Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Status
Not open for further replies.
Nå er det mulig at noen innlegg har forsvunnet imellom her, men jeg har iallefall ikke snakket om piloter som alfor godt betalt (ei heller snakket om 8000 kroner for en times arbeid per uke). Jeg har vel skrevet at piloter historisk sett har hatt (og har til dels fortsatt) godt betalt, men forstår jo meget godt at 300-360k per år ikke er å regne som en meget god lønn (spesielt når få sosiale goder er inkludert).

Hva bemanningsbyråene tar seg betalt for varierer vel, og det er klart at det er surt å måtte betale for deres tjenester når man tidligere har jobbet direkte mot oppdragsgiver. Jeg har ikke sagt noe om hvorvidt det er OK å ta seg godt betalt for slike tjenester - bare konstatert at slik er det i en del bransjer (og mer av dette nå enn tidligere). Hva som er en rimelig betaling for slike tjenester aner jeg ikke, men jeg vil vel tro at det kommer an på hvilken tjeneste byrået leverer og hvilken posisjon de har i forhold til både oppdragsgivere og potensielle arbeidere. Oppdragsgivere sparer nok penger på bekostning av "utføreren" - det er nok ikke vanskelig å se.

Jeg ser at det kanskje er vanskelig å skille mellom hva jeg mener er en konstatering av fakta og hva som er det jeg selv mener er rett og rimelig basert på måten jeg skriver, men det er altså ikke slik at jeg hverken mener at piloter er overbetalte eller at bemanningsbyråenes priser er rimelige. Jeg konstaterer at gjennomsnittslønnen for piloter i Norge er høy, at begynnerlønnen for nye piloter er lav, at kontraktene gir mangelfull sosial dekning, at ansettelsesforholdene er ukonvensjonelle, og at bemanningsbyråene tar seg betalt for en tjeneste. Hvorvidt det bør være slik har jeg ikke egentlig sagt så veldig mye om.
Jeg konstaterer at gjennomsnittslønnen for piloter i Norge er høy,
For noe vissvass!! DU vet absolutt ikke hva du prater om og bidrar ikke positivt til denne debat!

For noe vissvass!! DU vet absolutt ikke hva du prater om og bidrar ikke positivt til denne debat!

Ifølge SSB så er gjennomsnittslønnen til en pilot i Norge 77700 per måned. Dette definerer jeg som høy lønn, men det er mulig du er uenig i at dette er høy lønn. Hvis dette gjennomsnittslønnsnivået ikke medfører riktighet så har vi flere ganger etterlyst mer realistiske tall uten at noen har kunne presentere annet enn at nyansatte tjener så & så lite (i forhold til luftfart så skriver SSB at undersøkelsene om lønn dekker anslagsvis 65% av de ansatte i sektoren). Det blir ikke akkurat mye positivt bidrag til debatten den veien heller.

Hvis du har noe ønske om å bidra til debatten så kan du kanskje heller bidra med å opplyse meg, heller enn å påstå at jeg ikke aner hva jeg snakker om. Takk for øvrig for en veldig "trivelig" og lite saklig kommentar!:rolleyes:

Last edited:
Problemet for sektoren er at man (de fleste selskapene) ikke klarer å tjene penger med kombinasjonen inntekter og kostnader som man har per i dag.

Norwegian har jo tjent penger stort sett hvert år siden 2005, til tross for at de har hatt nesten bare skandinaviske ansatte på skandinaviske vilkår. Hadde DY tapt enorme beløp hvert år i 10 år hadde man jo forstått at de gjør som de gjør nå, men de har jo tjent penger, ergo kan ikke "skandinaviske vilkår" være helt på trynet heller. Virker heller som at jaget etter større profitt er hovedårsaken til alt dette.

Hvis du har noe ønske om å bidra til debatten så kan du kanskje heller bidra med å opplyse meg, heller enn å påstå at jeg ikke aner hva jeg snakker om. Takk for øvrig for en veldig "trivelig" og lite saklig kommentar!
Bare hyggelig TOS å kunne bidra! ;)
Hadde tallet ditt (77000 snittlønn) vært korrekt så hadde det faktisk vært alt for lav lønn for det som kreves og for det arbeidet vi idag utfører. Har selv mistet ca 45% kjøpekraft sammenlignet med antagelig DEG og samfunnet forøvrig de siste 12 årene! Men la oss outsource alle jobber i Norge og få billige billetter og varer da blir alle lykkelige ..... øhhhh men plutselig hadde ingen jobb lenger annet enn de offentlig ansatte og hvem skal kjøpe varer og tjenester! Men Kjose'rn og andre har da solgt seg ut og flirer hele veien til banken eller hvor det nå måtte være :headbang

De som ikke er med i dette tallet er trolig de som får lønna si i Luxemburg, eller på kanaløyene... Snittet her sier ingen ting.

