Bagasjeregler SAS og Star Alliance

Re: Bagasjeregler SAS og StarAlliance

På den amadeus bags saken står det for economy sas:
2nd checked bag: $65 ( between Europe/USA)
mens det på sas.no står NOK 750 *

Er det forskjell på om man betaler i USA eller Norge eller er det bare utdaterte priser på Amadeus siden? Er jo nesten halv pris i USD.
 
Betalte for ekstra bagasje som skulle være inkludert

Er på vei fra MCO til TRD med United SAS. Jeg hadde bestilt eco extra og i henhold til billetten, hadde jeg 2 stykk bag på alle leg. Jeg måtte allikevel betale $100 for bag nr to fra MCO. Er dette noe jeg kan få refundert fra SAS eller kan det være at billetten var feil? Jeg hadde forøvrig booking-klasse H fra MCO og B på resten.
 
Re: Betalte for ekstra bagasje som skulle være inkludert

Det er United som har tatt betalt, men du kan skrive til SAS og forklare hva som har skjedd og så kan de se på det. Men hvis det står 2PC i billetten din, så er det rart at UA har gjort det.
 
Re: Betalte for ekstra bagasje som skulle være inkludert

Ja, det stod 2PC, men da jeg valgte 2 bags kom det automatisk opp at jeg måtte betale 100 ekstra for det. Jeg viste de billetten min, men hun jeg snakket med var forholdsvis kunnskapsløs og jeg hadde litt travelt også, så jeg hadde ikke tid til diskutere det med henne. Jeg skal kontakte SAS når jeg kommer hjem og høre hva de sier
 
Re: Betalte for ekstra bagasje som skulle være inkludert

Ville vel skrevet til UA i såfall. Dette er jo også ganske strengt blitt fra DOTs side så vidt jeg har forstått, og UA har charget sin intl fee hvis de krevde $100.
 
Re: Betalte for ekstra bagasje som skulle være inkludert

Snakket med SAS på Værnes. De kunne ikke hjelpe meg stort, men de bekreftet at jeg hadde betalt for 2PC hele veien. Neste steg blir å sende inn all info til kundeservice og se hva de sier. Det som er litt merkelig er at jeg hadde nesten samme rute og samme billett når jeg reiste hjem til jul og da betalte jeg ikke noe ekstra.
 
Re: Betalte for ekstra bagasje som skulle være inkludert

Fra UA's bagasjekalkulasjonsside ... endret 18/3 ...

Please note that as required by U.S. Department of Transportation regulations, baggage service charges for your entire itinerary are determined by the marketing carrier for the first segment of your itinerary. Your originating marketing carrier is the airline whose flight number is assigned to the first segment of your itinerary.

Slik jeg tolker det, slipper du kun unna hvis du hadde hatt SAS codeshare flightnummer på flighten fra MCO ...

http://www.united.com/CMS/en-US/tra...age.aspx?SID=8628992CF78D41ED9EB9FC9A84526613
 
Re: Betalte for ekstra bagasje som skulle være inkludert

Noen venner av meg (uten status) opplevde det samme. United anerkjente ikke på det tidspunktet IATAs 'Most significant carrier'-regel, og er vel ting som tyder på at de fremdeles ikke gjør det.
 
Re: Betalte for ekstra bagasje som skulle være inkludert

Fra UA's bagasjekalkulasjonsside ... endret 18/3 ...



Slik jeg tolker det, slipper du kun unna hvis du hadde hatt SAS codeshare flightnummer på flighten fra MCO ...

http://www.united.com/CMS/en-US/tra...age.aspx?SID=8628992CF78D41ED9EB9FC9A84526613

Men ville det stillt seg annerledes vist trådstarter hadde t/r billett trd-mco(noe han ikke nevner noe om)? Da ville jo første marketing carrier for the entire itinerary være SAS, som da også vil gjelde på returreisen, eller?
 
Re: Betalte for ekstra bagasje som skulle være inkludert

Men ville det stillt seg annerledes vist trådstarter hadde t/r billett trd-mco(noe han ikke nevner noe om)? Da ville jo første marketing carrier for the entire itinerary være SAS, som da også vil gjelde på returreisen, eller?

Slik jeg mener det tolkes er "First Marketing Carrier" for den strekningen du sjekker inn, altså United - har opplevd endel klabb og babb med dette med United i Kombinasjon med Lufthansa - hvor Lufthansa ikke godkjennte det vi hadde betalt til United og forlangte betaling for samme kolli på ny (PDX-SEA-FRA-OSL) vi lærte og endret til Alaska på første strekning og da ble allt så mye billigere (hurra for Star Alliance)
 
Re: Betalte for ekstra bagasje som skulle være inkludert

Hm. SAS skriver følgende på sine sider:
USA
Ved reiser til/fra USA er det litt annerledes:

