En tur til New Zealand

Målet for neste dag var Otago Penisula, ca 300km kjøretur. Må innrømme at planleggingen av distansene var så som så, den klassiske «det ser så kort ut på kartet». Så det blei en del lange kjøreetapper i løpet av turen.



På turen stoppet jeg ved en kafe i Moeraki for å spise, og fant et skilt som jeg fulgte ned til standen.

Blei fasinert over disse sferiske steinene som var spredt utover et litte område på stranden.
gdnxR0W.jpg

1kWdDqr.jpg


Kom omsiden frem til campingplassen og fikk sjekket inn i tide før jeg blei plukket opp til min tur denne kvelden.

Første stopp var Royal Albatross centre på nordøstspissen av halvøya.
qp9YQ56.jpg


Der var også en haug med måser, som laget like mye lyd og støy som de vi er vandt med hjemme.
b0mF9n1.jpg


Fikk også avbildet denne karen

Royal Albatross
by Rolf Jonsen, on Flickr

Deretter gikk turen til ei strand som er lukket for almennheten, hvor vi fikk se disse skjeldne fuglene på betryggende avstand.

Yellow eyed penguin
by Rolf Jonsen, on Flickr


Sneaking past
by Rolf Jonsen, on Flickr

XiGVUat.jpg

0cBjNJq.jpg


En pingvin kom opp på stranden etter disse hadde våknet til liv, og måtte returnere til vannet og komme opp mye lengre borte på stranden.

Morning breath
by Rolf Jonsen, on Flickr

I motsetning til de blåøyde pingvinene som kommer på land i flokk etter solnedgang, kommer de guløyde i land fra dagens jakt en og en, og gjør den mye vanskligere å se. Det er satt opp scener rundtomkring hvor de blåøyde pingvinene kommer på land, de guløyde er mye mer komersiellt kjedelige så de får stort sett være i fred.

Som avslutning på kvelden tok vi turen bortom et svaberg hvor disse pelsselene holder til.
IfiO65U.jpg

V7LJLsq.jpg


Det var ingen tid å kaste bort, og måtte si farvell til Otago Peninsula

Lime green hut
by Rolf Jonsen, on Flickr

Jeg fikk dessverre ikke tid til å utforske Duenedin, neste stopp var Tunnel Beach litt vest for byen.

Tunnel beach
by Rolf Jonsen, on Flickr
Jeg hadde ikke timet besøket med tidevannet, så det var vel mye vann for å gå ned på selve stranda.

Målet for dagen var Queenstown, nye 300km unna.

På turen stoppet jeg et par steder for å teste mitt nyinnkjøpte leketøy, som jeg ikke hadde fått testet så langt. New Zealand har relativt strenge droneregler, så jeg fant noen steder å prøvefly litt.

VabmdKJ.jpg

kgJoOUH.jpg

1tK8K72.jpg
 
Stoppet ved flyplassen i Queenstown for flyterapi

ZK-OXG Airbus A320 Air New Zealand Queenstown airport NZQN 23.12-19
by Rolf Jonsen, on Flickr


ZK-NHA Airbus A320NEO Air New Zealand Queenstown airport NZQN 23.12-19
by Rolf Jonsen, on Flickr


VH-YIV Boeing 737-800 Virgin Australia Queenstown airport NZQN 23.12-19
by Rolf Jonsen, on Flickr

Hadde tenkt å være to netter i Queenstown, helt til jeg fant ut at hele byen var en stor turistfelle, da bestemte jeg meg for at det fikk være med den ene natta og komme meg videre neste dag.

