Bagasjeventing på OSL

• Thread starter Thread starter DY
  • Start date Start date
Replying to Topic 'Bagasjeventing på OSL'

Få flere butikker og serveringssteder i ankomsthallen. Det tjener man penger på...og kanskje kunne vi få en kantine til de ansatte også ved bagasjebåndene...(...det gir jo nærhet til kundene!)

Full BA 767 från LHR ankom samtidigt med Swiss A320 från ZRH till Nice igår. Bägge hade klarat av att få ut väskorna innan pax hade kommit igenom passkontrollen (10min)

Reis til en av de minde øyene i Hellas dere! Så skal dere nok få merke at det går mye raskere på OSL :D Der tar de den tiden de trenger...

Men nordmenn blir ofte sinte og så blir de vant til situasjonen...(...og verden går videre uten fremskritt!!!) Bare se på bompengeringen - den er vi absolutt motstandere av - men lever alikevel videre uten å tenke særlig mer på den!

Når jeg var i NY for tre uker siden, brukte jeg nøyaktig en 40 minutter fra jeg gikk ut av flyet, til immigration, via tollen og hentet bagasjen. Det imponerte meg mer enn den gangen jeg fløy BA Concorde med fast track og brukte 10 minutter gjennom alt!

Originally posted by Humanoid

Originally posted by DY
Siden det ikke finnes andre flyplasser som OSl så har man altså ingenting å lære - ikke den beste holdningen akkurat. "Vi kan best!" - holdningen er vel ikke den beste....?
Det sa jeg aldri.

Hvorfor kan man ikke bygge flere bagasjebånd? Det finnes jo f.eks ikek bagasjebånd nr 2 på OSL. Dette ligger under gulvet etter hva jeg har hørt...klar til å monteres så snart det er påkrevd OG bevilgningene kommer. Et ekstra bånd vil jo øke kapasiteten med 15-20%. Kanskje man bør utvide enda mer.....
Er det pga mangel på bånd at man må vente i inntil 2 timer på bagasjen? Spør for jeg aner ikke. Har selv stått og venta på bagasjen i 1 time og 15 min...og da kunne vi se Braathens-maskinen som vi hadde flydd med...som stod parkert rett foran ankomsthallen. Tok lenger tid å få bagasjen enn å fly..... De fleste passasjerene spurte om de kunne gå ut å hente bagen sin selv.....noe jeg tror de fleste hadde syntes vært greit i stedenfor å stå i 1t og 15 min og vente....
Du har dratt opp den ene dårlige erfaringa der før, og jeg tror du overdriver kraftig mht. tiden. Når man venter på at kaffen skal koke, virker minutter som dager.

Det spiller ingen rolle om det bygges fler bagasjebånd (og dessuten må du ta akkurat det opp med OSL/Avinor, istedet for å klage på stuerne) i dette tilfellet. Her snakker vi om ett fly med 400 pax - man kan ikke kjøre ett fly på flere bånd - og dette er for passasjerenes skyld!

Venter spent på neste gode forslag.

Du er jo helt på bærtur. Du skriver jo at dere ikke trenger å hospitere da det er meningsløst siden det ikke finnes flyplasser lik OSL. At du etterpå sier du ikke har sagt blir vel for dumt..... det er jo bare å lese innlegget ditt så står det jo at du synes det er miningsløst....

Ja jeg trekker gjerne fram den erfaringen jeg hadde med å vente i 1 time og 15 min. At du ikke tror meg gjør ikke saken mindre sann. Og ja jeg vet absolutt at tiden går sakte når man venter.

Virker på meg som du er 150% i forsvarsposisjon....det er etter din mening...og da henter jeg opplysningene fra dine egne innlegg:
-helt meningsløst å se hvordan andre har løst sine vansker siden det ikek finnes noen flyplass som er lik OSL.
-at ca 100 passasjerer som faktisk må stå å vente i 1t og 15 min ikke gjør det fordi du ikke tror dem.
Seriøst - NOT!:wow:

