Beskyldes for "dirty tricks" mot Norwegian

Status
Not open for further replies.
Det var nå en gang ikke det som var poenget i denne tråden. Her diskuteres Cimbers stunt mot DY. Du finner en annen tråd hvor utgangspunktet for Cimbers stunt, dvs 1kr-billettene, blir diskutert.

Nu hænger tingene jo ligesom sammen - men det er da et fint argument, hvis man vil forsøge at undgå kritiske kommentarer til DY

Det var så dagen joke.

:up:

Ja - det er da vist en tolkning der er strammet "lidt rigeligt" - personligt vil jeg ikke lige kæde ord som etik sammen med Kjos eller DY lige p.t. Nu skal de vist passe på at de ikke bliver for hellige i den her sag.

Det lader bare ikke rigtigt til at DY ser det på samme måde. Når man starter en rute som KRP-CPH med 737, så kan man ikke have andet formål end at presse konkurrenten ud. Denne rute kan ikke bære trafik med 737 3xdgl.

1 kronesbilletterne er naturligvis et marketingstunt - og 1 uge med dem kan ikke alene presse QI ud. Men priser på 149,- og alt for meget kapacitet er med til at gøre det. Ingen kan rentabelt flyve til den pris.

Uanset hvor meget fan man er af DY, så må man da kunne se at DY's eneste formål med denne rute er at få QI til at bløde og ikke at drive fornuftig forretning selv eller at gøre danskerne "en tjeneste".

Det er det jeg synes er utiltalende og uetisk - og hvis det lykkedes dem at få Cimber til at krakke, så er jeg sikker på de vil opnå megen badwill i Danmark.

Nå vet ikke jeg hva som er DYs tanke bak etableringen, men jeg er enig i at man kan være bekymret over etablering med såpass stor kapasitet på en marginal rute. Nå er selvsagt noe av forklaringen på dette at DY ikke har mindre fly.

Jeg har heller ingen informasjon om kostnadsnivået for DY av å opererere denne ruten og om det lar seg gjøre å drive ruten lønnsomt med DYs materiell (jeg skjønner at om man selger alle billettene til 149,-/stk så er det nok ikke lønnsomt, men det er vel ikke slik at alle billetter selges til denne prisen).

Likevel så slår det meg at enkelte synes å mene at når en aktør er etablert på en rute så må andre ligge unna dersom ruten ikke er stor nok til mange aktører. I min verden vil jeg vel heller si at da får de selskapene som er interesserte i å fly på ruten konkurrere (da innenfor rimelighetens grense og innenfor lovens bokstav/hensikt) og se hvem som ender opp som vinner. Det har man sett mange andre steder, og i Norge har man vel sett eksempler på at to flyselskap konkurrerer om marginale ruter hvor den ene går av med seieren.

Nu hænger tingene jo ligesom sammen - men det er da et fint argument, hvis man vil forsøge at undgå kritiske kommentarer til DY

Ja, jeg er som kjent en som står på barrikadene for DY. Gjennom milelange innlegg har jeg fremlagt en unconditional love til alt selskapet noensinne har gjort. Eller, nei.

Poenget HER er at Cimber sitt stunt ikke var OK. At DY har lumske hensikter spiller ingen rolle, for Cimber gjorde feil uansett. Kan det kanskje forklare hvorfor deler av Cimber gjorde som de gjorde, jada det kan det, men det spiller underordnet betydning. Cimber gjorde fortsatt en feil.

Det er en grunn til at Cimber-sjefen legger seg helt flat i media i etterkant.

Det lader bare ikke rigtigt til at DY ser det på samme måde. Når man starter en rute som KRP-CPH med 737, så kan man ikke have andet formål end at presse konkurrenten ud. Denne rute kan ikke bære trafik med 737 3xdgl.

Jeg må spørre dere danske om dette - for 8 år siden reise jeg med SK mellom CPH og KRP med MD-80. På den tiden hadde de flere flyvninger daglig, og det var det vel sikkert behov for. Er det pga bedre togforbindelser og brua at det ikke lenger er samme marked for flytransport?

Jeg må spørre dere danske om dette - for 8 år siden reise jeg med SK mellom CPH og KRP med MD-80. På den tiden hadde de flere flyvninger daglig, og det var det vel sikkert behov for. Er det pga bedre togforbindelser og brua at det ikke lenger er samme marked for flytransport?