Turen gikk først til Glenorchy, helt i andre enden av Lake Wakatipu

dWZFieL.jpg


Alle turiststeder med respekt for seg selv har en liten flystripe

ZK-HML Aerospatiale AS-355F-1 Ecureuil HeliGlenorchy NZGY 24.12-19
by Rolf Jonsen, on Flickr



Lake Wakatipu
by Rolf Jonsen, on Flickr

Lake Wakatipu
xqFBT3A.jpg

v5SrirV.jpg



Neste destinasjon var Wakana, og jeg bestemte meg for å ta turistruten over fjellet, noe som innebar en bratt svingete stigning opp til en fjellovergang. Da jeg stoppet på ett utsiktpunkt innså jeg at jeg kunne se rett ned rullebanen til flyplasssen i Queenstown derifra. På innflygingen til bane 05 flyr de igjennom dalen jeg hadde utsikt over. Sjekket FR24 og det var et yndet motiv ikke alt for langt unna.

ZK-OXJ Airbus A320 Air New Zealand Queenstown airport NZQN 24.12-19
by Rolf Jonsen, on Flickr

Nærmere Wanaka kjørte jeg forbid dette gjerdet.
5XEZHB3.jpg



Jeg tok turen innom Warbirds & Wheels Wanaks som har en fin liten samling med warbirds og klassiske bilder.


The North American Aviation P-51 Mustang at Wheels and Warbirds Wanaka
by Rolf Jonsen, on Flickr


Royal Aircraft Factory S.E.5 at Wheels and Warbirds Wanaka
by Rolf Jonsen, on Flickr

Flere bilder for de som er interressert
https://www.flickr.com/photos/rjonsen/albums/72157713763954947

Flyplassen i Wanaka er rett ved museet, så jeg svingte bortom dit en liten tur.

ZK-MLF Gippsland GA-8 Airvan Southern Alps Air Wanaka airport NZWF 24.12-19
by Rolf Jonsen, on Flickr


ZK-HPR Robinson R-44 Private Wanaka Airport NZWF 24.12-19
by Rolf Jonsen, on Flickr


ZK-HAK Guimbal G-2 Cabri Private Wanaka Airport NZWF 24.12-19
by Rolf Jonsen, on Flickr
 
Rett ved siden av er National Transport & Toy Museum, som er en samling av alt for mange kjøretøy og fly stablet tett i tett i et stort rot, men der var noe interressant å se også.

xhIyihW.jpg

xUns4Ih.jpg

PPZUo2P.jpg

9Q42Nxx.jpg


Noen som kjenner historien til denne?
2J4ByAF.jpg


oHeiPSx.jpg

GlFwqy6.jpg



Slo meg til ro på en campingplass i sentrum av Wanaka for natten.

Siden det var julaften slo jeg til og spiste middag ute.
8Eecfa4.jpg


Neste dag tok jeg meg en tur opp Roy’s Peak, ikke langt fra Wanaka
fvdtZxP.jpg

xqsHrFi.jpg

Det var lavt skydekke, så jeg tok til takke med utsiktspunktet litt under toppen
aUO7T45.jpg



Neste dag var det ny kjøreetappe, bare 285km denne dagen, til Franz Josef.

Lake Wanaka
t0ucckO.jpg

PJgFO4S.jpg



Ting man finner parkert i veikanten

ZK-FMA Cessna A185F Southern Alps Air Marakora Airport NZMW 26.12-19
by Rolf Jonsen, on Flickr


Blue Pools Walk
w1pJOzx.jpg

9YPDUyj.jpg

4HWy0l2.jpg



Thunder Creek Falls
ZfHm4Je.jpg



Knight’s Point lookout
RrvqqvW.jpg

DpXjgeX.jpg
 
Jeg hadde booket helikoptertur opp på Franz Josef Glacier, men det blei kansellert på grunn av lavt skydekke.
LtrOo6e.jpg

Wa4Ifr4.jpg


Så jeg tok istedet turen hit.
hkHHWVr.jpg


Jeg fikk booket om til å gjøre et nytt forsøk på helikoptertur dagen etter, uten de alt for lovende værmeldingene.

Morgenen etter hadde jeg booket kayak i Okarito, ett av de få gjenværende våtmarksområdene igjen på sørøya. Christchurch er faktisk bygd på drenerte våtmarksområder, som bidro til at det gikk så galt under jordskjelvet der i 2010.

