Replying to Topic 'Bagasjeventing på OSL'
Har fulgt med på denne tråden, og må si det er artig å se....! Presumptivt voksne mennesker aser seg så opp for noe ingen av dere kan gjøre en skit med -og så fornærmet noen kan bli! You guys crack me up.... Og noen av de kraftigste innleggene kommer (nok en gang) fra mennesker som ikke overhodet har forutsetninger for å uttale seg.... Noen av dere er faktisk seriøse og kommer med fornuftige innlegg -bra! Nok om det -Jeg tenkte jeg skulle dele noen av arbeidsrutinene våre med dere, så dere ser hvordan vi faktisk jobber.
Ja, jeg jobber i ett av handlingselskapene på OSL, og jeg har erfaring fra både apron, PMZ og trafikk, så jeg vet da litt om hvordan OSL fungerer.
Nuvel. Apron er som regel delt inn i lag på fire mann. Om alle fire møter på et fly, eller det blir tatt inn av bare to (eller endog bare én) avhenger av flere faktorer, f.eks arbeidsmengde på gjeldende fly, og hvor mye det er å gjøre generelt (flere fly samtidig?). Er det svære maskiner, må flere hjelpe til. Rekkefølgen er slik: Transfer-bag skal ALLTID ut først, for å kunne sendes på transferbåndet inne i PMZ. Deretter losses lokalbag, og så ev. mail og cargo. Losser vi containermaskiner, skal disse helst tømmes bak først, for å forhindre at maskina setter seg på rompa. Vi har altså flere variabler her, en tommelfingerregel kan være at mendgen transferbag bestemmer hvor tidlig lokalbag kommer inn i ankomsthallen. I tillegg kommer altså tilgangen på personell og, ikke minst, utstyr.
Inne i PMZ er det satt opp en sjåfør pr. flight. Han har ansvaret for å hente og losse alle trallene. Er det masse bag, får han selvfølgelig hjelp -Det vil si, dersom ikke de andre er opptatt.... Noen ganger må sjåføren skjøtte to flighter om gangen, det kommer også an på antallet flighter/mengen bag/antall personer på jobb.I hver av pirene er det fire bånd pluss transferbånd, skjønt i realiteten er det bare tre som blir brukt til vanlig. Hvordan disse er koblet opp mot båndene inne i ankomsthallen aner jeg rett og slett ikke. Det er ett år siden jeg jobbet inne i PMZ sist, men jeg tror ikke det er gjort vesentlige forandringer siden da: Hvert bånd går med en viss hastighet -opp til tre mann kan losse fra tralle over på båndet om gangen, mer er det ikke plass til. Bagen må legges med et visst mellomrom, ellers kiler båndet seg. Som på innsjekk, er det kepasitet til et visst antall bag om gangen. Hvis bagen som kommer først opp tilhører passasjeren som står bakerst i køen, vil det være med på å forsinke prosessen. Og, forresten, det kan være satt opp flere flighter på samme bånd samtidig! Da er det kos der, skjønner dere!
Dette er ikke et innlegg om hvorvidt det går for treigt eller ikke på OSL, bare et forsøk på å forklare hvordan man jobber. Jeg beklager hvis det er satt opp rotete, men det er ikke lett å artikulere seg godt når man blir avbrutt av stadige bleieskift etc

Dersom noen har noe å tilføye til det jeg har skrevet -Go straight ahead!