjeng.

I Bergen kommune vel å merke. Når man tar slike spesielle hensyn, er jo løsningen enkel: Flytt fleslandområdet over til Sund (?) kommune. ;)

Back