Beste deal til New Zealand?

Aj aj... Holdt på å glemme. Jeg kan også varmt anbefale Hilton Auckland over de andre "upper class" hotellene i byen. Strålende utsikt, flotte rom og hyggelig betjening.

Splitter nye Westin som ligger flott til nede på kaia tør jeg påstå er minst like bra.
 
Splitter nye Westin som ligger flott til nede på kaia tør jeg påstå er minst like bra.

Mulig jeg har vært uheldig. Har testet begge, og Westinen synes jeg riktignok var veldig flott og pent. Men betjeningen på Hilton var vesentlig mer proff i mine øyne. De var der og gjorde alt uten at det merkes, mens Westin var mer påtrengende.

Men for all del, ingen av dem var dårlige. Så mer en personlig ting kanskje.
 
Han som er GM på Westin var tidligere på Four Seasons Canary Warf. Jeg synes det var tydelig at det var godt trente folk som jobbet der. Servicen var utmerket, oppgradering til flott suite. Kan jo hende at jeg fikk bedre service pga toppstatus, men reviews jeg har lest, tyder på at folk er godt fornøyd. Loungen var også flott, hotellet var selvsagt veldig fresht siden det er helt nytt.

Har ikke bodd på Hilton, men spaserte ned dit for å møte venner som bodde der. Så helt kurrant ut, så det blir som du sier en personlig ting.

Bodde også på Hyatt som ikke anbefales. Nøkkelen vår funket ikke og vi måtte ned til resepsjonen 3 ganger hvorpå de :rolleyet meg siste gangen. Det viste seg at låsen var ødelagt. De glemte også å vekke oss så vi holdt på å misse flyet
 
Det var mulig, i alle fall for meg ;) S til Bangkok og Z videre, 15.000 kr. totalt.

Hvor booket du denne billetten? Min erfaring er at jeg må snakke med noen spesialister på OSL for å få til disse oppgraderingene. Widereoe.no vil f.eks ikke gjøre dette. Finnes det en enklere måte?
 
Da har jeg også fått ordnet meg Z-billett videre fra Bangkok på min reise til Sydney i desember. Det er tydeligvis et ganske komplisert regelverk der ute og jeg fikk følgende tilbakemelding fra SAS:

Booker man Extra full flex (Y eller S) med SAS til nevnte destinasjoner i Asia og Oseania og velger SK-nummer hele veien får man reservere seter på business med Thai, men billetten sier fremdeles økonomi og man opptjener kun poeng i henhold til dette. Jeg hadde gjort dette i utgangspunktet (FRA-SYD, booket på sas.no) da jeg trodde at avtalen med Thai og business kun gjaldt på flighter med SK prefix.

Dersom man imidlertid booker Extra full flex med SAS til BKK og Thai-nummer videre oppgraderes man til business (Z) på Thai ved kapasitet. Jeg var ikke klar over dette før jeg fulgte opp det FlightDecks post. Møtte en svært kunnskapsrik og serviceinnstilt dame på SKs reisesenter som visste alt om dette regelverket og booket hele reisen på ny - samme routing men på TG-prefix fra BKK og Z-klasse. Billetten ble 1000 kr dyrere som følge av andre fuel-tillegg, men det er jo ikke mye for doble poeng fra BKK-SYD. Hele billetten FRA-SYD kommer da på i overkant av 15K. Fornøyd :)
 
Min reiserute i desember/januar:

FRA-CPH-BKK med SK i S klasse, videre til SYD med TG i Z klasse. Samme retur.

Som tidligere skrevet booket jeg først FRA-SYD med SK flightnummer og S klasse hele veien på sas.no. Etter det jeg skjønner havner man da i business hos TG men med poengopptjening som økonomi. For å få TG Z klasse må man booke SK flight til BKK og TG flight videre (kan også gjøres på sas sine sider). Ikke sikker om det er automatikk i oppgraderingen til Z ettersom denne baserer seg på kapasitet. Vil tro man bør kontakte SAS for å få bekreftet. Jeg fikk som nevnt booket reiseruten på nytt av SK da jeg ble gjort oppmerksom på denne ordningen.
 
Jeg har også booket en tilsvarende billett som Ezeiza. Reiseruten er LHR-CPH-BKK med SK i S og TG BKK-SYD i Z klasse.

Bestillingen ble gjort per tlf. med SAS da jeg stopper i BKK noen dager både på vei til og fra SYD. Jeg skulle egentlig ha reist i morgen, lørdag 20.03, men jeg har utsatt reisen til november/desember. Prisen for min billett er ca. 16500 NOK.
 
Jeg bestilte først S-klasse hele veien fra Frankfurt til Auckland, men ringte SAS for å få bekreftet sete i Business Class hos Thai. Da fikk jeg anledning til å oppgradere billetten til Z hos Thai (fortsatt S og SAS) mot ca. 1000 kr. Dermed vil turen gi nesten 50.000 EuroBonus-poeng:

  • Frankfurt-København: 1.500 grunnpoeng
  • København-Bangkok: 10.125 grunnpoeng
  • Bangkok-Auckland: ca. 12.000 grunnpoeng
  • Auckland-Bangkok: ca. 12.000 grunnpoeng
  • Bangkok-København: 10.125 grunnpoeng
  • København-Frankfurt: 1.500 grunnpoeng

Jeg betalte altså ca. 15.000 kr. for en t/r reise til New Zealand i Economy Extra og Business Class. Som så ofte før ser jeg ingen grunn til å melde meg på forumets hylekor mot SAS og EuroBonus.
 
