Beroligende ord til ei med flyskrekk?

Polaris

Free Luigi
Det begynner å nærme seg en flytur sørover og jeg kjenner pulsen begynner å gå fortere og fortere hver gang jeg tenker på det. Det største problemet er at vi skal fly med Norwegian (utover frykten for turbulens osv :p ), og jeg har absolutt ingen tillit til dem. Har hørt alt fra ungdomsskoleelever som gjør teknisk arbeid, til at de nesten mister flyvelisensen. Husker jeg leste i Teknisk Ukeblad om rare oljemerker som kom i taket på flyene, og jeg har lest et par historier for mye om Norwegianfly som mister trykket i kabinen og liknende.

Jeg har generelt sett en svært logisk sans, og vet jeg ikke skal høre på ting i hverken media eller liknende, men når det finnes så mye negativt blir jeg skeptisk. Kan dere med litt mer peiling berolige meg litt? :)

Hade det varit det minsta tvivel från myndigheterna om Norwegian, SAS eller något annat bolag hade det inte varit i luften.

Sen kan du tänka på att jag hade två föräldrar med 42 och 16 år i luften och bägge kom hem efter varje avslutat pass. Det mest skrämmande för dem var bilturen till och från jobbet.

Man skal virkelig ikke ta alt som står i avisene av rykter for sannheter, og dessverre heller ikke det som står i Teknisk Ukeblad, selv om de er bedre enn mye annet. Etter å ha gått gjennom sivilingeniørstudiet, og nå halveis i min doktorgrad så har jeg omtrent 0 tillit til aviser. Hver gang de kommer inn på mitt fagområde så er de helt på bærtur, og da må jeg dessverre annta at de er det på de fleste andre fagområder også. Det som teller er et stort oppslag de kan selge, ikke realitetene bak.

Alle som flyr i Norge er underlagt strenge relger for hva som kreves av vedlikehold, og hvilke kvalifikasjoner vedlikeholdsarbeiderene må ha. Arbeider på flyene utføres bare av fagutdannede og sertifiserte mekanikere (jeg kan ikke så mye om det, men svjv må de sertifiseres for de typene fly de skal jobbe på, i tillegg til å være utdannet flymekaniker).

Oljeflekker i taket kan være alt fra en flymekaniker som ikke vasket hendene, til en passasjer som nettop har spist pizza på pizzahut i avgangshallen før han gikk inn i flyet.

Du finner sikkert mange slike rykter, om både SAS, Norwegian, og de fleste andre flysellskap. Og hvor håpløst dårlige del av disse ryktene er sier jo litt om hvor lite det egentlig er. Hadde det vært noen reele problemer / ulykker så hadde du nok fått høre litt mer "jordnære" rykter. Vil tippe at en del som er redde eller skeptiske til Norwegian fordi de er billige, og derfor ser seg om etter alt som kan være skummelt.

Om du søker på google eller andre steder, så finner du nok ut at både Norwegian og SAS, og alle andre som flyr, har sikkerhetslandinger i blandt. Mesteparten av disse er på grunn av en feilvarsling, eller bare fordi det misstenkes at noe er galt. Dette er etter min mening et tegn på god sikkerhet, siden alt blir tatt alvorlig, og behandlet som en fare helt til man er sikker på at det er trygt. Om et sellskap aldri sikkerhetslander så misstenker jeg det for å overse småfeil for å slippe kostnaden med en forsinkelse. Dessverre har media en tendens til å overdrive alt og kalle sikkerhetslandinger for både nødlanding og nestenulykke, helt uten grunn. Jeg synes det er galt at de som prioriterer sikkerhet ved å ta en ekstra landing for å sjekke blir hengt ut med dårlig PR.

Slapp av, og nyt flyvingen sørover, selv om du kanskje må ergre deg over den største forskjellen mellom SAS og Norwegian, at du må ha pengene klare om du vil ha en etterlengtet kaffekopp.

Ingenting å bekymre deg for, selv om jeg vet hvordan du har det. Hadde selv seriøs flyskrekk i ungdommen, og hver flytur var et mareritt. Mittt hode og logiske sans sa at alt var OK, men det satt en klomp i magen som var svært uenig.

Men takket være dårlige SAS-kollleger som dro meg på partyturer, ble det gradvis slitt ned, og etter noen år forsvant det helt for bare å dukke opp når bakrusen og fylleangsten slo til .. ;)

Vedlikeholdsmessig er norske selskaper høyt oppe og det at du hører om folk som har vært ute for tekniske problemer skal du bare være glad for. Det viser at selskapet tar sikkerheten på alvor. Det er når du IKKE hører noe at det er grunn til bekymring. Cabinsnags skal du heller ikke legge noe vekt på - det er stort sett kosmetisk og ha ringenting med flysikkerhet å gjøre.

