Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Status
Not open for further replies.
Som TOS har påpekt tidligere i tråden. Selskapene har nok hatt skarpskodde forretningsadvokater til å fortelle de hvordan operasjonene må skrues i hop for å tilfredstille myndighetene. Jeg tviler sterkt på at dette advokatkobbelet har glemt AML.

Forøvrig lyder paragrafene og avsnittene du har vist til slik
AML § 1-1. Lovens formål
a) å sikre et arbeidsmiljø som gir grunnlag for en helsefremmende og meningsfylt arbeidssituasjon, som gir full trygghet mot fysiske og psykiske skadevirkninger, og med en velferdsmessig standard som til enhver tid er i samsvar med den teknologiske og sosiale utvikling i samfunnet,

AML § 4-4. Krav til det fysiske arbeidsmiljøet
(4) Innkvartering som arbeidsgiver stiller til rådighet for arbeidstaker skal være forsvarlig utført, innredet og vedlikeholdt. Eventuelle husordensregler skal fastsettes i samråd med representanter for arbeidstakerne.

Har du noen rettsavgjørelser som sier at det skal være bad og toalett innkludert på eget rom? Hva om arbeidsgiver, ikke nødvendigvis flyselskap, stiller en brakkerigg med felles bad og felles toalett som bokvarter? Er det da ulovlig mener du?

Vidar

Skarpe advokater kan overse ting, jeg tror det skjer daglig, ikke sjokkerende om det skulle være både bevisste og ubevisste lovbrudd... Vi lever ikke i en perfekt verden hvor alle har de beste intensjoner...

http://www.nrk.no/contentfile/file/1.7810753!Tilsyn_Norstec.pdf

les pkt 3. Innkvartering

Skarpe advokater kan overse ting, jeg tror det skjer daglig, ikke sjokkerende om det skulle være både bevisste og ubevisste lovbrudd... Vi lever ikke i en perfekt verden hvor alle har de beste intensjoner...

http://www.nrk.no/contentfile/file/1.7810753!Tilsyn_Norstec.pdf

les pkt 3. Innkvartering

Nå virker det kanskje som standarden på denne innkvarteringen er en noe annen enn det som er tilfellet for Torp. I tillegg er det er sjelden at pilotene er på Torp over lengre tid. I brevet du viser til er det snakk om personer som deler rom inntil 4 uker av gangen. Men nå er ikke jeg jurist så det kan selvsagt være noe i dette, men det høres ut som to forskjellige verdener.

Last edited:
Nå virker det kanskje som standarden på denne innkvarteringen er en noe annen enn det som er tilfellet for Torp. I tillegg er det er sjelden at pilotene er på Torp over lengre tid. I brevet du viser til er det snakk om personer som deler rom inntil 4 uker av gangen.

Jeg er ikke advokat eller jobber i arbeidstilsynet, men "langvarig" opphold kan vel tolkes i det uendelige... en ting som er helt sikkert er jo at de skal bo der mye, selvom det er konsentrert til maks fem dager av gangen... uansett tror jeg det vil bli sett på som et langvarig opphold da de tjenestegjør minimum 6 mnd på den avtalen de har nå.. blir man syk f.eks dag en av de fem, er det da rimelig å måtte dele bad med en annen?

Må de? Du har stilt spørsmålet om de deler bad 2 ganger i denne tråden uten å få svar, og nå går du plutselig ut fra at de må det?

Det var rettet mot LN-VLE sin post "Har du noen rettsavgjørelser som sier at det skal være bad og toalett innkludert på eget rom? Hva om arbeidsgiver, ikke nødvendigvis flyselskap, stiller en brakkerigg med felles bad og felles toalett som bokvarter? Er det da ulovlig mener du?"

Jeg vet ikke hvordan det er på Torp, men det hadde vært fint om noen kunne oppklart det..

