Bagasjeregler SAS og Star Alliance

Baggasjegrense United dba SAS Biz.

Hoi.

Jeg flyr SAS Biz fra Minneapolis til Oslo via Dulles og København snart. United tar seg av strekket fra Minneapolis til Washington, da blir det jo kjipingklassen den strekket. Vet noen hvordan det er med baggasjebegrensning på den delen United tar seg av? Gjelder 2 x 23 kg der også eller må jeg betale United sitt baggasjegebyr på MSP-IAD strekket?

Beste hilsner, Roy Johansen.
 
Re: Baggasjegrense United dba SAS Biz.

Logg deg inn på United.com > My Reservation så står det der hvor mye du har lov å ha med (scroll ned til bunnen). Basert på min erfaring (Som overhodet ikke trenger være normen og var en stund siden) så vil du få 2 bagger gratis på din innenriksflight også, til tross for hva kalkulatoren sier. (Jeg fikk 3 med *G).
 
"Legg merke til, om den første flygingen din er en såkalte”codeshare”-flyging, dvs.om det er et annet selskap som faktisk flyr. Det vil være bagasjereglene til det flyselskapet som du har bestilt og som står i din billett som gjelder på hele reisen (ikke det selskapet som faktisk flyr)" Jeg tolker det dithen at vi har 2 stk inkludert da vi kjøpte billettene og fly i prinsippet SAS(selv om United(Skywest) tar seg av MSP-IAD. Jaja, får ta den krangelen i skranka på MSP:) Takker for inputs forumister:)
 
Re: Baggasjegrense United dba SAS Biz.

"Legg merke til, om den første flygingen din er en såkalte”codeshare”-flyging, dvs.om det er et annet selskap som faktisk flyr. Det vil være bagasjereglene til det flyselskapet som du har bestilt og som står i din billett som gjelder på hele reisen (ikke det selskapet som faktisk flyr)" Jeg tolker det dithen at vi har 2 stk inkludert da vi kjøpte billettene og fly i prinsippet SAS(selv om United(Skywest) tar seg av MSP-IAD. Jaja, får ta den krangelen i skranka på MSP:) Takker for inputs forumister:)

Du kan forsøke, ja, men jeg er redd du må betale. Var i lignende situasjon tidligere i sommer med reise i SK Plus fra USA til Norge og business tilbake, men første leg (IAH-EWR) gikk med United i economy. Så det var kun 1 kolli inkludert hele veien.

"Ved reiser til/fra USA er det litt annerledes:
Første flyselskaps bagasjeregler gjelder både ut og hjem, uansett reisens varighet og stopp underveis" ifølge SAS :angry:
 
Re: Baggasjegrense United dba SAS Biz.

Dette er helt bingo, og varierer (Tror det er avhengig av hvilken flyplass du sjekker inn på). Jeg har opplevd at de i USA sjekker inn bagasjen i henhold til intercont reglene selv med connecting først og fått 2 bag gratis uten problem i pluss. Sist jeg reiste var det derimot stikk motsatt. Hadde gjennomgående reise, og sjekket alt inn hele veien, men fikk beskjed om at jeg hadde 0 bag inkludert og måtte betale for BEGGE koffertene mine.
 
Re: Baggasjegrense United dba SAS Biz.

Det er flott med allianser som skal gjøre livet enklere for de reisende... ;) Jeg synes vel strengt tatt at slikt burde være en enkel sak å få orden på, men samtidig så ser man jo hvor vanskelig selv servicekonsept ombord innen et gitt selskap er å få orden på så skjønner man jo at det å få orden på bagasje på tvers av selskap i en allianse er utfordrende.
 
Re: Baggasjegrense United dba SAS Biz.

Jeg har 2*23 kg på min bestilling i Oktober. Denne ble gjort på United hjemmeside i biz (Domestic First ). Jeg la inn mitt EBG ved bestilling, og er derfor ikke helt sikker på om det er EBG eller biz som gir 2 kolli.
 

