Beste Kabinkoffert?

Et tips, best å putte kabinkofferten i sjekk inn kofferten. Så blir den ikke pælmet rundt i lasterommet.... Kan ikke taes med ombord likevel.

Hæh?? Så du putter en kabinkoffert inni en koffert som du sjekker inn? KABIN kofferter kan man jo selvsagt ta med inn i KABINEN..

Nei Tommy i MUC må du sjekke inn først, i dette tilfelle LH 2. Etg, du får luggage tag på kofferten med cabinbagen, ev på cabinbagen.

Rusler til venstre nedover til tollkontoret med innsjekket bagasje, de stempler papirene og sender bagasjen ut på sitt EGET bagasjebånd. Det er kravet, dette er utenfor secure sone. Da er det bedre at den er i kofferten med tag. De åpner vanligvis ikke for å sjekke innhold.

Deretter ut fra tollen, 30 meter hvor en kan få 11% i cash fra Taxfree kontoret.

Dette har vi gjort numerous times. Kun en gang åpnet.

Ca. KL 14-15 er det store køer ( som vi vet om og er litt tidlig ). Det er før QR går til DOH .
De har portere som kommer med en mengde kofferter, som blir sendt fra tollen.

Så at de fleste fikk EUR 1.000 i cash. Dette er 11% av kjøpsbeløpet...

Kan selvfølgelig tilbakeføret til kredittkortet, men det tar evigheter...

Last edited:
Vet ikke helt hva det er du fabler om, men jeg kjøpte en Rimowa koffert i World shop på MUC flyplass og jeg sjekket den ikke inn. Det å få igjen momsen er jo noe du ordner med andre enn tollvesenet og det er jo en kreditt som kommer på kortet ditt etter noen uker. Det du snakker om er vel kanskje noe helt annet fiksfakseri

Dette systemet er kjøp downtown , og gjelder alle innkjøp over et visst beløp..
Uansett butikk..

Vanligvis er det mye større utvalg enn på flyplassen. Har sett den Rimowa-sjappa på flyplassen flere ganger.. Også sist lørdag.

Dette systemet er kjøp downtown , og gjelder alle innkjøp over et visst beløp..
Uansett butikk..

Vanligvis er det mye større utvalg enn på flyplassen. Har sett den Rimowa-sjappa på flyplassen flere ganger.. Også sist lørdag.

World Shop er ikke en Rimowa butikk, men de har stort sett alle koffertene med LH branding. Butikken ligger utenfor security, så akkurat som om du hadde kjøpt kofferten i sentrum

Slik jeg har forstått det, skal man

1. Handle på butikker som det står taxfree på.
2. Ta kvitteringen med på flyplassen og få refund, vis dokumentasjon for at du er kvalifisert for å få refund
3. Om du sjekker bagasjen eller ikke er likegyldig.

World Shop er ikke en Rimowa butikk, men de har stort sett alle koffertene med LH branding. Butikken ligger utenfor security, så akkurat som om du hadde kjøpt kofferten i sentrum

Slik jeg har forstått det, skal man

1. Handle på butikker som det står taxfree på.
2. Ta kvitteringen med på flyplassen og få refund, vis dokumentasjon for at du er kvalifisert for å få refund
3. Om du sjekker bagasjen eller ikke er likegyldig.

Jeg måtte få et stempel i refund-papirene når jeg sendte kofferten, før jeg kunne få tilbake penger.
Har du sett på Travelpro Crew9 21" spinneren nå, er den bra, eller bør man satse på en vanlig 20"?

Kort og greit, på MUC stempler de ikke før:

A) Viser Taxfree skjemaet fra Global Blue.. Min Rimowa kjøpt i Athen 6 uker tidligere var også Global Blüe. Noen hadde et annet taxfree refund firma. De ble sendt en etasje ned.

B) Kvittering for salget må også vises. Ellers inget stempel... Vi fant ikke en kvittering et øyeblikk for et av innkjøpene ( selvsagt tar vi med mest mulig av innkjøp. Det blir virkelig penger av det ) . Ingen stempel. Men to min etter fant vi det og alt ok.