Originally posted by DY
Du er jo helt på bærtur. Du skriver jo at dere ikke trenger å hospitere da det er meningsløst siden det ikke finnes flyplasser lik OSL. At du etterpå sier du ikke har sagt blir vel for dumt..... det er jo bare å lese innlegget ditt så står det jo at du synes det er miningsløst....
Nei, jeg er ikke på bærtur. Det er du som "leser mellom linjene" på din sedvanlige arrogante måte. Skal man "hospitere" må man finne en flyplass som er helt lik OSL, og den tror jeg du må lete lenge etter.
Ja jeg trekker gjerne fram den erfaringen jeg hadde med å vente i 1 time og 15 min. At du ikke tror meg gjør ikke saken mindre sann. Og ja jeg vet absolutt at tiden går sakte når man venter.
1 time og 15 minutter tror jeg ingenting på. 40-50 minutter, kanskje. For lang tid? Ja, menneskelige feil skjer. Men uansett er du totalt off-topic i å trekke fram denne gamle episoden som et eksempel i denne saken.
Virker på meg som du er 150% i forsvarsposisjon....det er etter din mening...og da henter jeg opplysningene fra dine egne innlegg:
-helt meningsløst å se hvordan andre har løst sine vansker siden det ikek finnes noen flyplass som er lik OSL.
-at ca 100 passasjerer som faktisk må stå å vente i 1t og 15 min ikke gjør det fordi du ikke tror dem.
Selvfølgelig må man forsvare seg mot besserwissere som ikke har snøring om bransjer de sprer rykter og løgner om.

I dette tilfellet er du helt ute på vidda. Du har helt klart ingen innsikt i det operasjonelle på bakken på OSL, og det eneste du har å fare med er påstander du hører om i media (med unntak, kanskje, fra en viss flyvertinne).

Troll. Fortsett, det er underholdende. :zzz

Originally posted by DY
Nei, jeg er ikke på bærtur. Det er du som "leser mellom linjene" på din sedvanlige arrogante måte. Skal man "hospitere" må man finne en flyplass som er helt lik OSL, og den tror jeg du må lete lenge etter.
1 time og 15 minutter tror jeg ingenting på. 40-50 minutter, kanskje. For lang tid? Ja, menneskelige feil skjer. Men uansett er du totalt off-topic i å trekke fram denne gamle episoden som et eksempel i denne saken.
Selvfølgelig må man forsvare seg mot besserwissere som ikke har snøring om bransjer de sprer rykter og løgner om.

I dette tilfellet er du helt ute på vidda. Du har helt klart ingen innsikt i det operasjonelle på bakken på OSL, og det eneste du har å fare med er påstander du hører om i media (med unntak, kanskje, fra en viss flyvertinne).

Troll. Fortsett, det er underholdende. :zzz

Flyvertinne?? Hva mener du?

Slutter debatten her.

Liker ikke bli kalt besserwisser, løgner og en som sprer rykter. Holder meg for god til å beskylde deg for å lyge. Påstander fra media? Du er helt på bærtur.

Originally posted by Concorde

Synes tråden her går i en LITT feil retning nå!
helt enig, derfor avsluttet jeg den, Noen må være voksen. Har en gang tidligere kjørt en debatt litt for langt og beklaget det. Denne gangen stopper jeg selvsagt.

men ikke særlig hyggelig å bli kalt for en som ikke har peiling, løgner og besserwisser....men hva svelger man ikke for at forumet skal bestå.

. Her snakker vi om ett fly med 400 pax - man kan ikke kjøre ett fly på flere bånd - og dette er for passasjerenes skyld!

What a load of horse manure!

Selvfølgelig kan man køre et fly på flere bånd. Det sker dagligt rundt omkring i den store vide verden. Personligt har jeg oplevet det både på LHR og PER (767-300 bagage ude på 2 bånd på 15 min - sidste pax var ikke gennem immigration før alle bags var i hus. ) Selvfølgelig kan det gøres hurtigere hvis man vil.

Det er da godt det ikke er 400 transferpax - så ville der da virkeligt være tale om shortshipped bagage- hvad er MCT mellem to fly på OSL vel ikke også 2 timer?

Naa vet jeg ikke hvor sakte baandet paa OSL gaar i forhold til vaart, men slik gjoer iallefall vi det med full maskin (normalt rundt 500 bags .. dette er militaere):

Saa fort maskinen er blokket, starter lossingen .. foerste bag maa iflg kontrakten vaere paa baandet senest 10 mins etter onblock. I praksis er foerste tralle fylt og ved baandet etter 7-8 minutter. Det staar en sersjant med stoppeklokke og foelger dette.
Deretter kommer de slag i slag. Vi har 2 mann inne i hvert lasterom (2), en eller to ved foten av hvert rullebaand til aa fylle trallene, en eller to til aa laste bags paa bagasjebaandet pluss en eller to til aa kjoere/flytte traller .. normalt aatte personer. Selv med en baglengdes spacing paa beltet er denne jobben vanligvis gjort innen 40 minutter.

