Bakkemannskaper bryter loven

Re: - Norwegian bryter loven

Synd at norwegian blir gjort til syndebukk i denne saken når de ikke har noe med dette å gjøre.
Mange er ikke fornøyd med 150t /md og krever nesten det dobble for å bli værende på flyplassen. Jeg ser på dette som frivillig overtidsjobbing og ikke noe press fra bedriften. Proffice er selvfølgelig pålagt å sørge for at de ansatte følger norske arbeidstidbestemmelser.

Originally posted by Trash2000
Egentlig ikke. Norwegian er tross alt selskapet som benytter seg av tjenesten, og bør sette knallharde krav til at leverandørene holder seg til lovverket.

I enhver kunde/leverandørsituasjon er det en selvfølge at aktørene holder seg innenfor lovverket. Jeg ville ha blitt svært overrasket og direkte forulempet om noen skulle stille "knallharde krav" til det firmaet jeg leder som leverandør av varer og/eller tjenester.

I mine 25 år i lederstillinger har jeg til gode å møte noen som ikke tar det som en selvfølge at lovverket danner rammen for alt man foretar seg i næringslivet. Det skulle bare mangle!

Originally posted by Bluejuice

Originally posted by NP-ENGM

Originally posted by ANX

- Og hvorfor tar de seg andre jobber ved siden av?

KANSKJE fordi "vikar" lønna knapt er til smør på brødet?

Er ikke bare vikarer som jobber der.. De saster på fast ansatte nå, så de som har valgt og jobbe som vikar vil få mindre og gjøre.

Det er ikke bare vikarer, men de som er fast ansatt er ikke ansatt i Northport men Proffice Aviation. Proffice er jo som kjent et vikarbyrå eller bemanningsbyrå om du vil.

Proffice er vikar byrå, Proffice Aviation er ikke vikarbyrå. Og de som er ansatte i proffice er vikarer de andre er ansatte i Proffice Aviation, og de er da fast ansatt.

Håper ting blir ordnet opp i. Og at Norwegian slipper og være en syndebukk for dette. Det er tross alt ikke de som har gjort noe galt.

Det er sørgelig at firmaet Norwegian blir uthengt også her på forumet, på lik linje som de store avisene gjør. Dette er helt feil etter det jeg har lest, det er i dette tilfelle være firmaet Proffice som skal få seg en smekk.

Jeg synes slike debatter er dumme, hvor man plutselig "henger ut" et firma, uten å kunne verifisere om dette er riktig. Deretter vise det seg at det var et annet innled selskap som utfører et eller annet for det uthengte firmaet -dette er og blir feil fra ende til en annen ende.

Jeg tror at det litt med overtredelser iht arbeidsmiljøloven og overenskommelser (for de som har det form for tariffavtale) skjer i alle firmaer i løpet av en periode. Dette kanskje fordi noen ikke møter på jobben, noen blir syke underveis og at de sommer på jobb ikke får muligheten til å bli avløst der og da.

Andre jobber frivillig mange ekstra overtidstimer (uten å klage) for at de trenger penger, arbeidsgiver trenger noen i jobben og du tenker penger, penger.

Kan alle som skriker her på forumet, med handa på hjertet å si " Jeg har aldri brutt arbeidsmiljøloven " og " det har aldri skjedd med min arbeidsgiver "

Nei, dette blir altfor teit :huh:

Jan

Originally posted by ATC-flyradar

Det er sørgelig at firmaet Norwegian blir uthengt også her på forumet, på lik linje som de store avisene gjør. Dette er helt feil etter det jeg har lest, det er i dette tilfelle være firmaet Proffice som skal få seg en smekk.

Jeg synes slike debatter er dumme, hvor man plutselig "henger ut" et firma, uten å kunne verifisere om dette er riktig. Deretter vise det seg at det var et annet innled selskap som utfører et eller annet for det uthengte firmaet -dette er og blir feil fra ende til en annen ende.

Jeg tror at det litt med overtredelser iht arbeidsmiljøloven og overenskommelser (for de som har det form for tariffavtale) skjer i alle firmaer i løpet av en periode. Dette kanskje fordi noen ikke møter på jobben, noen blir syke underveis og at de sommer på jobb ikke får muligheten til å bli avløst der og da.

