Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

I Praha hadde tre rullebaner, men 04/22 er kryss-markert - med andre ord ikke i bruk til annet enn fjernparkering av fly.

Årsaken til jeg siterte kommentaren var for å vise hvor mye på landet Mehdorn var. BBI/BER vil ha en smertegrense med to rullebaner på et sted rundt 50 millioner årlige passasjerer med den miksen BER vil få. I 2012 hadde SXF og TXL til sammen 25,3 millioner passasjerer, og da er man bare halvveis til smertegrensen. Igjen viser det er Mehdorn ute på landet. Kanskje det ikke er uten grunn av BER har vært en så stormende suksess?

Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Igjen viser det er Mehdorn ute på landet. Kanskje det ikke er uten grunn av BER har vært en så stormende suksess?
Nå har vel ikke Mehdorn på noen måte ansvar for BER-fadesen, men ser ut som om han tvert imot får skuta på rett kjøl. Eller var det noe annet du tenkte på?

Hvordan ligger det ann i forhold til opning nå?
Vil det bli noen aktivitet her i 2014?

Hvordan ligger det ann i forhold til opning nå?
Vil det bli noen aktivitet her i 2014?

I beste fall noen bygge-aktivitaet... ;)

Nei, sarkasme og synisme til side! Det forsatt spekuleres om flyplassen kan apnes i en staggered approach. Iallefall er dette ide til flyplassens sjef, som vil gjerne apne först den nordlige pir for a kunne pröve-kjöre alle systemer litt.

Dermed blir det vel mer eller mindre status quo i Berlin... :rolleyes:

Det er veldig kort vei å flytte enkelte aktører fra nordsiden av 07L/25R til de nye fasiliteter i nordpiren på sørsiden. Spørsmålet er mer om transportfasilitetene mellom BBI og sentrum vil være tilgjengelig fra dag en eller om det blir midlertidighet også her. Hvis det blir tilsvarende som nevnt sist, så er det vel bedre at det blir en overgang som ble gjort på OSL.

Det kan jo imidlertidig lett løses med shuttle fra BER til SXF hvor transportfasilitetene uansett vil være de samme... Alternativt motsatt shuttle den dagen flertallet av avgangene går fra BER fremfor SXF... Vil man, så kan man....

ohegge; BER = IATA, BBI er kun forkortelsen for Berlin Brandenburg International, som tilfeldigvis også er IATA koden for en flyplass i India ;)

Men, rett skal være rett ;)

Last edited:

BBI til SXF blir vel litt lang transfer? ;-)

Man kødder ikke med titler i Tyskland. Dette blir dødsstraff. Minst! :colgate:

Dette er jo bare helt fantastisk om det stemmer over 20.000 feil så er det vel ikke bare en idiot. Tror det er både ing. Og andre luringer som har gjort en og annen feil her.
20000 feil da er det vel ikke mye som stemmer, dette burde de hatt diplom for.

I Norge er jo ikke ingeniør en beskyttet tittel, men det er den sikkert i Tyskland. Her på Berget er det mange som gir seg ut for å ha mer teknisk utdannelse enn de har.

De må jo snart være der at det hadde vært billigere å bare rive hele greia og starte på nytt?

Det blir for dumt å legge skylden på 1 mann for at brannkonseptet ikke fungerer. For det første er det ikke 1 person som sitter og prosjekterer et sånt enormt anlegg. Det er et titalls branningeniører som jobber med det. I tillegg er det minimum sidemannskontroll og mest sannsynlig uavhengig kontroll over hele linja. Det er nok av muligheter til å oppdage feilprosjektering, særlig av en ufaglært. Men pinlig for firmaet er det jo og fin overskrift i disse agurktider blir det jo.

Det blir for dumt å legge skylden på 1 mann for at brannkonseptet ikke fungerer. For det første er det ikke 1 person som sitter og prosjekterer et sånt enormt anlegg. Det er et titalls branningeniører som jobber med det. I tillegg er det minimum sidemannskontroll og mest sannsynlig uavhengig kontroll over hele linja. Det er nok av muligheter til å oppdage feilprosjektering, særlig av en ufaglært. Men pinlig for firmaet er det jo og fin overskrift i disse agurktider blir det jo.

