Betale mer for midtgang? Og betraktninger rundt frakt

Status
Not open for further replies.
Re: Hvordan skulle helst Bjørn Kjos' NEOs se ut innvendig ?

20 minutter på BGO/SVG/TRD-turene under sommerprogrammet. 25 minutter nå på vinteren.
25 minutter går veldig fort, og det kan bli meget hektisk og spennende å snu en maskin som skal til DXB/ACE/LPA med masse bag, PRMer med kun 25 minutter. Alt må gå som det skal for at det skal gå enkelte ganger.
Er jo oftest BGO/SVG/TRD/ARN/CPH turer som er schedulert med 25 minutter turnaround, er ofte 45 minutter mellom ankomst/avgang og da er det mindre rom for skjæring. :)
 
Re: Hvordan skulle helst Bjørn Kjos' NEOs se ut innvendig ?

Frequent Traveler prøv å trykk på
kanppen som står i høyre hjørne neste gang du skal kommentere en annens post...
 
Re: Hvordan skulle helst Bjørn Kjos' NEOs se ut innvendig ?

@ JoeW : typiske kostnader (short-to-medium range feeder routes) splittes omtrent som 45/20/35 mellom hourly costs (vs cyclic costs) (vs fuel costs). Sparer man 18' på en 140' trip (fly-tid 90', bakke-tid 50') blir trip-kostnadene 0.129 x 0.45 = 5.8 % billigere, bare på den kortere trip-tiden ! Men så er også en H21QR LETTERE enn en A321, noe som også slår ut på andre deler av kostnads-bildet... SWA/RYR m.m. satser ikke på frakt pga 737NG's manglende evne å klare frakt når flyet skal snus på mindre enn 25'...
 
Re: Hvordan skulle helst Bjørn Kjos' NEOs se ut innvendig ?

Har du en link til en større versjon av grafikken over layouten av flyet? [/url].
Det finnes FIRE forskjellige "strategi" dokumenter (alle er fritt downloadable) på TwinAisleFeeders' website :
(1) "H2XQR Series Description.pdf" (hvorav samtlige LOPAs); (28 sider)
(2) "H21QR vs A321 Economic Review.pdf" (16 sider)
(3) "Credo1+2.pdf"; (Advice to Retail Psychologists) (2 sider)
(4) "Economic Risks" (comparative spreadsheet 90' flight time) (2 sider)

Be my guests !
 
Last edited:
Re: Hvordan skulle helst Bjørn Kjos' NEOs se ut innvendig ?

@ LN-MOW : Til en "airline retail psychologist"

Huh? :question:

kIdag har Norwegian 737NG fly (som er bulkloaded, som er et handicap) men de nye NEO-flyene åpner for helt nye mulgheter mht fly-frakt (f.eks. frossenfisk og sea fruit fra Nord-Norge til PMI om sommeren, frukt, grønnsaker og blomster tilbake) og her er det spørsmål om å snu en A321 på bakken full in/full out (passasjerer og fly-frakt) på 25 minutter : det lar seg nok ikke gjøre, det tar heller 50 minutter ?! Forskjellen er verdt sin pris !

DY skal ha 320, ikke 321.

Du snur ikke en syden-kjerre på 25-minutter. Det gjør selv ikke DY. Rullestoler og andre spesialpax setter en effektiv hindring for det. Et godt stuerlag bruker heller ikke stort lenger tid på å laste/losse en 737 enn en 320 - med eller uten containere.

Containere trekker også med seg ekstra kostnader. Du trenger ekstra bakkeutstyr, du får kostnadene ved anskaffelse og vedlikehold .. Du får også ekstra handlingkostnader. Samt at du mister volum. Jeg gjetter på at DY kommer til å bulklaste sine 320'er, nettopp pga kostnadene.

