Bagasjeregler SAS og Star Alliance

Re: Bagasjeregler SAS og StarAlliance

Er det vanlig at reisebyrå ikke tar ekstra bagasje pga status når de sender billett og bagasjeregler?
Ser at Berg-Hansen har sendt meg en reiserute med mildt sagt skral bagasje-kvote.

Vi er tre stk. som skal fly følgende rute i Economy (sammenhengende UA-billett):
OSL-CPH (SK-metall)
CPH-LHR (SK-metall)
LHR-EWR (UA-metall)

Pax 1: EBG
Pax 2: EBG
Pax 3: EBS

Hvor mange kolli innsjekket bagasje kan vi ta med totalt? Uniteds bagasjekalkulator indikerer kun ett kolli på utreisen per person, mens den gir oss to kolli per person på returen (EWR-OSL).

Kan dette stemme?

I mitt hode burde vi få ha med totalt 5 kolli begge veier. Noen som har fasit?

Vi er tre stk. som skal fly følgende rute i Economy (sammenhengende UA-billett):

OSL-CPH (SK-metall)

CPH-LHR (SK-metall)

LHR-EWR (UA-metall)

Pax 1: EBG

Pax 2: EBG

Pax 3: EBS

Hvor mange kolli innsjekket bagasje kan vi ta med totalt? Uniteds bagasjekalkulator indikerer kun ett kolli på utreisen per person, mens den gir oss to kolli per person på returen (EWR-OSL).

Kan dette stemme?

I mitt hode burde vi få ha med totalt 5 kolli begge veier. Noen som har fasit?

Dersom dere har et kolli hver inkludert i billettprisen så skal dere etter Star Alliance regelverk minimum ha rett til et kolli ekstra pr EBG altså 5 kolli totalt.

Er det ikke first marketing carrier sine regler som gjelder til USA. DVS SAS regler, og dermed også ekstra kolli til EBS og to ekstra kolli til EBG? Totalt 8?

Last edited:

Er det ikke first marketing carrier sine regler som gjelder til USA. DVS SAS regler, og dermed også ekstra kolli til EBS og to ekstra kolli til EBG? Totalt 8?

Du har helt rett, var litt usikker og derfor skrev jeg minimum 5 :) Tolker jeg det rett så kan de vel ta med 8 på tur ut og 5 på tur hjem, eller?

What if I am connecting onto a codeshare or Star Alliance® partner flight?

When a customer travels on a codeshare flight or on an aircraft operated by a Star Alliance member airline, then the policy regarding checked bags follows the rules determined by the originating marketing carrier.
https://www.united.com/CMS/en-US/travel/Pages/BaggageFAQ.aspx

Hei skal reise til USA om noen uker, vi skal reise bgo-osl-ewr-fll med SK/SK/UA (samme retur) vi er 1 EBG, 1,TK*G (EBS i bestillingen) og 1, EBS. Kan jeg da ha med 5 kolli a 23kg? Eller kan jeg ha med 8 kolli? :-) Reiser i GO/Economy

takk for svar! ��

Det er vel SAS regler på vei ut og United bagasjeregler på vei hjem.

På vei ut
EBG: 3 kolli
EBS/ *G: 2 kolli x 2 personer.
Totalt 7 på vei ut.

På vei hjem
EBG/TK*G : 2 kolli.
EBS: 1 kolli.
Totalt 5 kolli.

Det er vel SAS regler på vei ut og United bagasjeregler på vei hjem.

På vei ut
EBG: 3 kolli
EBS/ *G: 2 kolli x 2 personer.
Totalt 7 på vei ut.

På vei hjem
EBG/TK*G : 2 kolli.
EBS: 1 kolli.
Totalt 5 kolli.

Takk for svar RedLine, kjipt det ikke var omvendt! ;-) Tror dere det blir ett problem og få 5 kolli på hjem ved at EBS ligger inne i systemet, men viser fysisk TK*G i skranken på FLL(vil ha poeng til EB)?

Mvh

Tror dere det blir ett problem og få 5 kolli på hjem ved at EBS ligger inne i systemet, men viser fysisk TK*G i skranken på FLL(vil ha poeng til EB)?

Det burde gå veldig fint, har aldri vært problem for meg.

Baggasjeregler/carry on regler

Jeg kom akkurat hjem fra USA og tok meg selv i å ikke sjekke reglene godt nok. Hva er reglen på hvilke regler som gjelder? F.eks så kan man på United ta med en carry on og en personal item. Men wideroe har kun 1 carry on. Hva bestemmer hvilke regler som gjelder?

Re: Baggasjeregler/carry on regler

Jeg kom akkurat hjem fra USA og tok meg selv i å ikke sjekke reglene godt nok. Hva er reglen på hvilke regler som gjelder? F.eks så kan man på United ta med en carry on og en personal item. Men wideroe har kun 1 carry on. Hva bestemmer hvilke regler som gjelder?

