Ifølge SSB så er gjennomsnittslønnen til en pilot i Norge 77700 per måned. Dette definerer jeg som høy lønn, men det er mulig du er uenig i at dette er høy lønn. Hvis dette gjennomsnittslønnsnivået ikke medfører riktighet så har vi flere ganger etterlyst mer realistiske tall uten at noen har kunne presentere annet enn at nyansatte tjener så & så lite (i forhold til luftfart så skriver SSB at undersøkelsene om lønn dekker anslagsvis 65% av de ansatte i sektoren). Det blir ikke akkurat mye positivt bidrag til debatten den veien heller.
Hvis du har noe ønske om å bidra til debatten så kan du kanskje heller bidra med å opplyse meg, heller enn å påstå at jeg ikke aner hva jeg snakker om. Takk for øvrig for en veldig "trivelig" og lite saklig kommentar!
----
Jeg skulle gjerne se hvordan SSB eller du kan dokumentere 77.000 i gjennomsnittslønn for piloter i Norge! Topplønnen for kapteiner i et selskap som DY ligger marginalt over dette - og en nybegynner styrmann har ca 40.000,- (og da tar jeg ikke med alle de som begynner på kontrakter fremover, med vesentlig lavere betingelser. Nybegynnerlønnen til en CPL-guy som tilbakebetaler TR til DY oppgis å være knappe 20.000 pr måned.)
Det er i selskapene Thomas Cook, TUI, Novair, SAS og Widerøe som lønningene ligger høyest, mulig skal man ta med et eller to helikopterselskaper.
Så kommer DY et steg under for de fastlønte (og godt under for de kontraktsansatte). Og så finner man til slutt Forsvarets piloter som jobber på statlige betingelser langt under de 77.000, samt folk i de mindre selskapene, der kan fort en styrmannslønn ligge på drøye 20.000.
Piloter har ikke overtidsgodtgjørelse, men kan tjene ekstra på fridagssalg og diett.
Og hva ligger det i den lønnen? Alle piloter uansett selskap/flytype har sine definerte ansvarsområder, men ser man på mitt eget selskap så kan man finne en commander som flyr og administrerer en flymaskin til 1,2 milliarder. Han/hun har da ansvar for over 400 pax (på en god dag opp mot 450 med infants og kabinansatte (- nærmest samme tall som et lite cruiseskip). Han/hun har det operative ansvar for 12-13 kolleger, og styrer i seg selv en bedrift, der han/hun er operativ "direktør". Han/hun har det totale ansvar for sikkerhet, og service/økonomisk styring, og har politimyndighet på sitt område. Vedkommende må autoriseres hver 6 måned gjennom en sjekk og må til en hver tid være medisinsk skikket (alltid noen som faller fra her..) samt sikkerhetsgodkjent.
Nettopp fordi jobben er så kompleks, er det mange som ikke står ut til max aldersgrense.
TOS og flere her sier det er relevant å sammenlikne disse pilotenes lønn med offentlig ansatte, og synes denne gruppes lønn bør legges til grunn - eller misforsto jeg?
Tally-Ho