Baggasjegebyrer for ski hos Norwegian

Sorry MartinL .. men dette sto å lese på forumet i juli 2006:

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=13811

Aftenposten.no og et scanair innlegg postet i fellesferien 2006 burde jo være mer enn nok for et selskap til å få informasjon om pris endring ut til folk......

Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å inndrømme at det finnes et potensial til å være mer tydelig på dette området.

Jeg vil betale for tjenesten samtidig som jeg søker etter informasjon om dette ved booking, men finner ingen informasjon gjennom prosessen.
Når man kommenterer mangler ved andre selskap ved Norwegian er det konstrultivt og sin plass. Våger man seg på det samme med deler av SAS sitt produkt, er det useriøst, unødvendig og ubegripelig.

Det er synd, for dette er ikke et forsøk på å kaste dritt om noen. Rart det blir oppfattet slik når jeg gang på gang poengterer at jeg vet det er mitt eget ansvar!

Men .. for å ta Martin "litt" i forsvar, så kan dette bunne i at hans innsjekkede sykkel ikke ser ut som en sykkel som folk flest sender.
Etter hva jeg har sett av bilder han har postet er hans sykler demontert og pakket i spesielle bager som gjør at det ikke blir så voldsomt volum, og da kan det være at han har fått sjekket inn dette som vanlig bagasje.
Eller hva Martin ? ;-)

Jeg skjønner hva du mener, men det virker som det er innholdet som teller.
Stor er den ikke, da hjul, krankarmer, styre og setepinne er montert av. Sykkelrammen står festet fast med hurtig koblingene i en ramme som er bunnen av baggen.

Uten unntak har den blitt levert på båndet for spesial baggasje.
Derimot har den av og til kommet på vanlig baggasje bånd ved ankomst, sist da jeg var i Stavanger på en SK flight i fjor høst. Det er ikke bra, for den typen håndtering tåler ikke sykkelen og det er også derfor jeg leverer den ved spesial baggasje.

Hvor stor sykkelen er, kan man få inntrykk av her. Detter en en cyclocross ramme på 58" og er noe mindre enn 62"cm som jeg bruker ellers.
Sykkelen er derfor ca 3 cm høyere enn på dette bildet. Forøvrig tatt i Helsinki etter en Finnair flight der sykkel var inkludert.

Attachments

• stativ.JPG
    stativ.JPG
    50.7 KB · Views: 161
Jeg vil betale for tjenesten samtidig som jeg søker etter informasjon om dette ved booking, men finner ingen informasjon gjennom prosessen. Når man kommenterer mangler ved andre selskap ved Norwegian er det konstrultivt og sin plass. Våger man seg på det samme med deler av SAS sitt produkt, er det useriøst, unødvendig og ubegripelig.

Som jeg har skrevet tidligere - det kommer opp tilbud om kjøp av spesialbagasje når du kjøper billetter på sas.no!

Aftenposten.no og et scanair innlegg postet i fellesferien 2006 burde jo være mer enn nok for et selskap til å få informasjon om pris endring ut til folk......

Norwegian informerer jo aldri om sine stadige økninger i gebyrene - prisene bare oppdateres automatisk på nettsidene til selskapet. Er ikke det tilstrekkelig? Hvorfor forventer du at SAS skal sende ut informasjon om prisendringer når ingen andre gjør det?

Som jeg har skrevet tidligere - det kommer opp tilbud om kjøp av spesialbagasje når du kjøper billetter på sas.no!

Da foreslår jeg at du spesifiserer hvor i bookingen dette er, for jeg finner ingen ting, selv nå etter 3 forsøk på å bestille billetter. Gjennom booking prosessen finner jeg ingen informasjon om dette før betaling. Hvis det er der, er det svært lite synlig!