Tenker du da hos United eller generelt? Hos oss er det tillatt med ett kolli opp til 10kg (med maksmål 55x40x23cm) samt en personal item (liten veske, laptop bag o.l) som skal legges under setet.

Tenker du da hos United eller generelt? Hos oss er det tillatt med ett kolli opp til 10kg (med maksmål 55x40x23cm) samt en personal item (liten veske, laptop bag o.l) som skal legges under setet.

Jeg tenkte på reiser med gjennomgående billett hvor man kjører flere forskjellige flyselskap. Jeg dro med både United, sas og wideroe. Når det er forskjellige regler, hva bestemmer hvilke regler som må følges?

Jeg tenkte på reiser med gjennomgående billett hvor man kjører flere forskjellige flyselskap. Jeg dro med både United, sas og wideroe. Når det er forskjellige regler, hva bestemmer hvilke regler som må følges?

Hm, vil tro at man må nok måtte forholde seg til alle tre og pakke bagasjen slik at den er i henhold til regelverket til alle de individuelle flyselskapene.

Angående innsjekking bagasje så er deg vel noe med "most significant carrier"
F.eks
ORD-IAD UA
IAD-CPH SK
CPH-TRF WF

SK er her den mest signifikante og deres bagasjeregler følges

I følge United sine nettsider:
What if I am connecting onto a codeshare or Star Alliance[emoji768] partner flight?
When a customer travels on a codeshare flight or on an aircraft operated by a Star Alliance member airline, then the policy regarding checked bags follows the rules determined by the originating marketing carrier.
https://www.united.com/CMS/en-US/travel/Pages/BaggageFAQ.aspx

Fra SAS sine hjemmesider

USA
Ved reiser til/fra USA er det litt annerledes:

Første flyselskaps bagasjeregler gjelder både ut og hjem, uansett reisens varighet og stopp underveis
Det vil si at det er bagasjereglene til det flyselskapet som står først i din billett, som gjelder for hele reisen til/fra USA
Legg merke til om den første flygingen din er en såkalte ”codeshare”-flyging, dvs. om det er et annet selskap som faktisk flyr. Det vil være bagasjereglene til det flyselskapet som du har bestilt og som står i din billett som gjelder på hele reisen (ikke det selskapet som faktisk flyr)
http://www.sas.no/alt-om-reisen/bagasje/innsjekket-bagasje/iata-resolution-302/

Det er nok første selskapets bagasjeregler som gjelder. Har forøvrig diskutert og forklart dette nøye i en annen tråd som jeg ikke fant i farten...;)

Edit: Her var tråden: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=109536

Last edited:

Hos WF er det vel uansett et par fysiske begrensninger i plassen til håndbagasjen?

Vet at reglene til Widerøe kun sier 1.stk håndbagasje, men opplevelsen er at du nesten alltid kan ta med en personal item i tillegg. Altså det samme som hos SAS. Dersom flyet er veldig fult blir de største carry on koffertene ofte DAA. WF crewet gjør alltid en strålende innsats for å få med alt dersom det ikke er ekstreme tilfeller.

Når det gjelder håndbagasje generelt så må du vel passe på å faktisk være innafor reglene til alle selskapene som du reiser med når du har gjennomgående. Noe annet regelverk og retningslinjer har hvertfall jeg aldri sett.

For håndbagasje så må du forholde deg til hvert enkelt selskap (operating carrier) som du flyr med.

Hva er folk sine erfaringer med "personal item" i tillegg til kabinkoffert hos SAS? På nettsidene står det at det tillates en "liten laptopveske" eller en "liten dameveske" i tillegg til kabinkoffert. Jeg har en relativt beskjeden ryggsekk, som jeg ønsker å få med meg, og den er ikke mini, men såpass liten at jeg tror jeg ville fått problemer med å trykke ned en 15' eller 17' laptop ned i den. Den passer fint under setet.

Hvor strenge er SAS på å praktisere dette? De oppgir jo ikke noen spesifikke mål, så det må utøves skjønn.

Hva er folk sine erfaringer med "personal item" i tillegg til kabinkoffert hos SAS? På nettsidene står det at det tillates en "liten laptopveske" eller en "liten dameveske" i tillegg til kabinkoffert. Jeg har en relativt beskjeden ryggsekk, som jeg ønsker å få med meg, og den er ikke mini, men såpass liten at jeg tror jeg ville fått problemer med å trykke ned en 15' eller 17' laptop ned i den. Den passer fint under setet.

Hvor strenge er SAS på å praktisere dette? De oppgir jo ikke noen spesifikke mål, så det må utøves skjønn.

Som regel går det bra. Unntaket er hvis flyet er fullt og det er mye bagasje. Da risikerer du å måtte sjekke inn kofferten. Har reist slik i ca 20 år, hvorav 15 dom EBG. Svært sjeldent at jeg ikke har kunne ta med koffert pluss ryggsekk/pc veske.

Back