Kayaking in Okarito
by Rolf Jonsen, on Flickr

Is må man også ha
WJlttKX.jpg


Med fortsatt like lavt skydekke var det ingen håp for helikopter denne dagen heller.
Tok meg en tur innom her, Kiwisenteret i Frans Josef.
BLYGgd9.jpg

uHZZpTg.jpg


Det eneste av jeg fikk sett var to kiwier i et veldig mørkt rom. Siden tunnellene med glødeormer som jeg hadde tenkt å besøke var stengt på grunn av oversvømmelse var det bare å kjøre avgårde igjen til neste destinasjon, Charleston som var nye 250km unna.


Jeg var ganske heldig med tidspunktet jeg besøkte sørøya, halvannen uke i forveien hadde det vert et forferdelig regnvær, som utløste en del ras som blokkerte veien nordover kysten på vestsiden av sørøya flere steder. Det var flere steder veien var nattestengt så de kunne rydde opp skikkelig.


Neste morgen var det tidlig opp og møte opp for Caverafting, grottevandring med våtdrakt og badering i Nile River Caves.

Vi tok dette toget for å komme oss frem til inngangen til hulesystemet.
i4mYAch.jpg


Det var ikke noe kunstig belysning i hulene, så vi blei utstyrt med hjelm med hodelykt.

vSik1tI.jpg

EchiDGB.jpg

hV1DL3O.jpg



Jeg tok heldigvis med meg mitt vanntette lommekamera på turen, guiden hadde også kamera og tok bilder så vi fikk tilgang til i etterkant.

Nile River caves
by Rolf Jonsen, on Flickr


Veien ut var på badering igjennom noen huler som hadde forbindelse med elva, og fikk ett imponerende lysshow fra tusenvis av glødeormer som holdt til i taket.

6chevhR.jpg


DrWRvio.jpg
 
Det måtte selvsagt kjøres litt denne dagen også, blei 330km for å komme meg oppimot Nelson. For å kjøre ekstra langt, kjørte jeg sørover kysten til Greymouth for å knipse litt bilder da jeg ikke fikk tid til å gjøre dette dagen før da jeg kjørte nordover.


Woodpecker bay
by Rolf Jonsen, on Flickr

dN4Ej6g.jpg

h3crfoF.jpg

qrP5Ezd.jpg

hF2Lbzd.jpg

dTgr4Uy.jpg

BZxXnEg.jpg

m6SLc6Q.jpg



Stoppet også innom Pancake Rocks
U5Jq0SJ.jpg


Pancake rocks
by Rolf Jonsen, on Flickr

Før jeg fortsatte nedrover kysten.
0me01hJ.jpg


Jeg endte opp å campe ved en sidevei ett stykke sør om Nelson, da det hadde blitt ganske sent og det ikke var noen «offisielle» steder å campe.





Blei litt distrahert da jeg var på tur inn til Nelson, og måtte svinge bortom flyplassen.

VH-VPI ATR 72-600 Virgin Australia Nelson Airport NZNS 29.12-19
by Rolf Jonsen, on Flickr


ZK-MZA ATR 72-600 Mount Cook Airlines Nelson Aiport NZNS 29.12-19
by Rolf Jonsen, on Flickr


ZK-FDN Beechcraft C90A King Air Garden City Helicopter Nelson Airport NZNS 28.12-19
by Rolf Jonsen, on Flickr




Etter å ha toppet opp med mat i Nelson gikk turen til Kaikateri, som er en av inngangene til Abel Tasman National Park. Der var det total kaos med folk siden det var nyedelig vær og midt i ferietiden, var heldig og fant meg en parkeringsplass i tide før jeg blei hentet av en båt som tok meg til en strand litt lengre vest hvor jeg skulle padle litt kayak.


Apple Tree bay
by Rolf Jonsen, on Flickr

4O8k568.jpg





Etter en fin dag i skjærgården var det på tide å komme seg vestover til Puponga.

Hawkes lookout på fjellovergangen til Takaka, imot Nelson
mnvFSfn.jpg


Jeg fikk parkert campervanen på en forblåst campingplass på Nordvestspissen av sørøya og tok meg en tur på stranda.


