Uansett mine herrer så hadde alt dette dere beskriver her skjedd hos oss i oljevirksomheten så hadde det blitt intern granskning.Originally posted by Balle Chlorin
Å bruke flyskader, knuste ruter på utstyr, manglende rotorlys, kjøring utenfor tillatt kjøreområde, påkjøring av fly med bru osv. som eksempler på NP sin udugelighet, henger ikke på greip. Flyskader skjer ALLE. Også SA og SGS. Hvilken stuer kan med hånda på hjertet si at han ALDRI har subbet borti luka med båndet på vei ut? Tar man en titt på utstyret til SA vil man vel også se at utstyret har vært i flittig bruk, og ser man over på verkstedet ved GA terminalen ser det jo ut som en skraphandler. Det er vel heller ikke så veldig lenge siden den ene rullebanen ble stengt på OSL etter at en som var ansatt i et annet firma enn NP valgte den kjappeste veien mellom A og B til GA terminalen. Brur som har krasjet med fly har blitt beskrevet flere ganger i VG hittil i år, og det har skjedd med andre enn NP også.Originally posted by Speedbird
Noport har jo også hatt en del uhell på OSL også, de har kjørt på fly (minst 2 ganger),
ødela ene gate'en (kjørte en trapp under gate 51), tatt dør på flyene med gate'en,
bagasjebånd i kanten rundt luka, og generelt mye skader på kjøretøy.
De fikk jo omtrent alle kjøretøyene ny i Oktober, men når man ser på de i dag,
så kjører minst tre av Still-trekkerne med knust rute, de fleste Mulag'ene har vel
knust saftblander, og minst tre av trappene har blitt periodevis ødelagt..
..kan alle disse skadene være en følge av Noports ekstreme bruk av overtid?
Jeg kjenner personlig flere som har jobbet 300timer + i løpet av en måned,
og værste tilfellet jeg vet om var 20 timer dagen 6 dager på rad..
De fleste svenskene blir jo sure hvis de får under 250 timer i måneden,
så det kan jo bli interessant hva som skjer hvis proffice nå sitter lås på 160 timer..
Klart ting skjer i alle bedrifter, men jeg for min del har intrykket av at proffice omtrent må ha
basert seg på bruk av overtid når de skulle løse bemanningskabalen.
Det har alltid vært for lite folk (bortsett fra de første dagene, da jeg selv observerte
25 mann + på hvert enkelt fly..), og jeg har hørt fra ansatte i firmaet, at hvis man ser
på bemanningsbehovet, så har det selv fra starten av vært umulig å få nok folk på jobb,
uten bruk av overtid. En venn av meg ble ringt 17 ganger på en dag om han kunne komme
på jobb, til tross for at personen alt hadde 260 timer på skjemaet den måneden.
Jeg tror det er bra for bakkemannskapene, uansett om man jobbet i sa, np eller SGS,
at man nå får kastet lys på arbeidsmiljøet på flyplassen(e).
Og det spørs om ikke det er nødvendig hos både NP og SA etter det dere beskriver.
En intern granskning der rotårsakene fremkommer ser jeg som nødvendig ut fra denne tråden.
Som ansatte bør en del av dere sørge for at dette skjer. Dere har selv ansvar for egen jobb og arbeidsplass.
Hvor er Arbeidstilsynet , Avinor , flyselskapene og deres leverandører i denne saken?