- Baner vei for økt IC-trafikk ved Oslo Lufthavn

Re: - Baner vei for økt IC-trafikk ved Oslo Lufthavn

Man må noen ganger ta helikopter view , og ikke bare bruker finger¨n i navlegropa.

Overordnet så er SAS sin IC strategi å satse først fra CPH, så ARN og til slutt OSL.
Så når man reduserer så trenger man ikke være Arnstein for å forstå hvor det kuttes først, og når man øker litt , igjen hvor tilveksten kommer til slutt.

Nei, jeg liker heller ikke det, men det er forutsigbart.

Man må noen ganger ta helikopter view , og ikke bare bruker finger¨n i navlegropa.

Overordnet så er SAS sin IC strategi å satse først fra CPH, så ARN og til slutt OSL.
Så når man reduserer så trenger man ikke være Arnstein for å forstå hvor det kuttes først, og når man øker litt , igjen hvor tilveksten kommer til slutt.

Nei, jeg liker heller ikke det, men det er forutsigbart.

Men da er jo du, jeg, G2S og mange andre helt enige. Mao. ikke nødvendigvis noen som er ute av loopen... ;) Sånn er det bare...

Det er jo ganske opplagt at SAS ønsker én ting, nemlig å tjene penger. Hvis CPH og ARN gir bedre avkastning enn OSL, satser de selvfølgelig på IC fra disse flyplassene. Dette skal ikke SAS klandres for.

Samtidig er det ganske opplagt at SAS ikke liker G2S sitt arbeid rett og slett fordi disse herrene prøver å få inn nye konkurrenter til SAS på det norske og det skandinaviske markedet. Igjen burde ikke SAS klandres for å ikke like dette.

G2S burde fokusere helt og holdent på å tiltrekke utenlandske selskaper til OSL, noe de sikkert er fullstedig klar over selv også. Dersom G2S bruker energien på å ergre seg over at SAS ikke er imøtekommende, undergraver dette hele konseptet til G2S. Det er ikke SAS som er nøkkelen til suksess for G2S og OSL, men selskaper som f.eks Emirates, Qatar Airways, Cathay Pacific, Singapore Airlines, United Airlines m.f.

Last edited:

Dersom G2S bruker energien på å ergre seg over at SAS ikke er imøtekommende, undergraver dette hele konseptet til G2S. Det er ikke SAS som er nøkkelen til suksess for G2S og OSL, men selskaper som f.eks Emirates, Qatar Airways, Cathay Pacific, Singapore Airlines, United Airlines m.f.

Når man leser innlegget deres så får ikke jeg inntrykk av noe annet enn at det er nettopp dette du skriver sist de driver på med. SAS er nevnt i forbifarten med en observasjon om at det nok ikke vil være SAS som bidrar til OC på OSL i noen særlig stor grad. Det tror jeg de fleste vil være enige i er en fornuftig slutning. Jeg tror ikke forretningsideen er å ergre seg over SAS.

Samtidig er det ganske opplagt at SAS ikke liker G2S sitt arbeid rett og slett fordi disse herrene prøver å få inn nye konkurrenter til SAS på det norske og det skandinaviske markedet. Igjen burde ikke SAS klandres for å ikke like dette.

Hvis SAS ser at markedsgrunnlaget sitt forvitrer (noe det har gjort en stund uansett, se på KL's suksess i Norge), så må de møte konkurransen. G2S motarbeider jo ikke akkurat SAS her, det er SAS som velger å ikke snakke med dem. Og det er selvsagt fair enough, men samtidig da om man skulle tatt teorien din bokstavelig så burde ikke SAS like Kastrup heller i og med at de også prøver å tiltrekke seg SAS' konkurrenter.

At G2S er skeptisk til SAS IC fra OSL er vel da bare å forvente siden de ikke er i loopen.

Det der er bare useriøst og nedlatende, den kommentaren er ganske reell med SAS' historikk her. Det kan selvsagt godt hende de tenker anderledes denne gangen, men bevisbyrden ligger på dem - tvilen som ville kommet tiltalte til gode har de brukt opp.

Et kritisk spørgsmål: Hvor nemt er det at tiltrække interkontinentale ruter, hvis en lufthavn i forvejen ikke er en "væsentlig" interkontinental hub indenfor en af de tre store alliancer?

