Baggasjegebyrer for ski hos Norwegian

Ei heller har jeg blitt informert om at praksisen er endret.

Nå er det ihvertfall 2,5 år siden, om ikke nærmere 3, siden man måtte begynne å betale for sykkel hos SAS. Så her har du nok sovet litt i timen:p

Derfor mener jeg at SAS kanskje burde spesifisere, med liten tekst, at det vil bli avkrevet ekstra gebyr for baggasje som SAS klassifiserer som spesial baggasje.

Og da bør vi kanskje også forvente at Norwegian informerer oss om alt som ikke er inkludert billettene de annonserer for?

Og da bør vi kanskje også forvente at Norwegian informerer oss om alt som ikke er inkludert billettene de annonserer for?

Nå vet jeg ikke hva du sikter til, men går du online og booker billett, er dette MEGET tydelig hos Norwegian. Desverre ligger det ingen form for informasjon når du booker hos SAS.

Som jeg har sagt tidligere er jeg fullstendig klar over at det er mitt ansvar å gjøre meg inneforstått med reglene for baggasje før jeg booker. SAS burde unasett klare å tydligjøre dette gjennom online booking slik at de som reiser med spesial baggasje, vet hva sluttprisen blir ved avreise.

Det er mitt poeng her!

Last edited:
Nå vet jeg ikke hva du sikter til, men går du online og booker billett, er dette MEGET tydelig hos Norwegian. Desverre ligger det ingen form for informasjon når du booker hos SAS.

Som jeg har sagt tidligere er jeg fullstendig klar over at det er mitt ansvar å gjøre meg inneforstått med reglene for baggasje før jeg booker. SAS burde unasett klare å tydligjøre dette gjennom online booking slik at de som reiser med spesial baggasje, vet hva sluttprisen blir ved avreise.

Det er mitt poeng her!

Skjønner hva du mener, Martin, og jeg er enig med deg. Ved bestilling hos SAS dukker det opp en lenke til bestilling av spesialbagasje, som også gir 10 prosent rabatt i forhold til betaling på flyplassen. Men Norwegians bookingmotor er nok enda tydeligere på dette enn SAS - kanskje fordi slike ekstrainntekter også er så viktig for Norwegian.

Det overrasker meg hvilken frihet du til stadighet kan ta deg i forhold til å ubegrunnet kommentere påstander med tøv i forhold til Norwegian.

Som mye annet du serverer så kan vel også dette agrumenteres for?

Ja, er det ikke rart hvordan folk har forskjellige meninger og derfor kommer med egne merkelige påstander. Slik du også gjør når det gjelder å beskytte DY for alt de er verdt med mer eller mindre gode argumenter og lange avhandlinger :) Det overrasker meg like mye hvilke frihet du selv tar deg for å kalle andre useriøse og beskylde folk for å være tøvete så fort de er uenige i dine DY/SAS-meninger. Man må nok bare lære seg å ta imot på samme måte som man gir fra seg :) Men dette blir OT og litt på det personlige meningsplan, så vi kan vel la det ligge...

Men ja, jeg mener at SAS har lært mange informasjons/annonseringstriks av Kjos/DY. DY har helt fra starten kjørt et bevisst informasjonsløp hvor de har fortalt markedet hvor billige de er, at SAS ikke kan konkurrere med DY sine lave priser osv osv, selv om prisene ofte viser seg å ikke være så ulike og hvor SAS også kan være billigere. DY har på den måten skapt en oppfatning i befolkningen om at DY er så mye billigere enn SAS. Mange sjekker ikke engang prisene hos SAS. Samtidig har DY kjørt på med pressemeldinger for å fortelle at de har nye fly og at de derfor sparer fuel er veldig miljøvennlige. Det har også markedet slukt rått, selv om DY i starten ikke hadde skaffet seg en eneste av disse nye og ekstremt miljøvennlige maskinene. Allerede før sommeren i år begynte de å fortelle markedet hvor fine de nye flyene deres ville se ut i kabinen. Men det var vel ingen som nevnte at den nye kabinen ikke ville bli levert før desember 2010! Jeg har selv reist med DY flere ganger, og har ved et par anledninger hørt andre pax snakke om hvor fine og nye fly DY har. Og da har vi sittet i en gammel -300, så DY og Kjos har helt klart vært flinke til å "lure" markedet på den måten. Og det gjelder ikke bare "de vanlige dumme reisende" som har latt seg lure, men selv analytikere har stått på Dagsrevyen og snakket om DY vs SAS-kampen hvor de har fremhevet alle DY sine fordeler - bl.a. at de bare har nye fly som bruker så mye mindre drivstoff enn SAS sin flypark. Og det selv om SAS sin flypark er nyere enn DY sin. SAS får fortsatt levert helt nye maskiner, men det er ikke media like interessert i.