Kan vel også tyde på at man ikke har hatt god kvalitetskontroll på hvem som ble ansatt. Så det kan finnes flere som ham?

''Lystre'' toner fra Berlin...
Skandaleflyplassen Berlin Brandenburg Airport "Willy Brandt" - også kalt BER, kan bli åpnet i 2016. Det fremgår av et forslag som flyplassens prosjektsjef la frem for styret denne uken, melder Tagesspiegel.

Prosjektsjef Hartmuth Mehdorn foreslår blant annet å slå sammen BER med den eksisterende Schönefeldlufthavnen som ligger "vegg i vegg" med BER. Dette fordi BER allerede er for liten - flere år før den er åpnet. Prognosene viser at flyplassen må kunne håndtere 31.4 millioner passasjerer allerede i 2016, mens flyplassen ble bygget for å kunne håndtere 27 millioner, skriver den tyske avisen.
http://boarding.no/art.asp?id=58424

Det virker ikke som om Berlin-Brandenburg kommer til å åpne før 2017 i alle fall.
Dessuten har de behov for tilførsel av mer kapital.

http://www.flightglobal.com/news/articles/brandenburg-unlikely-to-open-before-2017-report-406200/

Jeg fløy fra Schönefeld, på andre siden av rullebanen, for 1 mnd siden og jeg kan bare si at denne flyplassen virker å være langt ute på siste strofe i siste vers. Dette er den dårligste flyplassen jeg har flydd fra, etter Picton Airport i NZ for 27år siden. Det meste virket kaotisk jeg fulgte skilt til chek-in på nedre plan, men det viste seg å være et ommeråde bare for EasyJet, hvorfor kunne de ikke skilte om det? så fant jeg ut at jeg måtte opp en etasje. Så måtte vi scanne bagasjen før vi fikk stelt oss i kø til sikkerhetskontrollen og bagasje innsjekk. Etter som vi fløy med Ryanair hadde vi bare lov til å ha 15kg i innsjekket bagasje og vi hadde 20, så da måtte vi ta ut 5kg å fordele på vår håndbagasje. Når vi så hadde fått godkjent at kofforten var lett nok måtte den scannes en gang til, da den hadde vært åpen, før vi kunne sjekke den inn. Så kunne vi stille oss i kø til sikkerhetskontrollen som var på ca 35min. Det var da 45min til avgang og med Ryanair må man møte ved gate 30 min før avgang. Etter noen minutter i denne køen kom det noen vakter og tok med en gruppe på ca 40 av oss bakers ut av terminalen, 100m over til en annen terminal der det ikke var kø i sikkerhetskontrollen, så greit gjennom den og så måtte vi gå 3-400m for å komme til vår gate. Egentlig gjennom hele hovedterminalen fra den ene enden til den andre. Fy f.... for et kaos og for en dårlig organisering. Men turen med Ryanair var behagelig og grei og de 20 årene vi passert på turen til Rygge gikk unna på 1,20min.

Kaos must sein.

Så måtte vi scanne bagasjen før vi fikk stelt oss i kø til sikkerhetskontrollen og bagasje innsjekk. Etter som vi fløy med Ryanair hadde vi bare lov til å ha 15kg i innsjekket bagasje og vi hadde 20, så da måtte vi ta ut 5kg å fordele på vår håndbagasje. Når vi så hadde fått godkjent at kofforten var lett nok måtte den scannes en gang til, da den hadde vært åpen, før vi kunne sjekke den inn. Så kunne vi stille oss i kø til sikkerhetskontrollen som var på ca 35min. Det var da 45min til avgang og med Ryanair må man møte ved gate 30 min før avgang.
At dere ikke klarte å følge reglene til ryanair med hensyn til bagasje har da vel ikke noe med flyplassen å gjøre. Klart det blir ekstra stress dersom man må pakke om.

Norwegian bruker heldigvis terminal D (fra 2005). Der har det vært svært god plass de gangene jeg har reist. Det pussige er jo at denne terminalen er tilnærmet identisk til C-terminalen på Tegel der Air Berlin bruker å ha sine avganger til Oslo. Tidligere har jeg foretrukket Tegel, men da bussen brukte 1 time til Tegel i sommer, så tenkte jeg at det hadde vært like godt med S-bahn eller tog.

Men utvilsomt er denne ekstreme forsinkelsen en tragedie.

Back