København har vel kunnet tiltrække f.eks. Air Canada og Singapore Airlines netop fordi SAS har hub her.

Lars

Et kritisk spørgsmål: Hvor nemt er det at tiltrække interkontinentale ruter, hvis en lufthavn i forvejen ikke er en "væsentlig" interkontinental hub indenfor en af de tre store alliancer?

København har vel kunnet tiltrække f.eks. Air Canada og Singapore Airlines netop fordi SAS har hub her.

Lars

Det er nok utvilsomt et godt poeng. Nå er mitt inntrykk (jeg understreker at dette er mitt inntrykk) at det er mer direktetrafikk ut fra både Norge og Sverige enn tidligere, hvor det meste ble sluset via CPH. Det kan bety at effekten av hub'en CPH som sådan er noe mindre. SK "avd" Norge produserer jo også en god slump av den totale produksjonen i SK, så det er ikke uvesentlige mengder trafikk som går over OSL. Hvorvidt det er trafikkgrunnlag for IC er kanskje ikke direkte relatert til dette, men folk som mener å ha greie på dette indikerer iallefall at potensialet helt klart er tilstede.

I tillegg vil vel normalt økt grad av IC konkurranse på en lufthavn bidra til at en ytterligere etablering svekker lønnsomheten til både eksisterende og nye ruter. Det skulle i seg selv trekke i positiv retning for OSL.

Det er nok utvilsomt et godt poeng. Nå er mitt inntrykk (jeg understreker at dette er mitt inntrykk) at det er mer direktetrafikk ut fra både Norge og Sverige enn tidligere, hvor det meste ble sluset via CPH. Det kan bety at effekten av hub'en CPH som sådan er noe mindre. SK "avd" Norge produserer jo også en god slump av den totale produksjonen i SK, så det er ikke uvesentlige mengder trafikk som går over OSL. Hvorvidt det er trafikkgrunnlag for IC er kanskje ikke direkte relatert til dette, men folk som mener å ha greie på dette indikerer iallefall at potensialet helt klart er tilstede.

I tillegg vil vel normalt økt grad av IC konkurranse på en lufthavn bidra til at en ytterligere etablering svekker lønnsomheten til både eksisterende og nye ruter. Det skulle i seg selv trekke i positiv retning for OSL.

Det har du utvivlsomt ret i. Men har Oslo her ikke et handicap i, at de norske passagerer af oplagte geografiske årsager er spredt over mange lufthavne, der gør det nemmere for CPH at stjæle passagerer fra OSL alene af den grund, at mange ikke oplever et ekstra skift.

Lidt et sidespor: Hører fra nordmænd til tider kritik af transfervilkår på OSL, noget med bagage. Nogen der orker lige at opridse hvad det går ud på? :)

Udover det, så vil jeg mene at Oslo som helhed har færre ruter end "need to have" (mens København har opfyldt dette, og ligger i "nice to have"). Oplagt er vel ruter til PEK samt olielande som Mellemøsten og Venezuela, gætter jeg på?

Lars

Det har du utvivlsomt ret i. Men har Oslo her ikke et handicap i, at de norske passagerer af oplagte geografiske årsager er spredt over mange lufthavne, der gør det nemmere for CPH at stjæle passagerer fra OSL alene af den grund, at mange ikke oplever et ekstra skift.

Men samtidig er det slik at fra store deler av Norge så er det null direkteruter til CPH, samtidig som det er et stort innenriks nett til og fra OSL til de fleste ublu plasser. Så om man ser med et rent norsk perspektiv så vil IC-trafikk fra OSL være fordelaktig for store deler av landet, og kanskje til en viss grad hele landet. I dag slåss også CPH med AMS (som har et vesentlig bedre IC-tilbud rent rutemessig) og tildels FRA på de store byene i Sør-Norge (Bergen, Stavanger, Kristiansand, Trondheim, Sandefjord)

Lidt et sidespor: Hører fra nordmænd til tider kritik af transfervilkår på OSL, noget med bagage. Nogen der orker lige at opridse hvad det går ud på? :)

Det handler om at man må hente ut bagasjen og går igjennom tollen når man har transfer international-domestic, slik at det blir mer hassle når man ankommer OSL. Sånn uten at jeg har vært borti problemstillingen selv (jeg har OSL som endestasjon) så ville jeg i prinsippet tro at denne ulempen ville oppveies mot et bedre rutetilbud.

