Baggasjegebyrer for ski hos Norwegian

Gebyr for skifrakt er ikke noe nytt fenomen. Charterselskapene har i en årrekke tatt betalt for frakt av ski til sine destinasjoner i alpene.

Skigebyrer var vel topic, så tror ikke vi skal starte en slik diskusjon her også :)

Ellers holder jeg meg borte fra alle prisdiskusjoner, for det kommer helt an på hva man vektlegger, hva som er inkludert/ikke inkludert, når man bestiller, hva man foretrekker, hvor stor lommebok man har osv osv. Hva som er billigst blir på en måte en følelsessak når prisforskjellen ikke utgjør mer enn et par skarve hundrelapper :)

Norwegian har gratis poser til barnevogn. Bra for barnefamilier!

Men de er enkle poser uten lås eller hakk for bagasjelappen, dvs at de stort sett er brukbare bare en gang. SAS sine koster penger (100 kr? husker ikke), men de er av bedre kvalitet og kan brukes flere ganger.

Men barnevognsikkerhet er ganske lav i plastposene uansett, hvis man vil være sikker at de ikke blir ødelagt så skal man pugge ut med flere hundre kroner for en sånn spesiell pose på butikken som er "utviklet sammen med SAS og Norwegian"...

De har ikke gratis bagasje, det er allerde inkludert i den billige prisen!!

Betal for spesialbagasje på sas.no

Reiser du innenfor Europa med SAS kan du forhåndsbetale følgende spesialbagasje på sas.no:

Dykkerutstyr
Fiskeutstyr
Golfutstyr
Våpen
Ski/Vannski

Dette kan gjøres både når du bestiller billetten og i etterkant. Bestiller og betaler du spesialbagasje på sas.no får du også 10% rabatt i forhold til hva du må betale på flyplassen.

Jo da, all baggasje er gratis hos SAS;)

Når du kjøper en reise med SAS inkluderer prisen det meste. Det koster ingenting ekstra å ta med seg bagasje eller reservere sete og du får gratis frokost, kaffe, te og flyinformasjon på SMS.

Det burde kanskje være en slik på samtlige reklamer for 0,-

* Gjelder ikke for reisende med Dykkerutstyr fiskeutstyr, golfutstyr, våpen, ski og vannski.

Last edited:
Nåja, nå er du vel kun ute etter å kverulere :) Det er selvsagt og logisk at man ikke kan drasse med seg altmuligrart av spesialbagasje uten at det blir tillegg i prisen, selv hos SAS :)

MartinL, dette blir bare tullete og useriøst. SAS inkluderer ordinær bagasje, dette er snakk om spesialbagasje. Utover det så skal det nevnes at de tar lavere ekstragebyr enn DY for et par ski.

MartinL, dette blir bare tullete og useriøst. SAS inkluderer ordinær bagasje, dette er snakk om spesialbagasje. Utover det så skal det nevnes at de tar lavere ekstragebyr enn DY for et par ski.

Da tror jeg du skal ta en titt gjennom tråden en gang til, for det er ikke min hennsikt.

Etter over 100 flighter med sykkel som baggasje, ble jeg svært overrasket å høre her at praksisen er blitt endret. Jeg var tidligere SAS Sølv kunde da jeg var aktiv syklist. Aldri noen gang betalte jeg for sykkelen/sykler ut fra Osl.
Ei heller har jeg blitt informert om at praksisen er endret.
Det var aldri noe problem fordi vekten på baggen sjeldent var mer enn 12 kilo.
Reiste jeg med to sykler, gikk det også alltid greit.

Når praksisen nå er blitt endret, uten at jeg er blitt gjort oppmerksom på det, ville jeg blitt noe overrasket om jeg ble avkrevd gebyr for dette ved innsjekk.
Ikke fordi jeg ikke ønsker å betale for sykkelen (jeg er ikke akkurat ukjent med fenomenet), men fordi jeg under booking, på flytoget, i avisen og ikke minst her på forumet, har fått et inntrykk av at all baggasje innefor 20kg er gratis.