Wharariki Beach
by Rolf Jonsen, on Flickr


Wharariki Beach
by Rolf Jonsen, on Flickr

Innehaveren av campingplassen påsto at det var sjelden det var så mye vind der ute, men vet ikke helt om jeg tror på han...

Shaped by the weather
by Rolf Jonsen, on Flickr
 
Neste dag hadde jeg egentlig ingen plan, eneste målet var å ende opp i Nelson dagen etter for nyttårskvelden.

Tok turen oppom Cape Farewell rett ved campingplassen, som er nordligeste punktet på sørøya.

Cape Farewell
by Rolf Jonsen, on Flickr

Kjørte til Takaka hvor jeg fant meg lunch og kom på at jeg kunne kjøre tilbake til den lokale flystripa og se om det var mulig å få en sightseeingtur i løpet av ettermiddagen. Jeg fikk beskjed om å komme tilbake om en time, så skulle jeg få bli med på flytur.

Fikk en tur i dette gliset.
KxyIfHz.jpg

kOrhrFQ.jpg


Ikke aller beste beinplassen
zyqrg5f.jpg




Det var en interressant tur for han som satt i venstresetet var på opplæring og virket som han ikke hadde peiling på hvor han skulle fly. De to som satt fremme glemte også tidvis å slå av PA når de satt og diskuterte.
Turen gikk østover over Abel Tasman National Park og Kaikateri, før vi fløy vestover ut i mot kysten over Kahurangi National Park, før vi returnerte til Takaka.

Abel Tasman National Park
J0s3NjT.jpg

Z5WsKOo.jpg


Kaikateri
QNvwAhZ.jpg


Cobb Reservoid dam
mmXG9CF.jpg



Misty coastline
by Rolf Jonsen, on Flickr


Wharariki Beach
by Rolf Jonsen, on Flickr

Farewell Spit
0mRfDHb.jpg


Farewell Spit
by Rolf Jonsen, on Flickr

izfW0An.jpg



Etter flyturen kjørte jeg til nordsiden av Abel Tasman og gikk en liten tur opp til Wainui Falls.

Wainui Falls
by Rolf Jonsen, on Flickr

Før jeg returnerte til Takaka.

qnd4j6S.jpg



Tarakohe beach
by Rolf Jonsen, on Flickr
mKHkeLh.jpg
 
Nyttårsaften hadde jeg ikke noe bedre å gjøre på, så jeg returnerte til Nelson, og tilbrakte ettermiddagen ved stien som går rundt flyplassen, hvor man kommer ganske nært flyene. Traffikken er ikke den aller mest spennende, noen ATR og Dash8’er for det meste. Gjerdet er ikke høyre enn som så.
N00xaVB.jpg



ZK-MZB ATR 72-600 Mount Cook Airlines Nelson Airport NZNS 31.12-19
by Rolf Jonsen, on Flickr


ZK-NEC Bombardier Dash 8-300 Air Nelson Nelson airport NZNS 31,12-19
by Rolf Jonsen, on Flickr


ZK-NEK Bombardier Dash8-300 Air Nelson Nelson airport NZNS 31.12-19
by Rolf Jonsen, on Flickr


ZK-JSH Jetstream 31 Originair Nelson airport NZNS 31.12-19
by Rolf Jonsen, on Flickr


ZK-NEK Bombardier Dash 8-300 Air Nelson Nelson Airport NZNS 31.12-19
by Rolf Jonsen, on Flickr


Etter noen timer med flykikking kjørte jeg til sentrum at Nelson hvor jeg var heldig å fant en ledig designert parkeringsplass man kan campe over natten.

