Det er viktig å ventilere en problemstiling som dette, og nå har også media og pilotforeningen "fanget" saken.
Det er ingen hensikt å etterspørre seriøsiteten til selskaper som Norwegian og Ryanair, de har forlengst bevist at de er kommersielle suksesser på sine områder. Og dette med at DY har dumpet opptil 50 av de de screenede kapteinskandidater viser bare seriøsitet.
Kjernen i saken ligger derimot i dette med om kravet til inntjening skal tilsidesette ansettelsesbetingelser og sosiale forhold som hittil har vært tatt som en selvfølge i bransjen.
Norwegian har vært banebrytende i skandinavisk luftfart. Som første luftfarsselskap av noenlunde størrelse gjorde de en del kreative løsninger som ikke på noen som helst måte er ulovlige, men som sees med skepsis på av andre aktører/ansatte i luftfarten.
I motsetning til et tunggrodd selskap som SAS, skjønte de betydningen av å skjære vekk alle fordyrende servicefunksjoner, og outsourcing ble den nye melodi. De ansatte CA'er i kabinen, der NAV (les skattebetalerne) dekket lønnen, og kalte ordningen "lærlingeordning". Saken var omdiskutert, all den tid "lærlingen" gikk som del av min. crew" - men altså ikke ilovlig.
Og nå er det altså kontraktsansatte piloter som er temaet. Jeg synes både TOS og flere andre her har saklige synspunkter, men evner etter min mening ikke å se faktum, slik de oppleves internt - det viser jo blant annet den gode tilbakemeldingen fra vår danske Ryanair-pilot her på forumet. Det er et interessefellskap mellom de fleste pilotene der ute, og kall det gjerne profesjonskamp. Men ulikt den kamp som foregår på sykehus mellom leger og andre, er pilotene ikke ute etter å posisjonere seg. De sitter der de sitter - i den spisse ende. De skal møte i byretten/havarikommisjonen/tilsynet den dagen det kreves - og de vet det godt. De har tradisjonelt vært godt betalt, og skal også være det. Kompleksiteten er veldig stor, enten man sitter i en Dash i ruskevær i Finnmark, en A330 med 400 pax ombord som lander på glatt og marginell bane eller hva det nå skulle være...
Når Kjos nå starter nye baser rundt omkring, så vet han at han lett vil få piloter inn på kontrakt. De står faktisk i kø der ute. Ikke alle får plass i de "tradisjonelle" selskaper, og nyrekrutteringen i disse er av naturlige grunner ikke så voldsom som i LCC'ene. Så hva gjør en nyutdannet kar med en B737-rating i lommen? Han tar sef kontrakten, og håper på bedre tider. Men de tidene kommer neppe, om markedet fortsetter å utvikle seg som nå.
Det normale vil etter min oppfatning bli kontrakstvilkår, uten de sosiale rettigheter som andre arbeidstakere har her i landet. Og da blir det fort som i Ryanair, der 70 % av pilotene pr i dag allerede selv må betale for Loss of Licence og andre forsikringer, de får ikke opparbeidet pensjon, de har ingen/begrensede rettigheter ved sykdom - og kan sparkes på meget kort varsel av den grunn, de har ingen forening i ryggen, de må betale for OPC (myndighetspålagt simulatortrening), medical (myndighetspålagt), egen uniform etc etc.
Og med en mill. i gjeld etter utdanningen! Godt da at de ikke betaler skatt i det minste;-)
Skal det virkelig bli slik at en hel bransje skal måtte tvinges over på kontrakstvilkår, for at en eller flere personer i et firma skal heve profitten? Noen andre yrker som hadde akseptert dette?
Tally-Ho