Naa er selvfoelgelig containerfly noe annerledes aa handle, men aa faa boksene ut gaar raskere enn aa losse loese bagger. Det viktige er aa faa baggen paa beltet fortloepende uten pauser mellom traller eller containere. Klarer du det, er mye gjort. Min erfaring med OSL (hovedsaklig som passasjer), er at det er lange pauser mellom trallene, enten det er SAS, Servisair eller andre som jobber flightene.

To karuseller er ingen loesning - det er jeg enig i. Da loeper bare folk fra karusell til karusell og skaper kaos.

Originally posted by jens

Selvfølgelig kan man køre et fly på flere bånd. Det sker dagligt rundt omkring i den store vide verden. Personligt har jeg oplevet det både på LHR og PER (767-300 bagage ude på 2 bånd på 15 min - sidste pax var ikke gennem immigration før alle bags var i hus. ) Selvfølgelig kan det gøres hurtigere hvis man vil.

Da har man normalt ett baand til turistklasse og ett til Business/First .. det gaar paa et rutefly .. ikke med charter.

Ett till exempel i samma stil från OSL.

Datum 7:e februari 2004. Ankom med en av morgonmaskinerna på lördagen med vidare connection till NCE med BU och tvungen recheck. Från att vi blockade tills att jag hade fått min väska tog det 75 minuter.. skall tilläggas att jag var den som fick min väska först. Inte dåligt med en halvfull "minigris". Tack och lov att jag inte valde ett senare flyg.

Originally posted by jens

. Her snakker vi om ett fly med 400 pax - man kan ikke kjøre ett fly på flere bånd - og dette er for passasjerenes skyld!

What a load of horse manure!

Det er da godt det ikke er 400 transferpax - så ville der da virkeligt være tale om shortshipped bagage- hvad er MCT mellem to fly på OSL vel ikke også 2 timer?
Jeg regner med du jobber på Gardermoen Jens, siden du kjenner rutinene der i forhold til andre flyplasser.
Det jeg vet er att enten det er Sgs,sirkuset eller tidligere Bu handling, så tok det forbanna bagasjebåndet like lang tid.
Det er sikkert noen som har skyld i det, men en ting er sikkert. Det er IKKE stuerne i de forskjellige handling selskapen på OSL:naughty:

Uansett hvor tregt dette forb... bagasjebåndet er (og blir), så avhenger mye av når første bag er på båndet. (ref. MOW's innlegg).

Da jeg ankom som pax fra Spania her for leden, så tok det mer enn 30 minutter fra blokktid til første bag var på båndet.

Selv om båndet er tregt i seg selv, så er allikevel det værste for en pax, tror jeg selv da, å vente på at noe i det hele tatt skal begynne å skje. Siden det tar omlag 10 minuter fra blokktid til man er i ankomsthallen så tilsier det at vi stod i drøye 20 minutter og ventet på at bagasjen skulle begynne å "boble" opp fra kjelleren.

Hadde ennå flere gjort som MOW er inne på, nemlig kjøre av gårde med første tralle med bag, så snart den første tralla er full. Da kommer man i gang snart og man slipper mye av frustrasjonen blant pax'en.

Been there, done that - And, it worked! ;) Ja, atpåtil med DK's 330, og det var atpåtil på OSL ;)

Så det er altså bare ikke meg som har opplevd å vente i godt og vel en time på kofferten min på OSL...godt å høre. Noen her inne har store vansker med å tro meg. Hva årsaken til dette er vet jeg.....jeg bare forholder meg til ventetiden som var utrolig lang.

Originally posted by DY

Så det er altså bare ikke meg som har opplevd å vente i godt og vel en time på kofferten min på OSL...godt å høre. Noen her inne har store vansker med å tro meg. Hva årsaken til dette er vet jeg.....jeg bare forholder meg til ventetiden som var utrolig lang.

???? Har ikke jeg lest nøye nok? Hvem tror ikke at det kan ta tid på OSL?

Originally posted by laurenz

Originally posted by DY

???? Har ikke jeg lest nøye nok? Hvem tror ikke at det kan ta tid på OSL?
Ta deg tid å lese HELE tråden fra først til slutt.....så skjønner du:)

Back