Som så ofte før ser jeg ingen grunn til å melde meg på forumets hylekor mot SAS og EuroBonus.

Tror du skal følge litt mer med i timen.. Eurobonus har alltid vært bra på premium billetter. Nå er det engang sånn at de aller fleste som reiser i både jobb og privat reiser billigst mulig. Og med 25% poeng i de 5 billigste bookingklassene er Eurobonus slett ikke noe å trakte etter i min bok.

Men for all del, dersom du synes det er greit å tjene 150-450 poeng for hvert hopp du tar i Europa, eller 100-300 flighter pr. kvalifiseringsår, eller å bruke tusenvis av kroner for å kjøpe deg opp til en klasse som gir 100% for samme service for å opptjene EBG, good on you..

Det er en grunn til at Eurobonus gjør det elendig og taper elitemedlemmer så det holder.

At man har funnet ett smutthull som helt klart er feilprising til Australia er ihvertfall ikke god nok grunn for meg til å hoppe på hurravognen.

Ett godt bonusprogram skal belønne deg uten at du trenger å gjøre en masse manuelle trekk og krumspring for å få det du har fortjent for din lojalitet. Jeg hopper ikke over bukk for noen, inkludert flyselskapet jeg her tusenvis av flighter med
 
Tror du skal følge litt mer med i timen..

Men for all del, dersom du synes det er greit å tjene 150-450 poeng for hvert hopp du tar i Europa, eller 100-300 flighter pr. kvalifiseringsår, eller å bruke tusenvis av kroner for å kjøpe deg opp til en klasse som gir 100% for samme service for å opptjene EBG, good on you..

Jeg tror det er du som ikke følger med: Man trenger 20 eller 35 flyvninger med SAS i året for å få sølv- eller gullstatus, uansett klasse, og ikke de 100-300 flightene du snakker om. Potensialet er stort for bedre poengopptjening i Economy, men vi vet jo at det skal komme en ny opptjenings- og brukstaball for å etablere bedre sammenheng mellom billettpris og poenguttelling. Alle kampanjene med doble poeng og andre tilbud kompenserer til en viss grad for dette allerede i dag. Jeg har i alle fall fått langt mer poeng hos EuroBonus det siste året enn det noe annet program kunne gitt meg.
 
Jeg bestilte først S-klasse hele veien fra Frankfurt til Auckland, men ringte SAS for å få bekreftet sete i Business Class hos Thai. Da fikk jeg anledning til å oppgradere billetten til Z hos Thai (fortsatt S og SAS) mot ca. 1000 kr. Dermed vil turen gi nesten 50.000 EuroBonus-poeng:

  • Frankfurt-København: 1.500 grunnpoeng
  • København-Bangkok: 10.125 grunnpoeng
  • Bangkok-Auckland: ca. 12.000 grunnpoeng
  • Auckland-Bangkok: ca. 12.000 grunnpoeng
  • Bangkok-København: 10.125 grunnpoeng
  • København-Frankfurt: 1.500 grunnpoeng

Jeg betalte altså ca. 15.000 kr. for en t/r reise til New Zealand i Economy Extra og Business Class. Som så ofte før ser jeg ingen grunn til å melde meg på forumets hylekor mot SAS og EuroBonus.

Dette er vel nok til å kvalifisere seg til Gull...eller...?
 
Og da har SAS "oppdaget" feilen og prisen for tilsvarende reise ville nå vært 22.200 kr. Ser at dette gjelder på alle reiser med videreforbindelse med Thai til Australia og New Zealand, altså ikke lenger mulig å fly Economy Class til 7.500 kr. og Economy Extra/Business Class til 15.000 kr.
 
Er det mulig å bestille Economy Class-flybilletter hos Air New Zealand som man får bonuspoeng for? På nettsidene deres kommer alltid rimeligste alternativ opp og man opptjener ingen poeng på disse reisene i noen Star Alliance-bonusprogrammer.
 
Jeg betalte altså ca. 15.000 kr. for en t/r reise til New Zealand i Economy Extra og Business Class. Som så ofte før ser jeg ingen grunn til å melde meg på forumets hylekor mot SAS og EuroBonus.
Hvis denne prisen var en feil fra SAS' side (siden den nå er økt med 7.000 kroner), blir det jo litt feil å rose selskapet for glimrende opptjeningsmuligheter. Omtrent som å si at Delta er genialt fordi de tilbyr tur/retur OSL-ABQ for 6000 kroner med full opptjening i Business Class... ;)
 
Er det mulig å bestille Economy Class-flybilletter hos Air New Zealand som man får bonuspoeng for? På nettsidene deres kommer alltid rimeligste alternativ opp og man opptjener ingen poeng på disse reisene i noen Star Alliance-bonusprogrammer.
Ofte er det bare få hundrelapper opp til billigste alternativ som gir poeng, men dette må du gjøre på telefon. Fortell at du ikke kunne gjøre dette på nett, så slipper du å betale "manuelt-tillegg". Jeg spurte de om dette i forbindelse med min HKG tur i vår, og de fortalte meg dette da.
 
Back
Top