Det var rettet mot LN-VLE sin post "Har du noen rettsavgjørelser som sier at det skal være bad og toalett innkludert på eget rom? Hva om arbeidsgiver, ikke nødvendigvis flyselskap, stiller en brakkerigg med felles bad og felles toalett som bokvarter? Er det da ulovlig mener du?"

Jeg vet ikke hvordan det er på Torp, men det hadde vært fint om noen kunne oppklart det..

Du har vist til en tilsynsrapport som åpner for at man ved kortere innkvartering kan ha bad/toalett utenfor eget rom.

Vidar

Du har vist til en tilsynsrapport som åpner for at man ved kortere innkvartering kan ha bad/toalett utenfor eget rom.

Vidar

Hva er kortvarig eller har noe med mobilisering/demobilisering med flyplasshotellet til DY på Torp, som virker å være rimelig permanent spør du meg...

"Ved oppdrag av kort varighet, eller i forbindelse med mobilisering/demobilisering, m.v., vil det kunne være nødvendig og akseptabelt at arbeidstakerne deler rom, eventuelt deler bad (dusj/toalett)."

Dette er slik jeg tolker det, ikke myntet på hvor lenge det skal innkvarteres av gangen, men hvis unntaket er av kort varighet eller har med mobilisering/demobilisering å gjøre...

Ps. det sto ikke kortvarig innkvartering i rapporten, men oppdrag av kort varighet...

Ad pkt 2: Har noen fått noen form for bekreftelse på disse beløpene som CA'ene visstnok skal jobbe for? Hvem tror at en spanjol tar en jobb som er dårligere betalt enn en sør-afrikansk gruvearbeider? Mulig det stemmer, men jeg er svært skeptisk til dette før noen faktisk kan bekrefte dette annet enn basert på ..."jeg har hørt at...". Noen hevder jo også, og ganske så feilaktig, at en pilot på PARC kontrakt med SEK 39900 per måned er i lavinntektsgruppen.

.

Hvorfor tror du at en arbeidsledig Spanjol ikke vil ta en jobb som er dårligere betalt enn en sør afrikansk gruvearbeider ? Å flytte til Sør Afrika er kanskje ikke et realistisk valg - men du finner nok dessverre mange som er villige til å betale for en jobb som dårligere betalt enn den nevnte gruverarbeideren - hva er alternativet ?

Det som er interessant er at ingen her retter søkelyset på "bemanningsbyråene" - hvorfor er disse "hellige kuer - ja de er representert her på forumet og har mer enn engang styrt debatten mot disse overbetalte pilotene.

Träffade förra veckan en engelsk äldre herreman som jobbar nå for AGP basen. Dock har han inte varit i AGP med DY maskin. Den förste tur skulle ha göra nästa uke. Och då var det en turn-around. Men lönen kommer därifra. Intressant. Satt i "breakfast" bordet med Norwegian kläder på så fel kunde det inte riktigt va. Fanns också 6 st spanska värdinnor där tillsammans med 2 crew fra Jet Time och en hel del danska "Norwegian" piloter. De flesta hade alla jobbat för Maersk eller senare för Cimber Sterling. Intressant snack med dem fast ja inte tycker att bemannings företag gör något som helst gott för denna bransch.

Men det er fortsatt ikke noe som tilsier at det er felles bad på Norwegians crewinnkvartering på Torp?

Anleggsarbeidere bor jo ofte i brakkerigger. Så å forutsette at brakkerigger ikke oppfyller lovenskrav er vel litt søkt..

Personlig tror jeg boforholdene på Torp ikke strider mot norsk lov...Men fordi om man tradisjonelt har plassert anleggsarbeidere i slike lokaler opp gjennom tidende, fastholder jeg at dette er noe helt nytt i flybransjen, som neppe hadde blitt godkjent av fagforeningene i de øvrige andre store skandinaviske (eller Nord-Europeiske) selskapene.

Men har man ingen fagforening - så er det sef fritt frem.
Prøv å plassere en gruppe næringslivsfolk fra Norge på et slikt sted, og det hadde blitt bråk...