C) Du må vise hvor tingene er med luggage tag. Så trykker de på en knapp
og det forsvinner ut på bagasjebåndet. No way å ta den tilbake.

Kan forstå dette godt. Har en kjøpt en Rolex til kr. 50.000 for en venn i Munchen. Få stempel og hente ca. 5.000 i rabatt og gi klokka til kompisen utenfor.

Mange kommer uten luggage tag og blir sendt tilbake til check-in.

Vi har gjort dette 7 år på rad nå, samme plass.:)

Last edited:
Må bare spørre, siden jeg vurderte OSL-MUC-OSL i oktober. Må jeg sjekke inn håndbagasjen på dette berømte båndet i MUC?

Du må sjekke inn på båndet det du vil ha refund for. Hvis det er en håndbagasje du krever 11% for, må du det.

Da er tipset å putte i en koffert, nylonbag når bagasjehandlere senere vil bruke den i en diskus konkurranse. Antar at Rimowa vil ikke se så pen ut senere.

Gjør som oss, vi puttet to Rimowa i to nesten tomme kofferter , hadde en ryggsekk som håndbagasje med det en må ha med som håndbagasje.

Et annet tips , du får 11% på nesten alt du kjøper i MUC , så bare fyll opp med andre tax-free. Alle butikker mekker de i kassa.

Så alle de fra Qatar som cashed opptil EUR 1.000 i refund hadde mengder av kvitteringer. En helt vanlig var luksus :colgate: butikken Hennes og Mauritz..

Jeg var i stor tvil paa det SQ777 her skriver, saa jeg tok kontakt med Oliver2002, en kompis av meg som bor i Munchen, har bodd i USA en lengre periode med annen bopael i Munchen og her er det han skrev om prosedyrene paa MUC

You can present the good to a customs officer post immigration in MUC if you are leaving the EU that day and carrying it as handluggage. Else you need to show it to customs wherever you are leaving the EU, procedures differ from airport to airport. In MUC there are separate customs counters for checked and handluggage. Net refund is about 12%. The people at the worldshop know about the various procedures.

Saa informasjonen Reidar her deler er IKKE korrekt, det finnes ett alternativ ETTER immigrasjon saa du kan kjoepe koffert og annet uten aa sjekke noe som helst inn

Takker for link. Der har du det straight from the horses mouth.

Dersom du kjoeper en Rimowa carry on og skal tollklarere den i Munchen trenger du ikke aa sjekke kofferten og starte en hel produksjon med ekstra kofferter og en masse dill for aa spare 2-500 kroner og unngaa aa faa en ripe i nykofferten.

Takker for link. Der har du det straight from the horses mouth.

Dersom du kjoeper en Rimowa carry on og skal tollklarere den i Munchen trenger du ikke aa sjekke kofferten og starte en hel produksjon med ekstra kofferter og en masse dill for aa spare 2-500 kroner og unngaa aa faa en ripe i nykofferten.

Men det kan være spesielt med Morge siden flightene går fra Schengen delen av flyplassen. Tollen er vel etter passkontrollen?

Ja, ja , dette blir interessent Chriscross... Vi er innenfor Schengen. Ittno taxfree der... Som jeg sier, Tax-Plus ..

For vårt tilfelle passet to Rimowa i to kofferter med mye annet som vi kjøpte ( og kjøper 1-2 ganger i året ) til hus og hjem plus skittentøy og mye cash tilbake på allerede non-Norske priser og bare en ryggsekk med nødvendig rask.

Vi går alltid på autopilot der og synes det er greit... Og vil fortsatt gjøre dette. Selv om vi kjøper mer Rimowa ( f.eks koffert ) ... Det sorte hull å dumpe det i , er kjekt :lol: og cash 30 meter unna istedenfor return til creditcard... Har prøvd det og det tar evigheter.

Er kanskje på jordet, men husker det er samme system i AMS hvis innenfor Schengen.

Tilbake til topic, skal en ha Rimowa er det to butikker, Oberpollinger , Google it, og Rimowa i Maximillian Strasse. 10 min gange mellom dem..

Back