I sentrum av Nelson samles det en del folk med live musikk frem til midnatt og ikke det alt for imponerende fyrverkeriet.
80543581_10157563864997324_951174650056933376_o.jpg




Første nyttårsdag tok jeg en rolig morgen og tuslet rundt i gatene i Nelson,


Nelson
by Rolf Jonsen, on Flickr


før jeg kjørte videre langs kysten og tok Queen Charlote drive til Picton.
jRG026A.jpg

h6VLcG3.jpg

oiwl0f3.jpg

bS2vLKZ.jpg


Becks bay
by Rolf Jonsen, on Flickr



Det var ikke så mye å se i Picton egentlig, mest en turistplass og fergekai.
5tQhAlp.jpg




Deretter tok jeg gikk turen til Blenheim for å slå leir for natta.

Jeg hadde spart en godbit til nest siste dag på tur, nemmelig Omaka Aviation Heritage Centre.
De har en utrolig flott samling av fly fra 1. og 2. verdenskrig.


Det var umulig å unngå å se denne som var stillt opp på en parkeringsplass litt bortenfor museet.

ZK-CPT Bristol 170 Freighter Mk.31M Safe Air Cargo Omaka Airport NZOM 02.01-20
by Rolf Jonsen, on Flickr

Denne var også parkert utenfor.

ZK-JGB Douglas DC-3C Airscapade Affairs Omaka Airport NZOM 02.01-20
by Rolf Jonsen, on Flickr


Noen bilder fra selve museet

Etrich Taube at Omaka Aviation Heritage Centre 02.01-20
by Rolf Jonsen, on Flickr


Curtiss MF Flying Boat at Omaka Aviation Heritage Centre 02.01-20
by Rolf Jonsen, on Flickr


Fokker DR.I "Dreidekker" Triplane at Omaka Aviation Heritage Centre 02.01-20
by Rolf Jonsen, on Flickr


Lockheed Hudson at Omaka Aviation Heritage Centre 02.01-20
by Rolf Jonsen, on Flickr

Om dere er interressert finner dere flere bilder fra museet her.
https://www.flickr.com/photos/rjonsen/albums/72157712992181848
 
På ettermiddagen stoppet jeg innom Kaikoura Peninsula og fant disse utpå en odde.


Posing for the camera
by Rolf Jonsen, on Flickr


Cuteface
by Rolf Jonsen, on Flickr

Samt noe stein
WWFJc5f.jpg


Rock texture
by Rolf Jonsen, on Flickr

Jeg kjørte sørover til et lite stykke utenfor Christckurch og campet der for natten, så jeg ikke hadde lange biten å kjøre neste dag før jeg skulle levere tilbake campervanen.

Flyet til Sydney gikk ikke før utpå kvelden, så jeg brukte tiden før jeg måtte levere tilbake campervanen til å kikke litt på fly.


ZK-NZD Boeing 787-9 Air New Zealand Christchurch airport NZCH 03.01-20
by Rolf Jonsen, on Flickr


9V-SMF Airbus A350-900 Singapore Airlines Christchurch airport NZCH 03.01-20
by Rolf Jonsen, on Flickr


B-LRF Airbus A350-900 Cathay Pacific Christchurch airport NZCH 03.01-20
by Rolf Jonsen, on Flickr

USAF sine Hercules for deres Antarktisprogram er basert i Christchurch. Det ergret meg at det var ingenting parkert utenfor hangaren hverken da jeg ankom, eller denne formiddagen.

Heldigvis hadde de tauet frem denne maskinen mens jeg leverte fra meg campervanen.

83-0492 Lockheed LC-130H Hercules United States Airforce Christchurch airport NZCH 03.01-20
by Rolf Jonsen, on Flickr

ZHwM0pn.jpg



Om dere vil kjøre rundt i New Zealand, finn ikke på å ta samme runden på så kort tid. Blei til tider ganske lei av kjøreettappene, særlig når det blir flere 300km+dager etter hverandre. Kunne lett brukt en uke til på samme etappen som tilsammen blei ca 2900km. New Zealand er et fantastisk land og campe i, og jeg har veldig lyst til å komme tilbake ved en senere anledning, men da vil jeg ha mye bedre tid til rådighet.




