Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Ut ifra artikkelen i TU (http://www.tu.no/bygg/2013/05/12/den-store-flyplassfiaskoen) virker hovedårsaken å være overivrige politikere med alt for stor tro på seg selv og svake prosjektledere. Dette er dessverre en fellesnevner for alt for mange prosjekter, og et resultat av at det offentlige har blitt en alt for stor aktør i mange bransjer. Kombinasjonen av politikere som tror de er verdensmestere og bedrifter/prosjektledere som er avhengig av offentlige kontrakter koster skattebetalerne latterlig mye penger.

NB! ser at e24 og TU har samme artikkelen, men mer lesevennlig på tu.no
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Er det håp for delvis åpning i Oktober?

Berlins nye hovedflyplass kan bli åpnet i oktober. Kanskje. I alle fall er det mulig det blir en delvis åpning, sier sjefen for det skandalerammede gigantprosjektet Harmut Mehdorn.

følge tabloidavisen Bild vurderer det britiske billigflyselskapet EasyJet å flytte sine ruter til den nye Willy Brandt-flyplassen.

Kilde: tu.no
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

EasyJet flyr jo allerede til SXF, så noe ruteomlegging blir jo ikke aktuelt. De trenger jo bare å flytte til terminalen på den andre siden av rullebanen :-)

Espen
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

EasyJet flyr jo allerede til SXF, så noe ruteomlegging blir jo ikke aktuelt. De trenger jo bare å flytte til terminalen på den andre siden av rullebanen :-)

Espen

Men dette kan jo faktisk bli en konkuransefordel for EasyJet. De er på en ny moderne terminal, med masse plass. Tror de fleste passasjerer ikke vil merke noe til det som har med skandalen å gjøre :-)

Dessuten tror jeg dette er riktig for flyplassen å gjøre, hvis de begynner med et selskap og så sakte migrerer over alt på SXF så klarer de kanskje å få kjørt seg inn på en god måte.
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Men dette kan jo faktisk bli en konkuransefordel for EasyJet. De er på en ny moderne terminal, med masse plass. Tror de fleste passasjerer ikke vil merke noe til det som har med skandalen å gjøre :-)

Dessuten tror jeg dette er riktig for flyplassen å gjøre, hvis de begynner med et selskap og så sakte migrerer over alt på SXF så klarer de kanskje å få kjørt seg inn på en god måte.

Lol,

Det de snakker om er a apne den nordlige piren. Dvs dette omrade har ingen innsjekkings-muligheter per idag. Ingen broer, og enda bedre, ingen klima-anlegg. Selvfölgelig er heile piren en glass-konstruksjon, dermed blir det full sauna under sommeren. Men ja - dersom du definerer dette som konkurranse-fordel - sa har du rett... ;)
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Lol,

Det de snakker om er a apne den nordlige piren. Dvs dette omrade har ingen innsjekkings-muligheter per idag. Ingen broer, og enda bedre, ingen klima-anlegg. Selvfölgelig er heile piren en glass-konstruksjon, dermed blir det full sauna under sommeren. Men ja - dersom du definerer dette som konkurranse-fordel - sa har du rett... ;)

He he, morsomt. Da må man jo nesten spørre seg hvofor EasyJet går med på dette...
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

He he, morsomt. Da må man jo nesten spørre seg hvofor EasyJet går med på dette...

Honour of first-operator...

Husk at det vil trolig ogsa blir ingen shops som er apent...
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Honour of first-operator...

Husk at det vil trolig ogsa blir ingen shops som er apent...

Tja, null husleie osv da.....

Men jeg tror det er lurt hvis BER åpener sakte og sikkert og flytter traffiken over fra SXF. Men man trenger jo en hvis infrastruktur og tilbud til de reisende.

Blir dette terminal E på SXF?
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Ingen broer, og enda bedre, ingen klima-anlegg. Selvfölgelig er heile piren en glass-konstruksjon, dermed blir det full sauna under sommeren.