En helt annen ting - DY sier de skal fly LPA -TOS - LPA direkte ( blant mange andre ruter derfrs) med disse spanske crew'ene. Hadde vært interessant å vite om det blir med crew change.., eller prøver de seg med samme crew?

Tally-Ho

Hvorfor tror du at en arbeidsledig Spanjol ikke vil ta en jobb som er dårligere betalt enn en sør afrikansk gruvearbeider ? Å flytte til Sør Afrika er kanskje ikke et realistisk valg - men du finner nok dessverre mange som er villige til å betale for en jobb som dårligere betalt enn den nevnte gruverarbeideren - hva er alternativet ?

Det som er interessant er at ingen her retter søkelyset på "bemanningsbyråene" - hvorfor er disse "hellige kuer - ja de er representert her på forumet og har mer enn engang styrt debatten mot disse overbetalte pilotene.

Det kom muligens ikke godt nok frem i mitt innlegg: Poenget med å vise til gruvearbeidere i Sør-Afrika var ikke for å vise til en alternativ arbeidsplass, men å indikere at uten annet enn et rykte om at CA'ene tjener 420 euro per måned så oppfatter jeg det som nokså usannsynlig. Videre så er visstnok minstelønn i Spania rundt 640 euro per måned. Det er imidlertid klart for alle som følger med på nyhetene at det er høy arbeidsledighet i Spania, men så lenge betingelsene er basert på et ikke-verifisert rykte fra en som også mente at pilotene på kontrakt var å regne som lavlønnsmottaker, så tar jeg ikke det som helt god fisk.

Hva angår bemanningsbyråene så er det vel få som oppfatter disse som hellige kuer? Jeg vet ikke helt hvor du vil med dette, men bemanningsbyråer har sin misjon i mange sektorer for å sørge for fleksibilitet og skaffe tilgang på rett type arbeidskraft.

Forøvrig så er det vel få som diskuterer som om kontraktspilotene er overbetalte. Hverken en pilot med fast ansettelse i Norge og lønn på 360k (gitt at jeg husker tallet som ble gjengitt korrekt) eller en som tjener 300k i Finland, eller en som tjener 3900 euro per måned i Spania er overbetalte. De to førstnevnte typene tjener jo, som nevnt, under gjennomsnittet for disse landene, mens for Spania så er nok 3900 euro over snittet. Det er imidlertid noen som forsøker å få dette til å høres ut som at man må på fattigkassen med slike inntekter, og det medfører nok ikke riktighet.

Last edited:
En helt annen ting - DY sier de skal fly LPA -TOS - LPA direkte ( blant mange andre ruter derfrs) med disse spanske crew'ene. Hadde vært interessant å vite om det blir med crew change.., eller prøver de seg med samme crew?

Tally-Ho

Dette er drøftet lenger opp i tråden, og i følge -MOW så må de i så fall stille med 3 piloter. Dette er imidlertid et regelverk som du kjenner betydelig bedre enn meg.

Hva er kortvarig eller har noe med mobilisering/demobilisering med flyplasshotellet til DY på Torp, som virker å være rimelig permanent spør du meg...

"Ved oppdrag av kort varighet, eller i forbindelse med mobilisering/demobilisering, m.v., vil det kunne være nødvendig og akseptabelt at arbeidstakerne deler rom, eventuelt deler bad (dusj/toalett)."

Dette er slik jeg tolker det, ikke myntet på hvor lenge det skal innkvarteres av gangen, men hvis unntaket er av kort varighet eller har med mobilisering/demobilisering å gjøre...

Ps. det sto ikke kortvarig innkvartering i rapporten, men oppdrag av kort varighet...

Et døgns opphold vil jeg tro er å betrakte som "kort varighet", men jeg kan selvsagt ta feil.