Udover det, så vil jeg mene at Oslo som helhed har færre ruter end "need to have" (mens København har opfyldt dette, og ligger i "nice to have"). Oplagt er vel ruter til PEK samt olielande som Mellemøsten og Venezuela, gætter jeg på?

Ifølge de som sitter med tallene er dessverre OSL tildels meget underserved, men samtidig så kan OSL til en viss utstrekning takke seg selv ved å være veldig lite proaktive mot flyselskaper som kunne hatt et marked herfra.

Kanskje, men sentralt på østlandsområdet er det største befolkningskonsentrasjonen i Norge, og dersom det er et direktetilbud til aktuell destinasjon fra OSL så vil nok mange foretrekke dette fremfor å reise via en annen flyplass. For alle bosatt nord for Trondheim (ikke så alt for mange av oss, riktignok, men...) er det heller ikke noe tilbud direkte til CPH eller andre hubs, så også disse ville minimere antall stopp ved direkteruter fra OSL. Fra de større byene i sør-Norge har man vel i stor grad ruter direkte til CPH, AMS og FRA/MUC, slik at mulighetene er større for lekkasje der. På den annen side så er frekvensene mellom de større byene i sør og OSL sannsynligvis en del bedre enn til disse hub'ene, så med tilpassede avganger på IC fra OSL ville dette kanskje være å oppfatte som en fordel for mange. I tillegg er det nok endel som heller flyr via OSL som man kjenner, enn via f.eks. AMS og FRA som er noe større og mer uoversiktlige.

Ved ankomst OSL så må all baggasje tollklareres i OSL. Det er ikke, per i dag, muligheter for tollklarering ved ankomstdestinasjonen (sannsynligvis fordi mange reiser til mange og tildels små flyplasser som gjør det lite hensiktsmessig med tollklarering på bestemmelsesstedet). Dette er en ulempe, men andre faktorer kan overvinne denne ulempen. Jeg gjør dette nesten hver eneste gang jeg er ute og flyr (fordi jeg uansett må innom OSL) og det er til å leve med.

Edit: Jeg ser at Trety mer eller mindre svarer eksakt det samme som meg... :) (jeg kan imidlertid supplere litt mht ulempen med tollklarering i OSL... ;))

Ved ankomst OSL så må all baggasje tollklareres i OSL. Det er ikke, per i dag, muligheter for tollklarering ved ankomstdestinasjonen (sannsynligvis fordi mange reiser til mange og tildels små flyplasser som gjør det lite hensiktsmessig med tollklarering på bestemmelsesstedet). Dette er en ulempe, men andre faktorer kan overvinne denne ulempen. Jeg gjør dette nesten hver eneste gang jeg er ute og flyr (fordi jeg uansett må innom OSL) og det er til å leve med.

... og dette gjør at jeg bestreber meg mot å reise via OSL når jeg har vært utenlands og skal hjem ti TRD. Reiser gjerne med SK, men da gjør jeg det jeg kan for at hjemreisen skjer via CPH (noe som dessverre ikke lar seg gjøre når man ikke reiser fullpris).
KLM er jo et utmerket alternativ, som blir bedre fra våren av, som ofte velges!

Kan ikke skjønne annet enn at det måtte la seg gjøre å sende bagasjen direkte til de store byene, mens det som skal til "periferien" plukkes ut og klareres på OSL!?

... og dette gjør at jeg bestreber meg mot å reise via OSL når jeg har vært utenlands og skal hjem ti TRD. Reiser gjerne med SK, men da gjør jeg det jeg kan for at hjemreisen skjer via CPH (noe som dessverre ikke lar seg gjøre når man ikke reiser fullpris).
KLM er jo et utmerket alternativ, som blir bedre fra våren av, som ofte velges!

Kan ikke skjønne annet enn at det måtte la seg gjøre å sende bagasjen direkte til de store byene, mens det som skal til "periferien" plukkes ut og klareres på OSL!?