Varehus og frakthandling koster også dyrt og det er nok dette som i første rekke begrenser DY og LCC'enes interesse for frakt. Man er avhengige av et visst volum for å tjene penger på det. Å drive med kun litt småfrakt koster fort mer enn man får tilbake.

Ikke for det. Jeg tror DY kan tjene gode penger på frakt hvis de legger forholdene til rette for det. Potensialet er der og med innføring av Dreamlinerne tror jeg de kommer til å øke satsingen på dette. Det vil i såfall ganske sikkert også øke fraktsatsingen på andre destinasjoner også.
 
Re: Hvordan skulle helst Bjørn Kjos' NEOs se ut innvendig ?

Mitt intrykk er at det egentlig ikke er selve tiden det tar å få ut alle pax av maskinen som er noe problem, det er heller tiden det tar å få dem inn og der er det kanskje mer å hente på raskere sjekk av bording kort. Dersom f.eks DY ønsker å ha raskere tømming burde de montere innbygd trapp bak slik at de kan slippe folk ut gjennom begge dører, ev avtale med handling selskapene at det alltid skal settes opp trapp bak.

En A320 har 30 rader og og 738 har 31,5 rader, det vil si et tap på minst 30 om ikke nærmere 40 seter i en A320 og dermed mellom 140 og 150 seter kapasitet på maskinen.

På 737 vil ikke den ekstra midtgangen som kan skaffes ved å fjerne en rekke med stoler, tilfredstille krav til bredde på midtgang, dermed er det bare på A320 dette vil være mulig. Når Dy pluttselig må sette inn en 737 på en avgang som var ment å gå med en A320 med 1-3-1 er det mange som vil bli missfornøyd etter at de har sikkret seg et enkeltsete ved vindu. Den A320 Maskine som da ankommer 1 time forsinket og derfor må settes inn på en 737 rute vil da ikke ha tilstrekkelig kapasitet.

Alt i alt summerer dette seg opp til at det ikke er økonomisk fornuftig.

Boeing har gjort vurderinger i forhold til en 737 erstatter, og bl.annet vurdert 2+2+2 konfig, men kom vel til at det ikke er lønnsomt før man nærmer seg 250 seter. Jeg tror derfor ikke vi kommer til å se noe fremtidig twin aisle fly smalere en 767 og i alle fall ikke i noe 737-A320 fly,
Derimot skulle jeg gjerne sett 2+3 konfig i disse flyene
 
Re: Hvordan skulle helst Bjørn Kjos' NEOs se ut innvendig ?

... jeg gjetter på at DY kommer til å bulklaste sine 320'er, nettopp pga kostnadene
Risikabel strategi : der finnes utallige HSE-studier verden rundt ang MSD ved håndtering av bulklast; det er ikke å helt utelukke en risiko for påbud (EASA, FAA ...) for bruk av CLS om opsjonen er tilstede : vi snakker om tidshorisonten 2015 eller senere, bedre føre var en etter snar ... http://www.hse.gov.uk/research/rrpdf/rr674.pdf
 
Re: Hvordan skulle helst Bjørn Kjos' NEOs se ut innvendig ?

Ingen av disse vil komme med noe påbud, med mindre flysikkerhet er inne i bildet. I beste fall en anbefaling, men et påbud er uaktuelt. Og da fjerner i tilfelle Airbus containermulighetene ettersom de vil få et stort konkurransehinder vis a vis Boeing.
 
Re: Hvordan skulle helst Bjørn Kjos' NEOs se ut innvendig ?

Uansett vil det alltid være lossing og lasting som er flaskehalsen, ikke de-boarding og boarding
 
Re: Hvordan skulle helst Bjørn Kjos' NEOs se ut innvendig ?