Andre jobber frivillig mange ekstra overtidstimer (uten å klage) for at de trenger penger, arbeidsgiver trenger noen i jobben og du tenker penger, penger.

Kan alle som skriker her på forumet, med handa på hjertet å si " Jeg har aldri brutt arbeidsmiljøloven " og " det har aldri skjedd med min arbeidsgiver "

Jan

VELDIG fornuftig skrevet!
Noen som har bra med vett i hode her :)

* La meg se , jeg postet en link til NRK som hadde denne saken som hovedloppslag i hele formiddag.

* Det var _ikke_ min intensjon å sverte DY, jeg gjorde en clean cut & paste fra NRK, og overskriften var også fra NRK selv om de har rettet den i ettertid.
_jeg la inn en sub-title om at det gjaldt Proffice.

* Det er vel ingen andre som i denne tråden har svertet DY, men "alle" har vel påpekt at det
gjelder en leverandør til DY.

* Så da er konklusjonen ?

Problemet var at jeg postet denne ?

EDIT: Da har jeg oppdatert Subjekt på postingen til å matche den oppdaterte Headingen hos NRK

Originally posted by OEriksen

Jan

VELDIG fornuftig skrevet!
Noen som har bra med vett i hode her :)

Enten er det en tyster i Proffice Aviation som har sendt et brev til arbeidstilsyndet, eller så er det så store regelbrudd at arbeidstilsynet har gått inn uten tips. Selvfølgelig så er det noen som syns det er greit å jobbe masse, dessverre var det ikke bra for Proffice Aviation i denne sammenhengen. Bedriften blir kanskje anmeldt pga arbeidsglade mennesker og som utnytter seg av selskapet hunger etter arbeidskraft.

Hos Servisair og SGS blir folk stoppet hvis de bryter overtidsbestemmelsene, de får nekt. Selvfølgelig skjer det regelbrudd over alt, men det blir litt drøyt når arbeidstilsynet bryter inn på denne måten. Synd for Proffice Aviation og folket der. Hvis NAX nå vurderer dette hardt og brutalt, de finner kanskje ut at dette går på sikkerheten løs kan dette bety at NAX ikke vil ha NP som underleverandør på OSL lengere, da hvis de er skikkelig vrange

Hvis de sliter med at de må ha folk på overtid støtt og stadig så burde de se litt på ansattesituasjonen, de søker jo etter folk hele tiden, og Norwegian øker ikke programmet hele tiden så mye at de må rekrutere folk hele tiden, det har liggi ut anonnse på finn for dem nå helt siden de startet opp på OSL.
Hvordan skal de beholde på folkene?
Hvordan gjøre arbeidsforholdene bedre?
Hvilke visjoner har selskapet framover?

Originally posted by P.A. VIKING

* La meg se , jeg postet en link til NRK som hadde denne saken som hovedloppslag i hele formiddag.

* Det var _ikke_ min intensjon å sverte DY, jeg gjorde en clean cut & paste fra NRK, og overskriften var også fra NRK selv om de har rettet den i ettertid.

* Det er vel ingen andre som i denne tråden har svertet DY, men "alle" har vel påpekt at det

Det er ikke alle som skjønner det at Norwegian IKKE har egne bakkemannskap, men at de er avhengi av underleverandører, eller så spiller folk dumme. Det er så mange bedrevitere her inne som burde skjønne dette.

Det er ikke alle som skjønner det at Norwegian IKKE har egne bakkemannskap, men at de er avhengi av underleverandører, eller så spiller folk dumme. Det er så mange bedrevitere her inne som burde skjønne dette.

Om DY har eget bakkemannskap eller ei, har vel ikke noe med dette å gjøre ;)

Alle bedrifter har underleverandører, men jeg som daglig leder - sjekker mine leverandører titt og ofte for å se om dem kan levere meg tjenester også neste mnd, men jeg får ikke sjekket om de bryter arbeidsmiljøloven.

Det er desverre blitt sånn med alt, vi skal ikke betale noe for kvalitetsvarer eller tjenester lengre, alt går etter Rema1000 prinsippet - bare billig.