Det hele diskusjonen etter min mening BØR dreie seg om er ikke de enkelte kronebeløp som tjenes her eller der, men hele prinsippet om hvordan det hele organiseres.

Legger man den normale norske modell til grunn, så får den ansatte sin lønn direkte av oppdragsgiver ( flyselskapet), som da sørger for å ordne med de skattemessige faktorer som inntektsskatt og arbeidsgiveravgift. Dette er jo en av bærebjelkene i vår samfunnsmodell. I tillegg er det for norske bedrifter lovpålagt å sørge for tjenestepensjon , http://no.wikipedia.org/wiki/Tjenestepensjon.

Hvis norske flyselskap skal kunne konkurrere på lik linje med aktører som velger å operere på norske innenriksruter med et helt annet regime enn dette, vil det ikke ta lang tid før disse er ute av business, og da vil vi på sikt få en helt annen struktur som vel ingen ønsker ?

De som ikke er med i dette tallet er trolig de som får lønna si i Luxemburg, eller på kanaløyene... Snittet her sier ingen ting.

Men finnes det noen bedre tall tilgjengelig? Jeg er enig i at snittet ikke er det mest interessante, og kunne godt tenkt meg å se tall for nedre kvartil e.l. om viss det finnes tilgjengelig fra noen av fagforeningene.

Selv et barn kan forstå at det er nødvendig å være proaktiv og kutte kostnader nå. Det vil være for sent å løpe etter når de internasjonale lavpris konkurrentene allerede er i strupen på deg.

Når det er sagt forstår jeg at det ikke er enkelt for alle å ta internasjonaliseringen innover seg. Og det gjelder flesteparten av oss i veldig mange bransjer. Det handler derimot om å tilpasse seg, og være godt forbredt på denne utviklingen enten man liker den eller ikke.

Norwegian har jo tjent penger stort sett hvert år siden 2005, til tross for at de har hatt nesten bare skandinaviske ansatte på skandinaviske vilkår. Hadde DY tapt enorme beløp hvert år i 10 år hadde man jo forstått at de gjør som de gjør nå, men de har jo tjent penger, ergo kan ikke "skandinaviske vilkår" være helt på trynet heller. Virker heller som at jaget etter større profitt er hovedårsaken til alt dette.

Ifølge SSB så er gjennomsnittslønnen til en pilot i Norge 77700 per måned. Dette definerer jeg som høy lønn, men det er mulig du er uenig i at dette er høy lønn. Hvis dette gjennomsnittslønnsnivået ikke medfører riktighet så har vi flere ganger etterlyst mer realistiske tall uten at noen har kunne presentere annet enn at nyansatte tjener så & så lite (i forhold til luftfart så skriver SSB at undersøkelsene om lønn dekker anslagsvis 65% av de ansatte i sektoren). Det blir ikke akkurat mye positivt bidrag til debatten den veien heller.

Hvis du har noe ønske om å bidra til debatten så kan du kanskje heller bidra med å opplyse meg, heller enn å påstå at jeg ikke aner hva jeg snakker om. Takk for øvrig for en veldig "trivelig" og lite saklig kommentar!:rolleyes:

----

Jeg skulle gjerne se hvordan SSB eller du kan dokumentere 77.000 i gjennomsnittslønn for piloter i Norge! Topplønnen for kapteiner i et selskap som DY ligger marginalt over dette - og en nybegynner styrmann har ca 40.000,- (og da tar jeg ikke med alle de som begynner på kontrakter fremover, med vesentlig lavere betingelser. Nybegynnerlønnen til en CPL-guy som tilbakebetaler TR til DY oppgis å være knappe 20.000 pr måned.)

Det er i selskapene Thomas Cook, TUI, Novair, SAS og Widerøe som lønningene ligger høyest, mulig skal man ta med et eller to helikopterselskaper.
Så kommer DY et steg under for de fastlønte (og godt under for de kontraktsansatte). Og så finner man til slutt Forsvarets piloter som jobber på statlige betingelser langt under de 77.000, samt folk i de mindre selskapene, der kan fort en styrmannslønn ligge på drøye 20.000.

Piloter har ikke overtidsgodtgjørelse, men kan tjene ekstra på fridagssalg og diett.