Første flyselskaps bagasjeregler gjelder både ut og hjem, uansett reisens varighet og stopp underveis
Det vil si at det er bagasjereglene til det flyselskapet som står først i din billett, som gjelder for hele reisen til/fra USA
Legg merke til om den første flygingen din er en såkalte ”codeshare”-flyging, dvs. om det er et annet selskap som faktisk flyr. Det vil være bagasjereglene til det flyselskapet som du har bestilt og som står i din billett som gjelder på hele reisen (ikke det selskapet som faktisk flyr)
 
Re: Betalte for ekstra bagasje som skulle være inkludert

Slik jeg mener det tolkes er "First Marketing Carrier" for den strekningen du sjekker inn, altså United - har opplevd endel klabb og babb med dette med United i Kombinasjon med Lufthansa - hvor Lufthansa ikke godkjennte det vi hadde betalt til United og forlangte betaling for samme kolli på ny (PDX-SEA-FRA-OSL) vi lærte og endret til Alaska på første strekning og da ble allt så mye billigere (hurra for Star Alliance)

Har lige oplevet det modsatte.
Rejste BLL-FRA-BOS// ANC-SEA-IAD-FRA-BLL
Udrejse på LH, hjemrejse på UA borset fra sidste leg. ANC-IAD var IKKE på LH codeshare. Da jeg er FQT hos LH har jeg ret til 2 bags - dettte var der intet problem med hos UA.
Var selv i tvivl og ringede til UA kundeservice - der med det samme sagde "du rejser under LH's regler så naturligvis har du to bags for free"
 
Noen venner av meg (uten status) opplevde det samme. United anerkjente ikke på det tidspunktet IATAs 'Most significant carrier'-regel, og er vel ting som tyder på at de fremdeles ikke gjør det.

Most significant carrier gjelder ikke i USA under nye DOT-reguleringer såvidt jeg forstår.
 
Re: Betalte for ekstra bagasje som skulle være inkludert

Første flyselskaps bagasjeregler gjelder både ut og hjem, uansett reisens varighet og stopp underveis

Det blir jo mildt sagt kaotisk å foholde seg til slike regler for menigmann. Eks. kan man jo risikrere å reise fra Oslo med to eller tre bags gratis og ende opp med flere 100 USD i utgifter på returen. Når alt er innen samme allianse så kan det jo virke som alliansetanken har spilt falitt på dette området.
 
Re: Betalte for ekstra bagasje som skulle være inkludert

Slik jeg tolker det, slipper du kun unna hvis du hadde hatt SAS codeshare flightnummer på flighten fra MCO ...

DOT regelen sier også at hvilken regel som gjelder skal komme klart fram når man bestiller billetten, og om det da har stått to kolli så er det som gjelder.
 
Re: Bagasjeregler SAS og StarAlliance

Var med dama til innsjekk på Værnes i morres, hun skulle med sk8001 til CPH for deretter
til Manila via singapore Med sq 912 i dag.

Hadde med 2 kolli ett på 22 og et på 11, regnet jo da med et gebyr på overvekt, etter litt utregning kom beskjeden for og bringe det ene kolliet på 11 kilo 5800 kr.. dette var prisen SQ satte pga de hadde lengste flystrekk. er dette normal pris på overvekt eller kan det være pga økonomi billett med restriksjoner.

Endte med litt ompakking og at jeg istedet bringer kofferten nedover da jeg selv reiser om 2 uker, ettersom jeg har EBG får jeg vel med 2 kolli på min reise.
 
Re: Bagasjeregler SAS og StarAlliance

Jeg reiser til Vietnam (SVG-LHR-SIN-SGN) med Singapore Airlines og kjøper bill. gjennom reisebyrå, slik at jeg kan ta med 30kg begge veier. Da er det ikke snakk om antall kolli, de sjekker kun vekta! Har dessuten reist fra SGN mange ganger med både THAI og SIA og alltid fått med 30kg tilbake til Norge. Dette selv om det står 20kg på bill. :D Har kun kjøpt bill. med 30kg inkludert begge veier de siste 4 årene.
 
Bagasjeregler SAS og StarAlliance

Hadde med 2 kolli ett på 22 og et på 11, regnet jo da med et gebyr på overvekt, etter litt utregning kom beskjeden for og bringe det ene kolliet på 11 kilo 5800 kr.. dette var prisen SQ satte pga de hadde lengste flystrekk. er dette normal pris på overvekt eller kan det være pga økonomi billett med restriksjoner.

SQ har ikke "piece concept" og priser per kg over allowance, som er normalt 20 kg for økonomi - så da er det 13 kg over. Normal overvekt pris CPH-MNL med kun SQ er ca 300 NOK pr kg, men siden du starter i TRD, så er det IATA sin standard de har beregnet regner jeg med siden SQ ikke har priser derfra og du flyr et annet selskap. Star Gold gir 20 kg ekstra i allowance.
 
Re: Bagasjeregler SAS og StarAlliance

Våre reisebyrå billetter til MNL neste måned med SQ viser 30 kg... Synes det er merkelig at reisebyråer utesteder billetter til lavere pris enn direkte kjøp hos flyselskap og i tillegg 10 kg mer. Vi er *G så vi har uansett enda mer.
 
Back
Top