Bagasjeventing på OSL

• Thread starter Thread starter DY
  • Start date Start date
Replying to Topic 'Bagasjeventing på OSL'

Så lenge OSL ikke kan tjene penger (eller tape veldig mye penger) på bedre system for bagg anlegget, så vil det forbli slik. All ops på OSL burde vært med CRJ fly fordi det virker som det er hva flyplassen er dimensjonert for. Jeg tror ikke at et bånd til på innland og utland vil løse hele problemet, det må også gjøres noe med forholdene inne i PMZ, men likevel så håper jeg at OSL skjønner at man driver flyplass ikke shoppingsenter.

Det er sikkert greit at man får første baggen tidlig på båndet, men det værste er om man får pause midt i utsendingen av baggasje, da er paxen på ankomstservice og lager unødvendig problemer som vi heller burde bruke på de som faktisk har problemer vi må løse.

Ja, pause er like ille, men det skal jo ikke skje.

I så tilfelle er det på grunn av at det er for få stuere eller at de rett og slett jobber for sent ute på tråkka.

Begge de nåværende handling-agentene på OSL har fått føle sparekniven de siste årene. På stuersiden har det ført til færre folk på hvert fly, og derav mere å gjøre til dem som er igjen.

Hvis man er kun 2 til 3 personer til å tømme en full maskin, så hjelper det selvsagt lite å komme inn med første tralle tidlig, når resten av folka står igjen ute og tvinner tommeltotter og får ikke gjort no' før tredjemann kommer ut igjen.

Sammenligner man en operasjon på OSL kontra en operasjon på f.eks SEA, så vil man antageligvis legge merke ti en stor og viktig forskjell - Nemlig det at der antagelig er langt flere personer til å gjøre samme jobben i SEA. Eller hur, LN-MOW? Det tar for ofte alt for lang tid før første bag er på båndet på OSL. Den som påstår noe annet, bør ta seg en tur dithen med stoppeklokke!!!

Nei, jeg tror det er litt for naivt å kun legge skylden på bagasjeanlegget på Gardermoen. Det er helt åpenlyst at problemet vel så mye dreier seg om bemanning eller "rett person til rett plass".

Originally posted by laurenz

Originally posted by Humanoid

Originally posted by Jack

Jeg lurer på om det tok to timer før når Sirkusair og Braathens gjorde jobben….. Jeg vet ikke…. Og derfor lurer jeg på det….
Ja, det gjorde det. Denne situasjonen er utenfor handlings-selskapets kontroll.

Det er helt riktig. Jeg syns det er litt stygt at stuerne blir latterliggjort her når de altså ikke har noe skyld for dette. Bagasjen på OSL kommer ut en og en. Det tar tid å få ut 450 bag på båndet. det er likt for alle selskaper. Diskusjonen har vi ført på dette gamle forumet også. Og bagasjen på SEA kommer ikke såååå mye fortere heller, 283 pax og 40 minuter? Da vil det ta omtrent en time for 400 pax. Men det er anlegget og ikke stuerne som setter begrensninger.

Sant nok, men hvorfor blir jeg mistrodd og kalt løgner når jeg sier at jeg må vente i inntil 1t og 15min da??

Originally posted by BEF

Ja, pause er like ille, men det skal jo ikke skje.

I så tilfelle er det på grunn av at det er for få stuere eller at de rett og slett jobber for sent ute på tråkka.

Begge de nåværende handling-agentene på OSL har fått føle sparekniven de siste årene. På stuersiden har det ført til færre folk på hvert fly, og derav mere å gjøre til dem som er igjen.

Hvis man er kun 2 til 3 personer til å tømme en full maskin, så hjelper det selvsagt lite å komme inn med første tralle tidlig, når resten av folka står igjen ute og tvinner tommeltotter og får ikke gjort no' før tredjemann kommer ut igjen.

Sammenligner man en operasjon på OSL kontra en operasjon på f.eks SEA, så vil man antageligvis legge merke ti en stor og viktig forskjell - Nemlig det at der antagelig er langt flere personer til å gjøre samme jobben i SEA. Eller hur, LN-MOW? Det tar for ofte alt for lang tid før første bag er på båndet på OSL. Den som påstår noe annet, bør ta seg en tur dithen med stoppeklokke!!!

