Re: DY's Malagabase - nye betingelser
Så hvis ikke flygerne selv skal rydde opp, hvem skal da? Tror neppe der er en "knight in shining armour" som har en spesiell forkjærlighet for flygere der ute i verden...
Det overordnede inntrykket er vel at piloter lever et luksusliv i form av få arbeidsdager, veldig god lønn og gode pensjonsavtaler. Dette er responsen jeg umiddelbart får når jeg sier at jeg er utdannet pilot. Få arbeidsdager treffer de spikeren på da jeg står uten jobb for tredje året på rad.
Som du nevner ligger kjernen i "problemet" at de ansatte aksepterer betingelsene. Hadde alle sagt nei kunne ikke selskapene tilbudt så lave betingelser, og lønn og betingelser må opp.
Jeg har lenge tenkt at selskapene utnytter de ansatte ved sosial dumping. Men kler jeg på meg businessmannens tankegang så hadde jeg gjort akkurat det samme. Er de ansatte villig til å jobbe for mindre, så hadde jeg selvfølgelig gitt de mindre, slik at det tjener selskapet med større overskudd eller lavere priser og flere kunder. Og dette vil fortsette så lenge de ansatte aksepterer det.
Jeg tror det er to mulige stopp for trenden:
1. Betingelsene blir så dårlige, og/eller etterspørselen blir så stor, at selskapene må snu den negative trenden for å fylle behovet for personell. De potensielle ansatte må jo også forstå at etterspørselen er så stor at de kan begynne å stille krav.
2. Regelverket gir strengere arbeidstidsbestemmelser, i all hovedsak det overordnede europeiske regelverket. Strengere nasjonalt regelverk vil hindre konkurranse, og selskapene klarer ikke drive konkurransedyktig fra begrensede land.
Sistnevne ser ikke ut til å skje, snarere det motsatte. Derimot tror jeg punkt 1. gradvis inntreffer. Trenden viser at betingelsene bare går ned, utdannelseskostnadene går opp og flyselskapene ekspanderer. Etterspørselen er økende, særlig etter erfarne kapteiner. Nå som den utsatte pensjonsalderen tas igjen vil behovet økes ytterligere. Mange vil nok forlate dårlige arbeidsforhold i lavprisselskapene til fordel for gode vilkår i asiatiske land, hvor ekspansjonen er stor. Hvis ikke en ny global finanskrise gjør store veltninger i markede tror jeg, og håper jeg, at vi vil se trenden snu ila. de nærmeste årene.