BA B777 i gresset paa LHR

Og det er støre køer for å lande/ta av 27R - også Gorden Brown sitter i en 777 med PEK som destinasjon.

"Dopped like a stone" og rusing av motorer som øyenvitner har beskrevet på BBC 24 og SkyNews kan tyde på windshear. Har selv opplevd en KLM 737-800 go around sett fra Hatton Cross på samme rullebane - den gang gikk det bra.

The south runway is closed while investigators examine the scene - the north runway remains open.

jupp, men første nyheten på TV som jeg forholdt meg til var at HEATHROW er stengt!

Men utvilsomt et kaos jeg er glad jeg ikka har ansvaret for. Tipper Rampen i tårnet er glad han jobber på Osl.

Last edited:
Øyevtinet Steve Bell sier at landingshjulene ikke var ute.

"- Flyet snudde rundt 90 grader da det landet. Hjulene var ikke nede. I løpet av minutter kom brannmannskap og evakuerte alle passasjerene, sier Bell til BBC News 24."

Hvordan kan det ha seg at understellet har gått gjennom vingen når de ikke var ute?

Og for sikkerhets skyld skrives det i skjermtekst at dette ikke er terror-relatert...

Dette blir nesten som da Fevennen hadde bilde av det lille flyet som landet på Kjevik uten hjulene ute her i forrige uke. På bildet av det havarerte flyet stod der: "Legg merke til hjulene som ikke er der". Det samme kunne man kanskje skrive under dette bildet. Eller hva med "Legg merke til den nakne damen som ikke er der". Det er visstnok en ny form for bildejounalistikk!?!:D

BF:cool2

Alle hjulene var ute, det finnes helt klare dype spor i gresset etter hovedunderstellet - en av leggene ligger igjen i gresset, og det andre understellet ble presset gjennom babord vinge. Nesehjulet er fremdeles på flykroppen. På gresset stopper sporene etter hovedhjulene brått og to litt bredere spor starter. Dette er helt klart avtrykk etter motorene.

Og dette blir vel første write off av en 777!

Last edited:
Ifølge a.net skal all short-haul trafikk fra LHR være kansellert for resten av dagen. Ser at SK811 er kansellert, mens det forløpig ikke står noe om BA og SAS sine kveldsavganger

Og dette blir vel første write off av en 777!
Om det er en w/o, så ja.
I og med at MLG har blitt revet av, og at bjelkene som MLG er festet til (som går mellom bakre wing spar og flykroppen) også er revet av, så skal en ikke se bort ifra at også deler av vingestrukturen er skadet. I såfall blir det ganske så kostbart å reparere skadene er jeg redd. Dette må ha vært et bra kraftig sammenstøt...

Ryktene på FT sier at kapteinen fortalte en 'tug-driver' at flyet mistet all power og måtte gli inn til landing.

Det sies også at 27L nå er åpnet kun for avganger.

Har prøvd meg med en liten oversikt av krasjstedet og noen målinger. Full stopp med 772 på rundt 350 meter - da må åkeren unngjelde

BA38_2008-01-17.jpg

Back