Jeg har de siste månedene registrert følgende for stort sett alle diskusjoner rundt lønn/betingelser eller operative forhold: de fleste argumentene fra oss som jobber i såkalte tradisjonelle selskaper avfeies som sutring eller ondsinnede rykter som skal skade lavprisselskapene.
Jeg tror du og mange her misforstår både meg og TOS. Ingen av oss har noen agenda annet enn å ballansere debattene
her inne som naturlig nok er sterkt farget av arbeidstakere i denne bransjen. Arbeidsgiverne er såvidt meg bekjent ikke tilstede
i nevneverdig grad. Hvis du synes det å bli kalt "suttrete" er ille bør du bla litt tilbake i diskusjonene å se hva f.eks jeg
har fått mot meg av personangrep i disse debattene. Ikke noe for pyser...:72:
Jeg aksepterer at de som faktisk jobber i bransjen til daglig har sterke følelser involvert og derfor lettere fyrer av under
beltestedet når man før høre "sannheter" man ikke liker eller passer inn i den "historieoppfattelsen" man selv har, eller har
blitt fortalt av fagforeningen sin.
Selv om man er organisert i en fagforening behøver man faktisk ikke nødvendig vis være fanatisk enig i alt de gjør og sier
eller har gjort opp igjennom historien. På samme måte som man ikke skal være fanatisk enig i alt arbeisgiver sier og gjør.
Det kalles å være reflektert og ha egen fri vilje og dømmekraft. Begge parter gjør feil, både bevisst og ubesvisst og DET bør de få høre.
I dette forum er det sider opp og sider ned om hvor forferdelig Kjos/DY er. Noe av det er selvsagt berettiget.
Snakker man derimot negativt om fagforeningene (som etter
min mening uten tvil er hovedårsaken til at vi har endt opp der vi er idag)
blir man skjellt ut på det sterkeste.
Men som Dag Viking sier, dersom DY og deres ansatte ikke kommer fram til ett levedyktig kompromiss på hvor man vil i framtiden
og hvordan komme dit tror jeg ikke vi vil ha noen norske selskaper av betydning igjen om særlig kort tid. Det ironiske i såfall er da at
fagforeningene har senket SAS, og arbeidsgiver har senket DY. Det viser bare hvor utrolig viktig samarbeid mot felles mål er i en bedrift.
Derfor må man evne å se ting fra flere sider enn sin egen, og det er det fryktelig mange i denne bransjen som åpenbart ikke klarer, (bortsett fra Turtle og
ett par til muligens) og det gjelder både arbeidstakere og arbeidsgivere.
Og til slutt, såvidt jeg har registrert så er det hittill ingen i debatten som ikke på ett eller annet nivå er kritisk til det som skjer i DY idag
hvor man tyner grensene til det ytterste og benytter seg av smutthull i regelverk.
W