Og hva ligger det i den lønnen? Alle piloter uansett selskap/flytype har sine definerte ansvarsområder, men ser man på mitt eget selskap så kan man finne en commander som flyr og administrerer en flymaskin til 1,2 milliarder. Han/hun har da ansvar for over 400 pax (på en god dag opp mot 450 med infants og kabinansatte (- nærmest samme tall som et lite cruiseskip). Han/hun har det operative ansvar for 12-13 kolleger, og styrer i seg selv en bedrift, der han/hun er operativ "direktør". Han/hun har det totale ansvar for sikkerhet, og service/økonomisk styring, og har politimyndighet på sitt område. Vedkommende må autoriseres hver 6 måned gjennom en sjekk og må til en hver tid være medisinsk skikket (alltid noen som faller fra her..) samt sikkerhetsgodkjent.
Nettopp fordi jobben er så kompleks, er det mange som ikke står ut til max aldersgrense.

TOS og flere her sier det er relevant å sammenlikne disse pilotenes lønn med offentlig ansatte, og synes denne gruppes lønn bør legges til grunn - eller misforsto jeg?

Tally-Ho

----

Jeg skulle gjerne se hvordan SSB eller du kan dokumentere 77.000 i gjennomsnittslønn for piloter i Norge!Tally-Ho

Hvorfor skal TOS dokumentere gjennomsnittslønnen til piloter i Norge. Han har referert til SSB. Ønsker du en dokumentasjon på hvordan SSB har kommet fram til dette er det vel mest relevant å be de dokumentere dette?

SSB sier om statistikken's "Tabell 4 Heltidsansatte i lufttransport. Gjennomsnittlig månedslønn, etter yrker. 1. oktober 2010 og 2011. Kroner og endring i prosent":

"Om statistikkgrunnlaget
Statistikken bygger på et utvalg av virksomheter i samferdsel med til sammen 63 363 heltidsansatte og 18 346 deltidsansatte. Ifølge Bedrifts- og foretaksregisteret utgjorde vektegrunnlaget til lønnsstatistikken for samferdsel 127 100 ansatte per 1. oktober 2011.

Månedslønn er hovedbegrepet i lønnsstatistikken og omfatter avtalt lønn, uregelmessige tillegg og bonus. Overtidsgodtgjørelser er ikke medregnet i månedslønna.

Strukturelle endringer i næringen i tillegg til lønnsforhandlinger vil kunne påvirke lønnsendringen som måles."

Her er forøvrig E-mail adressen til SSB: ssb@ssb.no

Vidar

Last edited:
Ifølge SSB så er gjennomsnittslønnen til en pilot i Norge 77700 per måned. Dette definerer jeg som høy lønn, men det er mulig du er uenig i at dette er høy lønn. Hvis dette gjennomsnittslønnsnivået ikke medfører riktighet så har vi flere ganger etterlyst mer realistiske tall uten at noen har kunne presentere annet enn at nyansatte tjener så & så lite (i forhold til luftfart så skriver SSB at undersøkelsene om lønn dekker anslagsvis 65% av de ansatte i sektoren).

I reply 739 henviser jeg til Danmarks Statistiks udregning af gennemsnitslønnen for danske piloter på 757.000 DKK pr. år, eller 63.266 NOK pr. måned. Det har du valgt at ignorere, eller er det kun norske tal der gælder? Synes du ikke det er mærkeligt at der er så stor forskel på danske og norske gennemsnitslønninger? Jeg kan godt forstå Tally-Ho og andre stiller sig tvivlende overfor de norske tal.
Jeg kan godt mistænke de norske tal for at have en overvægt af ældre SAS kaptajner og dermed kan tallet ikke benyttes i en diskussion om dagens piloter tjener for meget eller ej.

I reply 739 henviser jeg til Danmarks Statistiks udregning af gennemsnitslønnen for danske piloter på 757.000 DKK pr. år, eller 63.266 NOK pr. måned. Det har du valgt at ignorere, eller er det kun norske tal der gælder? Synes du ikke det er mærkeligt at der er så stor forskel på danske og norske gennemsnitslønninger? Jeg kan godt forstå Tally-Ho og andre stiller sig tvivlende overfor de norske tal.
Jeg kan godt mistænke de norske tal for at have en overvægt af ældre SAS kaptajner og dermed kan tallet ikke benyttes i en diskussion om dagens piloter tjener for meget eller ej.

Siden tråden i stor grad gjelder Norwegian, og om de skal ha norske lønninger eller ikke, så er det vel ikke helt urimelig å bruke de norske tallene?

Forøvrig kan man ikke sammenligne lønninger i land rent tallmessig. Flere andre faktorer som levekostnader, skattenivå m.m. teller også inn.