Selv når jeg går inn for å se betingelsene for Happy billett, er det ikke spesifisert.
Billettendringer: Avreise-/ankomststed kan ikke endres. Dato og/eller tidspunkt kan endres innen Happy mot gebyr på NOK300 per reiseretning og person hvis samme prisnivå er ledig. Ellers tilkommer også differansen til neste ledige prisnivå innen HAPPY. Eventuelle endringer må skje senest 1 time før den opprinnelig reserverte avgangen, og ikke senere enn 1 time før den nye avgangen.
Barnerabatt: 2-11 år får 25% rabatt, barn under 2 år uten sete reiser gratis.
Om bord: Gratis frokost på avganger frem til kl 09.00. Gratis te og kaffe på alle ruter over 40 min. Mat og drikke kan kjøpes om bord.
Refusjon: Nei. Skatter og avgifter på ubenyttede billetter er refunderbare.
Forhåndsreservering av sete: Forhåndsreservering av sete/innsjekking 22 timer før avreise.
Bagasje: 20 kg (maks 15 kg på Widerøe avganger)
Produktbeskrivelser og servicekonsept gjelder for flyavganger som flys av Scandinavian Airlines.

Hvorfor kan ikke dette spesifiseres her.
Spesialbaggasje er ikke inkludert som gratis baggsje.
For å se informasjon om spesial baggasje, klikk her.

Norwegian informerer jo aldri om sine stadige økninger i gebyrene - prisene bare oppdateres automatisk på nettsidene til selskapet. Er ikke det tilstrekkelig? Hvorfor forventer du at SAS skal sende ut informasjon om prisendringer når ingen andre gjør det?

Norwegian informerer i motsetning til SAS, kundene om samtlige ekstra tjenester ved booking. Mer tydelig kan det knapt gjøres!

Last edited:
Da foreslår jeg at du spesifiserer hvor i bookingen dette er, for jeg finner ingen ting, selv nå etter 3 forsøk på å bestille billetter. Gjennom booking prosessen finner jeg ingen informasjon om dette før betaling. Hvis det er der, er det svært lite synlig!

Det kommer opp i siste vindu i bestillingen, øverst til venstre.

Nå ender vel dette mer opp i en diskusjon om brukeropplevelse/brukervennlighet på selskapenes nettsteder, enn noe annet :) Og dette tviler jeg på er et veldig stort problem. Vet man ikke at ski og sykkel er spesialbagasje, så er man jo like langt. Da må man uansett klikke på en link hos begge selskaper for å finne mer informasjon og de korrekte gebyrene. Sånn sett er vel både SAS og DY like flinke :)

Jøss - denne er snartenkt og bra!
..om en skal delta på et idrettsarrangement som krever spesialbagasje ser jeg at Norwegian er snartenkte ihht. risiko for vekt/volumproblemer.

Har SAS noe tilsvarende tilbud eller er det basert på vingegrind?
http://www.norwegian.no/PageFiles/485/Ekstra%20bagasje-%20Jetpak.pdf

Forstår jeg tilbudet riktig kan det avtales at utstyr hentes lokalt på klubbhus etc. Uventet bra servicetilbud fra et ikke nettverkselskap?

Det kommer opp i siste vindu i bestillingen, øverst til venstre.

Igjen, jeg finner ikke dette før jeg betaler. Da refererer jeg til siden hvor man legger inn kort informasjon!

Jeg håper virkelig ikke jeg blir besvart med at det synes på nettsidene når kortinformasjon er blitt lagt inn!

Attachments

• sas.jpg
    sas.jpg
    62.2 KB · Views: 99
Jøss - denne er snartenkt og bra!
..om en skal delta på et idrettsarrangement som krever spesialbagasje ser jeg at Norwegian er snartenkte ihht. risiko for vekt/volumproblemer.

Har SAS noe tilsvarende tilbud eller er det basert på vingegrind?
http://www.norwegian.no/PageFiles/485/Ekstra%20bagasje-%20Jetpak.pdf

Forstår jeg tilbudet riktig kan det avtales at utstyr hentes lokalt på klubbhus etc. Uventet bra servicetilbud fra et ikke nettverkselskap?

Her er vel bare tale om luftfragt - det er vel også muligt hos SAS og de fleste andre flyselskaber.

Jeg har da ihvertfald tidligere fået sendt fragt med Jetpak i Danmark mellem CPH og AAL med samme SAS-fly som jeg selv var med.

Så det er vel ikke noget specielt tilbud DY har - det er vel et helt vanligt jetpak-produkt, som DY tager "æren" for...

Back