Derfor mener jeg at SAS kanskje burde spesifisere, med liten tekst, at det vil bli avkrevet ekstra gebyr for baggasje som SAS klassifiserer som spesial baggasje.

Jeg skal på flere turer fra våren og ut med sykkel. På den ene reisen er vi 5 som drar med SAS. Prisen for denne turen blir med dette 320kr x 10.
Et påslag på 3200kr for tur/retur Tyskland!

Norwegian skal ha 300 kr (noe billigere) for samme tjeneste. Derimot forventer jeg denne ekstrakostnaden og tar den med i beregningen fordi jeg vet at baggasje ikke er inkludert.

I dette tilfelle vurderte jeg Norwegian opp mot SAS og Lufthansa.
Jeg kjøpte billetter hos SAS fordi prisen ble ca 2000kr mindre enn hos Norwegian (inkl sykler) og noe billigere enn hos Lufthansa.
Jeg trodde fortsatt at praksisen var den samme.
Spesielt når det kjøres så hardt fra selskapet med at det ikke avkreves ekstra gebyrer for baggasje hos SAS.

Nå er dette regnestykket over denne natten blitt ganske anderledes.
Jeg skylder jeg ikke på SAS. Det er mitt ansvar som kunde å forholde meg til spesifikasjonene som blir gitt av selskapet ved bestilling.

Men jeg mener fortsatt jeg er i min fulle rette til å mene at det burde spesifiseres hva som ikke kvalifiseres som baggasje under 20 kilo!

Jeg har trålet bookingen til SAS. Ikke et sted i bookingen står det at min sykkelbag på 12 kg, koster noe ekstra. Hverken under "Billettregler" eller andre deler av bookingen.

Fortsatt like usaklig, provoserende og useriøst?

Attachments

• sykkelbag.JPG
    sykkelbag.JPG
    23 KB · Views: 602
  • sykkelbag2.JPG
    sykkelbag2.JPG
    35.5 KB · Views: 602
Last edited:
SAS sine koster penger (100 kr? husker ikke), men de er av bedre kvalitet og kan brukes flere ganger.

Jeg har aldrig betalt for sådan en pose hos SAS - og har fået dem mindst 8-10 gange uden problemer. Det er rigtig gode poser, som kan genbruges op til flere gange, hvis bagagefolkene ikke er for hårdhændede - hvilket jo desværre ofte sker.

I CPH har jeg ofte fået posen udleveret nogle dage før vi skal rejse, så vi kan pakke barnevogn/klapvogn ned i den hjemmefra...

Har til gengæld aldrig fået en pose når vi har rejst med andre flyselskaber fra CPH, selvom vi har spurgt om det. I alle andre tilfælde er vi blevet henvist til CPH's bagageopbevaring, hvor de sælger disse poser - mener de koster omkring 40-50 kroner her.

Ikke fordi jeg ikke ønsker å betale for sykkelen (jeg er ikke akkurat ukjent med fenomenet), men fordi jeg under booking, på flytoget, i avisen og ikke minst her på forumet, har fått et inntrykk av at all baggasje innefor 20kg er gratis.

I så fall vil jeg si at SAS har lykkes godt med sin "0,-" kampanje :)

Norwegian skal ha 300 kr (noe billigere) for samme tjeneste. Derimot forventer jeg denne ekstrakostnaden og tar den med i beregningen fordi jeg vet at baggasje ikke er inkludert.

DY er faktisk dyrere enn SAS. DY tar 324, mens SAS tar 320. DY sine priser står her: http://www.norwegian.no/kundeservice/Reiseinformasjon/bagasje/spesialbagasje/

Det var et helt annet type innlegg, MartinL, og her kom det frem både gode synspunkter presentert på en saklig og fin måte ;)

I så fall vil jeg si at SAS har lykkes godt med sin "0,-" kampanje :)

Utvilsom TCAS og som jeg har sagt tidligere, det er virkelig en bra kampanje.
Derimot burde det som på sykkelspråket, gi et lite kast i felgen når de ikke opplyser om dette ved bestilling! Dette er inntill det rettes opp, ikke annet en villedene markedsføring! Det spesifiserer hverken i kampanjen eller ved bestilling om hva som ikke defineres som vanlig baggasje.

