Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

2014! helt utrolig. Hadde virkelig ikke trodd dette av tyskerne. Hvordan vil dette påvirke trafikken mon tro.

Traffikken ved (TXL+SXF) = BER ökte i 2012 med over 6%. Forlik dette med en gjennomsnitt av 1,5% i Tyskland. Tilsammen vil flere enn 25 Mio. Pax fly til/fra/via Berlin.

Jeg tror personlig at denne ekspansjonen kommer a forsette i de naeste arene og selv om TXL er sprengt, sa vil de store aktörer trolig bruke enda större fly i snitt og dermed skape rom for enda mer vekst.
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Jeg tror personlig at denne ekspansjonen kommer a forsette i de naeste arene og selv om TXL er sprengt, sa vil de store aktörer trolig bruke enda större fly i snitt og dermed skape rom for enda mer vekst.

Kommer vi til å få se f.eks Lufthansa med widebodies på domestic igjen? Det ble vel slutt med det når LH faset ut A300?
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Ser i hvert fall frem til å bli kvitt TXL, det er en av de mindre pene og oversiktlige flyplassene.
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Kommer vi til å få se f.eks Lufthansa med widebodies på domestic igjen? Det ble vel slutt med det når LH faset ut A300?

Na starter du a drömme, vel ;) Men aerlig svart, dette er en spörsmal som du ma rette mot LH.
Etter min mening kommer de ikke a bruke widebodies, fordi dette vil ha direkte implikasjoner pa gates og terminal kapasitaet som ville i sa fall senke flyplassen's kapasitaet i peak hour. Runway ved TXL kan tale mere movements, men terminal kapasitaeten er helt sprengt. Men dersom episoden om BER forsetter, kan det vaere en ide a bygge den opprinnelig planlagte 2. Oktagon og dette ville faktisk öke kapasitaeten ved TXL betydelig... (Man ma ha lov a drömme litt)

Dette hva vi har sett i 2012 ble dette: LH har bytted ut CRJ's og B733/735 mot A319/320. Samme trenden har vi sett hos alle andre selskaper. Jeg tror personlig at vi i 2013 ser en enda mindre antall fly av störrelsen 150 seter (A319/B733, B737) og enda flere fly av störrelsen 180+ seters (A320/321; B738) ved TXL.
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Ser i hvert fall frem til å bli kvitt TXL, det er en av de mindre pene og oversiktlige flyplassene.

Som passasjer må si den er mye bedre enn slik SXF fremstår nå, begge trenger sårt avløsning.
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

2014! helt utrolig. Hadde virkelig ikke trodd dette av tyskerne. Hvordan vil dette påvirke trafikken mon tro.
Er det i det hele tatt noen nye flyplasser/terminaler som åpner som planlagt for tiden? Synes det bare er forsinkelser overalt. Kommer i farten på LHR T5, LHR T2, New Doha, MCT, BER, DXB T3 osv. Så alle som snakker om norsk treghet kan i hvert fall vite at vi ikke er alene...
 
Last edited:
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Forskjellen på Norge og de nevnte landene er vel at her bruker vi 30 år på en avgjørelse, mens de i de landene bruker 2-3 år ekstra på selve byggverket!
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

2014 måske 2015 ....
Er vel et enormt prestige tab for Tyskland...og især måske styret i Berlin...
Der kommer vel til at ryge endnu flere hoveder....
Hilsen Ole
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Forskjellen på Norge og de nevnte landene er vel at her bruker vi 30 år på en avgjørelse, mens de i de landene bruker 2-3 år ekstra på selve byggverket!

Har du hørt den tredje rullebanen til Heathrow? Den dukket opp første gangen for 40 års tid siden sammen med planer om en Thames Estuary Airport. Forskjellene er nok mindre enn du tror. Man sitter nærmere debatten der man følger med hver dag enn når man er langt unna. King Shaka International i Durban, ZA ble påbegynt i 1973 og ferdigstilt i 2010. Planene om å bygge MUC er fra 1950-tallet. Den sto ferdig i 1992 etter 12 år med bygging.

Det er fra avgjørelsen er tatt til man kommer i drift som er avgjørende. Og her gjorde OSL-teamet en fantastisk innsats og leverte et bra prosjekt.
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

2014 måske 2015 ....
Er vel et enormt prestige tab for Tyskland...og især måske styret i Berlin...
Der kommer vel til at ryge endnu flere hoveder....
Hilsen Ole

Hoder må rulle i politiske prosesser, men det skaper bare nye forsinkelser. :headbang
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Hørte med et halvt øre på nrk i dag tidlig at fadesen tydeligvis bare blir større og større..

Stort prestisjenederlag for Tyskland

Det som skulle bli den nye hovudflyplassen i Berlin har blitt ein evig byggeplass. Kostnadene er dobla og den forventa kapasiteten halvert. Tyskarane krev no at borgarmeisteren går av.

Når man ser på oversiktsbildet av flyplassen ligner den veldig på OSL, da kan jeg forstå at det blir vanskelig å klemme igjennom 45 millioner passasjerer. I følge artikkelen er kapasiteten per i dag, når den en gang åpner, rundt 17 millioner. På grunn av blandt annet manglende gater og innsjekkingsskranker..