Jeg savner en prinsippiell diskusjon omkring disse problemstillingene, både internt blant de faggrupper som berøres og i media / luftfartsbyråkatiet. Det har opp gjennom tidene vært satt tydelige barrierer som går på ting som hviletid, et rapporteringssystem som gjør at pilotene ikke føler bekymringer ved å utgi informasjon i rapports form, en system som ivaretar en når en er "unfit" og dermed ikke risikerer å få sparken etter fem dagers fravær fra jobben...og masse mer...og alle parter har vært inneforstående med at dette har vært med å gavne flysikkerheten. Nå ser vi tydelige endringer på gang her...og hvor ender vi..?

Når det gjelder avtaleverket vedr Subpart Q og maks arbeidstidsbegrensning, er det min oppfatning at en direkteflyvning LPA TOS LPA ikke tåler å gå uten crewchange og mellomlandinger underveis, all den tid hele besetningen berøres (også CA'ene) og at man dermed langt overskrider de 13 timene man kan maks operere. (14 timer med extrension, og max 15 hvis uforutsette hendelser - captains discretion).

Det kom muligens ikke godt nok frem i mitt innlegg: Poenget med å vise til gruvearbeidere i Sør-Afrika var ikke for å vise til en alternativ arbeidsplass, men å indikere at uten annet enn et rykte om at CA'ene tjener 420 euro per måned så oppfatter jeg det som nokså usannsynlig. Videre så er visstnok minstelønn i Spania rundt 640 euro per måned. Det er imidlertid klart for alle som følger med på nyhetene at det er høy arbeidsledighet i Spania, men så lenge betingelsene er basert på et ikke-verifisert rykte fra en som også mente at pilotene på kontrakt var å regne som lavlønnsmottaker, så tar jeg ikke det som helt god fisk.

Hva angår bemanningsbyråene så er det vel få som oppfatter disse som hellige kuer? Jeg vet ikke helt hvor du vil med dette, men bemanningsbyråer har sin misjon i mange sektorer for å sørge for fleksibilitet og skaffe tilgang på rett type arbeidskraft.

.

Jeg kunne tenke meg en litt dypere innsikt i nettopp bemanningsbyråene - etter å ha vært igjennom "interjuv" med et par av disse i min egen bransje de siste månedene er jeg betraktlig mere skeptisk til disse enn til ikke-verifiserte rykter fra piloter som møter nettopp disse unge arrogante menn i mørke dresser fra "bemanningsbyråer" :o

Jeg kunne tenke meg en litt dypere innsikt i nettopp bemanningsbyråene - etter å ha vært igjennom "interjuv" med et par av disse i min egen bransje de siste månedene er jeg betraktlig mere skeptisk til disse enn til ikke-verifiserte rykter fra piloter som møter nettopp disse unge arrogante menn i mørke dresser fra "bemanningsbyråer" :o

Ryktene på lønn for CA'ene har vel ikke sin opprinnelse hos piloter, men det er mulig forummedlemmet som lanserte summene først er pilot (men jeg har ikke hatt inntrykk av dette - det er så langt jeg har sett ikke Tally-Ho som er opprinnelsen til summene, selv om han nevner disse summene).

Når man blir presentert med en lønn som virker helt urimelig lav (ca 65% av minimumslønnen i det aktuelle landet) så synes jeg vel det er på sin plass å utvise en viss skepsis. Min skepsis har ikke noe annet utspring enn opparbeidet skepsis til ikke-verifisert informasjon som ligger langt utenfor det man vil forvente, og ikke pga påvirkning fra hverken vikarbyråer eller noe annet.

Jeg antar at bemanningsbyråene enten opererer som leverandør av piloter og CA'er, eller som videreformidler av jobber. De tar seg naturligvis betalt for denne jobben. Det er fordeler og ulemper ved bruk av slike. Noen ganger er de inngangsporten til selve jobben, noe de naturligvis vet å utnytte, mens andre ganger er de en av mange som videreformidler arbeid. De jeg kjenner som har kontakt med slike, i helt andre bransjer enn luftfarten, kan melde om ting de liker og ting de ikke liker ved dette opplegget.

Last edited:
Status
Not open for further replies.
Back