Samtidig som DY var flinke til å kjøre sine "hjernevaskingskampanjer", så var SAS mest opptatt med å fortelle markedet at de skulle kutte masse ruter, si opp masse ansatte og at kostnader skulle spares. Det ble til og med sendt ut pressemeldinger om hvilke ruter som skulle legges ned den kommende tiden. Akkurat som om det er noe å skryte av...en strategi jeg aldri har skjønt. Etterhvert virker det som om SAS har lært og ikke skriker like høyt når de nå ser behov for å redusere noen steder. De fremhever i stedet de positive sidene og gjenopptakelse av ruter og frekvenser.

Så ja, jeg mener DY og Kjos forteller markedet mye som ikke alltid stemmer med virkeligheten. Og det har SAS lært av.

Men la meg til slutt si at jeg ikke har noe imot DY og deres eksistens. DY er et viktig selskap i markedet, på samme måte som SAS er et viktig selskap i markedet. Og selskapene er nok glade for at de har hverandre. Det jeg har mislikt med DY er måten jeg mener de har "lurt" markedet, men det jo bare en markedsføringsstrategi de har lykkes med, og det skal de ha all ære for. Selv om jeg fortsatt kan mislike noe av taktikken. Men jeg tror samtidig SAS har/vil ha mye å takke DY for. DY har fått "de store masser" til å reise med fly. De har nådd folk som ellers ikke ville ha reist så mye med fly. De har skapt et marked som tidligere ikke har vært der. Dette nye markedet har lært seg at det ikke er så dyrt å fly, og de har så langt trodd at DY er eneste billige alternativ. Nå som SAS har lært seg å snakke med markedet på riktig måte, så vil også disse nye reisende se at det ikke trenger å være dyrere å reise med SAS. Og hva skjer da? Jo, de vil begynne å sammenligne priser og en del vil ved sin neste reise kanskje velge SAS fremfor DY. Dermed vil SAS få kunder som tidligere kun hadde DY i tankene. Derfor kan SAS takke DY! :) Så i fremtiden tror jeg DY må gjøre en enda hardere jobb for å beholde alle sine pax like enkelt som nå, fordi markedet begynner å se at prisene ikke er så forskjellige når man ser på hva som faktisk er inkludert og ikke inkludert. I tillegg er ikke media like mye på DY sin side som tidligere. DY er ikke like mye en underdog som tidligere.

Så min påstand om at SAS har lært av Kjos er ikke tøvete, selv om du sikkert fortsatt mener det. Godt nyttår! :)

Jeg synes det er meget tydeligt angivet hos SAS.dk:

Cykler kan ikke inkluderes i den indcheckede bagage, hvis du rejser på Economy. Der skal her betales et tillæg for særlig bagage - se priser. På Business og Economy Extra kan en cykel inkluderes i den indcheckede bagage.

http://www.sas.dk/da/Alt_om_rejsen/Bagage/Sarlig-bagage/Cykler/

Dette er ligeledes angivet på SAS.no - dog ikke helt så tydeligt som på SAS.dk, men uanset synes jeg nu ikke der er noget at være i tvivl om:

Skal du ha med deg spesialbagasje som sykler, surf/kiteutstyr, windsurfutstyr, elvekajakk og stavsprangposer, må det bestilles plass til dette på flyet.

http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/Bagasje/Bagasje2/Spesialbagasje/

Meget tydeligere kan det næsten ikke gøres.

At medbringe cykel er noget som kun meget få gør og man kan ikke forlange at SAS skal oplyse om alle mulige typer af special-bagage i booking-processen. Skal de så også fortælle om ski, våben, kæledyr, musikinstrumenter, surfboards, fiskeudstyr, dykkerudstyr, golfbags, vandski, kajak, kite-udstyr m.v.