Nei, jeg tror det er litt for naivt å kun legge skylden på bagasjeanlegget på Gardermoen. Det er helt åpenlyst at problemet vel så mye dreier seg om bemanning eller "rett person til rett plass".
Jeg var på SEA for 2 år siden, og der hadde SAS bemannet 7!! stk i gaten for å sende en A330, mens vi skjelden er mer enn 2 stk for å sende en full 179 seters B738 i Norge.
Tror nok bemannings forholdene er litt andeledes der borte enn her ja:spin:

På den andre siden, så tok det like lang tid med bagasjen da OSL åpnet, og da var bemannings situasjonen en helt annen.

Jeg mener bestemt at Osl her må ta støyten for den delen, selv om handlings selskapen i mange tilfeller kan klandres for å ha lite bemanning i andre situasjoner

Siden jeg ikke har peiling, så spør jeg: Tiden det tar fra flyet stopper til første bag er på båndet er vel ikke så avhengig av hastighet på båndet osv?

Når man ankommer OSL i en slunken 735 med kanskje 60 pax ombord, og så sitter og venter i 40 min før første bag dukker opp, da blir jeg litt sur i alle fall. I alle fall når det virker som de kjører frem og tilbake til flyet med en tralle, for etter 10-12 bag er kommet opp, så er det "pause" i 15 min til!

Det har desverre skjedd litt for mange ganger når jeg har flydd i alle fall. :naughty:

Originally posted by DY

Sant nok, men hvorfor blir jeg mistrodd og kalt løgner når jeg sier at jeg må vente i inntil 1t og 15min da??

Du, nå har jeg gjort som du sier og lest gjennom alt en gang til. At noen sier at du lyver er jo bare tull!! Det er kun en som sier at det kanskje var noe overdrevet at du måtte vente så lenge på bagasjen fra denne BU-maskinen du snakker om. Det er ikke det samme som å kalle deg for en løgner. Litt tåler du vel?
Men uanset om det stemmer eller ikke så her det nok et enkelttilfelle. Virkeligheten er en annen. Enkelttilfeller er også helt uinteressant i denne diskusjonen. Vi snakkes om hvorfor det tar så lang tid fra første til siste bag på båndet på store fly.
På mindre fly er ofte bagen på båndet samtidig som paxen kommer til ankomsthallen. Og som andre har påpekt så er det båndets kapasitet som er flaskehalsen. Ikke vet jeg hva de bruker i utlandet til slike store fly som 747 og 330 men på OSL er ikke båndet beregnet på så store fly. Og det er det ikke så veldig stort behov for heller.

Hilsen,
Laurenz

Originally posted by DY

Du, nå har jeg gjort som du sier og lest gjennom alt en gang til. At noen sier at du lyver er jo bare tull!! Det er kun en som sier at det kanskje var noe overdrevet at du måtte vente så lenge på bagasjen fra denne BU-maskinen du snakker om. Det er ikke det samme som å kalle deg for en løgner. Litt tåler du vel?
Men uanset om det stemmer eller ikke så her det nok et enkelttilfelle. Virkeligheten er en annen. Enkelttilfeller er også helt uinteressant i denne diskusjonen. Vi snakkes om hvorfor det tar så lang tid fra første til siste bag på båndet på store fly.
På mindre fly er ofte bagen på båndet samtidig som paxen kommer til ankomsthallen. Og som andre har påpekt så er det båndets kapasitet som er flaskehalsen. Ikke vet jeg hva de bruker i utlandet til slike store fly som 747 og 330 men på OSL er ikke båndet beregnet på så store fly. Og det er det ikke så veldig stort behov for heller.

Hilsen,
Laurenz

Javel

Originally posted by BEF

Sammenligner man en operasjon på OSL kontra en operasjon på f.eks SEA, så vil man antageligvis legge merke ti en stor og viktig forskjell - Nemlig det at der antagelig er langt flere personer til å gjøre samme jobben i SEA. Eller hur, LN-MOW?.

Det er uvesentlig for oss HVOR mange vaar handlingagent setter paa jobben saa lenge vaare deadlines blir overholdt. Men kravene til effektivitet er litt annerledes naa enn de var foer, saa vi maa holde dem i oerene for at de stiller opp med nok folk. Saa nei - det du sier medfoerer ikke (lenger) riktighet ...

Jeg mener OSL er en katastrofe på baggasjeutlevering.. Har mistet innenlandsconnection en del ganger etter å ha kommet til OSL, grunn : Vente på baggasje......MADRID som jeg ofte også frekventerer er mye bedre !....Det er ikke bare OSL som er sen med baggasje, det gjelder også BGO......For en som reiser en del virker OSL/BGO meget inneffektiv på dette området.