En A320 har 30 rader, det vil si et tap på minst 30 om ikke nærmere 40 seter i en A320 og dermed mellom 140 og 150 seter kapasitet på maskinen
Henholdsvis har H21QR 179 seter @30" pitch, mens en H22QR har 204 seter @ 30" pitch : for likestilling vs 738 (line interchangeability) står H21QR bedre an enn H20QR. I Airbus' salgs-brosjyrer oppgis A320 [3+3] all Y-class 32" pitch til 164 seter, dvs 27 rader, deres tall (30 rader) betyr antagelig en vesentlig tettere pitch ? Hva er pitchen hos DY ?
 
Re: Hvordan skulle helst Bjørn Kjos' NEOs se ut innvendig ?

Det er vel 31-32" med de nye slanke setene. Imidlertid er det jo slik at 738 ikke er sertifisert for mer enn 189 pax, så det er relativt romslig. 738MAX kommer muligens til å ha flere nødutganger,så da blir det nok flere seter også. 30'' er nok realistisk i fremtiden.
 
Re: Hvordan skulle helst Bjørn Kjos' NEOs se ut innvendig ?

Uansett vil det alltid være lossing og lasting som er flaskehalsen, ikke de-boarding og boarding
Airport turn-around critical path er to-sidig : på main deck har vi deplaning-cleaning-recatering-boarding, mens underbelly har vi unloading/reloading av 7 AKH=3f+4a (A320)/10 AKH=5f+5a (A321). For å overkomme flaskehalsen på lower deck på H21QR eller H22QR (13AKH=6f+7a) settes inn 4 cargo doors, to i fwd hold, 2 i aft hold. Man loader opp departing containers inn en dør mens samtidig i èn kjede-operasjon man avlaster ankommende containers ut den andre døren. Derved deles CLS-handling på disse flyene firefoldig, som en annen "roll-on/roll-off" !
 
Re: Hvordan skulle helst Bjørn Kjos' NEOs se ut innvendig ?

Hvor mange highloadere trenger du, sa du ... ?
 
Re: Hvordan skulle helst Bjørn Kjos' NEOs se ut innvendig ?

Fire cargodoors i en A321 er galskap. Det blir for trangt. Du vil få flere bakkeskader enn du aner. Vedkommende som har kokt sammen dette kan ikke ha tilbragt mange timer på rampen....
 
Re: Hvordan skulle helst Bjørn Kjos' NEOs se ut innvendig ?

; hva sier fly-psykologen ?

Flypsykologen klapper fly - ikke passasjerer. (Med mulig unntak hvis de er søte)

28" er britisk charterkonfig. Umenneskelig. Hva er setebredden i 1-3-1 vs. 3-3 ? Du må huske at det du sparer på ett sete mindre i bredden blir spist opp av den ekstra gangen.
 
Re: Hvordan skulle helst Bjørn Kjos' NEOs se ut innvendig ?

Ut av nysgjerrighet, hvor skal du ha de 2 andre cargodørene? Motsatt side?
 
Re: Hvordan skulle helst Bjørn Kjos' NEOs se ut innvendig ?

Hvor mange highloadere trenger du, sa du ... ?

Consider aircraft dispatching (end of check-in) : with only TWO cargo loaders ready in position, the A321 (3+3) is waiting for the last 6 AKH with checked-in luggage from the check-in Terminal (always arriving late !); when delivered to the loaders, the 6 ULDs will require 3 MOVEMENTS to and fro of the two loaders, then holds are closed, ground is cleared, thumbs up from Yellow Dog and push-back : GO ! With the H21QR the is situation much better : not two but FOUR cargo loaders are ready in position, awaiting the last 4 AKH with checked-in luggage (again, always arriving late !); these 4 ULDs will require only ONE MOVEMENT (of the four loaders operating in parallel) then holds are closed, ground is cleared, thumbs up from Yellow Dog and push-back : GO ! A little point, maybe ... but of great operational significance : we avoid getting late, reducing risks of losing our take-off timeslot, so we may stick to our flight-plan ! And container handling costs are the same : two loaders needed for 44 minutes in the first case, four loaders needed for only 22 minutes in the second case.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top