Så kunne det blive en lang liste man skulle igennem når man laver en standardbooking.

Man må gå ud fra at pax som skal medbringe specialbagage selv undersøger dette - hvilket er meget let og kan findes med ganske få klik på SAS-hjemmeside.

Det har taget mig under 1 minut at finde denne information på både sas.dk og sas.no - så det er faktisk meget enkelt.

Jeg synes det er meget tydeligt angivet hos SAS.dk:

http://www.sas.dk/da/Alt_om_rejsen/Bagage/Sarlig-bagage/Cykler/

Dette er ligeledes angivet på SAS.no - dog ikke helt så tydeligt som på SAS.dk, men uanset synes jeg nu ikke der er noget at være i tvivl om:

http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/Bagasje/Bagasje2/Spesialbagasje/

Meget tydeligere kan det næsten ikke gøres.

At medbringe cykel er noget som kun meget få gør og man kan ikke forlange at SAS skal oplyse om alle mulige typer af special-bagage i booking-processen. Skal de så også fortælle om ski, våben, kæledyr, musikinstrumenter, surfboards, fiskeudstyr, dykkerudstyr, golfbags, vandski, kajak, kite-udstyr m.v.

Så kunne det blive en lang liste man skulle igennem når man laver en standardbooking.

Man må gå ud fra at pax som skal medbringe specialbagage selv undersøger dette - hvilket er meget let og kan findes med ganske få klik på SAS-hjemmeside.

Det har taget mig under 1 minut at finde denne information på både sas.dk og sas.no - så det er faktisk meget enkelt.

Om du forsøker å besvare mitt innlegg, så ville det være fint om du også spesifiserer om det eventuelt legger annen informasjon til grunn.

Igjen, dette kommer ikke frem på SAS.NO når du booker. Du må finne informasjonen andre steder på nettsiden. Ja det er mitt ansvar, men det kunne vært gjort mer tydelig slik som det er på Norwegian sine nettsider!

Om du forsøker å besvare mitt innlegg, så ville det være fint om du også spesifiserer om det eventuelt legger annen informasjon til grunn.

Igjen, dette kommer ikke frem på SAS.NO når du booker. Du må finne informasjonen andre steder på nettsiden. Ja det er mitt ansvar, men det kunne vært gjort mer tydelig slik som det er på Norwegian sine nettsider!

Det var såmænd mest for at pointere, at jeg ikke synes SAS gør noget galt i dette tilfælde. Jeg ville ikke forvente at få dette opgivet i bookingen.

Som jeg netop skriver, så mener jeg ikke at SAS behøver at gøre opmærksom på dette i bookingen, da det netop er specialbagage og ikke noget man behøver at belemre de millioner af rejsende med, som ikke har brug for dette - det vil blot gøre bookingprocessen mere uoverskueligt for hovedparten af kunderne. Skal man oplyse gebyr for cykler, så skal man også oplyse gebyrer for alle mulige andre specielle services. F.eks. UM'er, mad og drikke-priser ombord, assistance, anden special bagage m.v. Alle gebyrer er tydeligt opgivet på hjemmesiderne og er dermed meget lette at finde, såfremt man måtte have behov for dette. SAS gør intet for at skjule disse omkostninger.

Jeg har netop i anden sammenhæng gennemgået gebyrerne for en lang række flyselskaber og af dem er det kun AF/KLM og BA tillader cykler som en del af de 20 kg. alm. bagage. Alle andre tager gebyrer i størrelsesordenen 190-1000 DKK pr. vej afhængig af destination og vægt.

Derfor må man også gå ud fra at det danner præcedens for hvad der er inkluderet i en standard-flybillet og man burde ikke kunne forvente at det opgives i booking-processen.

Blot fordi DY gør det, så kan man ikke forvente at alle andre flyselskaber gør det.

Dette med diverse former for spesialbagasje forekommer å sjelden at man ikke når opp i 1% av den totale kundemasse som har med seg slikt.
Som Flyhi er inne på, vil man unngå å komplisere bookingdialogen for den store majoritet, og dette er nok hovedargumentet for å IKKE inkludere slike valg der.

Som nevnt i en tidligere post så reagrerer jeg på dette fordi SAS aldri gjennom nyhetsbrev eller annen form for informasjon gjort meg oppmerksom på denne endringen.

