TV4 har konfrontert Kjos om kontraktspiloter i dag og påstår at disse pilotene har høyere lønn enn de fast ansatte! En fantastisk løgn og god bedring!
Du misforstår.
DY/Kjos betaler ikke lønn direkte til piloten. Pilotene er ansatt i ett bemanningsbyrå.
Som alle bemanningsbyråer/Vikarbyråer skal disse ha
honorarer for å "skaffe" Kjos den
arbeidskraften han trenger. Kjos får altså en regning fra bemanningsbyrået som antagelig
er i størrelsesorden
dobbelt så stor som den lønn piloten skal ha. Det er ihvertfall
rundt der det ligger på landjorda når jeg har benyttet vikarer.
Altså stikker bemanninsbyrået av med rundt halvparten av det Kjos betaler og piloten får resten.
Dermed vil
DY's total-kostnad for denne piloten fort bli større enn å ansette den samme piloten fast.
Fordelen for Kjos er altså ikke nødvendigvis økonomisk, men han får økt fleksibilitet da han kan si opp avtalen
dersom han ikke lenger har bruk for piloten dersom f.eks en rute viser å ikke være bærekraftig.
Han sparer selvsagt noe på administrasjon, som vikarbyrået tar seg betalt for.
Han minsker altså risiko under ekspansjon, pluss at han eliminerer streikefaren.
Om 2 år, når Kjos evt må ansette disse fast, vil Europeisk luftfart antagelig se ganske anderledes ut
og mange vil ha bukket under. Dermed mindre konkurranse og lavere risiko forbundet med å ansette fast.
Høyere priser og bedre vilkår er mulig.
Så spør du meg ser fremtiden ganske lys ut også for de DY kontrakts-ansatte dersom de holder ut under de vilkårene de
har en stund till.
W