I teorien er det en god ide, men på TRD lar det seg rett og slett ikke gjøre i praksis

I teorien er det en god ide, men på TRD lar det seg rett og slett ikke gjøre i praksis
Hvorfor ikke - det går jo greit på mindre flyplasser nedover i Europa!

Men hvordan skal man gjøre det i endepunktet? Hvordan skal man skille klarert og ikke-klarert bagasje og pax f eks i TOS? Selv om hele terminalen ikke vil måtte bygges om så skal det en slags slusing til for at skille de som ikke er klarerte ennå og de som start reisen i f eks Oslo, ellers så vil alle måtte gå gjennom tollen (og da skal terminalen bygges om ja).

Men hvordan skal man gjøre det i endepunktet? Hvordan skal man skille klarert og ikke-klarert bagasje og pax f eks i TOS? Selv om hele terminalen ikke vil måtte bygges om så skal det en slags slusing til for at skille de som ikke er klarerte ennå og de som start reisen i f eks Oslo, ellers så vil alle måtte gå gjennom tollen (og da skal terminalen bygges om ja).

I Toulouse skilte de mellom internasjonal (non-EU) og domestic/EU baggasje iallefall når jeg bodde der i 1998, og ved noen senere visitter der har det sett ut til at samme praksis fortsatt er i drift. Non-EU bags ble sendt ut på et annet bånd hvorpå man måtte gjennom tollkontroll (om jeg husker dette rett).

I Toulouse skilte de mellom internasjonal (non-EU) og domestic/EU baggasje iallefall når jeg bodde der i 1998, og ved noen senere visitter der har det sett ut til at samme praksis fortsatt er i drift. Non-EU bags ble sendt ut på et annet bånd hvorpå man måtte gjennom tollkontroll (om jeg husker dette rett).

Ja, det er samme praksis (av det jeg kan huske i farta) på NCE, VIE - sikkert flere. Men i disse lufthavnene er det èn bagasjehall, og det er pax selv som bestemmer hvor de skal. Med dagens terminal layout på TOS vil da en del måtte gå til venstre til den gamle bygningen og en del til høyre til dagens ankomsthall, og bagasjen vil måtte sorteres før den sendes til terminalen. Med en blanding av domestic og internasjonale bags er vel risiko for problemer nokså stor, både med feilsortering av bagasje og pax som går feil vei? Men mulig jeg tar feil og teknologien finnes for å løse dette :)

Med en blanding av domestic og internasjonale bags er vel risiko for problemer nokså stor, både med feilsortering av bagasje og pax som går feil vei? Men mulig jeg tar feil og teknologien finnes for å løse dette :)

Nei, jeg vet ikke hvor enkelt det er å løse dette praktisk med dagens layout. Jeg husker imidlertid at det var flere enn en gang at vår baggasje som ankom (som oftest) via AMS fra TOS at denne lå på EU/domestic bandet, så helt idiotsikkert var det definitivt ikke...:)

Så lenge dette skjer i veldig mange EU-land, er det vel løsbart. Kan det skje i Ålborg eller Strasbourg, er det vel ikke helt umulig å gjøre det i Trondheim óg.
Vi er jo veldig flinke til å innrette oss EU, så her har vi et område som vi henger laaaangt etter og snarest bør komme etter ;)

Så lenge dette skjer i veldig mange EU-land, er det vel løsbart. Kan det skje i Ålborg eller Strasbourg, er det vel ikke helt umulig å gjøre det i Trondheim óg.
Vi er jo veldig flinke til å innrette oss EU, så her har vi et område som vi henger laaaangt etter og snarest bør komme etter ;)

Problemet er da at det ikke er bare i Trondheim det skal gjøres. Man kan til nød finne ei løsning der man ikke skal ha tollere i Mehamn eller Stokmarknes, da folk vil sannsynligvis reise dit via Trondheim, Bodø eller Tromsø (som allerede innebær en del problemer, men la oss anta at det lar seg gjøre). Men alt som har direkteruter til en flyplass med utenlandsflyvninger vil da måtte få tollere. Altså Brønnøysund, Sandane og hva det nå måtte være. Jeg tror neppe at verken Avinor eller politet på Helgeland blir særlig begeistret av tanken ;)

Begynner vel å bli skikkelig OT for tråden...

Back