Det er slik at vi for det vi betaler for - når vi bare er ute etter billige flyreiser, bruker all tid vi har for å søke etter flybilletter til kr. 5.-+ avgifter, ja så blir forholdene billig hele veien, fra leveranse av tjenester, lønn/arbeidforhold, lavere kvalitet hele veien, nei dette er så dumt å snakke, det over alt, men når det blir slått opp slik som her på forumet, så blir det slik som dette.

Jan

Nå spøker det for noen her på forumet, til og med heading på denne tråden er byttet til dette her:

Bakkemannskaper bryter loven ( 1 2 )
(På bakken, altså Proffice)

Står vi ikke for det vi i trådene og våre headinger ??

Jan

Om DY har eget bakkemannskap eller ei, har vel ikke noe med dette å gjøre ;)

Alle bedrifter har underleverandører, men jeg som daglig leder - sjekker mine leverandører titt og ofte for å se om dem kan levere meg tjenester også neste mnd, men jeg får ikke sjekket om de bryter arbeidsmiljøloven.

Det er desverre blitt sånn med alt, vi skal ikke betale noe for kvalitetsvarer eller tjenester lengre, alt går etter Rema1000 prinsippet - bare billig.

Det er slik at vi for det vi betaler for - når vi bare er ute etter billige flyreiser, bruker all tid vi har for å søke etter flybilletter til kr. 5.-+ avgifter, ja så blir forholdene billig hele veien, fra leveranse av tjenester, lønn/arbeidforhold, lavere kvalitet hele veien, nei dette er så dumt å snakke, det over alt, men når det blir slått opp slik som her på forumet, så blir det slik som dette.

Jan

Egentlig kan vi legge skylden på PAX'en, når stasjonsjefen for Proffice Aviation legger skylden på jobbeglade mennesker, og folk som har to jobber, så kan vi legge skylden på PAX'en vi som jobber i luftfarten.

Nå spøker det for noen her på forumet, til og med heading på denne tråden er byttet til dette her:

Bakkemannskaper bryter loven ( 1 2 )
(På bakken, altså Proffice)

Står vi ikke for det vi i trådene og våre headinger ??

Jan

JAN , EDIT...

for 3 GANG
Jeg postet Subjekt slik det stod på NRK i dag tidlig.
NRK oppdaterte Subjekt og det så da ut som om jeg ville henge ut DY
Som det også står i 1 post, EDIT:... subjekt oppdatert.

Noen ganger ser man behovet for at 1.poster kan slette hele tråden...

Men for pokker da, ikke klag mer over headingen, det var sånn det stod på NRK. Det er nå vi får det til å koke her, bare vent til folket kommer hjem fra jobb, så de også får bli med på moroa.
Ikke slett den

Da er vi tilbake til etterretteligheten til media igjen. Her er det helt klart en deskfeil fra NRK - det er stort sett de som lager overskriften. En unnskyldning for NRK kan være at etterhvert så har bransjen blitt så fragmentert at det er kanskje vanskelig å vite frem eller bak.

Proffice Aviation/NP er i dag ansiktet folk flest møter av Norwegian på OSL - det er ikke før de kommer seg på innsiden av flyet at de møter Norwegian-ansatte. Det samme gjelder for de fleste andre flyselskapene. Selv SAS har et eget aksjeselskap for denne bakkedelen - SGS - og hvor lenge det blir på innsiden er et spørsmål. I hvor stor grad vet publikum eller media om dette?

Bluejuice sa:
men det blir litt drøyt når arbeidstilsynet bryter inn på denne måten

Er ikke det drøye at man kanskje bryter mot loven, ikke at tilsynet skal gjøre jobben sin? For meg er det vanskelig å forstå at man tenker på den måten som det virker som du gjør her, blåjus.

Men for pokker da, ikke klag mer over headingen, det var sånn det stod på NRK. Det er nå vi får det til å koke her, bare vent til folket kommer hjem fra jobb, så de også får bli med på moroa.
Ikke slett den

Jeg leste artikkelen hos NRK tydeligvis etter at headingen deres var endret, og forsøkte på en litt spøkefull kommentar angående tabloidisering i forhold til første innlegg. Intet vondt ment, og kommentaren ville nok ikke kommet om jeg hadde lest artikkelen slik den opprinnelig var skrevet.

Back