En stor del af det statistiske materiale (piloterne) i Norge, Danmark – og for den sags skyld Sverige, arbejder i selskaber som opererer og udbetaler lønninger i alle 3 lande. SAS, Norwegian, Thomas Cook Scandinavia og TUI Fly Nordic.
Jeg ved intet om dette - så correct me if I am wrong - men jeg formoder at disse selskaber udbetaler lønninger der ikke er vældig forskellig om man bor i Norge, Danmark eller Sverige?
Om min formodning er korrekt, vil jeg mene man godt kan sammenligne tallene. Leveomkostninger og skatteniveau er uinteressant, da jeg – igen - formoder at tallene omhandler lønninger før skat?

Nå må vi ikke glemme at vi snakker om to ulike stillinger i cockpit. Kapteinen er leder og skal ha lederlønn. FO skal ha lavere lønn. SSBs tall tar ikke hensyn til dette.
Synes debatten her også ikke i stor nok grad skiller mellom disse stillingene og man snakker om "pilotlønn" generelt som etter min mening blir feil. En erfaren kaptein skal etter mitt syn ha bra betallt, men ikke nødvendigvis en FO som kommer rett fra skolen med "bare" 2 års utdannelse (eller hva det er) uten erfaring.

W

En stor del af det statistiske materiale (piloterne) i Norge, Danmark – og for den sags skyld Sverige, arbejder i selskaber som opererer og udbetaler lønninger i alle 3 lande. SAS, Norwegian, Thomas Cook Scandinavia og TUI Fly Nordic.
Jeg ved intet om dette - så correct me if I am wrong - men jeg formoder at disse selskaber udbetaler lønninger der ikke er vældig forskellig om man bor i Norge, Danmark eller Sverige?
Om min formodning er korrekt, vil jeg mene man godt kan sammenligne tallene. Leveomkostninger og skatteniveau er uinteressant, da jeg – igen - formoder at tallene omhandler lønninger før skat?

Jeg mener også at de danske tallene absolutt er nærmere virkeligheten enn de norske når en diskuterer vilkår i DY og lignende selskap.

De norske tallene dras nok voldsomt opp av til dels WF, som har høyere lønn enn i SAS, og ikke minst helikopterpiloter i Nordsjøen, som vel har en snittlønn godt over millionen, og en topplønn på 1,5-2 mill avhengig av tjeneste.

Generelt både i Norge og Danmark, så er nok vilkårene i de større selskapene (med best vilkår) med, mens de minste flyselskapene, med gratisflygere og piloter som kun flyr for diett etc ikke er med i statistikken i det hele tatt.

Anne-Sissel Skånvik kommenterer påstander fremsatt i media

Anne-Sissel Skånvik i Norwegian:

- Om å fly baklengs inn i fortiden"

Norwegian tar til motmæle mot påstandene som er fremsatt mot selskapet gjennom en rekke skandinaviske medieoppslag de siste ukene. - De groveste påstandene kommer fra konkurrentens fagforeninger, men representanter for myndighetene bidrar til å forsterke inntrykket gjennom å gå god for påstandene

Les hennes innlegg her:

http://www.boarding.no/art.asp?id=50983

Dette er evil propaganda fra de som ønsker å gjøre DY pilotene enda mer forbannet.....

Re: Anne-Sissel Skånvik kommenterer påstander fremsatt i media

Anne-Sissel Skånvik i Norwegian:

- De groveste påstandene kommer fra konkurrentens fagforeninger

Les hennes innlegg her:

http://www.boarding.no/art.asp?id=50983

Ganske interessant siden opptil flere av hennes piloter er medlem i NF, som hun så fint omtaler som konkurrentens fagforeninger:)
Men det er jo tydelig at de blir litt stresset av alt oppstyret.

Og må si jeg virkelig likte den påstanden om at de bruker 200000,- på å klargjøre hver pilot for å fly i selskapet.....
Hahahaha er alt jeg klarer å si om det:)

Siste.. DY har brukt ansatte fra PARC med "malaga base" de siste 6 mnd i OSL for å hjelpe unna med sommertrafikken... Dette kan da umulig noen her mene ikke er en form for sosial dumping da de ansatte kun opererer fra norske flyplasser i denne perioden med lønnsordning slik alle kjenner til... For å klarifisere.. personene har hatt "OSL base" i perioden på omstridte PARC kontrakten

Siste.. DY har brukt ansatte fra PARC med "malaga base" de siste 6 mnd i OSL for å hjelpe unna med sommertrafikken... Dette kan da umulig noen her mene ikke er en form for sosial dumping da de ansatte kun opererer fra norske flyplasser i denne perioden med lønnsordning slik alle kjenner til... For å klarifisere.. personene har hatt "OSL base" i perioden på omstridte PARC kontrakten

Hvorfor skulle ikke Norwegian gjøre det? Pilotene ga seg.

Status
Not open for further replies.
Back