Beroligende ord til ei med flyskrekk?

Da sitter jeg her, ikke får jeg sove, men søker trøst i ... vel. Flyforum og flybilder og all things fly. Værmeldinger, oppladede ipoder og en slags trygghet er på min side - nå mangler bare den siste touchen. Tropper opp tidlig på flyplassen i morgen, må benytte anledningen til å se på flyene og roe nervene. Kanskje kjøpe et flyblad?

Du får nevne for FAen at du har flyskrekk, og du vil nok få noe mer oppmerksomhet ila flighten og gjerne noe forklaring på ting og tang.

Les igjennom det som har blitt skrevet i denne tråden, og husk det som har blitt skrevet.

God tur :)

Faen, sier du? :p

Hehe, men ja de får nok vite det uansett. Jeg pleier å (veldig ufrivillig) se på gaten som den grønne mil, dermed er jeg alt annet enn rolig i det jeg når flyet i enden av tunnelen. Det går nok bra, tror det har gagnet meg mye å henge her den siste måneden og se en masse bilder, videoer og tekst om fly generelt :)

Har konkludert med at det per akkurat nå er turbulensen jeg er mest nervøs for. Skjønner vi kommer oss fram til Oslo, men det er alt ubehaget mellom jeg ikke har lyst på. Innestengt-følelsen, sild-i-tønne følelsen går på noe av det samme.

Alt man må igjennom for å få gå opp i eksamen i div. emner....

Ser det er meldt sønnavind hele dagen i dag, så da slipper du i hvert fall den vinglingen som har vært de siste dagene, som vind rett fra siden skaper.

Spør gjerne om du får komme frem til kaptein så kanskje han hjelper deg med flyskrekken, de pleier være medgjørlige i sånne situasjoner.

Kanskje du får hele turen på klappsete :)

Ser det er meldt sønnavind hele dagen i dag, så da slipper du i hvert fall den vinglingen som har vært de siste dagene, som vind rett fra siden skaper.

Ahhh - det er sånne kommentarer jeg trenger! Takk! :)

--

Klappsete you say? I'm intrigued, det hadde vært spennende på sin måte - kanskje hjelpsomt. Spesielt med tanke på kontrollen jeg føler jeg mangler i flyet. Har ofte fått hilse på kapteinen på SAS fly, hyggeligere folk skal du lete lenge etter!

Hvordan gikk turen idag Polaris?
Håper den har gått bra, og at du har hatt en bra tur ned hit til OSL. :)

Turen var mer eller mindre super! Litt gråting i starten, men ellers gikk det bra. Fikk hilse på piloten og copiloten som forøvrig så ut som han var i opplæring (MEGET ung) - hyggelige var de - men veldig kjedelige i trøsten "buss er det samme, vi er alle i samme situasjon, blablabla". Jeg venter enda på en pilot som faktisk MENER noe av det han sier - sånn type "døh, srsly, jeg er ikke nervøs, jeg ville ikke flydd dette om det var utrygt" eller noe i den duren. Viktigst var at jeg følte meg tryggere etter jeg fikk et ansikt på de der framme :) Var to mannlige flyverter hvorav den ene var MEGET mennesklig til å være mannlig flyvert (de kan jo gjerne være litt mer mann når det kommer til redsler :p ) og jeg fikk vann og masse smil hos han. Svært hyggelig, han var jo litt kjekk - så det hjalp det også (hihi) :D

Ellers var takeoffen nydelig fra Tromsø, null skyer og null turbulens. Hadde klar sikt over vårt vakre land helt til vi var litt sør for Bodø. Litt "headwinds" når vi kom mot Oslo - og ganske mye turbulens ved ladningen (vel, nok turbulens i følge MEG).

Har konkludert med at jeg faktisk ikke er så redd turbulens som jeg trodde, og ved landing kan det egentlig bare riste så mye det vil - jeg skal jo ned på bakken da! Dermed er det skumleste turbulens ved oppstigning. Håper på fint vær i Oslo på Torsdags kveld med andre ord..... :) Begynner å komme seg dette! Hjelper at jeg kan søke opp historien til flyet, at jeg kan skyenes fysikk (hva som er turbulensskyer, hva som er rolige skyer etc) og at jeg generelt kjenner til flyets lyder og generelle fysikk.

Generelt YAY! :D

Bra å høre at det gikk såpass bra, jeg fløy TRD-OSL ganske sent den ettermiddagen, og synes det var ganske mye turbulens under oppstigning. Da tenkte jeg faktisk på deg, og håpet at oppstigningen din fra TOS var bedre, bra å høre at den var det :-)

Ellers vil jeg bare annbefale å fortsette å fly så mye som mulig, for hver gang blir det litt mindre skummelt og litt mer kjedelig. Var i alle fall på den måten jeg ble kvitt min store skrekk, sprøyteskrekk. Begynnte som blodgiver, første gangen holdt jeg på å bli nektet fordi jeg så så blek og redd ut, men så forklarte jeg hvorfor, og de tok seg tid. Gangene etter var litt mindre skummelt, og nå er det værste å finne plass i kalenderen til å gå.

