Ei heller har jeg blitt informert om at praksisen er endret.
Nå er det ihvertfall 2,5 år siden, om ikke nærmere 3, siden man måtte begynne å betale for sykkel hos SAS. Så her har du nok sovet litt i timen

Ei heller har jeg blitt informert om at praksisen er endret.
Derfor mener jeg at SAS kanskje burde spesifisere, med liten tekst, at det vil bli avkrevet ekstra gebyr for baggasje som SAS klassifiserer som spesial baggasje.
Og da bør vi kanskje også forvente at Norwegian informerer oss om alt som ikke er inkludert billettene de annonserer for?
Nå vet jeg ikke hva du sikter til, men går du online og booker billett, er dette MEGET tydelig hos Norwegian. Desverre ligger det ingen form for informasjon når du booker hos SAS.
Som jeg har sagt tidligere er jeg fullstendig klar over at det er mitt ansvar å gjøre meg inneforstått med reglene for baggasje før jeg booker. SAS burde unasett klare å tydligjøre dette gjennom online booking slik at de som reiser med spesial baggasje, vet hva sluttprisen blir ved avreise.
Det er mitt poeng her!
Det overrasker meg hvilken frihet du til stadighet kan ta deg i forhold til å ubegrunnet kommentere påstander med tøv i forhold til Norwegian.
Som mye annet du serverer så kan vel også dette agrumenteres for?
Nå vet jeg ikke hva du sikter til, men går du online og booker billett, er dette MEGET tydelig hos Norwegian. Desverre ligger det ingen form for informasjon når du booker hos SAS.
Cykler kan ikke inkluderes i den indcheckede bagage, hvis du rejser på Economy. Der skal her betales et tillæg for særlig bagage - se priser. På Business og Economy Extra kan en cykel inkluderes i den indcheckede bagage.
Skal du ha med deg spesialbagasje som sykler, surf/kiteutstyr, windsurfutstyr, elvekajakk og stavsprangposer, må det bestilles plass til dette på flyet.
Jeg synes det er meget tydeligt angivet hos SAS.dk:
http://www.sas.dk/da/Alt_om_rejsen/Bagage/Sarlig-bagage/Cykler/
Dette er ligeledes angivet på SAS.no - dog ikke helt så tydeligt som på SAS.dk, men uanset synes jeg nu ikke der er noget at være i tvivl om:
http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/Bagasje/Bagasje2/Spesialbagasje/
Meget tydeligere kan det næsten ikke gøres.
At medbringe cykel er noget som kun meget få gør og man kan ikke forlange at SAS skal oplyse om alle mulige typer af special-bagage i booking-processen. Skal de så også fortælle om ski, våben, kæledyr, musikinstrumenter, surfboards, fiskeudstyr, dykkerudstyr, golfbags, vandski, kajak, kite-udstyr m.v.
Så kunne det blive en lang liste man skulle igennem når man laver en standardbooking.
Man må gå ud fra at pax som skal medbringe specialbagage selv undersøger dette - hvilket er meget let og kan findes med ganske få klik på SAS-hjemmeside.
Det har taget mig under 1 minut at finde denne information på både sas.dk og sas.no - så det er faktisk meget enkelt.
Om du forsøker å besvare mitt innlegg, så ville det være fint om du også spesifiserer om det eventuelt legger annen informasjon til grunn.
Igjen, dette kommer ikke frem på SAS.NO når du booker. Du må finne informasjonen andre steder på nettsiden. Ja det er mitt ansvar, men det kunne vært gjort mer tydelig slik som det er på Norwegian sine nettsider!
Igjen, dette kommer ikke frem på SAS.NO når du booker. Du må finne informasjonen andre steder på nettsiden. Ja det er mitt ansvar, men det kunne vært gjort mer tydelig slik som det er på Norwegian sine nettsider!
Som nevnt i en tidligere post så reagrerer jeg på dette fordi SAS aldri gjennom nyhetsbrev eller annen form for informasjon gjort meg oppmerksom på denne endringen.
I dag endrer SAS Braathens bagasjeregler. De nye reglene fører til både høyere og lavere priser.
Prisene til SAS Braathens:
Her er SAS Braathens' nye satser for spesialbagasje på innenlandsflygninger:
- Ski, snowboard og kite-utstyr: 100 kroner
- Våpen: 100 kroner
- Golfutstyr: 150 kroner
- Dykkerutstyr: 300 kroner
- Sykkel: 300 kroner
- Windsurfeutstyr: 600 kroner
Å tro meg, jeg ville fått det med meg, for jeg reiser MYE med sykkel!
Martin, her er det du som har sovet i timen så det synger. At ikke du har fått med deg at SAS tar betalt for sykler, har du bare deg selv å skylde på.
Her er en artikkel fra Aftenposten Reise fra 2006, altså 3 år siden (sist oppdatert 2007) hvor daværende SAS Braathens offentlig gikk ut å kunngjorde at de nå ville kreve betalt for sykler.
http://www.aftenposten.no/reise/article1357673.ece
Så dette er som sagt gammelt nytt, og det får være grenser på hvor mange ganger de skal behøve å måtte repetere nyheter
Akurat dette utsagnet tror jeg nå du bør trekke tilbakeFor det stemmer tydeligvis ikke helt
Som Flyhi er inne på, vil man unngå å komplisere bookingdialogen for den store majoritet, og dette er nok hovedargumentet for å IKKE inkludere slike valg der.
Dessuten var ikke denne praksisen innført hverken i 2006 eller 2007.
Ei heller i fjor betalte jeg noe for å ta med sykkel med SAS.
Dessuten var ikke denne praksisen innført hverken i 2006 eller 2007. Ei heller i fjor betalte jeg noe for å ta med sykkel med SAS.
Det var ihvertfall ikke meg du møtte på check-in!
I såfall har du ikke hatt sjarm nokDa har du bare vært heldig. Sist jeg hadde med sykkel hos SAS var juni 2007, og da måtte jeg betale...hvilket jeg også visste på forhånd at jeg måtte
Dessuten var ikke denne praksisen innført hverken i 2006 eller 2007.
Ei heller i fjor betalte jeg noe for å ta med sykkel med SAS.
Spesialbagasje innenriks Norge
Spesialbagasje inkluderes ikke i tillatt bagasjevekt. Det vil bli enhetspriser på spesialbagasje pr. vei pr. billett, uavhengig av antall strekninger i billetten. Spesialbagasje er ski, snowboard, våpen, sykkel (husk å søke om plass på forhånd), kite-, golf-, dykker- og windsurferutstyr. Spesialbagasje må betales separat på flyplassen og inkluderes ikke i tillatte bagasjevekt – pris pr. vei.
Det vil være betalingsterminaler på innsjekkings og spesialbagasjeskrankene
Dykkerutstyr og sykkel: NOK 300,-
Spesialbagasje Utland
Sykler
Kan inkluderes i tillatt fribagasje, normal overvekt betales dersom det overstiger antall tillatte kilo.
Du må alltid søke plass på forhånd. Sykkelen pakkes forsvarlig i plast for å beskytte annen bagasje.
Unntak, SAS Braathens direkterute til Sør-Europa: EUR40/NOK315 pr sykkel.
Svaret er "ja", men ikke hos alle.Gjelder det ekstra gebyr for ski hos andre selskaper også?