Synes ikke det var så mye bedre på den gamle delen når jeg benyttet den i fjor sommer, proppfullt, null ledige sitteplasser og rundt 28C innendørs.
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Flyplassjef Mehdorn uttaler i dag til Der Spiegel at han ser for seg en forsiktig åpning av den nye flyplassen ved årsskiftet; kanskje for et par mindre flyselskaper med rundt 1500 reisende pr dag og en seks til åtte avganger.

På den måten vil man få en myk start og muligheter til å teste bagasjehåndtering og sikkerhetskontroll. Mehdorn har nemlig ikke tro på at det er mulig å åpne den nye flyplassen fra null til hundre på et sekund.

Ellers er han kritisk til kritikken mot brannsikkerheten. Faren er større for man drukner på den nye flyplassen enn at man brenner inne. I terminalen er det lite som kan brenne, men et foruroligende effektivt overrislingsanlegg.

I tillegg sparker han litt til politikernes detaljstyring av anlegget og har noen tydelige meninger om nattflyforbudet det ligger an til på flyplassen.

Kilde: http://www.spiegel.de/wirtschaft/un...hdorn-verteidigt-teileroeffnung-a-907388.html
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Den beste kommentaren Mehdorn kom med er virkelig bra:
Det finnes ikke en hovedstad i verden som bare to rullebaner.
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Nu varer det ikke længe før den skandaleramte nye Berlin-lufthavn, Berlin-Brandenburg, kan modtage sit første kommercielle fly. Men i første omgang er det dog kun fragt, der kan løftes fra lufthavnen, der foreløbig er forsinket i tre år.

Den skal erstatte både Tegel, byens hovedlufthavn og Schönefeld, som ligger umiddelbart op til den nye lufthavn. Åbningen af fragtcentret, som blev fejret ved en stor ceremoni, er nok også med til at "skjule" de gigantiske problemer man fortsat gennemgår på passager-området.

http://www.tic.travel/news/16072013/berlin-brandenburg-kommercielle-fly-fra-august
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Siste nytt er at man tidligst kan komme i gang med testing av den ene delen i 2014, og full åpning blir tidligt ved årsskiftet 2014/2015, selv om de færreste blir vel overrasket over flere forsinkelser
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Siste nytt er at man tidligst kan komme i gang med testing av den ene delen i 2014, og full åpning blir tidligt ved årsskiftet 2014/2015, selv om de færreste blir vel overrasket over flere forsinkelser

Give them 3 years. 2016 is a realistic scenario...
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Kanskje OT, for oss som kun skal til Berlin ,TXL er en velsignelse, så forbli lengst mulig. Helt loslitt men funker topp. Og kun EUR 14 taxi til Kurfurstendamm, EUR 2.4 buss...

AB topp dit...:D... Deres terminal funker like godt som LH sine på FRA/MUC...
 
Sv: Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Den beste kommentaren Mehdorn kom med er virkelig bra:
Det finnes ikke en hovedstad i verden som bare to rullebaner.

Jo, Valetta på Malta... :) fast Berlin kanske vill jämföra sig med större städer än så... :)

Men för att vara lite seriös. Tegel läggs väl ned? Brandenburg kommer ha två rullbanor om jag fattat rätt, det blir väl inte mer än idag, eller vad menar Mehdorn. Pratar han egentligen kapacitet med paralella mixade bananvändningsmönster?
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Canberra, Ottawa, Wien, Bern, Manila, Brasilia ...... bare for å nevne noen ...
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Canberra, Ottawa, Bern, Brasilia ...... bare for å nevne noen ...

(My removals)

De der er vel også eksempler på at hovedstaden ikke nødvendigvis er den byen med størst flyplass og mest utellandstrafikk i landet.
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Det gjelder da såvisst også Berlin ...
 
Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Canberra, Ottawa, Wien, Bern, Manila, Brasilia ...... bare for å nevne noen ...

...Lisboa, Dublin, Athen, Abu Dhabi. (kilde: wikipedia) Hva er status med Wien og Praha nå? København bruker vel i praksis bare to baner.
 
Back
Top