Fly trygt! ;)

Velkommen ombord hos Norwegian:) Husk, hadde det vært farlig så hadde vi ikke jobbet ombord, vi vil også hjem til de vi er glade i:) Jeg har hatt mange med flyskrekk ombord og de aller fleste har gått av flyet med en god følelse etter endt flyvning. En god ting og gjøre når du går ombord er og si fra til kabinbesetningen at du har flyskrekk. Da vil de gjøre sitt ytterste for at turen din skal bli bra:)

Jeg (selv om jeg ikke har flyskrekk), tenker faktisk alltid over at "Dette her går bra tusenvis av ganger om dagen, og dette flyet har også "overlevd" tusenvis av flighter".

Man hører alltid om den ene gangen det går galt, men samtidig har tusenvis av fly gjennomført tusenvis av flighter som har gått bra, som man ikke hører noe om.

Man skal virkelig ikke ta alt som står i avisene av rykter for sannheter, og dessverre heller ikke det som står i Teknisk Ukeblad, selv om de er bedre enn mye annet. Etter å ha gått gjennom sivilingeniørstudiet, og nå halveis i min doktorgrad så har jeg omtrent 0 tillit til aviser. Hver gang de kommer inn på mitt fagområde så er de helt på bærtur, og da må jeg dessverre annta at de er det på de fleste andre fagområder også. Det som teller er et stort oppslag de kan selge, ikke realitetene bak.

(klipp)
Tja, jo, jeg vet jeg vet. Er jo sivilingeniørstudent selv, vrir meg i soffaen hver gang jeg leser om krisemaksimering. Men du skjønner vel selv hvor jeg vil, når jeg sier at statistisk sett føler jeg det er mer negativ omtale om Norwegian, enn SAS? Det er jo ikke "bare tilfeldig" at det jeg finner og leser er dårlig nytt. Og i saker som denne
http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/article2596724.ece
http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/article2600251.ece
tviler jeg på de "bare fant det på"? :/

Velkommen ombord hos Norwegian:) Husk, hadde det vært farlig så hadde vi ikke jobbet ombord, vi vil også hjem til de vi er glade i:) Jeg har hatt mange med flyskrekk ombord og de aller fleste har gått av flyet med en god følelse etter endt flyvning. En god ting og gjøre når du går ombord er og si fra til kabinbesetningen at du har flyskrekk. Da vil de gjøre sitt ytterste for at turen din skal bli bra:)

Jo altså... Jeg tror ikke automatisk jeg kommer til å dø bare fordi jeg flyr Norwegian. Men handler mer om at jeg ønsker meg en trygghet rundt selskapet jeg foreløpig ikke klarer å finne. Det er litt som når du velger å kjøpe kun et merke mat, fordi du vet at det merket leverer, du kjenner det godt og det er aldri matskandaler eller tull og vas i det. Det er litt dyrere enn ellers, men leverer. Sånn har jeg det med SAS - dessverre kan du vel si. For det er ikke noe jeg HAR LYST å ha (vil jo gjerne fly så billig som mulig....) - men flyskrekken overstyrer alt.

Skal si i fra (dog gjør egentlig kroppen min det selv i det jeg ofte begynner å spontangråte ved første steg inn i flyet), håper bare jeg ikke blir drasset bakerst i flyet mens de prøver å presse valium i meg. Det er det kjipeste jeg har vært borti noen sinne. Har bestilt meg sete så langt fram som mulig, så er det bare om å gjøre å finne rette filmer og musikk til iPoden..

Når jeg flyr, som er en del, så tenker jeg ikke på at det kan styrte, for sjansen for det er så sykt liten at flyet styrter o.l.
Derimot kjøreturen TIL flyplass, det er noe å være redd for det! Det dør like mange som følge av flyulykker i løpet av ett år, som i bilulykker i løpet av en dag.

Hvis du krasjer med bilen på veien til flyplassen, vurder om du skal sette deg på flyet!

Hei.

Jeg jobber til daglig som flyger i Norwegian, og jeg synes det er trist å lese at du ikke har tillit til oss i det hele tatt.

Vi har samme regelverket som alle andre å forholde oss til, og vi forsøker etter beste evne å gjøre jobben vår på en omsorgsfull, sikker, og behagelig måte for våre passasjerer.

