Beroligende ord til ei med flyskrekk?

Tror sandelig jeg også skal si jeg har flyskrekk hver gang jeg kommer ombord i et fly i håp om å få fly på klapp!! :colgate:

Ser for meg at dette fort kan utarte seg a la den pølsereklamen på TV!!;)

BF:cool2

Tenkte på AKKURATT det samme :lol:

Fint å høre at det gikk bra på turen din, artig at du fikk sitte på klapp. Jeg så dere da DY254 landet på torsdag og det var en pen landing.:up:

Da var jeg vel på bakken igjen, faktisk i Oslo :)

Var helt utav meg på Onsdag, mens jeg satt og ventet på flyet i Tromsø. Var på nippet til å snu og dra hjem igjen, uten at jeg klarte å forklare hvorfor. Fikk en positiv overasskelse i 757'ern som landet foran nesen på meg, mens jeg ventet på SASflyet mitt.

På flyet begynte jeg å gråte, så jeg fikk hilse på en utrolig hyggelig SAS-kaptein. Han var mennesklig, likanes og ærlig. Sånnt liker man! :) Tok av med 737-700'ern, som hadde en UTROLIG merkelig lyd! En summelyd som fortsatte til vi var langt over skylagene, aner ikke hva det kunne være? Jeg var hellig overbevist om at vi måtte snu og at noe var feil, men .... meh?

Uansett, ikke en hump på veien og jeg var overasskende rolig. Landet og så Atlanta 747'en stå rett borti skogen. Gøy! Løp bort til Gate 11, hvor et 737-700 med winglets stod (min første wingletstur!). Rett bak den sto 747'en til Korean, og mens vi takset ut kjørte vi rett forbi den :) Pretty awesome. Etter omtrent 10 minutter med taksing og snirkling for å komme til den eneste rullebanen for innenlands (??) tok vi av (UTEN merkelig summelyd, så det var noe rart med flyet fra Tromsø!). Filmet hele takeoffen, hvor jeg kunne se både US airways, Icelandair, TNT og Thai stå rett under oss :) Tok en sving forbi militærdelen (?) hvor det sto et fiint fiint militært prop-fly, og videre var turen bare helt fantastisk. Var ikke nervøs i det hele tatt! Trengte ikke hilse på kapteinen engang :) Første gangen i mitt liv jeg ikke har ... følt noe skrekk - når det ristet litt følte jeg meg bare TRYGG. "står han av" tenkte jeg.

Er hellig overbevist om at alt jeg har lest, alle som har hjulpet med godord og ikke minst de jævlig kule pilotene hos Norwegian har kicket inn noe logikk i hodet mitt :D GLEDER meg til å fly hjem!

Last edited:
....og der var jeg hjemme igjen!

Jeg tror jeg rett og slett har blitt kurert for noe av flyskrekken min jeg :) Det jeg trenger nå er en hel masse erfaring med å fly i turbulens, så er alt på gli. Jeg har slukt informasjon til meg, og klart å bruke den under flights til max utbytte. Var bittebittelitt nervøs før flighten i dag pga. lav tåke, men etter at snille folk kom med god værinformasjon var det rett og slett ikke noe å være bekymret for. Satt og koste meg med fin utsikt og ei bok til Tromsø - det har jeg aldri klart før.

Da er min neste utfordring: Tør jeg fly ned til Bergen i Januar for å se Depeche Mode (slik jeg egentlig skulle nå, hadde de bare ikke flytta gigen...)? Vinter, ustabilt vær, snøstormer og mørke.... når jeg er så på god vei til å like å fly igjen, skal man gamble på greie flyforhold? Er det egentlig så jævlig som jeg får det til å virke? Heldigvis lenge igjen.

3695475178_3aa0277c1b.jpg

SAS-fargene gjør seg så godt til Norsk fjelllandskap.

3694682607_a2d6a0712a.jpg

Skitne vinduer på LN-TUK, en eller annen isbre før Bergen.

3695484336_9aeb64c9bc.jpg

Korean fra en litt annen vinkel enn vanlig :)

Last edited:
Selvfølgelig tør du det. Det er det logiske neste skritt. Det er ikke verre å fly i litt turbulens enn å kjøre bil på en humpete grusvei.

Kanskje neste steg er å fly ruter med mer sjangs for turbulens? WF har vel noen av dem der oppe?

For å utfordre den nyvunne selvtilliten litt, så kan jo kanskje direkteruten BOO-BGO være forsøket verdt til vinteren? Jeg tror du blir overrasket, for Q400'ene er riktig så bra å fly med.

Tja, en tur til Harstad/Narvik eller Andenes kunne vel godt vært på sin plass, Bergen såder. Men å ta av i fra Bodø, det være i 733 eller Q400 - aldri igjen! (Det var der flyskrekken kom og bosatte seg i meg for 4 år siden). Atpåtil på vinteren... Usj. Tidlig i Januar begynner været så vidt å stabilisere seg, men bare så vidt.

Musesteg, er tingen! Bare synd man ikke kan kontrollere turbulensen mer. Tenkte å prøve meg på Svalbard nå i September, blir kanskje (litt) risting da :) Kjipe kjipe svalbardværet i Oktober... hehe.