Å tro meg, jeg ville fått det med meg, for jeg reiser MYE med sykkel!

Som nevnt i en tidligere post så reagrerer jeg på dette fordi SAS aldri gjennom nyhetsbrev eller annen form for informasjon gjort meg oppmerksom på denne endringen.

Martin, her er det du som har sovet i timen så det synger. At ikke du har fått med deg at SAS tar betalt for sykler, har du bare deg selv å skylde på.

Her er en artikkel fra Aftenposten Reise fra 2006, altså 3 år siden (sist oppdatert 2007) hvor daværende SAS Braathens offentlig gikk ut å kunngjorde at de nå ville kreve betalt for sykler.
http://www.aftenposten.no/reise/article1357673.ece
I dag endrer SAS Braathens bagasjeregler. De nye reglene fører til både høyere og lavere priser.

Prisene til SAS Braathens:
Her er SAS Braathens' nye satser for spesialbagasje på innenlandsflygninger:

- Ski, snowboard og kite-utstyr: 100 kroner
- Våpen: 100 kroner
- Golfutstyr: 150 kroner
- Dykkerutstyr: 300 kroner
- Sykkel: 300 kroner
- Windsurfeutstyr: 600 kroner

Så dette er som sagt gammelt nytt, og det får være grenser på hvor mange ganger de skal behøve å måtte repetere nyheter

Å tro meg, jeg ville fått det med meg, for jeg reiser MYE med sykkel!

Akurat dette utsagnet tror jeg nå du bør trekke tilbake;) For det stemmer tydeligvis ikke helt

Martin, her er det du som har sovet i timen så det synger. At ikke du har fått med deg at SAS tar betalt for sykler, har du bare deg selv å skylde på.

Her er en artikkel fra Aftenposten Reise fra 2006, altså 3 år siden (sist oppdatert 2007) hvor daværende SAS Braathens offentlig gikk ut å kunngjorde at de nå ville kreve betalt for sykler.
http://www.aftenposten.no/reise/article1357673.ece

Så dette er som sagt gammelt nytt, og det får være grenser på hvor mange ganger de skal behøve å måtte repetere nyheter

Akurat dette utsagnet tror jeg nå du bør trekke tilbake;) For det stemmer tydeligvis ikke helt

Dette blir bare lattelig Espen! Mener du virkelig at registrerte kunder hos et selskap skal selv holde seg oppdatert med pris endringer gjennom artikler i en frigjort presse?

Hva med nyhetsbrev til kunder, EB nytt osv.
Hver gang jeg flyr med sykkel tar jeg også kontakt med selskapet direkte for å sikre at jeg får med baggasjen. Bekreftelsen jeg alltid sikrer å ha med meg med sjekk inn, har aldri blitt besvart med at tjenesten koster penger.
Grunnen til at jeg kontakter selskapet om dette er at jeg har opplevd å ike få med meg sykkelen fordi buken allerede var full av spesial baggasje.

Dessuten var ikke denne praksisen innført hverken i 2006 eller 2007.
Ei heller i fjor betalte jeg noe for å ta med sykkel med SAS.

Som Flyhi er inne på, vil man unngå å komplisere bookingdialogen for den store majoritet, og dette er nok hovedargumentet for å IKKE inkludere slike valg der.

Der er ikke akkurat uvanlig at selskapene linker til baggasje spesifikasjoner i sin booking. Her snakker vi ikke om å grise nettsiden, men enkelt vise til en link som spesifiserer hva som er spesial baggasje.

Dessuten var ikke denne praksisen innført hverken i 2006 eller 2007. Ei heller i fjor betalte jeg noe for å ta med sykkel med SAS.

Da har du bare vært heldig. Sist jeg hadde med sykkel hos SAS var juni 2007, og da måtte jeg betale...hvilket jeg også visste på forhånd at jeg måtte

Det var ihvertfall ikke meg du møtte på check-in!