At det er ungdomsskole elever som gjør teknisk arbeid stemmer IKKE. Vi har våre egne høyt kvalifiserte teknikere, å det å skru på en flymaskin går under strenge bestemmelser. Vi som flyr kan normalt heller ikke skru på flyet, og får vi en feil på en utestasjon som vi ikke kan fly videre med, ja det blir flyet stående inntil kvalifisert tekniker er på plass. Hvilke (små) feil vi kan fly med finner vi i en bok som Boeing har laget rammen for.

Forøvrig stemmer det at vi har vært litt uheldige med noen episoder i det siste hvor våre fly har mistet kabintrykket. Dette er jo selvfølgelig beklagelig, men det er desverre feil vi ikke kan gardere oss så mye mot. Såvidt jeg vet har det i de fleste tilfellene dreiet seg om mindre feil i datamaskinen som styrer trykkabinen. Det er dog normalt ikke farlig, og fremme i cockpit har vi en god innøvd drill som vi skal følge når sånt skjer, og denne drillen må vi bevise at vi kan, minst hver 6. måned i simulator.
Og normalt sett vil vi allerede sitte med oksygenmasken på, og ha satt flyets nese på vei nedover mot sikker høyde, når oksygenmaskene bak faller ned.

Så jeg håper du får en behagelig reise med oss i Norwegian, og skulle du ha noen flere (konkrete spm) så er du hjertelig velkommen til å sende meg en PM. Jeg skal forsøke å svare etter beste evne isåfall.

Et fly er konstruert for å fly, det kan med andre ord ikke styrte sånn helt uten videre.
Er du redd, så ta en titt på flyvertinnene. Jobber de som vanlig med et smil rundt munnen, så er det ingen grunn til bekymring :)

God tur!

Last edited:
Er du redd, så ta en titt på flyvertinnene. Jobber de som vanlig med en smil rundt munnen, så er det ingen grunn til bekymring

Ikke for å dra dette off topic, men jeg har da vært på noen flygninger hvor de kabinansatte ikke har hatt smil om munnen, uten at det har vært fare på ferde av den grunn... ;)

Og HER skulle man ha limt inn denne morsomme reklamen, for enten
Mentos / Mellers (eller hva det var) som gikk på tv for lenge siden - der man
ser pilotene og de kabinansatte gå nedover midtgangen (og smiler)
og gir tommel opp til passasjerene. Så ser man at de alle har på
seg fallskjerm bak på ryggen (noe pax ikke ser) der de fort forsvinner
nedover midtgangen - og alle pax aner fred og ingen fare.. he he, herlig!

Har faktisk hatt pax ombord, som ikke kan begripe hvorfor det er flytevester
under setene - men at vi heller burde dele ut fallskjerm til dem osv.. ^_^

Last edited:
(dog gjør egentlig kroppen min det selv i det jeg ofte begynner å spontangråte ved første steg inn i flyet), håper bare jeg ikke blir drasset bakerst i flyet mens de prøver å presse valium i meg. Det er det kjipeste jeg har vært borti noen sinne. ..

Har du opplevd at kabinpersonalet skal stappe i deg valium? Hva skjedde? :)

Jeg har flydd masse i mitt liv, men fikk et lite panikkanfall (gikk over på et halvt minutt) da jeg dro til Mallorca sist sommer. For meg handler det ikke så mye om selve flyturen, men mer det at jeg får "klaus" inne på flyet.

Skal til kanariøyene med Iberworld i august, gruer meg litt. Men tror det skal gå bra.

Ei flyvertinne ba meg pent om å sette meg bakerst i flyet, hvorpå hu sa at enten tok jeg en valium, roet meg kraftig ned eller så måtte jeg bare forlate flyet. Jeg var litt ekstra hysterisk siden det var kraftig regnvær og vind, innflygningen til OSL hadde vært et realt helvete, og flyet jeg hadde måttet vente på i 3 timer pga feil på landingshjulet var alt annet enn fristende. Virkelig hjelpsomt av hu flyvertinna! Var heldigvis (det er noe med slike situasjoner...) ei gammel dame som kom og sa hun skulle holde meg i hånda og at hun hadde vært flyvertinne før, dermed ordnet flyturen seg. Var ikke noe turbulens og flyturen til Vigra tok kort tid :)

Men nok om det. Noen som vet nårtid jeg kan finne ut hvilke fly som går i ruta mellom TOS-OSL? Skal fly sørover 8 mai.