Holdt på å kjøre av veien av latter da jeg hørte dette, får mer og mer sans for Bayeren... :drink

Alexander Dobrindt frå kristendemokratane i Bayern nemnde tørt då han besøkte byggeplassen i Aust-Berlin:

-Eg kan berre håpe Berlin flyplass blir klar før dei har funne opp teleportering.
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Ingen sikringer? Hovedbryter? Fantastisk ..... Fortalte det til kona - hun ler seg ihjel. hun designer slike systemer ...
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

I dag vakte det adskillig oppmerksomhet i den tyske offentligheten at Hartmut Mehdorn er blitt ny sjef for flyplassen. Han regnes som en handlekraftig og litt egenrådig næringslivsleder, men blir nok av mange tyskere sett på som en slags Mr Fix It.

Han var i mange å sjef for de tyske statsbanene, og snudde det selskapet fra å være et tungt, byråkratisk, statlig underskuddsforetak til å bli et strømlinjeformet logistikkselskap i verdensformat, blant annet med Schenker, som også sees i Norge.

Frem til i fjor var han sjef i Air Berlin.

Spiegel online har mer om saken: http://www.spiegel.de/wirtschaft/un...orn-wird-berliner-flughafenchef-a-887585.html
 
Last edited:
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Sist jeg var i Berlin hørte jeg snakk om at hele bygninger måtte rives da kabler var murt inne og disse måtte fjernes. (Sikkert mer nyansert enn min beskrivelse)

I såfall har han en stor jobb foran seg. Snakk om fiaskoprosjekt.
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

I dag vakte det adskillig oppmerksomhet i den tyske offentligheten at Hartmut Mehdorn er blitt ny sjef for flyplassen. Han regnes som en handlekraftig og litt egenrådig næringslivsleder, men blir nok av mange tyskere sett på som en slags Mr Fix It.

Han var i mange å sjef for de tyske statsbanene, og snudde det selskapet fra å være et tungt, byråkratisk, statlig underskuddsforetak til å bli et strømlinjeformet logistikkselskap i verdensformat, blant annet med Schenker, som også sees i Norge.

Frem til i fjor var han sjef i Air Berlin.

Spiegel online har mer om saken: http://www.spiegel.de/wirtschaft/un...orn-wird-berliner-flughafenchef-a-887585.html

Jeg kan bare legge til at Mehdorn er en klok og god valg. Han har klart enorme forandringer innen AB og jeg tror at han er den rette mannen for denne jobben.

Her snakker vi om a snu en katastrofalt managed prosjekt til noe som til slutt er trolig ikke pent, men ma fungere slik at flyplassen blir en fair lösning for de brukere.
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Kom til å tenke på denne tråden mens jeg leste om utviklingen av BKK, som til slutt åpnet i 2006. http://en.wikipedia.org/wiki/Suvarnabhumi_Airport#Land_purchase.2C_early_construction

Forskjellen på Norge og de nevnte landene er vel at her bruker vi 30 år på en avgjørelse, mens de i de landene bruker 2-3 år ekstra på selve byggverket!
Nåja. ;)

"Planning of a second international airport for Bangkok started in the early 1960s. The process was slow from the start: as early as 1968, critics were already charging that the project was "five to seven years" behind the main schedule."
"The 8,400 acres (3,400 ha) plot of land occupied by the airport was purchased in 1973..."
" Due to political and economic instabilities, notably the Asian financial crisis of 1997, the civil construction began six years later in January 2002..."
"The airport was due to open in late 2005, but a series of budget overruns, construction flaws, and allegations of corruption plagued the project.

A further delay was caused by the discovery that the airport had been built over an old graveyard, and superstitious construction workers claimed to have seen ghosts there. On 23 September 2005, the Thai airports authority held a ceremony where 99 Buddhist monks chanted to appease the spirits.

Symbolic first test flights involving two Thai Airways aircraft were held on 29 September 2005, a previously announced deadline for opening."
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

En del av det har vært nevnt tidligere her, men:

I tillegg har hundrevis av nyplantede trær måttet fjernes på grunn av at de var av gal sort, flere heiser har blitt byttet ut på grunn av at de var for korte og dusinvis av fliser har gått i stykker før noen reisende i det hele tatt har satt sine føtter på dem.

Og til slutt kommer den offisielle årsaken til enda en forsinkelse: En feil med systemet som driver flyplassens 75 000 sprinkler, gjør at det er tvil om de vil fungere skikkelig under en brann. Og ventileringsanlegget som skal ta unna røyk ved en brann, fungerer ikke i det hele tatt.
http://www.dagbladet.no/2013/04/12/nyheter/utenriks/willy_brandt_international_airport/26636817/

Godt jobbet. ;)
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Interessant artikkel om flyplassen i Teknisk Ukeblad som dumpet ned i postkassen i dag (fant den ikke på nett). Står også at de har omvisninger for publikum på den nye flyplassen.
 
Back
Top