Jeg fant ut at Emirates har en tag-on flight fra Sydney til Christchurch med A380, jeg lot ikke sjansen gå ifra meg.
RVDQyyd.jpg


Jeg hadde sjekket inn 3 og en halv time før flighten, så jeg hadde god tid i loungen.
H2PbfQe.jpg


fCjCkyK.jpg


Egen gate for First og Business class.
cql9d9d.jpg
 
Herlig rapport, digger masse bilder fra location!
Kan også stemme i at man trenger mye tid, hadde selv en snau uke på nordøya og det holdt jo knapt nok til en kjapp runde på nordlige delen av nordøya
 
Det her var jo bare herlig...flotte bilder !!
Reiselysten blir ikke akkurat mindre når en har sånne rapporter å sikle over... :):):)
 
Nydelig rapport. Har selv kun vært 6 døgn på nordøya og det var altfor liten tid. Blir en måned på Sørøya en gang i fjern fremtid.
 
En super rapport saa langt, jeg regner med det blir litt til.

Herlig rapport, digger masse bilder fra location!
Kan også stemme i at man trenger mye tid, hadde selv en snau uke på nordøya og det holdt jo knapt nok til en kjapp runde på nordlige delen av nordøya

Det her var jo bare herlig...flotte bilder !!
Reiselysten blir ikke akkurat mindre når en har sånne rapporter å sikle over... :):):)

Nydelig rapport. Har selv kun vært 6 døgn på nordøya og det var altfor liten tid. Blir en måned på Sørøya en gang i fjern fremtid.

Kanon rapport og bilder. Mer takk:)

Takker så mye for veldig hyggelige tilbakemeldinger! :)

Avslutningen på turen kommer plutselig.
 
03. januar 2020, 18.45
Emirates
EK413 Christchurch - Sydney
First Class
A6-EUG Airbus A380
Flytid 3 timer

Fikk boardet og fant mitt lille rede for det relativt korte hoppet over til Sydney
pW1Xlhp.jpg

JMhTM2U.jpg

oBey9PS.jpg

a7C0jeV.jpg

D380l4w.jpg

F4qXI2t.jpg

ShwFlyt.jpg

pABOZev.jpg


Flyverten som passet på meg var raskt ute etter jeg hadde satt meg og passet på at jeg hadde noe godt å drikke og at jeg var komfortabel. Jeg fikk også en briefing på opplegget og suiten.

Meny for mat og drikke blei også utdelt.
IUfPKN3.jpg

8yopVs5.jpg

eqw2Z43.jpg

g68mtWv.jpg

iLmGga7.jpg



Jeg valgte laks til forrett og biff til hovedrett, men først var det varme nøtter.
a8QqAI1.jpg

HDrHK0J.jpg

v2WsVyL.jpg

uN19Xaf.jpg


Før en deilig sjokkoladekake som avslutning.
4ekyFn3.jpg


Siden man sikkert aldri får sjansen igjen, måtte denne fasiliteten testes i en høyde av 40000fot.
wXDBR9I.jpg


Asken etter skogbrannene i Australia var tydelig mens vi kom inn for landing.
b0AksFk.jpg



Etter vi hadde parkert måtte vi vente på en tug i en halvtime, da de opplyste fra cockpit at safedock-systemet ikke var kalibrert, og vi sto parkert en meter for langt fremme til at broa kunne kobles til.

Det var ganske fullt i first class på denne flighten, hvor mange som skulle videre vites ikke. Vil tro at det var en del som benyttet sjansen å ta det korte hoppet.
 
Jeg hadde ikke noe stort mål for det korte oppholdet i Sydney, annet enn å få tatt noen flybilder. Få foreviget noen Qantas og Thai jumboer, samt hva annet som rørte seg.