SAS fløj vel kun MD-80 op til omkring det tidspunkt Storebæltsbroen blev indviet og derfor var der behov for alternativer til bil/færge. Idag er markedet for indenrigsfly fra KRP betydeligt mindre - grundet den hurtige forbindelse mellem Vest og Øst via Storebæltsbroen.

Derfor trak SAS sig ud og overlod denne rute til QI, der havde langt bedre equipment til denne niche-rute.

Personlig synes jeg ikke dette er så kompllisert: Forkastelig av ledelsen. En ledelse blottet for etikk og moral. Mulig de er over 14 år rent fysisk, men på modenhet har de et stykke å gå.

SAS fløj vel kun MD-80 op til omkring det tidspunkt Storebæltsbroen blev indviet og derfor var der behov for alternativer til bil/færge. Idag er markedet for indenrigsfly fra KRP betydeligt mindre - grundet den hurtige forbindelse mellem Vest og Øst via Storebæltsbroen.

Derfor trak SAS sig ud og overlod denne rute til QI, der havde langt bedre equipment til denne niche-rute.
Enig med den forklaring, men vil tilføje at udviklingen med flere udenrigsruter fra BLL også spiller ind. Bor man i f.eks. Herning/Silkeborg og skal til udlandet er det nemmere at tage til BLL, end via KRP/CPH.

Kom in med et fly til BLL og læg mærke til hvor mange der afhentes af Chaufører fra Midtjyske virksomheder eks Grundfoss. Det er folk der kommer med fly fra FRA/AMS/LGW/MUC, der hvis BLL ikke havde udenrigsruter nok ville være fløjet via CPH/KRP.

Fantastisk diskusjon dette her, deilig underholdning med mange klassiske forum vinklinger hvor alle eller ingen "vinner".

Jeg er spent om vår svært så sparsomme naboer i sør er villige til å boikotte DY lenge hvis det fører til høyere utgifter ;)

Fantastisk diskusjon dette her, deilig underholdning med mange klassiske forum vinklinger hvor alle eller ingen "vinner".

Jeg er spent om vår svært så sparsomme naboer i sør er villige til å boikotte DY lenge hvis det fører til høyere utgifter ;)

Vi trenger ikke gå så langt sør:

Tror Norwegian at folk er idioter? Klart vi er klar over at gebyrene til Norwegian utgjør en stor del av deres inntekt. Dette har ingenting med forenkling å gjøre.

http://www.aftenposten.no/reise/article3470623.ece

Som du begrunner med hva? På hvilket grunnlag kan du konkludere med rettningslinjene internt i Norwegian?

Bla. fordi dette er en utolig billig kommentar at komme med
i bagklogskabens klare lys !!

Personligt synes jeg Kjos er utrolig etisk og sympatisk,
i hvert fald i forhold til begrebet NOK !

Ud fra min betragtning, så tror jeg DY har undervuderet danskernes holdning til QI og ikke mindst mangler markedskendskab...

Nei , det tror jeg ikke.

En annen dimensjon i denne debatten som dere dansker skal være klar over er at i flere tiår dominerte danske flyselskaper som Sterling , Mærsk og Conair det Skandinaviske chartermarkedet uten at noen reagerte negativt offentlig på dette i Norge eller Sverige.
Fra innsiden saboterte imidlertid både Sterling som flyselskap og Trafikkministeriet norske flyselskaps forsøk på å konkurere med de danske selskapene.
Dette skjedde dog i en regulert industri som jeg personlig har erfaring fra.

Det at de danske selskapene nå får konkuranse blant annnet fra nordmennene i et åpent marked bør ikke komme som noen overraskelse.

Det er ikke bare danskerne som kan være kremmere!;)

Det at de danske selskapene nå får konkuranse blant annnet fra nordmennene i et åpent marked bør ikke komme som noen overraskelse.

Det er ikke bare danskerne som kan være kremmere!;)

Jeg byder konkurrencen meget velkommen uanset om det er danske eller udenlandske flyselskaber. Sålænge selskaberne opfører sig ordentligt og konkurrerer på fair og etisk vis.