I Januar tenkte jeg å prøve lykken med Norwegian igjen. Er jeg heldig får jeg favorittpiloten min :love

For å utfordre den nyvunne selvtilliten litt, så kan jo kanskje direkteruten BOO-BGO være forsøket verdt til vinteren? Jeg tror du blir overrasket, for Q400'ene er riktig så bra å fly med.

Siden utgangspunktet er TOS er vel direkteruten TOS-BGO mer naturlig :p

Skitne vinduer på LN-TUK, en eller annen isbre før Bergen.
- Folgefonni du flyr forbi her - er vel nord-Europas største isbre! :)

Fine bilder, og SAS-rødt er nydelig mot snødekt landskap! :D

Og btw: Skal du til Bergen i januar må du ta kontakt, så kan jeg sikkert ordne en tur i småfly hvis det frister. :)

Kurs for deg som er redd for å fly
Det finnes omtrent like mange fobier som det finnes mennesker - det å fly er bare én av dem. I dag finnes det ingen raskere transportmåte enn fly, og greier du å overvinne frykten, kan du spare både tid og penger.

Neste kurs arrangeres i Sandefjord 26. - 27. september 2009.
Kurset koster 2950,- inkludert fly tur/retur Bergen. Kaptein Johan Albert Bye er kursansvarlig.
For mer informasjon og påmelding; kontakt Elisabeth Rasmussen (elisabeth.rasmussen@wideroe.no)

http://www.wideroe.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=524&I=3694&B=Y

Og btw: Skal du til Bergen i januar må du ta kontakt, så kan jeg sikkert ordne en tur i småfly hvis det frister. :)

Du det skal du ikke se bort ifra! Dog - kun hvis jeg finner piloten av det aktuelle flyet stødig nok... :p

----
Huhei hvor det går! Nå har nervene begynt å krype fram igjen, det er 9 dager til jeg flyr nordover. Onkelen min kom ned i dag og rapporterte med et skadefro smil at det hadde vært snøstorm og heftig turbulens. Værmeldinga ser nå bra ut, men høststormer kan komme på en uke de.....

Nei. Faen heller, jeg gleder meg! Første gangen jeg skal fly med 737-800, sier litt om hvor lite jeg har flydd de siste årene :lol:

Den som er så koselig! :love Tør uansett ikke sprette noen champagneflasker før jeg har vært på nordpolen i høstvær og bergen i januarværet.... Det er da man settes på prøve!

Men NÅ! Nå skal jeg åpne flaska med sverd og feire for what it's worth! Var så heldig å treffe på både turbulens og greie piloter på min flight i går; dermed er 99% av flyskrekken ganske enkelt borte. Vil enda ha litt nervøsitet før jeg kommer meg på flyplassen, men det går nok over med flere repetisjoner av "kjedelige" flights uten noen hendelser.

Nå var ikke den mest heftige turbulensen man kunne møte på i går, men å sitte jumpseat mens det rister slik jeg før fikk angstanfall av, det hjelper det :) Føler meg alt for heldig, at det skulle være så lett og gå så fort.

Dermed kan moderator få lov til å stenge tråden hvis mod har behov/lyst/liknende til det..... ;)

Æsj, faen.

Skal ut og fly om litt. Og nå kjenner jeg gamle synder begynner å krype fram fra kjelleren. Trodde virkelig jeg var ferdig med dette, jeg har gått og gledet meg så lenge og rett og slett hatt "abstinenser" for å komme meg i lufta. Men nå når det plutselig står på dørstokken kjenner jeg en del ugne tanker komme fram igjen. Det er de der forbanna usannsynlige tingene som kravler fram, skjønner ikke hvor jeg får det fra at jeg skal være så heldig å vinne i lotteriet "totalhavari i norsk luftrom". Mtp at jeg har statistikkeksamen i morgen burde jeg vite bedre. Men neida.

Kremt, ja det er ikke så mye å gjøre med det, måtte bare få tankene ut. Enda ei stund til jeg skal opp i lufta, kanskje de forsvinner før det. Er visst vanskeligere enn å bare knipse med fingrene for å bli kvitt ALT av sånne frykt/angst-greier.

Kremt, ja det er ikke så mye å gjøre med det, måtte bare få tankene ut. Enda ei stund til jeg skal opp i lufta, kanskje de forsvinner før det. Er visst vanskeligere enn å bare knipse med fingrene for å bli kvitt ALT av sånne frykt/angst-greier.

Hvis det er en trøst så har jeg litt uvanlig flyskrekk, jeg har ingenting i mot å fly og vil alltid reise, men de fleste gangene jeg flyr langdistanse med overnatting så pleier jeg å drømme at jeg krasjer... nesten hver gang. :)

Ikke det at det stopper meg, jeg får til og med sove like bra igjen rett etterpå. :)

-A

Mtp at jeg har statistikkeksamen i morgen burde jeg vite bedre. Men neida.

Det har ingenting med logikk å gjøre ... jeg får selv et lite stikk av angst nå og da selv - selv etter alle disse årene. Så det er bare å bite det i seg som 'one of these things' ...

Back