Ja det er tydelig at SAS ikke har orden på handelingen sin:p

Når det skal sies, har jeg aldri betalt full sats hos DY. Der er det kun betaling på utreise fra Osl. Handeling i utlandet er aldri informert om praksisen.
I Tallin i sommer var vi 4 som sjekket inn med sykkel (jeg hadde to) og da jeg spurte om jeg skulle betale, var det ikke mulig. Sykler var jo gratis hos Norwegian;)

Igjen jeg sier ikke at det er SAS sitt ansvar, men jeg mener at det burde være mulig å få presentert dette ved bestilling, slik at man får en korrekt oppfatning av hva totalprisen blir til slutt. Spesielt finner jeg dette mangelfult når det er dette argumentet SAS benytter mot sine konkurrenter.
Jeg vet det gjelder få reisende, men for oss det gjelder er dette trøblete.

Det hele handler jo om å gjøre det enkelt for de reisende å finne informasjonen man behøver. I dette tilfellet (og kun for spesialbagasje) mener jeg at SAS sin booking tjeneste kunne være bedre.

Det er vel ingen ting som er mer konstrukltivt enn at en kunde etterlyser lettere tilgjengelig informasjon om en tjenste man ønsker å betale for!

Da har du bare vært heldig. Sist jeg hadde med sykkel hos SAS var juni 2007, og da måtte jeg betale...hvilket jeg også visste på forhånd at jeg måtte
I såfall har du ikke hatt sjarm nok:D

Med all respekt Espen, jeg ville tro at jeg hadde noe mer erfaring rundt SAS og sykkel enn noen andre reisende her! 120 reisedøgn med sykkel i buken fra 2001 - 2007. Har jeg vært fylt av denne lykke uten unntak i mine siste 2 år på sykkel?

Qantas brakk høyre Campa Chorus carbon sjalteren min i Cairns. Jeg måtte få sendt deler fra Darwin for å få benyttet hesten. Det var ikke billig, tok kun et døgn jeg betalte ikke en dritt. Hos andre selskap betaler du for sykkelen samtidig som du må skrive under at selskapet ikke tar ansvaret for den.

Igjen Gol i Brasil tar kaka med over 600kr, men der fikk jeg i alle fall vite om prisen da jeg booket billetten. Det var med i beregningen for å finne det beste alternativet!

Dessuten var ikke denne praksisen innført hverken i 2006 eller 2007.
Ei heller i fjor betalte jeg noe for å ta med sykkel med SAS.

Sorry MartinL .. men dette sto å lese på forumet i juli 2006:

Spesialbagasje innenriks Norge

Spesialbagasje inkluderes ikke i tillatt bagasjevekt. Det vil bli enhetspriser på spesialbagasje pr. vei pr. billett, uavhengig av antall strekninger i billetten. Spesialbagasje er ski, snowboard, våpen, sykkel (husk å søke om plass på forhånd), kite-, golf-, dykker- og windsurferutstyr. Spesialbagasje må betales separat på flyplassen og inkluderes ikke i tillatte bagasjevekt – pris pr. vei.
Det vil være betalingsterminaler på innsjekkings og spesialbagasjeskrankene

Dykkerutstyr og sykkel: NOK 300,-

Spesialbagasje Utland

Sykler
Kan inkluderes i tillatt fribagasje, normal overvekt betales dersom det overstiger antall tillatte kilo.
Du må alltid søke plass på forhånd. Sykkelen pakkes forsvarlig i plast for å beskytte annen bagasje.

Unntak, SAS Braathens direkterute til Sør-Europa: EUR40/NOK315 pr sykkel.

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=13811

Men .. for å ta Martin "litt" i forsvar, så kan dette bunne i at hans innsjekkede sykkel ikke ser ut som en sykkel som folk flest sender.
Etter hva jeg har sett av bilder han har postet er hans sykler demontert og pakket i spesielle bager som gjør at det ikke blir så voldsomt volum, og da kan det være at han har fått sjekket inn dette som vanlig bagasje.
Eller hva Martin ? ;-)

Ja, det er en artig gjeng her, så la oss oppsummere:

Gjelder det ekstra gebyr for ski hos andre selskaper også?
Svaret er "ja", men ikke hos alle.

De som vil vite mer om barnevogner og barnevognposer, om Kjos er flink til å forvirre sine kudner eller lærer SAS å forvirre sine, om DY er bedre enn SK eller ikke minst om sykler og transport av dette kan lese de 58 andre postene :spin

Forundret over at FR ikke har blitt trukket tungt inn i denne debatten :rolleyes:

(SAS IC kommer nok snart i en egen tråd)

Back