Det er sidstnævnte jeg stiller spørgsmålstegn ved i DY's tilfælde. Men i sidste ende er det jo kunderne der bestemmer og jeg kan godt have en fornemmelse af at danskerne ikke udvikler sympati for et selskab, der bruger bølle-metoder for at kvæle konkurrenten, som oveni købet er et selskab, som danskerne traditionelt har holdt meget af.

Sterling fik i sin tid megen badwill ved at overtage Maersk Air - både blandt kunder men også hos medarbejdere. Her var det et selskab som alle danskere var stolte af og som ydede god service, der blev overtaget af et selskab, der ikke altid var helt fine i kanten... Til slut havde Sterling fået megen negativ omtale og vi så jo hvad der skete med dem.

Som nævnt skal Norwegian være meget velkomne i Danmark, men det bliver ikke mig der flyver med dem når de benytter disse utiltalende rovdyrsmetoder. Det kan jeg frygte at der er mange andre i Danmark, der har samme holdning til - hvis der bliver for mange af os, så bliver det svært at være DY på et fremmed marked. Og specielt hvis den danske presse pludseligt finder et par "sager" de kan køre på, så er folkestemningen hurtigt vendt.

Jeg byder konkurrencen meget velkommen uanset om det er danske eller udenlandske flyselskaber. Sålænge selskaberne opfører sig ordentligt og konkurrerer på fair og etisk vis.

Det er sidstnævnte jeg stiller spørgsmålstegn ved i DY's tilfælde. Men i sidste ende er det jo kunderne der bestemmer og jeg kan godt have en fornemmelse af at danskerne ikke udvikler sympati for et selskab, der bruger bølle-metoder for at kvæle konkurrenten, som oveni købet er et selskab, som danskerne traditionelt har holdt meget af.

Sterling fik i sin tid megen badwill ved at overtage Maersk Air - både blandt kunder men også hos medarbejdere. Her var det et selskab som alle danskere var stolte af og som ydede god service, der blev overtaget af et selskab, der ikke altid var helt fine i kanten... Til slut havde Sterling fået megen negativ omtale og vi så jo hvad der skete med dem.

Som nævnt skal Norwegian være meget velkomne i Danmark, men det bliver ikke mig der flyver med dem når de benytter disse utiltalende rovdyrsmetoder. Det kan jeg frygte at der er mange andre i Danmark, der har samme holdning til - hvis der bliver for mange af os, så bliver det svært at være DY på et fremmed marked. Og specielt hvis den danske presse pludseligt finder et par "sager" de kan køre på, så er folkestemningen hurtigt vendt.

Noe sier meg at et bestemt marked er i ferd med å smake sin egen medisin^_^

Jeg ikke ser problemet. DY gjörer dette 1 uke, og de oppförer seg som normalt konkurrent som bruker de flyene de har. Forövrig har ingen nevnt at pa alle flygninger i disse uke selge dette ogsa full-flex priser. Det er ikke slik at en hel fly er dumped i marked til 1 DKK hver sete.

Det du beskriver fin er historisk utvikling. Likevel holder du en ting tilbake. Nemelig at begge Maersk og Sterling gikk konk fordi de danske marked kunne ikke forsvare deres tilbyd eller ble ikke villige a fly med dem. Maersk bli en gigant-tap til slutt. Sterling likesa.

Og Cimber stiller seg i samme rekke. Cimber blö millioner av danske kroner i 2009. Da flöy Norwegian en innenriks-rute. Na utvider alle aktörer, Cimber inklusive. Jeg tror dette er litt komisk at du sier na foul-play by Norwegian.

Har egentlig en gang en spurt her hva Cimber vil gjöre med sin ledig 737 kapasitet de har na - etter CPH-LGW forsvant, pluss det ene fly de far til? I praxis betyr dette ökte kostnader + mindre inntekter!!

Har egentlig en gang en spurt her hva Cimber vil gjöre med sin ledig 737 kapasitet de har na - etter CPH-LGW forsvant, pluss det ene fly de far til? I praxis betyr dette ökte kostnader + mindre inntekter!!
MIg bekendt er noget af 737 kapaciteten tænkt brugt på chartermarkedet - de har nu charterkontrakter både på vinter- og sommer sæsonen.

Status
Not open for further replies.
Back