VH-OEF Boeing 747-400ER Qantas Sydney airport YSSY 04.01-20
by Rolf Jonsen, on Flickr


HS-TGB Boeing 747-400 Thai Airways Sydney Airport YSSY 04.01-20
by Rolf Jonsen, on Flickr


VH-ZNJ Boeing 787-9 Qantas Sydney Airport YSSY 04.01-20
by Rolf Jonsen, on Flickr


VH-NXQ Boeing 717 Qantaslink Sydney Airport YSSY 04.01-20
by Rolf Jonsen, on Flickr


VH-EBF Airbus A330-200 Qantas Sydney Airport YSSY 04.01-20
by Rolf Jonsen, on Flickr


A56-002 Dassault Falcon 7X Royal Australian Airforce Sydney airport YSSY 04.01-20
by Rolf Jonsen, on Flickr


VH-ZNJ Boeing 787-9 Qantas Syndney Airport YSSY 04.01-20
by Rolf Jonsen, on Flickr


Jeg måtte melde pass til slutt, da det blei litt vel varmt, det fristet mer å være innendørs hvor det var aircondition.
UV3Cq8h.jpg


Jeg hadde heldigvis helt grei utsikt fra hotellet
RAQwxIa.jpg


Våget meg ut litt senere på dagen da sola hadde beveget seg på andre siden av rullebanene.


VH-VFH Airbus A320 Jetstar Sydney Airport YSSY 04.01-20
by Rolf Jonsen, on Flickr


G-STBL Boeing 777-300ER British Airways Sydney Airport YSSY 04.01-20
by Rolf Jonsen, on Flickr


VH-VYZ Boeing 737-800 Qantas Sydney airport YSSY 04.01-20
by Rolf Jonsen, on Flickr

Det var en gjeng som lekte seg med vannskuter mellom meg og flyplassen.

Tight turn
by Rolf Jonsen, on Flickr


VH-OEH Boeing 747-400ER Qantas Sydney airport YSSY 04.01-20
by Rolf Jonsen, on Flickr

Til slutt forsvant lyset helt, bak en sky av aske.

Du7HFFv.jpg

qRsk8Gc.jpg


Neste morgen var jeg ute og knipset noen flybilder, før jeg kjørte opp til byen og lekte litt turist.

Jeg hadde booket flysightseeing fra Rose Bay, jeg håpte å få fly i denne

VH-NTZ De Havilland Canada DHC 2 Beaver Mk2 Sydney Harbour Seaplanes Rose Bay Seaplanes 05.01-20
by Rolf Jonsen, on Flickr

Men endte opp å fly i denne.

VH-SXF Cessna 208 Caravan Sydney Harbour Seaplanes Rose Bay Seaplanes 05.01-20
by Rolf Jonsen, on Flickr
 
Om det var for jeg hadde størst kamera eller av annen grunn, så fikk jeg sitte i høyresetet fremme.
spLXcjt.jpg


Rett etter takeoff, ganske grått på grunn av aske i lufta
laSk4Ci.jpg


Turen gikk nordover langs kysten opp til Barrenjoey lighthouse, før vi returnerte og tok en liten runde bort til operahuset og Sydney Harbour Bridge.
9oVefDq.jpg

DzLsakD.jpg

PuEXl6e.jpg

hnb9TGg.jpg



Sydney Skyline
by Rolf Jonsen, on Flickr


Sydney Opera house
by Rolf Jonsen, on Flickr

Fikk også sett HMAS Canberra og noen andre skip liggende på marinebasen rett ved.
UEJIjjG.jpg


Inn for landing.
qIIunbL.jpg


Etter flyturen tok jeg turen til Mrs Macquarie's Chair og tok bilde av operahuset fra bakken.
Var helding at noe sollys kom frem i et par minutter mens jeg var der, så jeg fikk ta noen bilder.


Sydney Operahouse
by Rolf Jonsen, on Flickr

Jeg følte at jeg hadde vert nok turist, og dro tilbake til flyplassen i tide for at denne nyklekkede bussen kom inn.

DQ-FAJ Airbus A350-900 Fiji Airways Sydney Airport YSSY 05.01-20
by Rolf Jonsen, on Flickr

Jeg var sliten og trøtt og fant ut at hotellet fristet mer enn andre aktiviteter.

Det var også på tide å gjøre klar baggen til å reise hjem dagen etter.

Flere flybilder fra Sydney og New Zealand er i dette albumet
https://www.flickr.com/photos/rjonsen/albums/72157712463412062
 
Back
Top