Attachments

  • Capture.PNG
    Capture.PNG
    33.1 KB · Views: 377
Re: Bagasjeregler SAS og StarAlliance

"Legg merke til, om den første flygingen din er en såkalte”codeshare”-flyging, dvs.om det er et annet selskap som faktisk flyr. Det vil være bagasjereglene til det flyselskapet som du har bestilt og som står i din billett som gjelder på hele reisen (ikke det selskapet som faktisk flyr)" Jeg tolker det dithen at vi har 2 stk inkludert da vi kjøpte billettene og fly i prinsippet SAS(selv om United(Skywest) tar seg av MSP-IAD. Jaja, får ta den krangelen i skranka på MSP:) Takker for inputs forumister:)

Har du sjekket United.com > My Reservations? Hva sto det der?

Jeg har 2*23 kg på min bestilling i Oktober. Denne ble gjort på United hjemmeside i biz (Domestic First ). Jeg la inn mitt EBG ved bestilling, og er derfor ikke helt sikker på om det er EBG eller biz som gir 2 kolli.

Du har 3 kolli når du flyr innenriks på domestic first med EBG. Under United.com > My Reservations vil det kun stå 2 kolli, men den tar ikke hensyn til status.
Kalkulatoren deres derimot tar det: http://www.united.com/CMS/en-US/travel/Pages/CheckedBaggage.aspx PS Husk å velg "Any flight" (Ikke bruk refnr/my flights) og fyll inn informasjon der. Det kan du velge "Star Alliance Gold" og da får du opp 3 bagger.
"Check up to three bags at no charge"
 
Last edited:
Re: Bagasjeregler SAS og StarAlliance

På United.com sin kalkulator får jeg opp to gratis og SAS svarte følgende " @royajohansen Hej Roy, det är reglerna för den längsta sträckan i din resan som ska gälla för hela resan. // Jim" Så da skal ikke United melke meg for mer $$ ihvertfall:)
 
Re: Bagasjeregler SAS og StarAlliance

Bruker ikke UA most significant carrier ved gjennomgående billett? Trodde det var en IATA-regel...

Post #95 i denne tråden: http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=945263&postcount=95

What if I am connecting onto a codeshare or Star Alliance partner flight?
When a customer travels on a codeshare flight or on an aircraft operated by a Star Alliance member airline, then the policy regarding checked bags follows the rules determined by the originating marketing carrier.
https://www.united.com/CMS/en-US/tra...aggageFAQ.aspx
 
Re: Bagasjeregler SAS og StarAlliance

DOT sine regler sier at det er de reglene du har fått presentert av "first marketing carrier" for hele din "itinerary" (dvs. om du har kjøpt t/r så betyr det første på utreise) når du kjøpte billetten. Siden det ser ut som du har kjøpt billetten av SAS, med SAS som marketing carrier så er det hva de opplyste deg når du kjøpte billetten som gjelder. Om SAS endrer reglene i ettertid, så kan ikke det gjøres til din disfavør. SAS sine bagasjeregler følger prinsippet i IATA 302 om "Most Significant Carrier". Om United ikke velger å følge det som er opplyst i billetten din så er det brudd på "49 U.S. Code § 41712 - Unfair and deceptive practices and unfair methods of competition" som er basis for det som kalles for "DOT Baggage Rules". Det som er verdt å merke seg er at tillegg som følge av status (f.eks. som EBG) kommer i en gråsone og det er reglene som gjelder for billetten i seg selv som reguleres.
 
Re: Bagasjeregler SAS og StarAlliance

DOT sine regler sier at det er de reglene du har fått presentert av "first marketing carrier" for hele din "itinerary" (dvs. om du har kjøpt t/r så betyr det første på utreise).

Den der har jeg ikke sett før, men du har helt rett ... Faen for en jungel .. forvirrer selv gamlinger som meg ..
 
Re: Bagasjeregler SAS og StarAlliance

Den der har jeg ikke sett før, men du har helt rett ... Faen for en jungel .. forvirrer selv gamlinger som meg ..


Og reglene tolkes vel ulikt av hver enkelt innsjekkingsagent, så man vet aldri hva man ender opp med :p
 
Re: Bagasjeregler SAS og StarAlliance

Og reglene tolkes vel ulikt av hver enkelt innsjekkingsagent, så man vet aldri hva man ender opp med :p
Har akkurat sjekket inn hos United i Minneapolis til Oslo via IAD og CPH, SAS biz. To stk baggasje var inkludert i prisen også på Unitedstrekket.
 
Back
Top