En handelspraksis er villedende dersom den, i sin konkrete sammenheng og etter en helhetsvurdering, utelater eller skjuler vesentlige opplysninger som forbrukerne ut fra sammenhengen trenger for å kunne ta en informert økonomisk beslutning eller presenterer opplysningene på en uklar, uforståelig, tvetydig eller uhensiktsmessig måte. Ved vurderingen av om opplysninger er utelatt, skal tas i betraktning plass- eller tidsmessige begrensninger ved mediet som brukes til å formidle handelspraksisen, og eventuelle tiltak fra den næringsdrivende for å gjøre opplysningene tilgjengelige for forbrukerne på annen måte.

http://www.lovdata.no/all/hl-20090109-002.html#8

I motsetning til SAS, kommer dette opp i første linje ved bestilling av billetten hos Norwegian.
NB: Spesialbagasje (ski/golfutstyr osv) kan ikke bestilles som vanlig kolli. Der er også en direkte link til regler og priser for spesial baggasje.

Hvor var du da 0,- kamanjen sprakk?

Jeg stod på SAS skranken for spesial baggasje på vei til Tyskland:p

DY er faktisk dyrere enn SAS. DY tar 324, mens SAS tar 320. DY sine priser står her: http://www.norwegian.no/kundeservice/Reiseinformasjon/bagasje/spesialbagasje/

Som du selv ser i denne linken så stemmer det ikke. Norwegian er 24,- kr billigere enn SAS på strekningen jeg refererer til i mitt innlegg.

Last edited:
Jeg har aldrig betalt for sådan en pose hos SAS - og har fået dem mindst 8-10 gange uden problemer. Det er rigtig gode poser, som kan genbruges op til flere gange, hvis bagagefolkene ikke er for hårdhændede - hvilket jo desværre ofte sker.

I CPH har jeg ofte fået posen udleveret nogle dage før vi skal rejse, så vi kan pakke barnevogn/klapvogn ned i den hjemmefra...

Har til gengæld aldrig fået en pose når vi har rejst med andre flyselskaber fra CPH, selvom vi har spurgt om det. I alle andre tilfælde er vi blevet henvist til CPH's bagageopbevaring, hvor de sælger disse poser - mener de koster omkring 40-50 kroner her.

SGS tar 50 NOK hhv 100? NOK for vanlig pastbarnevognspose og en noe mer solidgreie som ligner på en vedsekk på OSL - hvor DY deler dem ut gratis, likesom f.eks. AFKL har egne poser free of charge.

Utvilsom TCAS og som jeg har sagt tidligere, det er virkelig en bra kampanje.
Derimot burde det som på sykkelspråket, gi et lite kast i felgen når de ikke opplyser om dette ved bestilling! Dette er inntill det rettes opp, ikke annet en villedene markedsføring! Det spesifiserer hverken i kampanjen eller ved bestilling om hva som ikke defineres som vanlig baggasje.

Det er din tolkning som sier det er villedende markedsføring. Teksten fra Lovdata som du henviser til sier "utelater eller skjuler vesentlige opplysninger som forbrukerne....".

Så er spørsmålet om SAS skjuler vesentlig informasjon? Jeg mener nei, nettopp fordi det store flertall ikke reiser med spesialbagasje. For noen kan den være vesentlig, men det store flertall av de som reiser med spesialbagasje er som regel klar over at de må betale for spesialbagasje. Men det er min tolkning, som vel er like korrekt som din tolkning :)

SAS forteller ellers konkret hva som inngår i billettprisen, men kan være enig i at de kunne notert i annonsene sine at spesialbagasje vil koste ekstra. Men det betyr neppe at 0,- sprekker.

De har lært av Kjos.

Det overrasker meg hvilken frihet du til stadighet kan ta deg i forhold til å
ubegrunnet kommentere påstander med tøv i forhold til Norwegian.

Som mye annet du serverer så kan vel også dette agrumenteres for?

Last edited:
Back