SAS-Steward
ScanFlyer Gold
Men alikevel et poeng i denne også ;-)))
Det ser ut som FAA går motsatt vei av det vi ser i Europa:
http://travel.usatoday.com/flights/...requirements-for-airline-co-pilots/53275852/1
Er vel muligens noen fakta-feil eller misforståelser i denne artikkelen, CPL blandes sammen med ATP for co-piloter.
Dette har med treningsstandarder og arbeidsforhold å gjøre. Ikke antal timer... jaja...
De skrittene FAA går til her må være noe av det mest tullete jeg har sett på lenge fra den kanten. Disse kravene kommer vel som et resultat av rettsaker og krav fra etterlatte etter Colgan ulykken, men er mere politisk motivert enn noe annet. De krever nå faktisk at styrmenn skal ha ATPL og 1500t. Men det løser ingen grunnleggende problemer. Dette har med treningsstandarder og arbeidsforhold å gjøre. Ikke antal timer... jaja...
Helt enig Earlybird og CFM vil nok finne ut av det samme etterhvert![]()
Noen hadde under 200t før de begynte på ratingen og vi har ikke hatt en eneste incident som kan relateres til lavt timeantal hos FO.
Jeg er forøvrig for at alle burde ha minst 10 timer aerobatics og skikkelig unusual attitude trening.
Kapteinen i Colgan ulykken hadde jo oppfyllt timekravet de ønsker seg. Er det noen som mener det hadde blitt et annet utfall på ulykken om FO hadde hatt 700timer til på totalen?
Vet ikke om det er noen som har rett og noen som har feil, ser heller på det som forskjellige meninger utifra forskjellig erfaringer man har gjort seg![]()
Kvalitet+kvantitet når det gjelder erfaring er en god kombo.
Finnes det ingen form for kontroll og kvalitetssjekk av "utdanningsinstitusjonene" innen flygeropplæring?
Colgan var jo helt klart et eksempel på lav erfaring i cockpit. Stallen de var inne i har blitt bekreftet som en recoverable stall. At det kommer en korrigering på regelverket når menneskeliv har gått tapt som en direkte følge av lav erfaring, syns jeg ikke er rart.
Jo, men det finnes mange muligheter til å velge den enkle veien, og det betyr at to personer med samme sertifikat og erfaring kan ha stor forskjell i sitt kompetansenivå.
Slik er det i alle utdanninger, to leger kan være god eller dårlig selv om de har de samme utdanningspapirene og erfaringnivå.
Ulemper med at myndigheter tar for stort ansvar, er at det kan bli soveputer for virksomhetene. "Vi fulgte myndighetskravene", kan man si, uten å ha gjort seg opp en mening om piloten eller legen var kvalifisert for oppgaven eller om opplegget ellers var godt nok. Det hele er altså en kombinasjon av effekt av tiltakene, folks tillit og myndigheters og politikeres behov for å vise handlekraft. Det gjelder bare å finne den rette balansen.
Jeg er helt enig med alt du legger frem her. Hva angår dette med sovepute så er det vel fortsatt slik at virksomhetene har ansvaret for at de man har ansatt oppfyller de kompetansekrav man mener er nødvendig for å gjøre jobben (også om dette skulle gå ut over minimumskravene)? Man kan naturligvis skyve myndighetenes krav foran seg som en unnskyldning i det offentlige rom, men jeg antar at ansvaret i siste instans uansett er selskapets?
Med den store økningen i konkurranse med påfølgende prispress man har sett i luftfarten de siste år, må det spares et sted. Kompetansekrav og trening utover det myndighetspålagte minimum, er et sted det er lett å spare. Kostnaden for manglende kompetanse og trening avdekkes først ved en ulykke.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.