Skjønner hva du mener med klaus. Jeg har en kompleks samling flyskrekk tror jeg. Samling av klaustrofobi, mangel på kontroll, mistro til flyselskapene med både pengekjøret som fører til at man kanskje flyr fly som egentlig ikke skulle vært flydd og tidspress som fører til forkortet bakketid eller slørv i servicen. Og ikke minst er det den følelsen av å miste gravitasjonen under deg når det er turbulens. Det som har hjulpet meg best når det kommer til å takle turbulens, er å se for meg at det er en humpete veg. Men det er noe med å kjøre bilen selv, tilpasse fart og kunne gå ut når du vil, mot å sitte i dødsboksen flere tusen km i lufta, sammenpressa som sild i tønne uten mye frisk luft så flyselskapene skal tjene mest penger uten å kunne gå ut når du vil.

Last edited:
Noen som vet nårtid jeg kan finne ut hvilke fly som går i ruta mellom TOS-OSL? Skal fly sørover 8 mai.

Individene settes opp kvelden i forveien.

sammenpressa som sild i tønne uten mye frisk luft så flyselskapene skal tjene mest penger uten å kunne gå ut når du vil.

Hey - du skulle vært med den gang folk røyket. DA kunne du snakke om dårlig luft, da. :D
Luftkvaliteten på moderne fly er faktisk ikke gæærn. Det er skjedd store fremskritt på den fronten (og). Og at du ikke skal kunne gå ut av maskinen under flight, har nok mer med sikkerhet enn inntjening å gjøre. ;)

Bare huske på at når du er ute og flyr, er det en ting som er helt sikkert, og det er at du alltid kommer ned igjen! Og skal du først dø i en flystyrt, så ikke gjør det edru! :colgate:

Neida, fra spøk til revolver (kunne ikke dy meg!!)

Jeg har flydd masse, og til og med vært med på nødlandinger som har gått greit. Har heller ikke hatt problemer med å gå opp i fly igjen etter nødlandingene.

Men det du skal huske på er følgende:

Det er vanvittig mange fly i lufta samtidig hver eneste dag. Andelen av fatale ulykker med fly er langt midre enn fatale ulykker i trafikken. Så i utgangspunktet er det mye farligere for deg å kjøre i bil til flyplassen enn å ut og fly!

En av grunnene til at folk er redde for å fly er at de ikke er i kontroll. Det er litt på samme måte som dem som ikke kan kjøre bil selv, ofte er redde for å sitte på i bil. For man vet ikke hvordan ting henger sammen.

Jeg har en bekjent i Krsand som driver kurs for folk med flyskrekk. Han pleier å bruke setningen "det har Boeing tenkt på" når noen av de nervøse lurer på om vingene henger godt nok på flyet, eller hvorfor den ledningen går her eller der osv. Vet at han også av og til har personlig veiledning i dette. Så er du interessert kan du jo sjekke siden hans: www.flightclinic.com. Se spesielt her: http://www.flightclinic.com/fjernkonsept.php siden jeg forstår at du bord langt unna Krsand. Det kan være vel verdt det, for du kan ha mye glede av flyging i fremtiden!

Lykke til!!

BF:cool2

Last edited:
Hey - du skulle vært med den gang folk røyket. DA kunne du snakke om dårlig luft, da. :D
Luftkvaliteten på moderne fly er faktisk ikke gæærn. Det er skjedd store fremskritt på den fronten (og). Og at du ikke skal kunne gå ut av maskinen under flight, har nok mer med sikkerhet enn inntjening å gjøre. ;)

Fysj, kan ikke tro at det har vært lov!

Men ja det har da ikke noe med inntjeninga å gjøre, kom bare med i feil sammenheng! :P

Siste dagers hendelse med Norwegian hjelper jo godt på Norwegianfeelingen min, er sikker på jeg får enten LN-KKT eller LN-KKF, i stedet for noen nye fly med winglets :( Just my luck.

Siste dagers hendelse med Norwegian hjelper jo godt på Norwegianfeelingen min, er sikker på jeg får enten LN-KKT eller LN-KKF, i stedet for noen nye fly med winglets :( Just my luck.

Sammenlign det med bilkjoering. Hvis du har noe smaagale med bilen, kjoerer du rett til verkstedet foe aa faa det fikset? Naaah .. I didn't think so ...

Er det noe tilsvarende smaagale med et fly, hva skjer? Rett i naermeste hangar. Man har en nulltoleranse som gjoer flyturen langt sikrere enn bilturen til flyplassen ...

Dermed vil det oppstaa forsinkelser innimellom - men de er for DIN sikkerhet. (Og den gjengen som jobber inne i tuben ogsaa, selvsagt)

Back