Man skal virkelig ikke ta alt som står i avisene av rykter for sannheter, og dessverre heller ikke det som står i Teknisk Ukeblad, selv om de er bedre enn mye annet. Etter å ha gått gjennom sivilingeniørstudiet, og nå halveis i min doktorgrad så har jeg omtrent 0 tillit til aviser. Hver gang de kommer inn på mitt fagområde så er de helt på bærtur, og da må jeg dessverre annta at de er det på de fleste andre fagområder også. Det som teller er et stort oppslag de kan selge, ikke realitetene bak.
Alle som flyr i Norge er underlagt strenge relger for hva som kreves av vedlikehold, og hvilke kvalifikasjoner vedlikeholdsarbeiderene må ha. Arbeider på flyene utføres bare av fagutdannede og sertifiserte mekanikere (jeg kan ikke så mye om det, men svjv må de sertifiseres for de typene fly de skal jobbe på, i tillegg til å være utdannet flymekaniker).
Oljeflekker i taket kan være alt fra en flymekaniker som ikke vasket hendene, til en passasjer som nettop har spist pizza på pizzahut i avgangshallen før han gikk inn i flyet.
Du finner sikkert mange slike rykter, om både SAS, Norwegian, og de fleste andre flysellskap. Og hvor håpløst dårlige del av disse ryktene er sier jo litt om hvor lite det egentlig er. Hadde det vært noen reele problemer / ulykker så hadde du nok fått høre litt mer "jordnære" rykter. Vil tippe at en del som er redde eller skeptiske til Norwegian fordi de er billige, og derfor ser seg om etter alt som kan være skummelt.
Om du søker på google eller andre steder, så finner du nok ut at både Norwegian og SAS, og alle andre som flyr, har sikkerhetslandinger i blandt. Mesteparten av disse er på grunn av en feilvarsling, eller bare fordi det misstenkes at noe er galt. Dette er etter min mening et tegn på god sikkerhet, siden alt blir tatt alvorlig, og behandlet som en fare helt til man er sikker på at det er trygt. Om et sellskap aldri sikkerhetslander så misstenker jeg det for å overse småfeil for å slippe kostnaden med en forsinkelse. Dessverre har media en tendens til å overdrive alt og kalle sikkerhetslandinger for både nødlanding og nestenulykke, helt uten grunn. Jeg synes det er galt at de som prioriterer sikkerhet ved å ta en ekstra landing for å sjekke blir hengt ut med dårlig PR.
Slapp av, og nyt flyvingen sørover, selv om du kanskje må ergre deg over den største forskjellen mellom SAS og Norwegian, at du må ha pengene klare om du vil ha en etterlengtet kaffekopp.