Rådet hvis du skal via OSL, HANDBAGGAGE ONLY !

Originally posted by DY

Men uanset om det stemmer eller ikke så her det nok et enkelttilfelle. Virkeligheten er en annen. Enkelttilfeller er også helt uinteressant i denne diskusjonen.
Hilsen,
Laurenz

Blir visst flere og flere såkalte "enkelt-tilfeller" med bagasjeventing på OSL

Har fulgt med på denne tråden, og må si det er artig å se....! Presumptivt voksne mennesker aser seg så opp for noe ingen av dere kan gjøre en skit med -og så fornærmet noen kan bli! You guys crack me up.... Og noen av de kraftigste innleggene kommer (nok en gang) fra mennesker som ikke overhodet har forutsetninger for å uttale seg.... Noen av dere er faktisk seriøse og kommer med fornuftige innlegg -bra! Nok om det -Jeg tenkte jeg skulle dele noen av arbeidsrutinene våre med dere, så dere ser hvordan vi faktisk jobber.
Ja, jeg jobber i ett av handlingselskapene på OSL, og jeg har erfaring fra både apron, PMZ og trafikk, så jeg vet da litt om hvordan OSL fungerer.
Nuvel. Apron er som regel delt inn i lag på fire mann. Om alle fire møter på et fly, eller det blir tatt inn av bare to (eller endog bare én) avhenger av flere faktorer, f.eks arbeidsmengde på gjeldende fly, og hvor mye det er å gjøre generelt (flere fly samtidig?). Er det svære maskiner, må flere hjelpe til. Rekkefølgen er slik: Transfer-bag skal ALLTID ut først, for å kunne sendes på transferbåndet inne i PMZ. Deretter losses lokalbag, og så ev. mail og cargo. Losser vi containermaskiner, skal disse helst tømmes bak først, for å forhindre at maskina setter seg på rompa. Vi har altså flere variabler her, en tommelfingerregel kan være at mendgen transferbag bestemmer hvor tidlig lokalbag kommer inn i ankomsthallen. I tillegg kommer altså tilgangen på personell og, ikke minst, utstyr.
Inne i PMZ er det satt opp en sjåfør pr. flight. Han har ansvaret for å hente og losse alle trallene. Er det masse bag, får han selvfølgelig hjelp -Det vil si, dersom ikke de andre er opptatt.... Noen ganger må sjåføren skjøtte to flighter om gangen, det kommer også an på antallet flighter/mengen bag/antall personer på jobb.I hver av pirene er det fire bånd pluss transferbånd, skjønt i realiteten er det bare tre som blir brukt til vanlig. Hvordan disse er koblet opp mot båndene inne i ankomsthallen aner jeg rett og slett ikke. Det er ett år siden jeg jobbet inne i PMZ sist, men jeg tror ikke det er gjort vesentlige forandringer siden da: Hvert bånd går med en viss hastighet -opp til tre mann kan losse fra tralle over på båndet om gangen, mer er det ikke plass til. Bagen må legges med et visst mellomrom, ellers kiler båndet seg. Som på innsjekk, er det kepasitet til et visst antall bag om gangen. Hvis bagen som kommer først opp tilhører passasjeren som står bakerst i køen, vil det være med på å forsinke prosessen. Og, forresten, det kan være satt opp flere flighter på samme bånd samtidig! Da er det kos der, skjønner dere!
Dette er ikke et innlegg om hvorvidt det går for treigt eller ikke på OSL, bare et forsøk på å forklare hvordan man jobber. Jeg beklager hvis det er satt opp rotete, men det er ikke lett å artikulere seg godt når man blir avbrutt av stadige bleieskift etc :)
Dersom noen har noe å tilføye til det jeg har skrevet -Go straight ahead!

Veldig oppklarende. Og rimer godt med min egen erfaring fra de foerste maanedene. Noekkelord 'personell' og 'utstyr'. Men det koster penger, det....
Som 'fremmed' flyselskap (f.eks. myTravel..) ville jeg satt veldig klare performancekrav til handlingselskapet .....

Personell og utstyr er to temmelig performancedrivende faktorer, ja... Men si det til ledelsen....
Hva angår krav, kunne jeg ikke vært mer enig!

och jag förelsår ett pris till TUC för debattens bästa och mest sakliga inlägg. Mycket uppklarande beskrivning om procedurer etc.

Back