Godt å høre det gikk bra! :) Har i grunnen tro på O_K_ og enig i at det bare er å fly så mye som mulig, for å bli vant til det. (Dog, jeg har fortsatt sprøyteskrekk og panikk for blodprøver etter å ha tatt blodprøver flere ganger månedlig i fire-fem år nå (og ved bytte av lege/prøvetager blir jeg så anspent at det faktisk ikke kommer blod ut, ganske utrolig!) - så enten tar ting tid - ellers så kommer jeg alltid til å ha blodprøveskrekk!).

Fløy OSL-KRS i går og på raden bak satt det en kvinne med sterk flyskrekk. Personalet plasserte derfor en flyvertinne som fløy passivt til KRS på sete ved siden av henne. Og hun skravlet nærmest høl i hue på dama. Så da hun kom frem er jeg sikker på at hun var mer redd for skravlete flyvertinner enn flygingen alene! :colgate:

BF:cool2

Hehe, skravling kan være fint da! :)

Jeg har nemlig hatt den beste opplevelsen i et fly noen sinne. Jeg må bare takke Norwegianpilotene på rute DY254 fra Oslo til Tromsø i dag igjen, for de var ganske enkelt råkule.

Nevnte for flyverten at jeg hadde flyskrekk i det jeg kom inn på flyet og han lot meg hilse på pilotene. Kjempehyggelige karer, og før jeg viste ordet av det hadde de invitert meg inn i cockpiten - det ble klappsete hele veien til Tromsø! :D Er helt overveldet av generell fly-glede, fikk forklart så mye, sett så mye, fikk hørt på radioen og...ja. Alt mulig jeg har lurt på, vært usikker på og vært regelrett redd for. Ordentlig mennesklige folk, både pilot og copiloten, vi holdt praten i hele flighten om både tykt og tynt. Tror de syntes det var litt gøy at den blonde jenta på 20 var hjertelig interessert i alt de hadde å fortelle om både flytyper og teknikk.

Tilnærmet nytt syn på alt som har med fly å gjøre, flyskrekken er avstumpa med minst 80% :D

Som om det ikke var nok med klappsetetur - på Gardermoen fikk jeg sett 2 MD-80'er, og en hel del andre fly jeg alltid har hatt lyst å se, f.eks BA sine propellfly. Sist men ikke minst kom kofferten min først på båndet, og dagen var komplett :)

EDIT: Jeg glemte helt å nevne at jeg var skikkelig nervøs i morges. Det var et ordentlig skjitvær, frontsystem med vind og regnskyll på morgenen i Oslo. Dagen ble bare progressivt bedre etterhvert som tiden gikk, og til slutt ende jeg altså opp med nydelige værforhold, var ikke en sky på himmelen fra trondheim og nordover! Panoramautsikt fra cockpiten, er nesten overmettet med inntrykk.

Last edited:
Gratulerer da Polaris! :)
Klappsete er en artig opplevelse. Og ting blir ganske anderledes enn på film og bilder, fordi størrelsen er så betraktelig mindre og nærheten er der.
Synes det er topp av flyskrekken begynner å falle ifra også, nå er du på rett kurs!

Tror sandelig jeg også skal si jeg har flyskrekk hver gang jeg kommer ombord i et fly i håp om å få fly på klapp!! :colgate:

Ser for meg at dette fort kan utarte seg a la den pølsereklamen på TV!!;)

BF:cool2

Jeg tipper de gjennomskuer deg hvis du etter å ha installert deg i klappsetet drar fram kamera og laptop og setter i gang med tripreport, BF :colgate:

Godt det ordnet seg og at du fikk en fin opplevelse, Polaris!

Tror sandelig jeg også skal si jeg har flyskrekk hver gang jeg kommer ombord i et fly i håp om å få fly på klapp!! :colgate:

Hehehe, det sa noen av vennene mine også. Har en feeling av at det er en Norwegian spesial, ikke noe SAS ville funnet på.

Nei det var virkelig gøy, er passelig oppe i skyene (mange pun not intended man kan putte inn der) framdeles. Alle negative tanker om Norwegian og gamle fly er borte. Som pilotene sa; "nå slipper du å ta sånn kurs som mette-marit tok til flere tusen" :D

Forøvrig takk til alle som har tenkt på situasjonen (!!), morsomt å høre.

GRATTIS Polaris... da ble det klapp som jeg nevnte tidligere... he he.

Ikke dumt å nevne at man har flyskrekk når man virkelig har det, utrolig kult å høre de tok så godt vare på deg hele turen.
Har selv sittet klapp samme strekningen selv uten flyskrekk, lever lenge på den turen.
Regner med du snart er en ny tur i lufta.

:)

Tusen takk for det! :D

De tok fantastisk godt vare på meg. Ordentlig kjernekarer de to. Føler jeg virkelig gnager om dette, men..... Fikk forklart ALT, ikke noe som var for dumt å spørre om :) Ønsker meg de to karene framme i pilotsetet hver gang, så hadde enhver flytur vært easy peasy!

Absolutt snart i lufta, har jo bestilt tur til Bergen i Juli ;) Dog med SAS, men da visste jeg ikke jeg kom til å bli glad i Norwegian også.

Last edited:
Prøv det samme med SAS, kan jo være de er like snille.
Det er ihvertfall forsøket verdt :)

Det er SAS jeg har sittet mest på klapp med, selv uten flyskrekk. ;)

Back